KLS 10-1

Ik heb ook de brief ontvangen(zou waarschijnlijk in 11-1 komen), en heb er ook wat vragen bij. Maar wat betreft de opleiding stil leggen is het niet erg handig voor de KLS. Ten eerste zou een half jaar weinig zoden aan de dijk zetten, denk dat je eerder aan een termijn van 2 jaar moet denken. Maar daarnaast moet je dan ook al je instructeurs naar huis sturen, en later weer hopen dat ze terug komen. Dat terwijl ze met deze manier gewoon nog elke keer 117.500 euro per student krijgen, en ze de school kunnen laten doordraaien.

Het is zeker jammer, maar aan de andere kant kan je misschien in betere tijden weer bij de KLM gaan vliegen als je eerst nog elders hebt gevlogen. Veel vragen, en voorlopig denk weinig antwoorden. Dat is in de luchtvaart geloof ik wel vaker zo ;)
 
Ik heb ook de brief ontvangen(zou waarschijnlijk in 11-1 komen), en heb er ook wat vragen bij. Maar wat betreft de opleiding stil leggen is het niet erg handig voor de KLS. Ten eerste zou een half jaar weinig zoden aan de dijk zetten, denk dat je eerder aan een termijn van 2 jaar moet denken. Maar daarnaast moet je dan ook al je instructeurs naar huis sturen, en later weer hopen dat ze terug komen. Dat terwijl ze met deze manier gewoon nog elke keer 117.500 euro per student krijgen, en ze de school kunnen laten doordraaien.

Het is zeker jammer, maar aan de andere kant kan je misschien in betere tijden weer bij de KLM gaan vliegen als je eerst nog elders hebt gevlogen. Veel vragen, en voorlopig denk weinig antwoorden. Dat is in de luchtvaart geloof ik wel vaker zo ;)

Gelijk, zou inderdaad niet helemaal handig zijn. Volgens mij weet de KLS ook nog niet precies wat ze moeten, ik citeer:
"De opleiding blijft precies hetzelfde behalve dat we in plaats van de Bridge Course een B737 type rating willen ontwikkelen. Hoewel we daar nu nog mee bezig zijn vinden we dat we u nu reeds over de veranderde situatie dienen te informeren."

Hieruit blijkt wel dat ze nog niet helemaal zeker zijn over de te nemen stappen.

Maar zoals je zegt, en dat heb ik ook al in een eerdere post aangegeven, de luchtvaart is bijzonder dynamisch, om dit maar aan te duiden: http://www.ad.nl/amsterdam/article1340415.ece.
 
Maar je kunt toch alleen solliciteren bij de KLM als je een BC-certificaat hebt? Als de KLM Flight Academy dat dan juist uit de opleiding vandaan haalt lijkt me dat een sterk gemis. Dat zou dan betekenen dat je als afgestudeerde student niet meer bij de KLM kunt solliciteren, vreemd temeer omdat je hebt gestudeerd bij de KLM FA.

Je moet je fantasie niet teveel de vrije loop laten gaan. Zie de type-rating als (minimaal) gelijkwaardig aan de BC. Een stukje theorie, procedures, een aantal simsessies en een afsluitend examen. Het enige verschil is dat je na de MCC op de 737 blijft zitten. Bij eventuele aanname KLM begin je met de type-rating voor ICA- of KLC-kist. Mocht KLM geen vliegers nodig hebben kun je makkelijker en goedkoper bij een andere airline aan de slag.
 
Én hoeft het garantiefonds niet zijn portemonnee te trekken. Natuurlijk heeft ook de KLS er baat bij als de leerlingen zo goed mogelijk terecht komen. Goede maatregel dus, echter is het jammer dat ze je vertellen dat de kans om bij de KLM te komen kleiner is.

Hetgeen je wel rekening mee moet houden is dat wanneer ik zou starten(ziet er nu als begin 2011 uit) dat ik dan pas 2013 klaar zal zijn, tegen die tijd kan de situatie heel anders zijn. Dat geldt natuurlijk wat minder voor de mensen die in 09-4 starten, of nu bezig zijn. Voor hen is het toch wat dichterbij...

Ik ben ook benieuwd of ze de plekken die open komen doordat mensen zichzelf uitschrijven opvullen, of ze liever nog kleinere klassen laten beginnen. Anders kan het natuurlijk zo zijn dat je nog eerder kan beginnen. (natuurlijk geen idee hoeveel mensen er gaan afzeggen)
 
even voor de iets minder bekende airworkers
TQ = typerating???
ITQ = ???

En wat ik me ook afvraag, door deze verandering kan je niet meer bij KLM aan de slag? tenzij je nog een 15K neerlegt om een BC te doen?
Staat de BC op dit moment niet gewoon helemaal stil en moet KLS daarom wel iets anders gaan bieden? en zodra KLM de BC weer opstart gaat KLS de BC weer intergreren?
Of is dit te naief gedacht?

Maar nog even voor de andere toekomstige KLS'ers, Wat deze verandering ook allemaal tot gevolg mag hebben, of ik nou bij KLM, Trans of Denim terecht kom, mijn droom is om verkeersvlieger te worden. En met KLS als begin is die kans heel reëel:)
Dus klas 10-1 here we come!
 
Ik ben ook benieuwd of ze de plekken die open komen doordat mensen zichzelf uitschrijven opvullen, of ze liever nog kleinere klassen laten beginnen. Anders kan het natuurlijk zo zijn dat je nog eerder kan beginnen. (natuurlijk geen idee hoeveel mensen er gaan afzeggen)

ze vullen deze plekken op, er wordt volgens mij al flink geschoven tussen de klassen.
 
ze vullen deze plekken op, er wordt volgens mij al flink geschoven tussen de klassen.

Hey mensen. Ik heb even de discussie mee gelezen, mag zelf in de klas 10-4 beginnen en heb zaterdag de brief ontvangen. Heb jij hier zelf ervaring mee Compadre? Zelf had ik namelijk het vermoeden dat ze plaatsen juist niet opvulden. Momenteel doe ik de natuurkunde cursus in Utrecht. Daar heb een paar mensen gesproken die hun plaats in de wachtrij van de KLS hebben opgegeven om eerder te kunnen beginnen bij scholen als de NLS en de DFA, maar zelf heb ik nog niets gehoord over eventuele doorschuiving in 10-4. Het blijft giswerk, maar extrapolerend van de ervaringen van de vijf klasgenoten die ik tot nu toe gesproken heb, denk ik dat ik redelijk bovenaan de COVA aanname datum sta van onze klas. Dacht dat ik onderhand dan wel wat gehoord zou hebben.

Mij lijkt het zo dat de KLS een minimum aantal studenten per jaar nodig heeft om in financieel opzicht break-even-ish te spelen. Uitgaand vanwege de huidige positie t.o.v. de KLM en de wereldeconomie zou de KLS dan zorgen dat er slechts die minimum opgeleid wordt. Hele klassen opheffen (of de school sluiten, ik meen ergens te hebben gelezen dat dit al eens eerder is gebeurd?) is misschien niet haalbaar, maar een beetje 'rek' geven door plaatsen niet op te vullen zou wel helpen.
Natuurlijk is dit pure -hoopvolle- speculatie. De KLS is natuurlijk geen filantropische instelling, maar mij leek dit wel een logische manier van denken.
 
Daar heb een paar mensen gesproken die hun plaats in de wachtrij van de KLS hebben opgegeven om eerder te kunnen beginnen bij scholen als de NLS en de DFA, maar zelf heb ik nog niets gehoord over eventuele doorschuiving in 10-4.

Sorry hoor, maar wat voor ongeloofelijke idioot ben je als je er ook maar aan denkt dit te doen...?

Mensen, DE HELE ****** WERELD ZIT IN CRISIS. Ga in hemelsnaam een paar jaar studeren, ga lekker vijf jaar vakkenvullen of hamburgers flippen of weet ik veel wat, maar hoe gek ben je om nu zo snel mogelijk een vliegopleiding te willen gaan doen en daarvoor zelfs je plek op te geven bij een kwalitatief goede school, met UITSTEKENDE nazorg? Ja, natuurlijk, het laat motivatie zien bla bla bla en al die andere onzin. Het laat zien dat je niet nadenkt over de toekomst en geen idee hebt hoeveel je eigenlijk aan het lenen bent...

Veel plezier op jullie nieuwe schooltje jongens, dat jullie maar snel werkloos met een ton schuld aan de kant van weg mogen staan...
 
Hey mensen. Ik heb even de discussie mee gelezen, mag zelf in de klas 10-4 beginnen en heb zaterdag de brief ontvangen. Heb jij hier zelf ervaring mee Compadre? Zelf had ik namelijk het vermoeden dat ze plaatsen juist niet opvulden.

Ik weet dat een aantal mensen zijn verplaatst naar een andere(vroegere) klas, ze vullen de plekken dus gewoon op met mensen uit andere klassen.

Uiteindelijk zullen dus ook uit klas 10-4 mensen verplaatst moeten worden, maar dit kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Voor de meest betrouwbare info: Mail/bel de KLS:)
 
Sorry hoor, maar wat voor ongeloofelijke idioot ben je als je er ook maar aan denkt dit te doen...?

Mensen, DE HELE ****** WERELD ZIT IN CRISIS. Ga in hemelsnaam een paar jaar studeren, ga lekker vijf jaar vakkenvullen of hamburgers flippen of weet ik veel wat, maar hoe gek ben je om nu zo snel mogelijk een vliegopleiding te willen gaan doen en daarvoor zelfs je plek op te geven bij een kwalitatief goede school, met UITSTEKENDE nazorg? Ja, natuurlijk, het laat motivatie zien bla bla bla en al die andere onzin. Het laat zien dat je niet nadenkt over de toekomst en geen idee hebt hoeveel je eigenlijk aan het lenen bent...

Veel plezier op jullie nieuwe schooltje jongens, dat jullie maar snel werkloos met een ton schuld aan de kant van weg mogen staan...

Uitstekende nazorg? Je bent zeker nog niet klaar..
 
Ik weet dat een aantal mensen zijn verplaatst naar een andere(vroegere) klas, ze vullen de plekken dus gewoon op met mensen uit andere klassen.

Uiteindelijk zullen dus ook uit klas 10-4 mensen verplaatst moeten worden, maar dit kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Voor de meest betrouwbare info: Mail/bel de KLS:)

Okee, dat haalt een streep door mijn theorie. Voor de rest was ik vooral benieuwd vanuit een 'hm. Leuk om te weten' standpunt aangezien ik (mede door het halen van deelcertificaten) niet veel eerder dan 10-4 zal kunnen beginnen :p

Bovendien. Zoals Sweetsurrender aangeeft:
Sweetsurrender said:
DE HELE ****** WERELD ZIT IN CRISIS.
Zodoende ben ik ook van plan mijn hoofd even laag te houden.

En nu loop ik risico om heel erg offtopic te gaan maar:
Talsma said:
Uitstekende nazorg? Je bent zeker nog niet klaar..
Ik had wel gehoopt dat de KLS een beetje nazorg zou bieden. Slechte ervaringen ermee Talsma?
 
Het gaat mij er nog niet eens zozeer om dat deze mensen beslissen om weg te gaan bij de KLS, dat zal me werkelijk een zorg zijn. Waar ik mij zorgen om maak, is dat zij niet doorhebben wat er allemaal in de wereld gebeurd en overstappen naar een andere school (zij het Polder Aviation, danwel EPST of wat dan ook) omdat ze daar sneller kunnen beginnen. Dan zit je wel zo met je hoofd in de wolken dat je dat ik me afvraag of je nog wel een opleiding voor je brevet nodig hebt...
Begrijp me niet verkeerd; ik heb geen spijt van mijn keuze dat ik ruim een jaar geleden begonnen ben (toen was alles nog vrolijk en leuk overigens), maar ik zou mensen die zich op dit moment aanmelden zeker niet aanraden om z.s.m. te beginnen.
 
Ik zit in dezelfde situatie gabberpietje1 ;) , kom waarschijnlijk ook in 11-1!
Maar of de economie in 2013 alweer volle toeren draait en of de klm dan alweer 180 man per jaar aan neemt is nog maar even afwachten natuurlijk...
 
Echt vrolijk worden van deze brief lukt nou weer niet. Het is zoals het is, de luchtvaart is een dynamische sector. Werd er een aantal jaar geleden nog geschreven dat er een enorm tekort aan vliegers zou ontstaan is dit nu een flink overschot geworden.

Volgens mij trekt de luchtvaart over een paar jaar weer aan. Met het oog op de 'preferred supplier' regeling worden de mensen van de KLM FA dan wel opgenomen bij de KLM, het gaat alleen langer duren en misschien moeten we koffers sjouwen, het zij zo.

Vooralsnog heb ik ontzettend veel zin in de opleiding! Al het negatieve nieuws stopt geenzins mijn ambitie om piloot te worden aan de KLM Flight Academy.

Hoe zeker ben je er van dat het contract wat jij tekent een 'preffered supplier' contract is? Mij is ter oren gekomen dat dat contract nog blijft tot en met de laatste klas van 2009. En tot op heden is het onmogelijk om zonder BC bij de KLeM te solliciteren. Typerated of niet... Misschien is dat volgens de brief wel de kleiner geworden kans om bij de KLM op gesprek te mogen komen. M.a.w. Geen kans.

Daarnaast vraag ik mij ook af hoe die 737TR gaat uitpakken. Want Ryanair verdient aan je als je daar de TR doet, dus die staan eerder om iemand zonder zo'n papiertje te springen. Als KLM niet aanneemt, zal Trans ook niet aannemen, zo is het aannamebeleid nou eenmaal van KLM en dochterondernemingen.

Ben heel benieuwd hoe dit allemaal uit gaan pakken.

Luchtvaart is leuk.....!
 
Back
Top