Arbeidsmarkt voor ab initio's

Avian

New member
Beste Airworkers,

Het is geen verrassing dat het momenteel een ongunstige tijd is voor aspirant vliegers die met een (F)ATPL van school komen. De keuze is beperkt en extra geld inleggen lijkt in veel gevallen onvermijdelijk. Van de volgende maatschappijen weet ik dat er momenteel nog aannames lopen:

- Ryanair (co 737NG, eigen TR +/- 33K)
- Swiss (co Avro, 3 jaar bond, duitse spreekvaardigheid vereist)

Als je het rijtje kunt aanvullen dan hoor ik dat graag! Het mogen ook banen in de kleine luchtvaart zijn.

Alvast bedankt! :rt:
 
Klinkt hard,

Maar ik denk dat je pretty F***ed bent als je nu van school komt.
Denk dat het wel eens een heel lang bank zitten kon worden.

Het is niet anders...

ps. 33K voor ryanair?? En de rest zul je bedoelen. of denk je dat je er met 33K bent ??
 
@Altimiter,

Op hoeveel zal het komen dan, als je je levenskosten (huisvestiging etc.) zelf al hebt voor de komende 6/9 maanden.
 
Nu klaar met de opleiding zijn is pretty crappy ja, en dat zal nog wel even een tijdje zo blijven.

Dacht trouwens dat Swiss de deur nu ook dicht heeft gedaan.

Regards,

AoS
 
@Altimiter,

Op hoeveel zal het komen dan, als je je levenskosten (huisvestiging etc.) zelf al hebt voor de komende 6/9 maanden.

Ligt eraan wat je verstaat onder het hebben van al dat geld voor 6 a 9 maanden ;)
Tenzij je hele lieve ouders hebt lijkt me het nog steeds dat je dat geld extra nodig hebt. Ook al heb je dat gespaard over de jaren heen.
Kijk dat je het niet hoeft te lenen bij de bank zegt niets natuurlijk.
Als ik 30 ruggen op de bank heb waarvan ik een jaar ga leven om ergens te werken dan komt dat toch bij de rekening op ?? of zie ik het nou helemaal verkeerd :D

Maar wat ik hoor is toch wel dat men 2x de typerating betaald.
uitzonderingen daar gelaten uiteraard. (rijke ouders, gestoorde ouders :p you name it)

Nee vlieg niet voor Ryanair. Mag ik ex klasgenoten wel als referentie gebruiken ?
voordat ik weer geflamed word door alle ryanair aanbidders.
 
Last edited:
Vraag me af hoelang Ryanair nog de deur open heeft voor ab initio’s de komende tijd. Er zullen veel mensen met een 737 rating en veel uren on type, en zelfs TRE/TRI’s op de markt komen de komende tijd.

Ik hoop echt dat het niet heel veel meer verslechterd. Want dan kan je als beginnend vlieger wel eens hele lange tijd thuis zitten, met de bank op je nek.

Ben ook erg benieuwd wat de vliegscholen op het moment vertellen....

Grtz Mike5
 
Vraag me af hoelang Ryanair nog de deur open heeft voor ab initio’s de komende tijd. Er zullen veel mensen met een 737 rating en veel uren on type, en zelfs TRE/TRI’s op de markt komen de komende tijd.

Ik hoop echt dat het niet heel veel meer verslechterd. Want dan kan je als beginnend vlieger wel eens hele lange tijd thuis zitten, met de bank op je nek.

Ben ook erg benieuwd wat de vliegscholen op het moment vertellen....

Grtz Mike5

Goed punt, de arbeidsmarkt wordt niet alleen overspoeld door A.I.´s maar ook door rated mensen met legio ervaring t/m TRI/TRE´s. Dan heb je nog de oudere captains die met pensioen hadden willen gaan, maar hun stock portfolio, pensioen, you name it, het afgelopen jaar hebben zien verdampen. Die blijven nog even door vliegen waar het kan, om die pot nog enigsinds bij te vullen, wat de doorstrooming ook vertraagd.

En wat de vliegscholen vertellen:

'Ryanair in onderhandeling over orders voor driehonderd vliegtuigen'
'Indonesische prijsvechter Lion Air strooit met geld bij Boeing'
 
Je wilt zeggen dat er een te kort is aan vliegers in Italië? Als je Italiaans bent met een Italiaans paspoort en een rating maak je een heel klein kansje....

Op het moment is de markt zelfs veel te krap voor ervaren vliegers met een type rating. Als beginnend vlieger moet je nu om te beginnen geduld hebben, heel hard zoeken en heel veel geluk hebben. In de tussentijd hard werken om aan je financiële verplichtingen te kunnen blijven voldoen.

Ik vind het echt heel erg vervelend voor de jongens en meisjes die in 2007 begonnen zijn. Niemand had verwacht dat de klap zo hard zou zijn. Maar de jongens en meisjes die nu beginnen...... Het geeft gewoon duidelijk aan dat zo'n psychologisch onderzoek niets voorstelt.

Grtz Mike5
 
Ik zeg niet dat er een tekort is in Italie. Ik denk ook dat het lastig zal worden om er een baan te krijgen met de werkloze Alitalia vliegers.

Maar er is wel een mogelijkheid om te solliciteren, dus als je aan de eisen voldoet, waarom niet.
 
Eigenlijk zouden er wat grotere kranten moeten worden ingelicht..
Het woord van mensen met ervaring in de luchtvaart. En een wiskundige
die de baan kans berekent. Tegen de praatjesmakers van de vliegscholen.
En dan nog op nationale TV... Dacht ok dat de overheid een beschermings functie had... Miss een ideee :huilt:

Vind het echt belachelijk dat er nog iets bestaat als een garantiefonds in deze tijd.
Dat wordt alleen maar gebruikt als verkapte borg om wannabees met een 150 k schuld aan te kleden:1855:
 
Eigenlijk zouden er wat grotere kranten moeten worden ingelicht..
Het woord van mensen met ervaring in de luchtvaart. En een wiskundige
die de baan kans berekent. Tegen de praatjesmakers van de vliegscholen.
En dan nog op nationale TV... Dacht ok dat de overheid een beschermings functie had... Miss een ideee :huilt:

Vind het echt belachelijk dat er nog iets bestaat als een garantiefonds in deze tijd.
Dat wordt alleen maar gebruikt als verkapte borg om wannabees met een 150 k schuld aan te kleden:1855:

Garantiefondsen kunnen ook failliet gaan! :dozey:
 
Beste Raphael_Lito,

Er zullen hier en daar nog best wel banen zijn. Maar waarom zou condor een beginnend vlieger aannemen, als ze iemand met een type rating en uren kunnen nemen..... Zeker nu er op elke cent gelet wordt!! Dat je er op kan solliciteren met 200hrs tt, betekent dan ook niet dat je geselecteerd wordt. Dat is echt valse hoop geven. Natuurlijk kan je als ab initio er een brief naar sturen met je CV. Maar hou er rekening mee dat ook vele mensen solliciteren met een rating en vele uren. Vaak ook nog met line training ervaring of zelfs TRI/TRE.

Als er 1000de werkeloze vliegers rond lopen, en er is een baan ergens die de formele eis stelt van 200hrs, betekent dat niet dat er ook daadwerkelijk jongens en meisjes met 200hrs worden aangenomen!!

Grtz Mike5
 
Beste Mike5,

dat begrijp ik,
de topicstarter vroeg alleen om een aanvulling op zijn lijstje van maatschappijen waar momenteel nog aannames lopen, Condor is daar 1 van, of je daadwerkelijk kans maakt is een ander verhaal.

Wel staat er in de advertentie:

' Condor offers awarding job opportunities for experienced airline pilots as well as for graduates of flying schools.

• All experienced airline pilots, who have passed the LH, CLH, AUA GU and simulator screening will be invited to selection interview.

• All experienced airline pilots, who have passed the LH, CLH, AUA GU will be invited to a simulator screening and selection interview.

All other applicants will be invited to a basic selection test, simulator screening and interview'

So, who knows...
Vond dat hij wel op het lijstje thuis hoorde...
 
Bij Air France kun je je als Ab Initio ook solliciteren. Probleem is echter wel dat er op dit moment al een holding pool is en er voorkeur wordt gegeven aan ENAC en ex-military. Desalniettemin altijd de moeite waard om een kansje te wagen voor een mooie vliegcarriere, maar je moet je wel realiseren of je het er voor over hebt om ongeveer twee jaar een ander baantje te nemen totdat je met de TR kunt beginnen (als je al aangenomen wordt he). Heb er al een keer een kennisbank topic over gemaakt, dus voor vragen verwijs ik mensen daarheen.
 
Goed punt, de arbeidsmarkt wordt niet alleen overspoeld door A.I.´s maar ook door rated mensen met legio ervaring t/m TRI/TRE´s. Dan heb je nog de oudere captains die met pensioen hadden willen gaan, maar hun stock portfolio, pensioen, you name it, het afgelopen jaar hebben zien verdampen. Die blijven nog even door vliegen waar het kan, om die pot nog enigsinds bij te vullen, wat de doorstrooming ook vertraagd.

En wat de vliegscholen vertellen:

'Ryanair in onderhandeling over orders voor driehonderd vliegtuigen'
'Indonesische prijsvechter Lion Air strooit met geld bij Boeing'

En er trappen er een hele hoop in.

Stond laatst ook weer met open mond te kijken.
Had motorrijles samen met een jongen die een hogeschool combi doet met de opleiding bij Stella.

Nadat ik vertelde dat het vrij moedig en optimistisch was om nu een vliegopleiding te beginnen kreeg ik als reactie: 'huh, hoezo, er zijn toch altijd vliegers nodig?' ...........

:eek:
 
Back
Top