Ondanks dat ik in het bezit ben van een vliegbrevet, realiseer ik me heel goed dat ik op dit gebied (vliegen met verkeersvliegtuigen etc.) een leek ben.
Maar wat ik me afvraag; als pilot flying zit je toch met je neus op je PFD !!! Daar zie je toch allerlei dingen op gebeuren (basic six information !!!). Als dan ook nog eens de stick-shaker afgaat, mag ik toch aannemen dat er een belletje in je hoofd gaat rinkelen. En als die dan al niet bij de pilot flying begint te rinkelen (daar zal die sowieso hebben moeten rinkelen !), dan zitten er nog eens 2 vliegers waar die bel ook niet lijkt af te gaan.
Moeten tegenwoordig dan de passagiers op de cockpit-deur gaan kloppen om te vertellen dat er iets niet klopt.
Mijn inziens had men onmiddelijk (zelfs al in een eerder stadium), de hele approach moeten afbreken en doorstarten. Bovendien kan ik me (haast) niet voorstellen dat als de stick-shaker afgaat, je geen tijd meer hebt voor herstel, ondanks dat de motoren moeten oppakken etc., etc. Dan heeft die hele stick-shaker geen nut. Nog daar gelaten dat als die stick-shaker afgaat, je feitelijk al heel wat zaken over het hoofd gezien hebt. Ik zeg het met respect naar deze vliegers toe, want er is geen normale vlieger die dit wil laten gebeuren, maar op mij komt het reageren van de vliegers in deze niet goed over. Met respect en vriendelijke groet,
BH