Arbeidsmarkt voor ab initio's

Het principe van vraag en aanbod wordt niet door de scholen verziekt, zij regelen immers alleen het aanbod. Het zijn de lui die hierboven genoemd worden waardoor het vraag en aanbod op het ogenblik totaal uit zijn verband is.

@KL: De scholen regelen alleen het aanbod ja, de vraag is afhankelijk van de economie. Maar om de schuld alleen bij die lui hierboven genoemd te leggen kan ook niet. Scholen doen er niks aan om toekomstige leerlingen juist te informeren waardoor wanabees het verkeerde beeld krijgen. Uiteraard logisch omdat het ook gewoon commerciële bedrijven zijn die winst willen maken maar de vraag is hoe ver je daarin wilt gaan.
Ik denk dat als er een eerlijk beeld wordt gegeven door een vliegschool van de huidige situatie dat het aantal aanmeldingen flink minder zal zijn. Je zou kunnen zeggen dat er meer research gedaan moet worden door de wanabee zelf, maar de praktijk is dat dit gewoon niet altijd gebeurt. Waarom zou je zo`n school niet geloven op een voorlichtingsdag als je nog nooit van airwork.nl gehoord hebt?

Als ik eigenaar ben van een vliegschool die elke maand een volle klas met werkzoekende piloten op de markt brengt, zou ik niet meer lekker slapen i.i.g. En al helemaal niet als je weet dat de afdeling pr van je eigen bedrijf gewoon doorgaat met het verkopen van gebakken lucht als pensioeneringsgolven en aantallen van verkochte Boeings.

nb: Overigens petje af voor scholen die wel het beleid aanpassen op de huidige situatie

Grtz, San
 
Last edited:
@KL: De scholen regelen alleen het aanbod ja, de vraag is afhankelijk van de economie. Maar om de schuld alleen bij die lui hierboven genoemd te leggen kan ook niet. Scholen doen er niks aan om toekomstige leerlingen juist te informeren waardoor wanabees het verkeerde beeld krijgen. Uiteraard logisch omdat het ook gewoon commerciële bedrijven zijn die winst willen maken maar de vraag is hoe ver je daarin wilt gaan.
Ik denk dat als er een eerlijk beeld wordt gegeven door een vliegschool van de huidige situatie dat het aantal aanmeldingen flink minder zal zijn. Je zou kunnen zeggen dat er meer research gedaan moet worden door de wanabee zelf, maar de praktijk is dat dit gewoon niet altijd gebeurt. Waarom zou je zo`n school niet geloven op een voorlichtingsdag als je nog nooit van airwork.nl gehoord hebt?

Als ik eigenaar ben van een vliegschool die elke maand een volle klas met werkzoekende piloten op de markt brengt, zou ik niet meer lekker slapen i.i.g. En al helemaal niet als je weet dat de afdeling pr van je eigen bedrijf gewoon doorgaat met het verkopen van gebakken lucht als pensioeneringsgolven en aantallen van verkochte Boeings.

nb: Overigens petje af voor scholen die wel het beleid aanpassen op de huidige situatie

Grtz, San


Ik ben het helemaal met KL eens.

Gebakken lucht verkopen is helaas geen uitstervend vak en tref je niet alleen in de luchtvaartsector. Overal heb je te maken met dergelijke praatjes. De makelaar, de autodealer en zelfs de bakker probeert mij "gezond" brood (maar wel 50 cent duurder) aan mij te slijten.

Key-word is m.i. gewoon eigen verantwoordelijkheid. Als je geen research hebt gedaan alvorens je € 150.000 euro gaan investeren en je beslissing alleen maar maakt n.a.v. een fancy voorlichtingspraatje dan heb je niet alleen een uitdaging tijdens of na je opleiding maar de rest van je leven vrees ik (alhoewel het een goed leermomentje zal zijn)

Ook ik was/ben een wannabee en zoals iedereen heeft kunnen lezen druk in de weer geweest met selecties etc. Uiteindelijk heb ik voor mijzelf besloten om niet te starten met een integrated opleiding. (financiele)risico's vind ik persoonlijk te groot i.c.m. de huidige markt. Sommigen zullen mij misschien niet begrijpen omdat ik door een aantal selecties ben heen gekomen en een optie op een mooi beroep laat vervliegen.

Met mijn huidige salaris kan ik lekker modulair de papiertjes bij elkaar sprokkelen en uurtjes maken. Mocht de markt weer enigzins aantrekken dan ben ik mij ervan bewust dat je met dit traject je kansen verkleint, het financiele risico is echter dermate klein dat ook bij het uitblijven van een job voorin ik niet mijn ziel aan de duivel hoeft te verkopen om alle rekeningen te kunnen betalen. Mocht de markt pas weer aantrekken als ik bijna gepensioneerd dan is er nog geen man over boord. Heb dan mooie opleidingen gevolgd, kennis vergaard welke ook de skills voor het hobbymatig vliegen zullen vergroten en misschien kan ik dan altijd nog wat rondvluchten verzorgen.
 
Ik blijf het toch moeilijk vinden. Scholen en piloten hebben beide geen glazen bol, niemand kan precies voorspellen wat er gaat gebeuren. Ik ben binnenkort ook een AI (volgend jaar) en heb mijn HAVO en mijn HTS afgerond, prima baankansen voor mij in het technische vakgebied, echter vliegen is een passie/droom en om te laat te beginnen met een vliegopleiding ivm leeftijd zie ik ook als een risico.

Wat ik hiermee wil zeggen is:
Iedereen kan zwart kijken wat hij/zij wil, niemand kan zeggen wat er gaat gebeuren.


just my 2 cents :biertje:
 
@San 85

Sluit me volledig aan bij je verhaal.
Voor Airwork had ik ook een heel ander beeld van alles. Was al naar opendag van KLS geweest en me vriendin haar broer die is bij Martin Air Vliegschool begonnen afgelopen maart en bij hem werd ook verteld dat de markt groeiende was en dat er een tekort aan piloten was. Tja, dit is nou eenmaal niet zo als ik iedereen hier mag geloven en als je het nieuws eens bekijk zal je toch ook zelf moeten concluderen dat dit alleen maar 'Verkoop praat' is.
KLM heeft dit jaar of kwartaal geen idee was op het nieuws, een verlies van 20.5% en je ziet ook dat piloten aan het serveren zijn in de Business Lounge op Schiphol..

Die vliegscholen verklaar ik dan ook voor gek als ze dit niet zó zouden doen. Hun moeten ook de centen binnenkrijgen.
 
me vriendin haar broer die is bij Martin Air Vliegschool begonnen afgelopen maart en bij hem werd ook verteld dat de markt groeiende was en dat er een tekort aan piloten was.
Die vliegscholen verklaar ik dan ook voor gek als ze dit niet zó zouden doen. Hun moeten ook de centen binnenkrijgen.

"Hun" zijn flink kortzichtig door op zo'n manier te proberen klanten binnen te halen. Je ziet wel wat voor reputatie Stella heeft gekregen hier, puur door dat soort marketing. Ik verklaar ze dan ook voor gek dat ze dat wel zo doen (een aantal).
 
@San 85

Sluit me volledig aan bij je verhaal.
Voor Airwork had ik ook een heel ander beeld van alles. Was al naar opendag van KLS geweest en me vriendin haar broer die is bij Martin Air Vliegschool begonnen afgelopen maart en bij hem werd ook verteld dat de markt groeiende was en dat er een tekort aan piloten was. Tja, dit is nou eenmaal niet zo als ik iedereen hier mag geloven en als je het nieuws eens bekijk zal je toch ook zelf moeten concluderen dat dit alleen maar 'Verkoop praat' is.
KLM heeft dit jaar of kwartaal geen idee was op het nieuws, een verlies van 20.5% en je ziet ook dat piloten aan het serveren zijn in de Business Lounge op Schiphol..

Die vliegscholen verklaar ik dan ook voor gek als ze dit niet zó zouden doen. Hun moeten ook de centen binnenkrijgen.

(Kleine aanvulling)

Het ging hier om 20,5% verlies van de omzet, niet de winst. Overigens ging het niet over KLM maar over Air France-KLM
 
@Compadre

Je hebt helemaal gelijk ja het ging om de omzet. Toch geeft dit genoeg aan lijkt mij zo
 
garantiefonds

garantiefonds

Ik heb hier even een korte vraag. Er zitten zoveel ab initio's thuis op de bank zowel van de kls als van andere vliegscholen. Maar de kls heeft toch nog steeds het garantiefonds dat ervoor zorgt dat je geen rente hoeft te betalen zolang je nog geen baan hebt, of hebben ze hier al vanaf gezien met de huidige economische situatie?
 
Nee, dat bestaat nog steeds. Wel is het zo dat het garantiefonds de rentelast na 1 jaar overneemt. Toch zal men inderdaad wel zenuwachtig worden wanneer je kijkt hoe veel mensen er al op de KLM bufferlijst staan...
 
klopt. als je een jaar na het afronden van je opleiding nog geen baan hebt weten te vinden neemt het garantiefonds de rentelasten van je over.
 
Houd er rekening mee dat je bij het garantiefonds van de KLS per kwartaal kunt declareren, dus elke 3 maanden moet voorschieten.

Je vult een declaratieformulier in, die je samen met je sollicitatie-inspanningen (of aannamebrief KLM) en inkomensgegevens (indien van toepassing) naar je bank stuurt. Deze zal de claim vervolgens indienen bij het fonds.

Ik heb vernomen dat er ook een maximum zit aan je huidige inkomen. Komt er dus op neer dat als je hier boven zit, men niet de volle 100% vergoedt.
Bovendien vergoedt men alléén de rente over je opleidingskosten.
Eventuele leningen voor levensonderhoud e.d. worden dus niet vergoedt.

Opzich allemaal heel logisch, maar veel mensen houden hier geen rekening mee, omdat er steeds heel hard geroepen wordt dat het garantiefonds de rente na een jaar van je overneemt, zonder toelichting. Hier hangen dus nog wel wat haken en ogen aan.
 
Klopt, als je meer dan 1500 euro bruto per maand verdient moet je een deel van de rente zelf betalen.
 
Alles wat het fonds nu gaat betalen voor de student komt straks weer bij je schuld met die heerlijke rente erbij!
 
Last edited:
Wat mij trouwens opvalt is dat veel studenten een soort van mentaliteit hebben van "Ach, m'n school heeft toch een garantiefonds dus ik zit wel gebakken." :passed:

Als ik dan dit lees van de "kleine lettertjes" (waar ze je niets over vertellen op de open dag), is het maar weer eens een eye opener voor sommigen. Ik durf er m'n handen voor in het vuur te steken dat er nu afgestudeerden zijn, die voor hun opleiding niet wisten van deze "kleine lettertjes." En dit gaat dan over de KLS, dus dan ben ik benieuwd naar "fondsen" als die van Stella, EPST, NLS, en alle anderen die een "garantiefonds" hebben.

Tip: zoals vaker op het forum is gezegd, ben je net vers van de middelbare school, ga dan een studie doen op de uni of het HBO! Het maakt echt niets uit of je nou vier of vijf jaar later begint hoor. :)
 
Ik vind dat het garantiefonds van de NLS stiekem een soort "fopfonds" is, althans in mijn ogen. Je hoeft geen huis als borg neer te zetten in eerste instantie maar je ouders moeten wel verplicht een handtekening zetten. Als alles dan fout gaat kunnen ze toch opeens een huis halen...

Misschien dat dit bij elk garantiefonds is maar stiekem staan je ouders dus 100% garant. Ik vind het dus persoonlijk niet echt een garantiefonds zeker niet als ze reclame maken met "geen borgstelling nodig".
 
niet alleen zware tijden voor AI's

niet alleen zware tijden voor AI's

Het zijn niet alleen de AI's die het moeilijk hebben op de huidige arbeidsmarkt.... Ik ben nu 28 en heb een 73NG rating + ca600uur on type en TT ca 800uur..., ik zit op het moment ook zonder baan. Zelfs MET rating en een aantal uren ervaring is het op het moment bijna onmogelijk om een baan te vinden, daar wil ik aan toevoegen dat ik echt bereid ben om ALLES aan te pakken qua vliegen. Een drama is het...! Ik heb me inmiddels ingeschreven voor de HTS, dus als ik binnen een paar weken geen uitnodiging voor een selectie heb of iets dergelijks, zit deze jongen weer fijn met zn neus in de boeken...echt top...gezellig tussen de 18 en 20 jarigen(no offense..):1855: -Tenzij iemand hier een ander goed idee heeft-

aan alle wannabe's, denk goed na voordat je aan iets dergelijks begint....
 
Ik heb me inmiddels ingeschreven voor de HTS, dus als ik binnen een paar weken geen uitnodiging voor een selectie heb of iets dergelijks, zit deze jongen weer fijn met zn neus in de boeken...echt top...

Respect hoor. Dat je dat überhaupt óp kan brengen... En dan bedoel ik nog niet eens financiëel.

Werken is geen optie?
 
Back
Top