Arbeidsmarkt voor ab initio's

Hoe zou jij het vinden als je aanboord van een vliegtuig zat op weg naar je vakantie bestemming. De crew heeft alleen maar brandstof voor de trip er naar toe, en het weer is er slecht en zelfs onder de minima. Het is herfst er hangt een dikke laag mist en de ILS is o/s. (out of service) Maar ja, het kan wel slecht zijn nu en onder de minima, maar het zal vast CAVOK zijn als wij aankomen. Zo niet........

De zomers in de luchtvaart zijn altijd maar van hele korte duur, dus zorg ALTIJD dat je voldoende alternate en reserve fuel bij je hebt.

Mooie analogie, eentje om te onthouden.

- Slipstream
 
Na je opleiding de luchtmacht in.

Afrika heeft banen zat.
Alaska heeft banen zat.

Saudi Airlines blijven maar bellen of ik echt niet een keertje langs wil komen.

Als je inderdaad alleen maar in Nederland of Europa bij een airline wilt vliegen, doe je jezelf erg tekort. Ik denk dat de nieuwe piloten waarschijnlijk wel een jaartje of 4+ op een eventuele baan als piloot kunnen wachten.

Van de 24 piloten die ik aan de kant heb moeten zetten een paar maanden geleden, hadden 20 een baan binnen 2 weken! Meeste in Afrika of Alaska (wat lastig is vanwege een Greencard, dat begrijp ik). Het zal je weinig kosten om een Greencard loterij te proberen.

Als je alleen maar een Boeing of een Airbus wilt vliegen dan zal je een harde toekomst voor de deur staan.

Ik wens iedereen het beste, maar het succes dat je haalt zal helemaal aan jezelf liggen.
 
Ik ben direct na mijn opleiding (Nov. '08) instructeur geworden, omdat ik de bui al een beetje zag hangen. En werk nu als part-time instructeur bij een aantal PPL scholen in Nederland. Het is geen vetpot, maar ik kan er van leven en vlieg zo'n 30 tot 50 uur per maand.
Ondertussen merk ik wel wanneer het allemaal weer aantrekt bij de airlines, voorlopig is de druk voor mij een beetje van de ketel door m'n huidige werk.

Jetcap: De luchtmacht in kan alleen vanaf begin, aangezien de horizontale instroom is gestopt(omdat ze er bij de KLu ook niet meer uit gaan door de crisis)
 
Alaska----> voor het gross hier-----> kansloos ivm Greencard!:bwah:

Afrika----> orienteer je eens op PPRUNE, afrika is best grensverleggend zeg maar:p:
 
Zie hier; www.bremenfly.com

B737 TREs, TRIs and Line Captains required

Duration: 5 years renewable

Base: Bremen, Germany

Start: Recruitment ongoing

Type: Examiners, Instructors and Line Captains are required for Bremenfly

Experience: Must have flown on B737 within the last 12 months

Minimum requirements:

Captains: 3000 hours total time and 1000 hours PIC on type

FO’s: 500 hours total time and 737 type rating; working experience in an
airline would be an advantage
Valid JAA-ATPL and JAR-FCL Medical Class 1, B737-CL & NG type rating.

Niet helemaal voor A.I., maar een CVtje sturen kan geen kwaad toch...!
:rt:
 
Ik hoorde zojuist van een collega dat o.a. de KLS een lijst van afgestudeerden zonder job heeft van meer dan 100 man.
Bij andere vliegopleidingen is het niet veel beter.
 
Goed hier toch even mijn zicht op de huidige situatie neer zetten:cool:

Ik ben ook afgestudeerd op het toppunt de jobs werden aangeboden na het afstuderen. Ook ik werd slachtoffer eerst door hoge olie prijs en dan de recessie. Het worden zeer bange jaren voor ons allemaal.
Maar wat mij het meeste ziek maakt is dat de vliegscholen nog steeds met hun :blabla: afkomen met dat er een tekort zal zijn na deze moeilijke periode en de steeds maar opschuivende pensionering van piloten die reeds jaren verteld wordt man moeten die piloten al stokoud zijn en nog aan het vliegen want veel pensionering heb ik nog niet gezien. En dan de alsmaar naieve kandidaten die er in geloven en toch nog de opleiding aanvatten dat is toch te dom voor woorden. Lezen ze niet dat er een hoop ervaren mensen zonder werk zitten en dat er nu al een zeer hoog aantal low timers zijn op de markt en de aankondegingen van ontslagen bij airlines. Na wat opzoekings werk hier alleen al wordt de situatie vrij snel duidelijk dat het nu zeker en de komende jaren niet het moment is om een pilootopleiding te starten. Er zou moeten een opleidingstop komen voor piloten maar ja dat is nu het probleem dat vliegscholen privaat zijn:bwah:
Het ergste is dat een grote krant in belgie een pagina groot artikel shrijft met de bewering dat het nu ideaal is om piloot te studeren en reclame te maken voor een vliegschool en dat er binnen twee tot drie jaar jobs genoeg zullen zijn ze halen zelf het journaal op Tv met dit :passed:. Begrijpen wie kan in deze vreemde wereld.

thdec
 
Last edited:
Goed hier toch even mijn zicht op de huidige situatie neer zetten:cool:

Ik ben ook afgestudeerd op het toppunt de jobs werden aangeboden na het afstuderen. Ook ik werd slachtoffer eerst door hoge olie prijs en dan de recessie. Het worden zeer bange jaren voor ons allemaal.
Maar wat mij het meeste ziek maakt is dat de vliegscholen nog steeds met hun :blabla: afkomen met dat er een tekort zal zijn na deze moeilijke periode en de steeds maar opschuivende pensionering van piloten die reeds jaren verteld wordt man moeten die piloten al stokoud zijn en nog aan het vliegen want veel pensionering heb ik nog niet gezien. En dan de alsmaar naieve kandidaten die er in geloven en toch nog de opleiding aanvatten dat is toch te dom voor woorden. Lezen ze niet dat er een hoop ervaren mensen zonder werk zitten en dat er nu al een zeer hoog aantal low timers zijn op de markt en de aankondegingen van ontslagen bij airlines. Na wat opzoekings werk hier alleen al wordt de situatie vrij snel duidelijk dat het nu zeker en de komende jaren niet het moment is om een pilootopleiding te starten. Er zou moeten een opleidingstop komen voor piloten maar ja dat is nu het probleem dat vliegscholen privaat zijn:bwah:
Het ergste is dat een grote krant in belgie een pagina groot artikel shrijft met de bewering dat het nu ideaal is om piloot te studeren en reclame te maken voor een vliegschool en dat er binnen twee tot drie jaar jobs genoeg zullen zijn ze halen zelf het journaal op Tv met dit :passed:. Begrijpen wie kan in deze vreemde wereld.

thdec

Wat ik denk, en verbeter me gerust als ik er helemaal naast zit, er is nu een teveel aan vliegers, en zeg maar gerust geen banen als ik je goed begrijp.

Maar zeg is over een periode van 3 a 4 jaar, ook al zal het dan heus niet een gouden tijd zijn, zal het dan niet tegen die tijd op zijn minst zo weer zijn dat er weer vliegers worden aangenomen, hoe weinig ook?

Wat ik vooral wil zeggen, het moet op een gegeven moment ook weer gaan groeien. Terug naar het oude niveau duurt weer jaren dat snap ik ook wel. Je kan 30% aan zaken kwijt raken in een jaar, en je kan er de donder op zeggen dat dat minimaal 5 jaar duurt vanaf het begin van de groei dat je daar weer in de buurt komt.

Of het perse een no-go is om nu een vlieg opleiding te doen, dat denk ik niet. Dat het een slechte keus is? Waarschijnlijk wel.
 
Wat ik vooral wil zeggen, het moet op een gegeven moment ook weer gaan groeien. Terug naar het oude niveau duurt weer jaren dat snap ik ook wel.

Welk 'oude niveau' bedoel je precies? De afgelopen 2-3 jaar dat het even zeldzaam goed ging voor net-afgestudeerde vliegers?
Vergis je niet, ook in economische voorspoed is het afgelopen jaren daarvoor bijzonder slecht gegaan met de NL/Europese vliegersmarkt en afgelopen paar jaren van vóór de huidige crisis toesloeg zijn van zeldzaam niveau.

Er zal NOOIT een tekort zijn aan onervaren vliegers, hooguit aan ervaren vliegers en dan alleen bij een paar selecte airlines.
Wie weet.. als de markt weer op t niveau van een jaar terug is maak je een kans van 1:5 op een baan bij een airline die toevallig onervaren vliegers op selectie laat komen van jouw vliegschool... ipv totaal geen kans/mogelijkheid in de huidige situatie.

Kijk nuchter en maak de situatie van het verleden niet rooskleuriger dan hij is; 6 jaar terug heb ik ook letterlijk een jaar lang in het serverhok van mijn rondvlucht/vliegschool geslapen op een stretcher tot ik het heilige telefoontje kreeg of ik op selectie (mind you...) wilde komen. Gelukkig ben ik toen in de 'updraft' gekomen en is mijn carriere vanaf toen redelijk goed gegaan maar het is altijd, hoe dan ook, ronduit moeilijk om aan je eerste volwaardige baan te komen. Recessie/Crisis of niet.
 
Ik denk wel dat het wel een absolute no go is, om nu een vliegopleiding te beginnen. Als er 100 net afgestudeerde KLS’ers thuis zitten, dan is het vrij conservatief om te zeggen dat er in Nederland alleen al 500 net afgestudeerde vliegers thuis zitten. Daar komen er elke maand tientallen bij. Ook komen er elke maand nog ervaren vliegers bij op de bank. Dit geldt dan alleen al voor Nederland!!!

Daarbij heb ik geen geloof dat wij uit deze recessie schieten. Het zal eerder langzaam kruipen zijn.

De onderhoudskosten van een vliegopleiding zijn erg hoog. Je betaalt rente, medical, verzekeringen en de jaarlijkse profcheck. Iedereen vindt het normaal dat als jij een auto koopt deze onderhoud, dit moet bij een vliegopleiding dat natuurlijk ook. Eens per maand je IF skills op peil te houden in een FNPT(1) is geen overbodige luxe. Zeker als je over 3 jaar moet strijden voor dat ene baantje met 500 andere personen met dezelfde kwalificaties als jij. Dit kost allemaal zoveel geld, dat nu een vliegopleiding beginnen alleen mogelijk is als je een hele rijke pappie en/of mammie hebt. Deze moeten daarbij graag geld over de brug willen gooien voor zoon (of dochter) lief.

Voor de gewone sterveling is de situatie nu een absolute no go! De rente alleen al is zo’n 700 euro per maand! Je moet denk rekenen op zo’n 1100 euro per maand om al het bovenstaande te kunnen financieren. Daar komt dan nog boven op het levensonderhoud. Zonder enige gedegen studie, moet je dit zien te verdienen met een HAVO of VWO diploma. Iemand met een beetje realiteitszin weet dat dit bijna onmogelijk is.

Grtz Mike5
 
Ik ben ook van mening dat je beter verder droomt van piloot worden want eens afgestudeerd word deze droom al snel een nachtmerie.
Nee het iszeker het moment niet om een carriere in de luchtvaart te kiezen op dit moment en de komende jaren en met wat logisch verstand kunnen alle ervaren mensen in de sector dit beamen denk ik .

Ik heb even gekeken op de website van qatar airways maar daar worden voor first officer hoge eisen in verband met uren gevraagd ik zag nergens staan voor mensen met een TR zonder uren.
 
thedec.

Type Rating Conversions
Pilots without a rating on the aircraft types we fly must have the following minimum experience:

1. For Captains, 6000 hours with at least 2000 hours command of which 1500 hours shall be jet command and 500 shall be on EFIS equipped jets.
2. For First Officers, 2000 hours of which 500 hours shall be on jets.

Pilots with considerable experience on the Boeing aircraft (B747-400, B767, B757 & B737NG) will be considered for a type-rating conversion on the B777.

Pilots given type-rating conversion will be required to sign service bond with the Company.


Oftewel 2000 uur fixed wing of which at least 500 jet, dan mag iemand aankloppen voor een ban bij de djelabba's.
 
@ PH-JPC

Met het oude niveau bedoel ik vooral dat de economie weer terug groeit naar waar het (bijvoorbeeld) was voor de recessie. En dat men in ieder geval weer KAN aannemen. Dat betekent natuurlijk niet meteen dat ze ook zomaar iedereen aannemen dat snap ik ook.

@ Mike5

Misschien heb ik dan nog een beetje mazzel dat ik een MBO diploma op zak heb. Er komen dus nog veel meer kosten bij kijken begrijp ik. Wordt genoteerd. En nog even een kleine vraag, is het mogelijk dat jij mij een PM kan sturen met wat je per jaar zou moeten doen (IF skills en FNPT zoals je zei) mocht je eenmaal afgestudeerd zijn?

Ik zit momenteel in het traject om alsnog mijn Havo af te maken zodat ik mij in ieder geval kan aanmelden voor een vlieg opleiding.

Daarnaast ben ik nu vooral de, als je het zo wilt noemen, nadelen in kaart aan het brengen zodat ik heel goed weet waar ik in stap, als ik dit al over een jaar doe, en dat ik niet voor verassingen sta.

Bedankt voor de replies Mike5 en PH-JPC

- Slipstream
 
Ter informatie:
Ik betaal elke maand 785 euro af van mijn opleidingskosten (initieel 135.000 na de KLS inclusief levensonderhoud). Daarnaast betaal ik ongeveer 550 euro rente per maand (5.2% effectieve rente).

Het is nu gewoon erg balen om aan een vliegopleiding te beginnen omdat je nu nog meer onzekerheden hebt dan voorheen.
Toen ik begon in 2003 werd er ook mondjesmaat mensen aangenomen (KLM op dat moment helemaal niemand). Toen ik in 2005 klaar was wist men niet waar ze de piloten vandaan moesten slepen en was ik binnen een half jaar aangenomen bij KLM.
Het was, is en blijft een gekke wereld waarin deze opleiding een belegging is die goed en slecht uit kan pakken en alles ertussen.
Ook hier geldt dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst!!!
 
Beste Slipstream,

Ik zou je graag willen vertellen wat je allemaal elk jaar moet doen, maar dat weet ik simpel weg niet. IF skills zijn IFR vaardigheden. Het vliegen van holdings, tracken van bakens en nog veel meer. Deze basisvaardigheden worden samen met je CRM vaardigheden getest in een simulator, mocht je zo ver de selectie zijn doorgekomen. Het is dus handig om dat op niveau te houden of zelfs te verbeteren. Dat kan bij verschillende bedrijfjes gewoon op een simpele fixed FNPT (Flight Navigation Procedure Trainer). Als je dat eens per maand of als je het geld ervoor hebt 2x per maand doet is dit meer dan zat. Dan heb je in ieder geval een voorsprong op de gene die 2 tot 5 jaar niets gedaan hebben.

Vaak als je met 200hrs tt solliciteert, wordt je zeer kort van te voren gebeld voor een interview en of simulator test. Waarom? Geen idee!! Het is dan te laat om nog even snel de FNPT in te duiken na een aantal jaar niets gedaan te hebben.

Kan het niet vaak genoeg zeggen, maar mensen doe de rekensom!! Wiskunde schijnt verplicht te zijn, maar daar merk ik toch erg weinig van. Er komen nu elk jaar 100de mensen van school. Die moeten hun weg zien te vinden in een markt waar zelfs de ervaren in vliegers in grote aantalen op straat worden gezet. De scholen leiden (sommige daar gelaten) nog steeds maximaal op. Met als gevolg een continue maximale toestroom van jonge onervaren vliegers op een al volledig oververzadigde markt!! :eek:

De markt lag er in 2002-2003 veel beter bij dan die er nu bij ligt. KLM nam niemand aan, maar Ryanair, Easyjet en nog een aantal des te meer. Het was toen ook zeker geen goede tijd, maar in vergelijking met nu wel een veel betere.

Het beste wat je naar mijn inziens nu kan doen, is een HBO of Universitaire studie. Over 4 a 5 jaar is het nog lang niet te laat om piloot te worden. Geniet van je studenten tijd, en als je in Leiden zit geef je Ome Mike een paar bier voor dat enorm goede advies dat hij je geven hebt! ;) :biertje:

Grtz Mike5
 
Last edited:
Back
Top