Raar, dat de ene krant schrijft dat het pilot-error was (televaag) en andere het op een technisch mankement houden.
Zoals ik het zie is het toch het laatste, dat was nl DE veroorzaker van de ellende daarna. In het hele proces waren alleen de vliegers die de situatie hadden kunnen redden maar dat niet tijdig gedaan hebben. De reden daarvoor is nog steeds onbekend, en zelfs de onderzoeksraad laat dat in het midden. Daarvoor kunnen verschillende dingen de oorzaak zijn, waaronder bijvoorbeeld afleiding. Ik ken de 73 niet maar misschien hebben ze door de faulty RA een "too low gear" gekregen, terwijl ze nog op bv. 1900ft zaten en daardoor verrast waren. Als je werkelijk te laag zit maak je een Go-around, maar misschien zagen ze de baan al, of, omdat ze de RA failure al herkent hadden, deze "GPWS warning" gekoppeld aan de faulty RA, maar zich toch hebben laten afleiden (misschien bleef vriend GPWS blerren) en vanaf daar de fout in gegaan zijn. Ik heb mij laten vertellen (eerdere post) dat er geen checklist is voor een RA failure. En als het dan niet in de limitations van de AP/AT staat is het niet eerlijk om te verwachten dat iedereen weet dat de AT naar Idle gaat op een onverwacht moment.
Voorbeeldje: Je vliegt lekker op de automaat, krijgt een of meerdere keren die rot "too low gear"en laat je later (gear down) totaal verassen als blijkt dat de AT je Vref (of Vapp, 73?) niet oppikt (decelerated Approach). Wel al je klappen en poten naar buiten en dan gaat het snel. Motoren staan op hoeveel N1? Voordat je corrigeerd zit je al beneden je Vref en dan duurt het ook nog voordat je motoren opspoelen. Plus dat je totaal onervaren bent op de kist(PF). Het zal je gebeuren....
Om het daarom pilot-error te noemen vind ik te kort door de bocht. Dan kun je nl elk accident als pilot-error zien, want de piloten hebben in alle gevallen gefaald de kist in de lucht te houden. Ik neem aan dat ze niet expres de grond in zijn gevlogen.
De beste stuurlui staan aan wal, maar denk dat menig 737-vlieger toch verrast is van deze voorlopige uitslag.