Kist neer bij AMS?

Wat is daar het voordeel van... Als jullie allebei dood neervallen dat de kist iig een autoland maakt?

Wij doen het (nog) niet bij ryr.

Bij ons is single channel de minimum use height voor autopilot 158 voet.

Misschien omdat je dan de AP niet kwijt bent als je een go-around maakt?
 
Waarom brult er eigenlijk geen stem "SPEED.. SPEED.. SPEED" door de cockpit indien men een te lage snelheid dreigt te naderen ?? Lijkt me duidelijker dan een toetertje/lampje etc.
 
Raar, dat de ene krant schrijft dat het pilot-error was (televaag) en andere het op een technisch mankement houden.

Zoals ik het zie is het toch het laatste, dat was nl DE veroorzaker van de ellende daarna. In het hele proces waren alleen de vliegers die de situatie hadden kunnen redden maar dat niet tijdig gedaan hebben.
[...]
Om het daarom pilot-error te noemen vind ik te kort door de bocht. Dan kun je nl elk accident als pilot-error zien, want de piloten hebben in alle gevallen gefaald de kist in de lucht te houden. Ik neem aan dat ze niet expres de grond in zijn gevlogen.

De beste stuurlui staan aan wal, maar denk dat menig 737-vlieger toch verrast is van deze voorlopige uitslag.

Waar ik mij echt over verbaas hier, is dat veel ervaren vliegers hier lekker meedoen met het zoeken naar de oh-zo mysterieuze "DE oorzaak." Ik zou toch verwachten dat de gemiddelde vlieger weet hoe ongelukken gebeuren en hoe ze onderzocht worden.

Het onderzoek naar een crash is niet om schuld aan te wijzen; het is om oorzaken aan te wijzen. Het uiteindelijke resultaat is een verslag met een aantal causes, met mogelijk één of meerdere primary causes, wat contributory causes en voor de rest een feitelijke beschrijving van het geval. Op deze manier kunnen we allemaal op meerdere vlakken wat leren.
In dit geval was de RA fault een cause, was het feit dat de autothrottle naar retard ging een cause, het feit dat de crew de speed loss niet tijdig doorhad een cause, de reden dat ze dit niet doorhadden was mogelijk een cause, was de rommelige handover of controls mogelijk een cause, was de manier waarop Boeing zijn checklists/manuals heeft geschreven mogelijk een cause, etc etc.

Wat root causes zijn, primary cause(s) zijn, contributory causes zijn, dat zal het onderzoek nog uitwijzen. Daarom duurt het ook zo lang. Maar één oorzaak is er niet.

Dat de media zoeken naar één "DE" oorzaak is tot daar aan toe. De lezers/kijkers van deze media zijn namelijk gewend aan ons juridisch systeem waarin één schuldige aan wordt gewezen, en dan is iedereen blij. Dat je daar geen steek verder mee komt qua lering trekken is niet zo belangrijk voor media (of het OM).

Maar dat een hele meute aan ervaren vliegers ook op deze wagen springt en met elkaar gaat discussiëren over wat nou toch DE oorzaak is valt mij serieus tegen. Als crashes door één oorzaak kwamen waren er wel meer. Er is hier veel misgegaan, net zoals bij elke crash, en meerdere problemen bij elkaar hebben tot de crash geleid. Niet één.
 
Het lijkt mij dat er een duidelijke psychologische grondslag ligt onder veel van de commentaren waar Phoenix_X het zojuist over had. Het valt me op dat heel veel reacties komen van al dan niet ex 73-vliegers en dat is heel goed te begrijpen, zij zijn het die het eerst denken: 'Wat zou ik gedaan hebben' en zijn daarbij min of meer automatisch hardop gaan zitten denken.
Dat daar dan allerlei aannames bijkomen is denk ik ook het gevolg van het wel heel dicht bij hun huis (cockpit) komende ongeval.
Misschien zou ik als ik 73-vlieger zou zijn geweest en niet een gewoon PPL-ertje ook veel meer in de pen zijn geklommen. Mij past terughoudendheid en mijn enige bericht in dit topic was dat TK1951 5,6 NM achter de 757 heeft gezeten. Dit wist ik (inderdaad -van de tapes-), maar zelfs dat werd hier in twijfel getrokken. Mag allemaal.
Ik hoop dat uit dit ongeval ooit heel duidelijke lessen getrokken kunnen worden. Tot dan kunnen we slechts gissen op grond van het aantal inmiddels wel vaststaande causes.

Greetz,
TD
 
Waarom brult er eigenlijk geen stem "SPEED.. SPEED.. SPEED" door de cockpit indien men een te lage snelheid dreigt te naderen ?? Lijkt me duidelijker dan een toetertje/lampje etc.

't Was geen Airbus.
 
Volgens de Turkse luchtvaartmaatschappij deugde de apparatuur van de Boeing 737 niet.

Dus nu gaan ze direct over op het uitfaseren van de 737 daar bij Turkish? :blabla:
 
Dus als A/T naar TOGA was gegaan waren ze aan het eind de porderbaan afgeschoten. Als je niet gewoon basis blijft scannen kom je nergens.
 
Heb me tot nu toe er buiten gehouden maar nu er wat meer bekend is kan ik alleen maar zeggen.

Dit is een zwarte dag voor de luchtvaart..

Uit dit ongeval komen een paar hele trieste dingen naar voren
- systeem kennis
- cockpitcultuur
- procedurele kennis
- vliegerschap
- mentaliteit

deze crash is een combinatie van alle bovenstaande factoren..

Hoe kan het zo zijn dat een foute radio hoogtemeter de oorzaak kan zijn????? mooi verhaal. over retard etc..
maar iedere jan lul in een grote jet weet dat je op 500ft je hand aand het stuur hebt en eentje op het gas. en dat die gashandles in het midden staan maw stabilized approach met gas erop...NOOIT idle
heb je dat niet, gelijk stokken in het vooronder en Ga rond!!! dan maar bier voor de boys betalen

40kts te langzaam, die gast op de jump had zn longen uit zn lijf moeten schreeuwen Speed speed 30x, bij mij is Vref-5 gewoon een call, om dit soort shit te voorkomen.
gebeurt er nix of geen reactie, geef ikzelf wel gas vanaf de jump -40kts!!!!!!!!!!!!!!

Volgens mij is een gouden regel: als de AP/AT niet doet wat je wil, klik je m uit en ga je op de hand verder. klaar. zo ben ik athans opgegroeid met de automaat.

Kunnen we nu echt niet meer nadenken en moet echt alles procedureel dicht geschreven worden.

ik zie me al bij mn baas.. sorry, heb het vliegtuig overtrokken omdat de autothrust tegen werkte....
Dan komt me er toch een maat 45 onder mn hol en ik kan opzouten!!!

En dan ook die opmerkingen uit turkije over EHAM ATC....waar gaat het over..
iedereen als schuldige aanwijzen behalve even in eigen keuken kijken.. om te zien dat de tent in de fik staat.

Triest voor de nabestaanden om te horen van dit prutswerk..ik had gehoopt dat het iets drastisch en extreem zou zijn, maar helaas..
 
Misschien zou ik als ik 73-vlieger zou zijn geweest en niet een gewoon PPL-ertje ook veel meer in de pen zijn geklommen. Mij past terughoudendheid en mijn enige bericht in dit topic was dat TK1951 5,6 NM achter de 757 heeft gezeten. Dit wist ik (inderdaad -van de tapes-), maar zelfs dat werd hier in twijfel getrokken. Mag allemaal.


Gelukkig dat dat mag, aangezien mijn 'bronnen' het houden op 6NM..maargoed, dat is arbitrair (moment van meten, geselecteerde radarbronnen) maar je kunt je voorstellen dat ik enige twijfels had bij de combinatie van uw profiel en de stelligheid van de statements...aangezien er op dat moment nog maar een beperkt aantal mensen de ene helft van de tapes had gezien.
 
Waar ik mij echt over verbaas hier, is dat veel ervaren vliegers hier lekker meedoen met het zoeken naar de oh-zo mysterieuze "DE oorzaak." Ik zou toch verwachten dat de gemiddelde vlieger weet hoe ongelukken gebeuren en hoe ze onderzocht worden.....

....Maar dat een hele meute aan ervaren vliegers ook op deze wagen springt en met elkaar gaat discussiëren over wat nou toch DE oorzaak is valt mij serieus tegen. Als crashes door één oorzaak kwamen waren er wel meer. Er is hier veel misgegaan, net zoals bij elke crash, en meerdere problemen bij elkaar hebben tot de crash geleid. Niet één.

Wat een kletskoek... We (ik) proberen gewoon te redeneren wat er gebeurd is en wat de omstandigheden waren. Along the way in die discussie leren we weer wat, en dat heeft helemaal niets met schuldigen aanwijzen...

Moeten we dit thread sluiten tot het definitieve onderzioek er ligt? onzin
 
Well said KLIKO. Als puntje bij paaltje komt en dat ding doet niet wat jij wilt, uitzetten en wegwezen.

Definitief is het allemaal nog niet rond dus ik wacht nog af met een echte mening, maar dit telt nog altijd wel.

The three most useless things to a pilot: Runway behind you, air above you (!!) and fuel you left in the bowser.

Cheers.
 
De pers mag daar zo goed als niks publiceren dat negeatief is over turkije van de overheid. Vrije pers kennen ze daar niet


dan weet jij meer dan mij ,maar hoe ik het zie is de pers daar net als hier ene zegt links ander weer rechts en dan heb ik het helemaal niet over voor en achter.

bijvoorbeeld gisteren was ik Turkse nieuws aan het bekijken en de nieuwslezer daar preesde dhr Van Vollenhoven en Zijn medewerkers met hun vakkundigheid en terughoudenheid met het speculeren en iets pas verklaren als je dat ook kan (bewijzen)motiveren.

Daar tegenover gaf hij ook het voorbeeld dat het minister van transport van Turkije dat hij al binnen 10 minuten kon vertellen dat er geen dodelijke slachtoffers waren en hoe bepaalde media (zowel binnen als buitenlandse )en luchtvaartdeskundigen gelijk konden vertellen dat er geen genoeg peut aanwezig was in de brandstoftanks of "wake turbulence" onderwerp wat zo goed als 100 % de oorzaak van deze ramp was.

Het leukste vond ik wat ik op de radio had gehoord dat de betrokken 737 peut had gedumpt boven noordzee vond ik echt knap dat een 737 peut kan dumpen.

mvg,



Urfali
 
The three most useless things to a pilot:.....
In addition: The four most famous last words in aviation are:
"Why is it doing that?"
"Tower, uuh how much too low am I on the fi.........."
"Where are we?"
"Oh S........"

My best guess: If above is translated to turkish, at least 50% of it is on TK1951's CVR.
 
Last edited by a moderator:
Allemaal leuk die grappen..

Ik ben gisteren op de 18R geland over de crash site, en als je ziet hoe dicht die bij de baan ligt wordt je toch echt even stil.
je komt er op 400-500ft overheen
Wij zaten met zn 4en in de cockpit, en niemand zij wat er wat over totdat we bijna aan de gate waren.. Iederen in gedachten..

Triest, zeker op deze manier..
 
In addition: The four most famous last words in aviation are:
"Why is it doing that?"
"Tower, uuh how much too low am I on the fi.........."
"Where are we?"
"Oh S........"

My best guess: If above is translated to turkish, at least 50% of it is on TK1951's CVR.

Whoop Whoop, Pull Up!
Whoop Whoop, Pull Up!
Whoop Whoop, Pull Up!

(f/o): ¿Qué significa "pull up"?
 
dan weet jij meer dan mij ,maar hoe ik het zie is de pers daar net als hier ene zegt links ander weer rechts en dan heb ik het helemaal niet over voor en achter.

bijvoorbeeld gisteren was ik Turkse nieuws aan het bekijken en de nieuwslezer daar preesde dhr Van Vollenhoven en Zijn medewerkers met hun vakkundigheid en terughoudenheid met het speculeren en iets pas verklaren als je dat ook kan (bewijzen)motiveren.

Daar tegenover gaf hij ook het voorbeeld dat het minister van transport van Turkije dat hij al binnen 10 minuten kon vertellen dat er geen dodelijke slachtoffers waren en hoe bepaalde media (zowel binnen als buitenlandse )en luchtvaartdeskundigen gelijk konden vertellen dat er geen genoeg peut aanwezig was in de brandstoftanks of "wake turbulence" onderwerp wat zo goed als 100 % de oorzaak van deze ramp was.

Het leukste vond ik wat ik op de radio had gehoord dat de betrokken 737 peut had gedumpt boven noordzee vond ik echt knap dat een 737 peut kan dumpen.

Goed te horen van Urfali dat ook (tenminste een deel van) de Turkse media toch de objectiviteit kunnen betrachten die zo belangrijk is. Normaal gesproken vernemen wij dat niet. Of we kunnen het niet ontvangen of we kunnen het niet lezen.

Als men in Turkije wordt geconfronteerd met alleen het Televaag nieuws (en dan ook nog gecondenseerd) krijgen ze daar ook geen goed beeld van wat er hier allemaal wordt afgedicussieërd. Het feit dat de crew daar meteen als helden werd neergezet daargelaten. Dat laatste heeft toch wel een beetje te maken met de specifieke mentaliteit in dat land. Laten we maar voor het gemak zeggen: Hoe zuidelijker deste emotioneler (lees ongenuanceerder)

Greetz,
TD
 
Ik ben gisteren ook over de crashsite heen gevlogen. Het is idd zo ontzettend dichtbij!
Maar wat een bizarre reden om te crashen... Zelfde als op de snelweg met je auto een dodelijk ongeluk krijgen omdat het bolletje van je linkerrichting aanwijzer het niet doet...

Ik vind dit gewoon een keiharde pilot error. Wij zitten daar om de techniek te controlleren, moet je dat ook wel doen. Wij zitten vanaf 2500' al met onze handen aan het stuur en gas.

Mooi bulletin van Boeing gekregen. Komt er eigenlijk op neer dat ze zeggen dat ze dat Primary Flight Display, waar je de stand van het vliegtuig, snelheid, hoogte en koers op ziet (wat vliegen is dus), niet voor niets recht voor je neus hebben gebouwd, maar met een reden. Is namelijk best wel belangrijk! Duuuh.


Commander
 
Back
Top