Een 737 krijg je zeker niet zomaar gevuld op die route. Air Exel / Cityhopper hadden daarnaast nog eens een hoog percentage transits die van/naar KLM ICA of verre EUR bestemmingen gingen. Een Fokker 50 is daarnaast op een dergelijke route misschien 5-10 minuten langzamer wat de veel hogere operating costs van een 737 direct onderuit haalt.
Het opstarten van een nieuwe airline is zeker niet altijd positief. Wanneer daar een slechte bedrijfsvoering achter zit, kunnen employees daar na faillissement slechter uit komen dan dat ze er in gingen. Zeker als je ook nog moet betalen voor je rating en slechte arbeidsvoorwaarden krijgt.
Ook het aanbieden van onrealistisch lage ticketprijzen kan slecht zijn voor de werkgelegenheid. Hebben we in het verleden gezien dat onder kostprijs werd gevlogen, vliegprijzen enorm omlaag gingen, airlinetje toch weer failliet maar ondertussen wel de kosten van de bestaande airlines onder druk. Publiek is gewend aan de lage kosten en zelfs na het faillissement van de 'boosdoener' kunnen de andere airlines niet zomaar de prijzen naar het oude niveau tillen zonder de paxaantallen flink te doen krimpen. Minder productie, minder werkgelegenheid, minder winst.
Het allerbelangrijkste is de business case achter een nieuwe airline. En daarbij mag ik hopen dat gevoelens van 'grandeur' en ego daar geen enkele rol in spelen. Helaas heeft de recente geschiedenis al laten zien dat dit soms wèl gebeurt. Niet dat ik Stella daarvan wil beschuldigen hoor maarja, dubieuze marketingtechnieken en het willen opzetten van een extreem grote vliegschool maakt me zeer argwanend...