E190

Crew qualification:

– CAT II (F50) or CAT III (E190/F70/F100) qualifications apply when the appropriate training for the aircraft type concerned has been completed and the following requirements are met:

No previous CAT II / III experience with another EU member state operator:
– 3 practice approaches en route under supervision for F50.
– 3 practice approaches with autoland enroute under supervision for E190/F70/F100.
– In addition for captains:
If new on type: 50 hours or 20 stretches (including route training) on type.
Until 100 hours or 40 stretches (including route training) on type has been achieved,
100 m must be added to the applicable minimum.

Pilots in LFUS, under the command of the Route Instructor, will be qualified during the route
instruction after completion of three practice CAT II / III Approaches. On completion of Line
Check, the bullets above are applicable.


En zo staat het ook in de training manual voor de e-jet. Kan jou stuk tekst echter niet vinden, waar staat dat?
 
Ik citeer:

Contrary to BOM 5.1.4 the following paragraph is applicable for crew
qualification: only 1 practice approach en route under supervision for CAT II
has to be completed and 1 practice approach en route under supervision for
CAT IIIA before the crew member is qualified.


uitzondering voor de E190 operatie..

En dat citeert Eikie uit een E190 NOTAC. Het is ook zo'n makkelijke kist... N-1 ook CAT IIIa autoland, dan heb je heel wat meer take off alternates tot je beschikking (zolang je geen andere failures hebt die wel voor no-autoland zorgen).
 
waarom maakt dat geen sense?

er wordt ter vervanging zowieso al een 70 tot 80 zitter gezocht. Een F70 is dat.
Dus waarom niet wat meer 100 zitters?

Je zou dan meer 100 zitters krijgen maar die worden ingezet op ''oude F70'' routes. Dus op oude F50 routes krijg je al tot 30 stoelen meer door inzet van de F70 en op die oude F70 routes ook weer 20 stoelen extra door de inzet van E-190's.


nosig said:
Dat gerucht heerst heel sterk (en van vrij directe bronnen), dat er specifiek E190's besteld zijn (de hardmaking van de 10 opties) en geen E170's. Op zich komt dat dan wel uit met de initiële capaciteitsreductie door de 5 AF F70's die 5 F100's vervangen hebben.

Het lijkt me inderdaad logischer dat er E-190's komen en dan de andere F-100's er ook versneld uit gaan en dat er F50 routes naar VLM gaan. Zou een slimme zet zijn van het bedrijf, maar weet niet hoe de VNV dit zou oppikken in de kader van werkgelegenheid. Maar nu weer extra E-190's bestellen om de stoelen te compenseren die we verloren doordat 5 F100's worden ingewisseld door F70's lijkt me onlogisch.
 
alleen is dit type natuurlijk nieuw (bedenk me nu dat je dat bedoeld met ervaring).

Dat bedoelde ik idd;)
Maar supervet, lijkt me gaaf om die kist te sturen. Lekker modern, weinig te doen;) Mooie foto's!
Wat is je rooster zoal op deze kist? Hoeveel bestemmingen heb je?


Commander
 
Dat bedoelde ik idd;)
Maar supervet, lijkt me gaaf om die kist te sturen. Lekker modern, weinig te doen;) Mooie foto's!
Wat is je rooster zoal op deze kist? Hoeveel bestemmingen heb je?


Commander
Is nu nog weinig van te zeggen, na mijn linecheck sta ik 6 dagen (2x3) reserve, tot dan loopt mijn rooster. Op dit moment loopt de training op volle toeren en ik heb het idee dat als je eenmaal klaar bent met die training, dat je dan even weinig te doen zult hebben. Wat het gaat worden, ik heb geen idee, maar neem aan dat 70 vlieguren in de maand toch wel het toekomstbeeld gaat worden.

Qua bestemmingen is het nu ook nog wat karig, maar eind februari komt de eerste nachtstop (STR) en voor wat ik hoor schijnen er in de tweede helft van de zomerschema's flink meer bestemmingen bij te komen, maar welke? (waarschijnlijk waar de 100 op vlieg/vloog, maar uiteindelijk besluit de klant (KLM) dat)
 
Is er nog iets interessants gemeld op de cockpit info evening betreffende vlootvervanging?
 
Het definitieve besluit en overeenkomst zal binnen 4 weken vanaf nu bekend zijn. Of het dan ook bekend wordt gemaakt is een ander verhaal....
 
Betreffende vlootvervanging (van de F50), op dit moment worden CRJ, Q400 en E170 tegen elkaar uitgespeeld voor de beste prijs (waarbij ik denk dat KLC eigenlijk voor de laatste wil gaan, maar je weet 't nooit, de Q400 was eerder de meest kansrijke kandidaat maar toen ging het nog tussen Q400 en ATR). Nog 2 a 3 weekjes wachten kennelijk...

En oja, de CBT is zeker van nut geweest :).
 
Betreffende vlootvervanging (van de F50), op dit moment worden CRJ, Q400 en E170 tegen elkaar uitgespeeld voor de beste prijs (waarbij ik denk dat KLC eigenlijk voor de laatste wil gaan, maar je weet 't nooit, de Q400 was eerder de meest kansrijke kandidaat maar toen ging het nog tussen Q400 en ATR). Nog 2 a 3 weekjes wachten kennelijk...

En oja, de CBT is zeker van nut geweest :).

Eergister in de E190 gekeken op het B platform.. Ziet er gelikt uit!!

Hoe zit het eigenlijk met die binding. Heeft iemand die straks als FO van de F50 komt voorrang om FO op de "Embraer" ( of .... ) te worden t.o.v. meer seniore coco's en FO's die vanaf een niet verdwijnend type bieden op FO E190.

Of kan ik maar beter dat jasje met die 2 strepen in de kast laten hangen ;)
 
Hoe zit het eigenlijk met die binding. Heeft iemand die straks als FO van de F50 komt voorrang om FO op de "Embraer" ( of .... ) te worden t.o.v. meer seniore coco's en FO's die vanaf een niet verdwijnend type bieden op FO E190.
Of kan ik maar beter dat jasje met die 2 strepen in de kast laten hangen ;)

www.myklm.org > CAO > CAO vliegend personeel > CTRL-F > verdwijnend type.

Daar vind je o.a. dit:

KLM CAO said:
Overschot aan vliegers
a. Indien na het moment van tot verdwijnend type verklaren én na toepassing van
punt 3.4.(1)a1 een overschot aan vliegers op het betreffende type ontstaat, kan
de KLM dit overschot achtereenvolgens zo veel mogelijk opheffen door
1. toewijzing in volgorde van senioriteit aan de vlieger die op dat moment
een geldige bieding heeft voor een functie in een hoger functieblok en op
de aanvangsdatum van de opleiding in relatie tot deze functie verticaal is
gebonden;
2. toewijzing in volgorde van senioriteit aan de vlieger die op dat moment
een geldige bieding heeft voor een functie in hetzelfde functieblok en op
de aanvangsdatum van de opleiding in relatie tot deze functie horizontaal
is gebonden;
CAO voor KLM-vliegers op vleugelvliegtuigen Pagina 131
BIJLAGE 6
Deze toewijzing geschiedt met voorrang boven andere vliegers, met dien
verstande dat wanneer gelijktijdig tevens punt 4.5.(1)a van toepassing is,
de onderlinge senioriteitsvolgorde bepalend is.
3. aanwijzing in omgekeerde volgorde van senioriteit in een functie in het-
zelfde functieblok;
4. aanwijzing in omgekeerde volgorde van senioriteit in een functie in het
naast lagere functieblok;
5. met zijn bewilliging, in verband met toekomstige functies in een gelijk-
waardig of hoger functieblok, de vlieger tewerk te stellen in een functie
op hetzelfde vliegtuigtype in een lager functieblok. De vlieger dient de
functie in een lager functieblok te blijven uitoefenen, totdat zijn opleiding
in bedoelde functie aanvangt, waarbij hij vanaf dat moment gebonden is
met inachtneming van punt 3.2.
b. Behoudens het gestelde in punt 4.4.(3)a5, wordt de bindingstermijn bedoeld on-
der a bepaald overeenkomstig punt 3.2.

Dus ALS er een overschot is en er aangewezen gaat worden vanuit de F50, dan kan dat voor andere vliegers gaan (zoals nu ook gebeurd in een ratio met de KLM-UK captains vanaf de F170). De vliegers die dan gepasseerd worden vanwege hogere senioriteit (dat geldt dan nu net niet volgens mij voor de vliegers die "gepasseerd" worden door KLM-UK captains en moeten wachten op E190 opleiding) krijgen passover pay. Zo begrijp ik het althans.

Maar gewoon bieden wat je kan, tot nu toe hadden de meeste mensen die begonnen nog binding op type, dus dat zegt niets.
 
Leuk, leuk. Bestemmingen die er uit zien als buitenland, gewoon net echt (sorry, is even wennen na al die nachtstops Eindhoven, Rotterdam en Maastricht).

Al iets gehoord over die exotische landingsbanen richting de Med?
 
Back
Top