Kijk dan natuurlijk ook naar de kosten die je bespaard als je in/na 2012 een andere auto gaat kopen, alsmede naar de opcenten die ook afgeschaft gaan worden. Het bezitten (mits je nog moet kopen) wordt een stuk goedkoper, het rijden alleen duurder. Alleen in die transitie (voor iedereen die al een auto heeft, die straks ook nog eens minder waard gaat worden in verkoop) is er scheefgroei. Je hebt al betaald voor het bezitten en wordt dan nog eens dubbel genaaid met verkoop (alleen koop dan wel weer goedkoper).
Ja, en dat is nou juist de reden waarom ik het zo`n slecht plan vind. Neem nou het voorbeeld van Boeing747. Iemand die een Porsche 911 kan aanschaffen haalt er grote voordelen uit, terwijl Jan Gewoontjes met zijn 8 jaar oude Opeltje Astra een stuk duurder uit is dan voorheen. Dat vind ik erg oneerlijk aan deze regeling.
Verder is het heel waarschijnlijk dat er ipv de wegenbelasting gewoon een andere belasting voor in de plaats komt. De provincies lopen inkomsten mis en het staat ze vrij om een nieuwe belasting in te voeren.
Hier een filmje over "het kastje" wat in de auto komt:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=sPBjGJienY0[/YOUTUBE]
Maar misschien biedt het ook wel nieuwe mogelijkheden. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik het kastje eruit haal zonder de spanning te onderbreken en het thuis op de oprit laat staan gekoppeld aan een 12V accu?
Of stel: Je wilt een grote auto rijden met een hoog tarief per kilometer. Bijvoorbeeld een Jeep Cherokee uit 1997 o.i.d.. Nu koop je ook een Suzuki Alto op Marktplaats voor 100 Euro(dit kan echt!). Je wisselt de registratiekastjes om en je zet die Alto aan de kant(kost immers toch niks aan houderschapsbelasting), en vervolgens rijd je in een Jeep tegen lager tarief.
Last edited: