Welke auto rij jij?

ik hoorde dat de VW touareg populair is bij piloten wegens de intsrumenten..(altimeter enzo)

me pa heeft er één en ik moet zeggen, geniaale auto!

*ehmmm alsof je in een vliegtuig zit...*

59294359_3488c491b4.jpg
 
ik hoorde dat de VW touareg populair is bij piloten wegens de intsrumenten..(altimeter enzo)

me pa heeft er één en ik moet zeggen, geniaale auto!

*ehmmm alsof je in een vliegtuig zit...*

Ik ken werkelijk geen enkele collega met touareg, heb er ook nog nooit eentje bij de club zien staan. Maar waar (en waarom) zit die altimeter dan?
 
Voor de echte autoliefhebbers die graag aan de auto sleutelen:biertje:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=n8B9erdk0go[/YOUTUBE]
 
ik hoorde dat de VW touareg populair is bij piloten wegens de intsrumenten..(altimeter enzo)

me pa heeft er één en ik moet zeggen, geniaale auto!

*ehmmm alsof je in een vliegtuig zit...*

59294359_3488c491b4.jpg

Ik heb er wel eens in gereden maar een altimeter is mij niet opgevallen. Ben overigens ook wel benieuwd waarom een Touareg een altimeter heeft.
 
Misschien een hoogtemeter in het navigatiesysteem?

Een digitaal kompas in het dakconsole is wel een optie voor de Touareg.
 
De A6 en vrijwel iedere auto van de V.A.G. heeft een hoogtemeter in het navigatiesysteem (het originele systeem van de fabrikant zelf dan wel te verstaan). Het is dus niet zo verwonderlijk dat de Touareg deze ook heeft. Verder niet iets speciaals of zo.
 
Ik kreeg idd een brief thuis met het verzoek om door te geven of degene die op de foto stond mij bekend voorkwam. Heb een fax terug gestuurd dat ik het inderdaad was.:mad:
 
Ik heb er wel eens in gereden maar een altimeter is mij niet opgevallen. Ben overigens ook wel benieuwd waarom een Touareg een altimeter heeft.

Sorry, maar als het een SUV moet zijn doe mij de Range Rover sport dan maar. Is toch wel klasse in het kwadraat. Maar het hoeft voor mij geen SUV te zijn, ben wel tevreden met mijn Caabje.

orihoi.jpg
 
Zèlf autorijden is voor de komende 9 maanden nog niet meer dan een heerlijk vooruitzicht. Gelukkig heb ik mijn 4-takt scooter die me trouw al ruim een jaar zuinig en redelijk snel op school kan brengen. Neemt niet weg dat ik ontzettend veel zin heb om een keer met de auto van m'n ouders op pad te gaan:

Volvo28.jpg


Volvo C30. Heerlijke auto vanaf de bijrijdersstoel in ieder geval, of dat vanaf linkerzetel ook zo is... Nog een klein jaar en dan weet ik dat. :)

En omdat dromen nooit kwaad kan, even een plaatje van de heerlijke Kawasaki ER-6f:

k_er6f_542_01.jpg
 
Het verbruik bij een auto is sterk afhankelijk van wat je doet. Een kleine auto met een kleine motor is in het stadsverkeer veel efficienter dan een zware auto. Op de snelweg slaat het verhaal echter om. Het kost veel energie om een massa in beweging te krijgen, beweegt deze massa eenmaal dan kost het relatief weinig energie om de beweging voort te zetten. Vandaar dat de Prius geen goede auto is voor lange afstand.

Jaren geleden (2004) had mijn baas een Geo Metro, aka Suzuki Swift (50mpg met een 1.2 l motor). Ik heb een aantal keren Dallas- Wichita gereden met deze auto en mijn Toyota Camry (2.0 l). De vesnellingsbak van de Suzuki is gemaakt voor het stadswerk, met als resultaat dat de 5de versnelling voor 70 mph (115kph) een zeer hoog toerental geeft (heeft het ook nodig om de weerstand te overkomen met de kleine motor) met een evenredig hoog verbruik. De Camry zit net boven de meest economische snelheid (55mph) en snort met een relatief laag toerental over de weg, met een laag verbruik. Het resultaat was wel dat de Camry heel wat minder verbruikte dan de Suzuki. Een aantal keren heen en weer van appartement naar vliegveld en de besparing viel weer in het voordeel van de Suzuki.
 
Het verbruik bij een auto is sterk afhankelijk van wat je doet. Een kleine auto met een kleine motor is in het stadsverkeer veel efficienter dan een zware auto. Op de snelweg slaat het verhaal echter om. Het kost veel energie om een massa in beweging te krijgen, beweegt deze massa eenmaal dan kost het relatief weinig energie om de beweging voort te zetten. Vandaar dat de Prius geen goede auto is voor lange afstand.

Je Swift vs Camry vergelijking gaat niet op met de Prius, behalve als het een Camry hybride is (waarom we die hier niet hebben snap ik nog steeds niet) of als je snelheden constant rijdt van boven de 160 km/u.

Het huidige model Prius is een 1.8 en zal tot legale snelweg snelheden altijd zuiniger zijn dan een conventionelere benzine auto van een zelfde grootte. Niet alleen omdat het een hybride is, waardoor hij in de voor benzine-motoren niet efficiënte situaties juist beter in plaats van slechter presteert. Maar ook omdat het de motor geen otto cyclus aanhoudt maar een Atkinson cyclus. Vandaar ook de CVT, die is nodig vanwege de korte RPM range waarin het blok kan opereren (maar dan wel veel efficienter). Daarbij heeft ie de beste cv waarde van alle auto's, relatief licht, koelvloeistof die lang op temperatuur gehouden wordt zodat hij sneller op werktemperatuur is etc etc. De Prius heeft niet als doel efficiënt te zijn in de stad (hij zal de Swift overigens waarschijnlijk wel verslaan daar), maar efficiënt overal en niet door het toepassen van een klein, licht blok.
Er is nog 1 manier om het nog beter te doen dan hybride op alle snelheden en dat is volledig electrisch.
 
"Er is nog 1 manier om het nog beter te doen dan hybride op alle snelheden en dat is volledig electrisch."

Dat dan weer wordt opgewekt met kolen, olie, gas of uranium. Met hoe dan ook veel verlies. Om windmolens of zonnecellen te bouwen heb je ook weer behoorlijk veel energie (en olie) nodig. Het aller ergste van alles is dat de Prius er echt niet uit ziet.
 
"Er is nog 1 manier om het nog beter te doen dan hybride op alle snelheden en dat is volledig electrisch."

Dat dan weer wordt opgewekt met kolen, olie, gas of uranium. Met hoe dan ook veel verlies. Om windmolens of zonnecellen te bouwen heb je ook weer behoorlijk veel energie (en olie) nodig. Het aller ergste van alles is dat de Prius er echt niet uit ziet.

Dan zou ik toch even een pagina ofzo terug herlezen. Zelfs als het op kolen zou zijn ben je 3 a 4 keer minder energie / CO2 kwijt. Zonnecellen of windmolens bouwen kost wat energie, maar die heb je er al binnen een paar maanden uit. Je maakt er dus sowieso op elk niveau (economisch en ecologisch) winst op, vrijwel meteen.

En ik ken heel wat lelijkere auto's dan de Prius.

e7a76a1d129d12edcb1b7ddb714c9c7b.jpg


En genoeg andere hybrides. Civic vind ik best aardig, jammer dat we de Camry en andere Amerikaanse hybrides hier niet zien.
 
bij navigatie systeem kan je op "Info"drukken en dan "Positie info" en dan zie je een altimeter en een heading indicator etc. Ik weet zelf niet waarom die populair is bij piloten, ooit ergens gehoord..
 
Ik weet zelf niet waarom die populair is bij piloten, ooit ergens gehoord..

Misschien omdat de keuzehandle van de automaat wel iets weg heeft van een thrustlever....

Leuke wagen verder zo`n Touareg. Alleen jammer van dat VW logo.
 
Back
Top