Ryanair and Balpa

Ryanair and Balpa

  • Balpa, Yes please

    Votes: 49 81.7%
  • Balpa, No thanks

    Votes: 2 3.3%
  • Balpa, What's that???

    Votes: 9 15.0%

  • Total voters
    60
Niet gaan trollen, dit is een serieus topic. Het is waarschijnlijk onze laatste kans op union recognition en het zal er hard aan toe gaan.
Na het lezen van bijvoorbeeld pprune (met het negeren van alle drek, persoonlijke aanvallen en onzin), blijkt maar weer eens in welk onmogelijk pakket werknemers van RYR zitten.
Blijkbaar, als BALPA genoeg stemmen krijgt, heeft dit vergaande consequenties voor vele medewerkers, aangezien, tussen de regels door, er gedreigd wordt met het sluiten van bases, stoppen van upgrades en ontslaan van staff. Natuurlijk met een andere officiele reden dan het moeten erkennen van een vakbond, maar dat is wel wat average Joe the RYR pilot bang voor is, en gezien MOL's duidelijk zichtbare afkeer voor BALPA/vakbonden, mogelijk een niet ondenkbare dreiging.
Als BALPA niet genoeg stemmen krijgt, is de situatie niet veel beter. Zonder masale vertegenwoordiging, kan MOL nog steeds de bases sluiten, upgrades stoppen en mensen ontslaan, wie kan er wat tegen doen? Zeker met de bodemloze put vol met steigeren wannabe's is een CO zo vervangen.

Dus het lijkt wel een onmogelijke keuze, kies je voor BALPA, dan schijn je te kiezen voor een vermindering van werkomstandigheden, kies je niet voor BALPA, dan kies je uiteindelijk voor hetzelfde, de vraag is dan op welk termijn?
 
Wat me alleen verrast is dat dit alleen voor engelse bases geldt. Betekent dit dat piloten die op een andere base zitten na de recognition nog steeds geen union hebben? Lijkt me een vreemde situatie; ik dacht altijd dat een union voor een heel bedrijf goldt.

Zelf was ik in eerste instantie niet zo'n fan van unions, ze hebben vaak de neiging om aldoor rommel te schoppen op 't moment dat samen de schouders eronder zetten belangrijker is. (alitalia) Alsof het een wedstrijd is voor de topfiguren van zo'n union om in de picture te komen.

Wel moet ik toegeven dat er een grens is en dat Ryanair ongetwijfeld op of over deze grens heen is. In zo'n geval is een union natuurlijk wel belangrijk. Alleen blijf ik het dan raar vinden dat het dan niet gelijk voor het hele bedrijf telt.
 
Het is een Engelse Union, voor mensen op een Engels contract. Er zijn twee bedrijven. Ryanair Ireland, waar alle mensen op europese bases voor werken en Ryanair UK, waar de in Engeland gebased mensen voor werken. Die laatste zijn nu met recognition bezig. Als dat zou lukken, bestaat de kans dat Ryanair UK wordt opgeheven, temeer omdat dat belasting technisch interessant zou zijn momenteel en enorm in de salarissen zou schelen.

@Eikie. Het is nogal complex en moeilijk te begrijpen voor buitenstaanders wat er precies aan de hand is. We hebben momenteel een erg goede deal; goed salaris, goed rooster, goed pensioen etc. Dat is bereikt door rechtstreekse onderhandelingen met de company. Iedereen is er tevreden mee. We willen dan ook niet dat er opeens allerlei eisen door BALPA gaan worden gesteld, zeker niet in deze moeilijke tijden.
Het probleem is dat Ryanair de deal die er is kan veranderen hoe en wanneer ze maar willen. Dat is de reden dat we BALPA binnen willen hebben. Niet om extra dingen te eisen, maar om zekerheid en security te krijgen.
 
@Eikie. Het is nogal complex en moeilijk te begrijpen voor buitenstaanders wat er precies aan de hand is. We hebben momenteel een erg goede deal; goed salaris, goed rooster, goed pensioen etc. Dat is bereikt door rechtstreekse onderhandelingen met de company. Iedereen is er tevreden mee. We willen dan ook niet dat er opeens allerlei eisen door BALPA gaan worden gesteld, zeker niet in deze moeilijke tijden.
Nou, iedereen... Ik krijg toch sterk de indruk dat er zeker nieuwe CO's zijn (al dan niet bijna opschuivend) die wat minder tevreden zijn, als ik de posts op pprune mag geloven. En ik weet dat je altijd erg goed moet opletten omdat er een boel onzin gepost wordt, maar je ziet toch best een boel posts waarbij duidelijk is dat ze eerlijk en oprecht zijn en die spreken van een boel minder tevredenheid. Al kun je niet iedereen te vriend houden, natuurlijk.
Het probleem is dat Ryanair de deal die er is kan veranderen hoe en wanneer ze maar willen. Dat is de reden dat we BALPA binnen willen hebben. Niet om extra dingen te eisen, maar om zekerheid en security te krijgen.
Dat mag duidelijk zijn. De vraag is hoeveel zekerheid je krijgt dat de situatie niet verslechtert. De taal vanuit MOL en zijn team is duidelijk, geen BALPA (of een andere vakbond), er wordt niet met ze onderhandeld en indien ze toch een voet tussen de deur krijgen, dan worden er bases gesloten, upgrades gestopt etc etc.

De vraag is in hoeverre dat in de praktijk gedaan zal worden, maar RYR hoeft niet vanuit de UK te vliegen, RYR kan ook vanaf andere landen naar de UK vliegen. En een CO hoeft niet capt te worden, daarvoor kun je ook van buitenaf wel iemand aantrekken, waarbij je dan een lager salaris regelt (animo zat).
En dat maakt de keuze voor de grootste groep werknemers erg moeilijk. Als je al een tijdje bij RYR zit, al jaren capt bent en wat "hogerop" zit, dan heb je minder te vrezen, maar diegene die eindelijk zicht heeft op die basis die hij wil (in zijn eigen land, bij zijn eigen woonplaats), diegene die zicht heeft op een command positie, diegene die net begonnen is en net die 33,000 heeft neergelegd voor een typerating heeft wel een boel te verliezen en dat maakt de keuze er niet makkelijker op.
 
Nou, iedereen... Ik krijg toch sterk de indruk dat er zeker nieuwe CO's zijn (al dan niet bijna opschuivend) die wat minder tevreden zijn, als ik de posts op pprune mag geloven. En ik weet dat je altijd erg goed moet opletten omdat er een boel onzin gepost wordt, maar je ziet toch best een boel posts waarbij duidelijk is dat ze eerlijk en oprecht zijn en die spreken van een boel minder tevredenheid. Al kun je niet iedereen te vriend houden, natuurlijk.

Dat klopt, maar ik heb de indruk dat zij allemaal brookfielders zijn.
 
Hoeveel MOL nu ook drijgt met alles. Mocht Balpa niet doorgaan, dan heeft MOL weer vrij spel. Alles wat je nu hebt is misschien erg aantrekkelijk, maar kijk voornamelijk of dit ook zo is in 10 jaar of meer.

De terms and conditions die je nu hebt, is als schaatsen op dun ijs, het kan heel snel breken.

PS99
 
Wat ik me ook afvraag: Hoe lang is MOL van plan command upgrades te stoppen en hoeveel bases wil hij sluiten?

Ik kan me niet voorstellen dat hij zichzelf enorm in z'n voet zou schieten door upgrades stop te zetten terwijl er nieuwe kisten blijven komen. Kan me evenmin voorstellen dat hij bases die geld verdienen zou sluiten......

Toch triest, diep diep triest, dat je werkgever zo tegen je loopt te dreigen om z'n asociale zin te krijgen. Het blijft altijd een ja/nee spelletje tussen werkgever werknemer, en de middenweg moet voor beiden acceptabel zijn, maar wat MOL allemaal doet is redelijk personeelonterend en dat zouden jullie zelf ook in moeten zien........
 
Wat ik me ook afvraag: Hoe lang is MOL van plan command upgrades te stoppen en hoeveel bases wil hij sluiten?

Ik kan me niet voorstellen dat hij zichzelf enorm in z'n voet zou schieten door upgrades stop te zetten terwijl er nieuwe kisten blijven komen. Kan me evenmin voorstellen dat hij bases die geld verdienen zou sluiten......
Hij kan dat volhouden tot de crisis weer over is. Hoe meer airlines er in de problemen komen, hoe meer eager unemployed captains er staan te trappelen om voor minder salaris bij RYR te beginnen. En BRK co's kun je makkelijk 50% minder laten vliegen, of helemaal niet. (en ik neem aan de "gewone" CO's ook wel, dat beetje basis salaris dat RYR moet blijven betalen halen ze wel uit het salaris van die net begonnen Capt.)

En bases zijn zo opgezet of weggehaald. Waarom vanuit Stansted naar Duitsland vliegen als je het ook andersom kan doen? Heeft wel wat voeten in aarde, maar niet zoveel dat het niet te doen is...
 
Dat klopt, maar ik heb de indruk dat zij allemaal brookfielders zijn.

moet ik hieruit begrijpen dat die niet belangrijk genoeg zijn.....?
het meerendeel is volgens mij zo langzamerhand brookfield, en heeft nooit
een keuze gekregen tussen brk en ryr maar dat hoeft toch niet te betekenen
dat de T&C voor brk nog verder achteruit hoeft te gaan?
ik noem alleen al, bijna geen uren vliegen.
 
Snap je nou nog niet dat de Brookfielders als tool gebruikt worden?
Het lokkertje was meer netto knaken en daar gingen de meesten voor (vaak snotneuzen 1e klas die vervolgens een grote bek kregen) .Je had wel een keus hoor voor BRK of RYR: gewoon wel of niet aan de TR beginnen.
Je hebt geen rechten want die worden afgekocht met je salaris.

Je wist waar je aan begon want dit is al sinds 2002 gaande en is al uitgebreid over geschreven op dit board.
Geloof t of niet maar het seniore management inclusief MOL waren vroeger gewoon relaxed en joviaal.

De paradox is: Voor verbetering van de arbeidscondities in RYR moet je een andere werkgever zoeken.
 
moet ik hieruit begrijpen dat die niet belangrijk genoeg zijn.....?
Nee, maar die staan volledig los van deze discussie. Brookfielders krijgen geen basis salaris, geen pensioen, geen onkosten etc. Zij hebben heel weinig met Ryanair te maken, maar werken voor een extern bedrijf. Zij worden ook ingezet om de Terms and Conditions voor de vaste medewerkers onder druk te zetten en de Ryanair vliegers zijn dan ook niet echt blijze. Wanner je als contracter gaat werken, dan betekent dat extra geld en flexibiliteit, maar ook dat je geen geld krijgt als je om wat voor reden dan ook niet vliegt.
 
On195365 said:
onassis;Je had wel een keus hoor voor BRK of RYR: gewoon wel of niet aan de TR beginnen.
QUOTE]

een woord... gelul...! volgens mij snap jij nog niet helemaal hoe dit wereldje in elkaar zit voor iemand met extreem weinig ervaring en een torenhoge schuld.

On195365 said:
onassis;De paradox is: Voor verbetering van de arbeidscondities in RYR moet je een andere werkgever zoeken.

liever vandaag dan morgen, helaas zijn de omstandigheden er op het moment niet echt naar.
 
een woord... gelul...! volgens mij snap jij nog niet helemaal hoe dit wereldje in elkaar zit voor iemand met extreem weinig ervaring en een torenhoge schuld.
Wow! Je moet wel lef hebben om, wet behind the ears met je 500+ uurtjes, Onassis te beschuldigen dat hij niet weet hoe de vliegwerld in elkaar steekt.

Het grote probleem is dat mensen als jij zich blijkbaar nauwelijks realiseren hoe het wereldje in elkaar zit, terwijl ze wel effe nonchalant 150K overmaken op de rekening van een vliegschool. Waarschuwingen van ervaren piloten worden in de wind geslagen onder het motto "jullie zijn maar doemdenkers." Als je dan uiteindelijk toch werkeloos thuis zit met een torenhoge schuld, dan wordt er als laatste redmiddel maar opnieuw een lening afgesloten voor een 737 or A319 type. Dat is natuurlijk iets wat je je een paar jaar geleden op een paar vingers zou hebben kunnen uitrekenen, want guess what: zo zit nu eenmaal het wereldje in elkaar!

liever vandaag dan morgen, helaas zijn de omstandigheden er op het moment niet echt naar.
Idd. Kijk maar uit dat de KIL's (Kim Il'Leary ;)) Webpolizei/Stasi het niet leest!

Effe back on topic, ik heb dan weliswaar niet bij FR gevlogen, maar wel bij EZ, more or less same shit, different name. Ik geloof dat alle dreigementen van MOL over het sluiten van bases, het verlagen van salarissen etc sowieso al op het programma stonden. Dit is natuurlijk de perfecte tijd om effe lekker met het botte bijltje te hakken en dat bij iedereen door de strot te drukken, want qua hiring staat alles stil. Dat hele BALPA verhaal is natuurlijk ook nog es het perfecte excuus om de schuld bij anderen te leggen. Die man is een genadeloze, scrupuloze rasopportunist die gespecialiseerd is in contractueel het onderste uit de kan te schrapen van airports, aircraft manufacturers en personeel. Het is natuurlijk erg naief om te denken dat MOL voor piloten een uitzondering zou maken...

Verwacht geen wonderen van BALPA (been there, done that and got the T-shirt), een ketting is ook maar zo sterk als de zwakste schakel, en bij een vakbond zijn dat de leden, maar het is iig beter dan niks dus go for it!
 
On195365 said:
onassis;Je had wel een keus hoor voor BRK of RYR: gewoon wel of niet aan de TR beginnen.
QUOTE]

een woord... gelul...! volgens mij snap jij nog niet helemaal hoe dit wereldje in elkaar zit voor iemand met extreem weinig ervaring en een torenhoge schuld.

liever vandaag dan morgen, helaas zijn de omstandigheden er op het moment niet echt naar.

Volgens mij weet je niet dat je tegen iemand praat die 4000 uur bij elkaar gevlogen heeft bij RYR...Oooops
Het zijn juist mensen zoals jij FW, waar 19 of 77 elders een topic over geopend heeft.
Net binnen, 500 uurtjes totaal (dus 300 op de 73) en onmiddelijk gaan janken...Maar je doet er zelf aan mee! Oelewapper.
Wat nou 'liever vandaag dan morgen'? Je bent net begonnen man! :haha:
 
Volgens mij weet je niet dat je tegen iemand praat die 4000 uur bij elkaar gevlogen heeft bij RYR...Oooops
Het zijn juist mensen zoals jij FW, waar 19 of 77 elders een topic over geopend heeft.
Net binnen, 500 uurtjes totaal (dus 300 op de 73) en onmiddelijk gaan janken...Maar je doet er zelf aan mee! Oelewapper.
Wat nou 'liever vandaag dan morgen'? Je bent net begonnen man! :haha:


Grote woorden voor iemand die destijds zelf als NLS ers als eerst in die valkuil is gestapt die Ryanair heet.... Ooops!!!!:grijns:

Jij hebt zelf de trend hierin gezet ( Als eerst groep bij RYR als NL er betaald voor je rating om binnen te komen met 165 uur TT ) en vervolgens spreek je er een ander op aan.....

Mischien moet je zelf dat topic van 19 of 77 nog maar eens doorlezen:dozey:!
 
En op wat voor contract is hij er dan ingestapt? De threaddrift gaat over FR vs Brookfield contract en niet over het wel danwel niet betalen van een typerating. En sowieso verder helemaal eens met JD. Nu weer on topic? :)
 
Ja graag want zoals gewoonlijk slaat Purno de plank weer eens behoorlijk mis
 
Grote woorden voor iemand die destijds zelf als NLS ers als eerst in die valkuil is gestapt die Ryanair heet.... Ooops!!!!:grijns:
!
Hoewel ik het graag on topic wil houden hier, moet ik toch even op deze onnozele uitspraak reageren. Toen Onassis begon, stond er tegenover het betalen van je TR een uitstekend contract en had je na een jaar die TR terugbetaald en dan nog meer overgehouden dan een vlieger bij veel andere maatschappijen. De enige reden dat hij toen zelf voor die TR moest betalen, was omdat Ryanair niet meer het risico wilde lopen voor mensen die er met de pet naar gooiden. En in tegenstelling tot wat sommige mensen lijken te denken, maakt Ryanair nog steeds geen winst op de TR's.
 
en zo heeft iedereen een goeie reden om te betalen voor een TR.
dus niet meteen die groep aanvallen terwijl je er zelf ook bij hoort.

ik kan me ook bijna niet voorstellen dat er hier beroepsvliegers zijn die hier niet voor zouden kiezen.

-of thuis zitten wachten op die ene baan waar je niet hoeft te betalen voor je TR.
je leeft dus in onzekerheid, kunt je lening niet af betalen, woont nog thuis bij pa en ma etc etc.

-of je betaald die TR en begint ervaring op te bouwen, geld te verdienen dus je lening kunnen terug betalen, kunt je eigen woning kopen dus niet meer bij pa en ma op de bank zitten wachten op die ene baan waar je niet voor je TR hoeft te betalen, je gaat datgene doen wat je echt wilt en dat is vliegen ipv op de bak te zitten etc etc.

ik denk zowiezo dat je je dat tegenwoordig moeilijk kunt permiteren in deze moeilijke tijden



maar nogmaals iedereen heeft zo zijn/haar reden om te betalen voor een TR. dat de een het voor een beter contract doet of de ander voor iets totaal anders maakt nog niet dat je die ander gaat aanvallen.
feit blijft dat je beide hebt betaald voor een TR.


PS: je CU niet halen, hoort dat ook tot de groep die er met de pet naar gooit?
 
Back
Top