Aan alle UK Vliegers: NL wordt heffingsbevoegd...

Tsja, ambtelijke taal... Het gaat hier over uitgaven voor inkomensvoorzieningen (bijvoorbeeld pensioen, lijfrente enz.) en persoonsgebonden aftrek (bijvoorbeeld beroepskosten). In Nederland kun je die, onder een aantal voorwaarden, van je belastbare inkomen aftrekken. Bij het bepalen van de hoeveelheid belasting die je moet betalen wordt een aantal definities van inkomen gehanteerd (belastbaar inkomen, zuiver inkomen, wereldinkomen enz.), waaronder je noemerinkomen.

De geciteerde volzin zegt dat bij het bepalen van je noemerinkomen uit werk en woning in NL eventuele uitgaven voor inkomensvoorzieningen en persoonsgebonden aftrek bij dat noemerinkomen moeten worden opgeteld als de staat waarin je belasting hebt betaald bij het bepalen van de hoeveelheid te betalen belasting je persoonlijke en gezinssituatie volledig in aanmerking neemt.

Met emigreren los je het probleem van een achterstallige belastingschuld overigens niet op. Als er, conform de van toepassing zijnde belastingverdragen, sprake is van nog-te-betalen belasting over één of meerdere belastingjaren voor je emigratie kan die ook in het EU-buitenland worden geïnd. Hierover is net een afspraak gemaakt op europees niveau, waarbij de lidstaten hebben afgesproken dat belastingschulden (ook al zijn ze klein) inbaar zijn door alle lidstaten in alle lidstaten. Zie:

http://www.nrc.nl/economie/article2463238.ece/Belastingontduiking_weer_iets_moeilijker_in_Europa
 
Last edited:
Ambtelijke taal my ass. Ik denk dat de gemiddelde ambtenaar hier ook geen reet van snapt, maar wel bedankt voor de vertaling.

Heb je ook informatie over emigreren buiten de EU?
 
Heren (en dames?),
Net Kliko even aan de telefoon gehad en die heeft een afspraak gemaakt met Boekling en partners. Hij belde vanuit de auto en zat bijna tegen zijn voorganger en/of vangrail en verzocht mij even een vraagje te posten (volgende keer handsfree bellen, dikke).
We willen even een lijstje opstellen van geinteresseerden in deze, zodat we niet allemaal het wiel opnieuw hoeven uit te vinden en eventueel en masse bezwaar kunnen aantekenen.
Zouden eventuele geinteresseerden dit volgende lijstje kunnen kopieeren, aanvullen en weer pasten a.u.b., zodat we weten hoeveel mensen mee zouden willen doen (natuurlijk onder voorbehoud van kosten en andere voorwaarden).
Bij voorbaat dank.

DE LIJST TOT NU TOE:
KLIKO
MORNING GLORY

(Overload???)
 
Emigreren naar buiten de EU is ook niet echt een oplossing. Als je je ooit weer in NL wil vestigen staat de belastingschuld er nog steeds. Het is misschien lastiger of onmogelijk voor de belastingdienst om het openstaande bedrag te innen terwijl je buiten de EU woont, maar ze onthouden het wel en met rente. Buiten schot blijven in NL terwijl je buiten de EU woont is nog lastiger dan je denkt. Als je jezelf hebt uitgeschreven in NL betekent dat niet automatisch dat je voor de fiscus ook in het buitenland woont (de welbekende postbusconstructies), zeker als je hier nog eigenaar bent van een woning of iets dergelijks. Desgevraagd moet jij aannemelijk kunnen maken dat je 'centre of vital interests' niet meer in NL ligt.
 
DE LIJST TOT NU TOE:
KLIKO
MORNING GLORY
OVERLOAD (moet wel even in NL gaan kijken hoe het precies zit, (geloof dat m'n boekhouder bezwaar heeft aangetekend) ik ga er nog steeds van uit dat het een misverstand is)

Ik heb eens rondgevraagd en de meeste mensen hebben gewoon geen aangifte gedaan in NL en hebben nu dan ook geen problemen. Alleen de mensen die zich aan de regels hebben gehouden en wel netjes aangifte gedaan hebben, worden nu gestaft. Typisch..
 
Heb in het buitenland belasting betaald en ook aangifte gedaan in Nederland aangezien ik een woning in Nederland heb, kom ik daar niet onderuit.
Tot nu toe geen bericht betreffende een na-heffing over belasting jaren 2006- 2009 van de fiscus gehad. Even afwachten dus. Mocht die brief met na-heffing wel komen doe ik mee!
 
Vandaag (voor iets anders) met een ander groot kantoor gebeld (met drie letters). Definitief is niet definitief. Als je loon uit NL komt: bel. dienst mag 5 jr terug. Krijg je loon uit buitenland: bel. dienst mag 12 jaar terug. Definitief is pas definitef als de bel. dienst jou een vraag stelt en jij geeft antwoord en ze doen verder geen onderzoek. Als je alleen aangifte doet mogen ze later alsnog controleren. Als het niet blijkt te kloppen: naheffing. Als je fraudeert: boete.

Inwonend in NL, loon uit buitenland, geen bel. verdrag (blijkbaar dus HK): het kan zijn dat je in HK belasting "mag" betalen. Dit doe je dan. Dan moet je in NL je wereldinkomen opgeven. Dan moet je in NL hier over het in NL toepasselijke belasting over betalen, minus wat je in het andere land al betaald hebt. Hypo aftrek heb je dus ook. Stel dus dat je over je volledige loon in HK 50K belasting hebt betaald en je had in NL 100K moeten betalen; dan mag je alsnog ff 50K betalen. En dit tot 12 jaar terug....

Hoe het zit als er WEL een verdrag is weet ik (nog) niet precies, dit is mijn 1e jaar als piloot. Zoals ik het zie was er alleen voor de in de UK werkenden een "gaatje" in het net, en die is nu gedicht....
 
Last edited:
Heren,

Wat een ontzettende bende begint het hier in Nederland toch te worden. Ik zou bijna zeggen dat mensen eigen werken voor niks. Je werkt in ieder geval niet meer voor jezelf, maar voor de anderen die niet willen werken. Het is echt ongelooflijk.

Maar wat ik nog even wilde benadrukken. Een goede kennis van mij heeft ook een zaak omtrend de belasting ed. gehad, waarbij hij ook hulp kreeg van Boekling en partners. Dit leek redelijk hopeloos op het begin, maar hij had vertrouwen. Uitkomst: hij heeft zijn gelijk gekregen. Dus: absoluut aan te rade!

Ik wens jullie allen heel veel succes met het aanvechten van deze ridicule heffingen.

Groet,
FP7
 
Allemaal,

De belastingschalen voor wereldinkomen zijn die hetzelfde als voor NL-inkomen? Zelf kan ik nog steeds een aantal jaren mn studieschuld aftrekken en ik vraag mij af hoe dit in zijn werk gaat. Ik zit in een land waar men GEWOON GEEN belasting betaald maar ik zou tzt wel gaarne weer teruggaan naar NL of EU. Vandaar dat ik graag wil weten hoe het zit als je je uitschrijft en later weer inschrijft. Is dan je mogelijkheid tot aftrek vergaan? Zijn er buiten de AOW meer dingen die je verliest?

Als ik heel simpel denk (ben ik goed in, TIETUH!!) gaat het dan als volgt wanneer ik ingeschreven blijf staan in NL?
Einde jaar aangifte doen, belastingdienst zegt: "hey lul, betaal ff such and such belasting".
Ik zeg: "Ja is goed, en nu wil ik hier alles weer aftrekken alstublieft" (ik overhandig mijn papierwerk)
Dan ff paar keer handjeklap met de BD en eind goed al goed.. Of is dit VEULS te simpel?

Maw: omdat ik hier in de UAE toch geen belasting betaal, maar wel in NL aangifte doe, betaal ik in NL belasting waarvan ik weer weer mn studieschuld aftrek en ik dus feitelijk BRUTO-NETTO hetzelfde overhoud en ik toch mn AOW en andere NL dingetjes houd. Mag ik dit zo stellen?

Note: UAE hanteert GEEN loonbelasting en er is GEEN belastingverdrag met NL.
 
Als je inkomen niet uit NL komt krijg je geen AOW, maar je hoeft dus ook geen AOW premie te betalen.. Daar moet je je apart voor verzekeren. Dit kan tot 1 jaar nadat je buitenlands loon begon te krijgen. Een langlopende deposito spaarrekening heeft een veel hoger rendement dan vrijwillig bij verzekeren.

PS: het feit dat je gn AOW premie etc betaald betekend ook dat je na je 65e geen belastingvoordeel hebt zoals de gewone Nederlander. Die hoeft vanaf zijn 65 geen premie te betalen, wij doen dat nu al niet. Wel is het zo dat je wellicht minder inkomen hebt uit je pensioen en dus niet meer in de 52% schijft valt. Dat voordeel heb je dan weer wel.
 
overload:Hmmmmm. Dat klinkt logisch, dus zal het wel niet kloppen.
:biertje:

Daar ben ik dus ook bang voor, maar HEEL HEEL HEEL stiekem hoop ik toch dat de belastingdienst ook simpel en efficiënt kan werken... Oooeei, dit klinkt wel heel dom als ik het terug lees...
 
AOW. Laat me niet lachen. Tegen die tijd is het 70 jaar en nog maar een schijntje.
Dan mag ik volgens het Centraal Plan Bureau nog 8 jaar genieten voor ik omval.
78 jaar is de gemiddelde man, niet de vlieger die over het algemeen iets eerder dood gaat.
Ik was niet van plan ooit terug te komen naar dit kikkerland, behalve voor familiebezoek.
Veel plezier met z'n allen. Het was gezellig en ik zal de kaas en de bitterballen missen.
 
Ik heb ook netjes aangifte gedaan i.t.t. tot velen. Domste fout ooit? We zullen zien, ik heb in ieder geval nog niks gehoord. Ik heb sowiso het idee dat half airwork bij Boekling zit. Dus zij zouden makkelijk kunnen uitvogelen wie hier eventueel last van krijgt. Als deze bullshit uberhaupt op fiscale waarheid berust natuurlijk.
 
Heren, ik heb dit allemaal even gelezen en ook even aan een fiscalist gevraagd wat hij denkt. We moeten niet alles over een kam scheren hier. Ieder geval is waak weer anders. Naar mijn inzien het volgende:

Als je nog in ned ingeschreven staat en daar niet woont en in bijv de UK werkt, woont en belasting betaald is er volgens mij niets aan de hand. Vriend van mij heeft net een brief van belasting gehad met de vraag of hij alleen ff wil aantonen dat hij ook in het buitenland woonde. (huurcontract, gsm..you name it). Waar je ingeschreven staat is niet van toepassing, wel waar je sociale leven e.d is.

Als je bijv een gezin in ned hebt wordt de situatie heel anders want hoe ga je verkopen dat je sociale leven in het buitenland ligt.....Nederlanders hier in italy hebben nu een deal met de belasting dat ze volgens mij mogen kiezen waar ze belasting betalen maar ik weet daar het fijne niet precies van omdat ik niet in hun situatie zit.

Kliko---> is bij jou het probleem dat ned vind dat je aan hun had moeten betalen ipv aan hong kong waar je niet woont?

GRT PK
 
Daar heb ik nog steeds meer dan geld genoeg voor ook al gaat er wat belasting af

Ow dan.. dan zou ik meteen dokken en lekker slapen, wellicht kun je het later dan terug krijgen met rente. Na het winnen van een rechtzaak natuurlijk..

Jouw baas is trouwens wezen vragen of je hier weer mocht komen werken met 150 van je collega's, maar helaas

Tja, zijn baas doet het zo, die van jouw had je op straat gezet...
 
Back
Top