Kist neer bij AMS?

"Hebben die vliegers zitten slapen?"

"Hebben die vliegers zitten slapen?"

Ik heb de volgende reactie naar verschillende kranten gestuurd. Wie zich ook geroepen voelt ...

Er is de afgelopen week na de persconferentie over de Turkish Airlines crash op Schiphol een lawine van kritiek losgebarsen over de hoofden van de (overleden) vliegers. Vooral van Vollenhoven’s opmerking over het feit dat de vliegers in de nadering lange tijd (100 seconden volgens Boeing) geen gas hebben gegeven terwijl de snelheid terugliep lijkt een soort vrijbrief te zijn voor vele vooral ondeskundigen zich ‘ns lekker uit te leven. “Hebben ze meer dan anderhalve minuut zitten te slapen?” is een veel gehoorde kreet op en buiten het internet.
Een vergelijkbare situatie: u rijdt met uw auto 120 op de snelweg en ziet borden 90, 70 en 50 boven de weg en even later de file. U zet uw auto in z’n vrij en rijdt met stationair draaiende motor tot aan de file. Vlak voor u de file bereikt, wordt u door iets afgeleid en veroorzaakt een ongeluk. Stel dat de politie vervolgens tegen u zegt ‘mijnheer, u heeft gedurende 100 seconden uw gas- noch rem-pedaal aangeraakt’. Wat zou u dan zeggen? Ik wed iets als “Ja logisch, agent, ik heb de auto laten uitrollen omdat ik die borden boven de weg zag!”
En zo was het ook met de vliegers. Ze daalden naar de landingsbaan en moesten ondertussen behoorlijk wat snelheid verminderen voor de landing. Logisch dus, dat ze geen gas hebben gegeven gedurende de nadering.
Het enige waar de aandacht naar uit zou moeten gaan, zijn de laatste luttele seconden toen ze onder de normale snelheid (260 km/u volgens v.Vollenhoven) kwamen en dus de snelheid uit het oog hebben verloren.
Dat is tenslotte ook datgene wat u tegen de politie zou zeggen, toch? “Sorry, agent, ik was even afgeleid”. Zo zou het ook hier kunnen zijn gegaan. Wat zou de piloten dan kunnen hebben afgeleid? Geen idee, maar ik weet uit eigen ervaring dat vliegers ongelofelijk goed getraind zijn en niet zo maar de snelheid uit een vliegtuig laten lopen. Het onderzoek zal wel uitwijzen wat het is geweest. Tot die tijd is het beter af te wachten.
U zou toch ook niet willen dat, als u het ongeluk niet overleefd hebt, uw nabestaanden van alle kanten te horen krijgen “heeft die bestuurder zitten slapen?”
 
Dat is ook mijn vraag. Wanneer beginnen die 100 seconden? Met een beetje geluk schuif ik in een approach pas op 1500 to 1000 voet gas bij.
Gear down - flaps 15 is bij ons op 1500 agl.
 
Dat is ook mijn vraag. Wanneer beginnen die 100 seconden? Met een beetje geluk schuif ik in een approach pas op 1500 to 1000 voet gas bij.
Gear down - flaps 15 is bij ons op 1500 agl.

Ik heb nog eens naar de ADS B log gekeken en heb naar de snelheidsafname van de laatste records gekeken. Vanaf de 145knotsen loopt de snelheid met iets meer dan 1knots per seconde terug naar de laatst geregistreerde 83knotsen.
Dit betekent mijns inziens dat het ook 40 seconden geduurd heeft om 40knotsen onder Vref te geraken ...
 
Ik heb nog eens naar de ADS B log gekeken en heb naar de snelheidsafname van de laatste records gekeken. Vanaf de 145knotsen loopt de snelheid met iets meer dan 1knots per seconde terug naar de laatst geregistreerde 83knotsen.
Dit betekent mijns inziens dat het ook 40 seconden geduurd heeft om 40knotsen onder Vref te geraken ...

Lijkt me optimistisch:
15 seconden van 145 naar 129 = 16 knots
15 seconden van 129 naar 117 = 12 knots
15 seconden van 117 naar 86 = 31 knots

Ging op het eind dus harder ca 2 kts per sec, dus schat ik 20 seconden voor 40 kts onder VREF en 15 seconden voor 30.
 
Lijkt me optimistisch:
15 seconden van 145 naar 129 = 16 knots
15 seconden van 129 naar 117 = 12 knots
15 seconden van 117 naar 86 = 31 knots

Ging op het eind dus harder ca 2 kts per sec, dus schat ik 20 seconden voor 40 kts onder VREF en 15 seconden voor 30.

Je hebt gelijk ... ik heb gekeken naar de 83 kts en had natuurlijk naar de 86 moeten kijken ... want toen kon ie nog vertragen. Maar de teruggang naar onder Vref vond eerder plaats, en toen was de vertraging minder ... Het zal dus ergens tussen de 20 en 40 seconden zijn geweest ... toch een halve minuut ...
 
JMaar de teruggang naar onder Vref vond eerder plaats, en toen was de vertraging minder ...
Ligt eraan hoe hard de wind was (dit zijn groundspeeds). Weerrapport die dag 500 ft 230/20-25kts en 1500 ft 250/20-30kts. IAS is dus 10-25 kts hoger. Uitgaande van 25 kts bereiken ze VREF bij GS 117 kts en VSS dicht tegen 86 kts en zit er zo'n 15 seconden tussen. Als de wind op de kop 10 kts was, kom je uit op 20-25 seconden.
 
Misschien dat het voor jullie niet vreemd is, maar waar zit de stickshaker aan gekoppeld? De A/T blijkbaar alleen aan de linker RA (in die fase van de vlucht), maar de stickshaker blijkbaar aan iets anders, anders was die niet gaan ratelen.
 
Misschien dat het voor jullie niet vreemd is, maar waar zit de stickshaker aan gekoppeld? De A/T blijkbaar alleen aan de linker RA (in die fase van de vlucht), maar de stickshaker blijkbaar aan iets anders, anders was die niet gaan ratelen.

Er zijn twee SMYD's (Stall Managment YawDemper) computers
No 1. zit gekoppeld aan de captain side
No 2. zit gekopeld aan de co-pilot side

De SMYD computers bepalen wanneer de stall warning af moet gaan op basis van:

- ADIRU en Alpha vane angle of attack signalen
- anti-ice
- wing configuration
- air/ground sensing
- thrust setting
- FMC outputs

Al met al een redelijk complex syteem.
 
Ik heb de volgende reactie naar verschillende kranten gestuurd. Wie zich ook geroepen voelt ...

Er is de afgelopen week na de persconferentie over de Turkish Airlines crash op Schiphol een lawine van kritiek losgebarsen over de hoofden van de (overleden) vliegers. Vooral van Vollenhoven’s opmerking over het feit dat de vliegers in de nadering lange tijd (100 seconden volgens Boeing) geen gas hebben gegeven terwijl de snelheid terugliep lijkt een soort vrijbrief te zijn voor vele vooral ondeskundigen zich ‘ns lekker uit te leven. “Hebben ze meer dan anderhalve minuut zitten te slapen?” is een veel gehoorde kreet op en buiten het internet.
Een vergelijkbare situatie: u rijdt met uw auto 120 op de snelweg en ziet borden 90, 70 en 50 boven de weg en even later de file. U zet uw auto in z’n vrij en rijdt met stationair draaiende motor tot aan de file. Vlak voor u de file bereikt, wordt u door iets afgeleid en veroorzaakt een ongeluk. Stel dat de politie vervolgens tegen u zegt ‘mijnheer, u heeft gedurende 100 seconden uw gas- noch rem-pedaal aangeraakt’. Wat zou u dan zeggen? Ik wed iets als “Ja logisch, agent, ik heb de auto laten uitrollen omdat ik die borden boven de weg zag!”
En zo was het ook met de vliegers. Ze daalden naar de landingsbaan en moesten ondertussen behoorlijk wat snelheid verminderen voor de landing. Logisch dus, dat ze geen gas hebben gegeven gedurende de nadering.
Het enige waar de aandacht naar uit zou moeten gaan, zijn de laatste luttele seconden toen ze onder de normale snelheid (260 km/u volgens v.Vollenhoven) kwamen en dus de snelheid uit het oog hebben verloren.
Dat is tenslotte ook datgene wat u tegen de politie zou zeggen, toch? “Sorry, agent, ik was even afgeleid”. Zo zou het ook hier kunnen zijn gegaan. Wat zou de piloten dan kunnen hebben afgeleid? Geen idee, maar ik weet uit eigen ervaring dat vliegers ongelofelijk goed getraind zijn en niet zo maar de snelheid uit een vliegtuig laten lopen. Het onderzoek zal wel uitwijzen wat het is geweest. Tot die tijd is het beter af te wachten.
U zou toch ook niet willen dat, als u het ongeluk niet overleefd hebt, uw nabestaanden van alle kanten te horen krijgen “heeft die bestuurder zitten slapen?”


Zijn we familie van elkaar? Je zou het haast zeggen want ik heb toch echt het idee dat wij een van de weinigen zijn die het hierover eens zijn. Ik ben bang dat ook op het airwork-forum het egogehalte erg hoog is en het haast lijkt dat collega's zeggen: "jezus wat dom, zoiets zou mij nooit overkomen. Je kijkt toch uit je doppen????".
 
ehh, aangezien ik nog maar een groentje ben, kan iemand mij uitleggen wat het excuus is om tijdens de vlucht 40 knopen onder Vref te komen of er uberhaupt onder te komen.

Volgens mij heb je tijdens de opleiding een stick, rudder en throttle gekregen met de daarbij behorende uitleg wat er mee te doen om de kist in de lucht te houden.

Einde discussie.

De meerdere factoren die ten grondslag lagen aan dit trieste ongeluk zullen hopelijk naar voren komen en leiden tot diverse aanbevelingen.

GF.
 
Ik heb de volgende reactie naar verschillende kranten gestuurd. Wie zich ook geroepen voelt ...

Er is de afgelopen week na de persconferentie over de Turkish Airlines crash op Schiphol een lawine van kritiek losgebarsen over de hoofden van de (overleden) vliegers. Vooral van Vollenhoven’s opmerking over het feit dat de vliegers in de nadering lange tijd (100 seconden volgens Boeing) geen gas hebben gegeven terwijl de snelheid terugliep lijkt een soort vrijbrief te zijn voor vele vooral ondeskundigen zich ‘ns lekker uit te leven. “Hebben ze meer dan anderhalve minuut zitten te slapen?” is een veel gehoorde kreet op en buiten het internet.
Een vergelijkbare situatie: u rijdt met uw auto 120 op de snelweg en ziet borden 90, 70 en 50 boven de weg en even later de file. U zet uw auto in z’n vrij en rijdt met stationair draaiende motor tot aan de file. Vlak voor u de file bereikt, wordt u door iets afgeleid en veroorzaakt een ongeluk. Stel dat de politie vervolgens tegen u zegt ‘mijnheer, u heeft gedurende 100 seconden uw gas- noch rem-pedaal aangeraakt’. Wat zou u dan zeggen? Ik wed iets als “Ja logisch, agent, ik heb de auto laten uitrollen omdat ik die borden boven de weg zag!”
En zo was het ook met de vliegers. Ze daalden naar de landingsbaan en moesten ondertussen behoorlijk wat snelheid verminderen voor de landing. Logisch dus, dat ze geen gas hebben gegeven gedurende de nadering.
Het enige waar de aandacht naar uit zou moeten gaan, zijn de laatste luttele seconden toen ze onder de normale snelheid (260 km/u volgens v.Vollenhoven) kwamen en dus de snelheid uit het oog hebben verloren.
Dat is tenslotte ook datgene wat u tegen de politie zou zeggen, toch? “Sorry, agent, ik was even afgeleid”. Zo zou het ook hier kunnen zijn gegaan. Wat zou de piloten dan kunnen hebben afgeleid? Geen idee, maar ik weet uit eigen ervaring dat vliegers ongelofelijk goed getraind zijn en niet zo maar de snelheid uit een vliegtuig laten lopen. Het onderzoek zal wel uitwijzen wat het is geweest. Tot die tijd is het beter af te wachten.
U zou toch ook niet willen dat, als u het ongeluk niet overleefd hebt, uw nabestaanden van alle kanten te horen krijgen “heeft die bestuurder zitten slapen?”

Dat heb je mooi verwoord. Niemand, en dan heb ik het over normaal denkende en functionerende mensen, zal opzettelijk zichzelf en anderen in gevaar brengen door roekeloos gedrag. Helaas kunnen de piloten het zelf niet navertellen, maar ik hoop dat uit de verdere onderzoeken zal blijken wat hen bezig gehouden heeft. 3 piloten samen raken die kist (en hun leven) niet zomaar kwijt.
 
Ten aanzien van de vorige reacties en met name de reactie van D-day richting de kranten wil ik het volgende opmerken.
Ik vind de vergelijking met het autorijden maar voor een zeer klein deel opgaat:
1. De nadering en landing vormen een, zoniet DE, kritische fase van de vlucht; daar wordt iedere piloot op gedrilled tijdens opleiding en carriere, waakzaamheid en alertheid is absoluut vereist.
2. De piloten zijn professionals, waarvan veel meer wordt verwacht en ook mag worden vereist, dan van de gemiddelde (particuliere woonwerk-, vakantiereis-) chauffeur.

Voor de duidelijkheid met mijn punten wil ik uitdrukkelijk NIET beweren en suggereren dat de piloten van dit ongeval op beide punten tekort zijn geschoten ... ik wacht af wat het eindrapport van de raad van Van Vollenhove daarover t.z.t. vermeldt. Het gaat er mij om dat de vergelijking met het autogebeuren wat mij betreft mank gaat.
 
Ik heb de volgende reactie naar verschillende kranten gestuurd. Wie zich ook geroepen voelt ...

Er is de afgelopen week na de persconferentie over de Turkish Airlines crash op Schiphol een lawine van kritiek losgebarsen over de hoofden van de (overleden) vliegers. Vooral van Vollenhoven’s opmerking over het feit dat de vliegers in de nadering lange tijd (100 seconden volgens Boeing) geen gas hebben gegeven terwijl de snelheid terugliep lijkt een soort vrijbrief te zijn voor vele vooral ondeskundigen zich ‘ns lekker uit te leven. “Hebben ze meer dan anderhalve minuut zitten te slapen?” is een veel gehoorde kreet op en buiten het internet.
Een vergelijkbare situatie: u rijdt met uw auto 120 op de snelweg en ziet borden 90, 70 en 50 boven de weg en even later de file. U zet uw auto in z’n vrij en rijdt met stationair draaiende motor tot aan de file. Vlak voor u de file bereikt, wordt u door iets afgeleid en veroorzaakt een ongeluk. Stel dat de politie vervolgens tegen u zegt ‘mijnheer, u heeft gedurende 100 seconden uw gas- noch rem-pedaal aangeraakt’. Wat zou u dan zeggen? Ik wed iets als “Ja logisch, agent, ik heb de auto laten uitrollen omdat ik die borden boven de weg zag!”
En zo was het ook met de vliegers. Ze daalden naar de landingsbaan en moesten ondertussen behoorlijk wat snelheid verminderen voor de landing. Logisch dus, dat ze geen gas hebben gegeven gedurende de nadering.
Het enige waar de aandacht naar uit zou moeten gaan, zijn de laatste luttele seconden toen ze onder de normale snelheid (260 km/u volgens v.Vollenhoven) kwamen en dus de snelheid uit het oog hebben verloren.
Dat is tenslotte ook datgene wat u tegen de politie zou zeggen, toch? “Sorry, agent, ik was even afgeleid”. Zo zou het ook hier kunnen zijn gegaan. Wat zou de piloten dan kunnen hebben afgeleid? Geen idee, maar ik weet uit eigen ervaring dat vliegers ongelofelijk goed getraind zijn en niet zo maar de snelheid uit een vliegtuig laten lopen. Het onderzoek zal wel uitwijzen wat het is geweest. Tot die tijd is het beter af te wachten.
U zou toch ook niet willen dat, als u het ongeluk niet overleefd hebt, uw nabestaanden van alle kanten te horen krijgen “heeft die bestuurder zitten slapen?”



Helemaal mee eens.
 
Zijn we familie van elkaar? Je zou het haast zeggen want ik heb toch echt het idee dat wij een van de weinigen zijn die het hierover eens zijn. Ik ben bang dat ook op het airwork-forum het egogehalte erg hoog is en het haast lijkt dat collega's zeggen: "jezus wat dom, zoiets zou mij nooit overkomen. Je kijkt toch uit je doppen????".

Niemand heeft hier nog beweerd dat het "mij nooit zou overkomen". Maar Vref - 40kts mag je nooit overkomen. punt. En zeker niet op de approach.
 
Back
Top