Aan alle UK Vliegers: NL wordt heffingsbevoegd...

Buschauffeur

New member
Van mijn Nederlandse accountant:

Er is een nieuw verdrag tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk getekend. Dit verdrag dient nog te worden goedgekeurd door de Staten-Generaal en zal in werking treden nadat in beide landen de parlementaire goedkeuringsprocedures zijn doorlopen. Voor Nederland zal het verdrag dan van toepassing zijn per 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar en voor het Verenigd Koninkrijk per 1 april van het eerstvolgende kalenderjaar.

Het artikel over inkomsten uit een dienstbetrekking ondergaat een grote wijziging voor piloten. Artikel 14 lid 3 geeft aan dat de woonstaat heffingsbevoegd is over de inkomsten uit een dienstbetrekking die wordt uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd.
Dit wil dus zeggen als uw woonplaats Nederland is en u bent piloot in dienst van een Engelse luchtvaartmaatschappij Nederland belasting heft over dit inkomen. De premieheffing over dit inkomen is toegewezen aan Engeland, dit wil zeggen dat u in Nederland in de eerste twee schijven 2,45% en 10,70% betaalt in plaats van 33,60% en 41,85% (tarief 2008). Engeland kan in het geheel niet meer heffen over dit inkomen.

In de oude situatie werd een onderscheid gemaakt tussen de vluchten langer dan 48uur (NL bevoegd) en de vluchten korter dan 48uur (VK bevoegd). Dit onderscheid is nu vervallen. In alle gevallen is NL heffingsbevoegd.
 
.....kreeg de mail ook binnen vandaag. Misschien begrijp ik het verkeerd maar dit is slecht nieuws!

Ik neem aan dat we nu dan wel onze hypotheekrente mogen aftrekken!? Reiskosten ?
 
Last edited:
Nou ja Basic T, als die 48 uurs regel komt te vervallen kunnen we straks iig met een gerust hart op de A380 bieden......
 
Emigreren dan maar.
Is er op het www iets over te lezen misschien?
 
A. Hoe kan een verdrag nou op 2 verschillende tijdstippen in werking treden. Dit levert dubbele belastingpl;ichtigheid op over de period van 1 januari tot 1 april 2009?

B. Waarom een slechte situatie? Over de eerste 2 treden betaal je tenslotte maar 2,45% en 10,7%. Bovendien kun je nu hypotheekrente aftrekken. En het geeft minder last igv van aow wao etc......

Of begrijp ik het nou niet?
 
Ik ben al weg uit de UK maar:

a: Omdat het VK een gebroken boekjaar heeft.

b: ...Maar de hoogste Nederlandse schijf (52%?) is een stuk hoger en begint eerder dan de hoogste Engelse schijf (40%).

Hypotheekrrente aftrek krijg je nu denk ik wel, WAO,AOW,etc denk ik niet. Het gaat hier niet over de afdracht van je sociale premies en je werkt nog steeds voor een Engels bedrijf.
 
Inderdaad, het slechte nieuws is dat er (voor zover ik het nu lees) geen korting is op de twee hoogste schalen. Deze zijn hoger dan in de UK.
Het gaat dus maar de vraag zijn of je straks beter af bent op full UK-tax zonder hypoaftrek of het merendeel van je salaris in de twee hogere schalen in NL met hypotheekaftrek.....

Maar goed, voor we direct teveel gaan panieken moeten we eerste het totale plaatje eens te zien krijgen om vervolgens te kunnen afwegen wat verstandig is.
Vrouwlief heeft iig al op de Belgische Funda een profieltje aangemaakt! ;)

Heb kantoor gisteren direct gebeld en Mevr. V. van B&P was al eerder naar huis gegaan....ze verwachten de komende dagen veel telefoontjes hierover.
 
Dit verdrag heeft NL al jaren met LUX als ik me niet vergis, misschien dat de Luxair of CargoLux drivers meer info daarover hebben.
 
Dit verdrag heeft NL ook al met Spanje, maar dan zonder afspraak over de schalen. Het is inderdaad flink vervelend, vooral als je niet kan hardmaken dat je sociaal levenscentrum in het buitenland ligt. Waar je ingeschreven staat doet er niet toe.
 
dus zal het dagen(midnights) tellen in de uk en flight sheets bijhouden met duty time tot de verleden tijd gaan behoren?
 
Yup.

Dit zou wel eens het zetje kunnen zijn voor de laatste Nederlanders bij EZY om zich op een mainland basis lijst te plaatsen. Voor de rest was (voor mij i.i.g.) quality of life al bedroefend laag en nu is er helemaal niets meer over om niet de stop uit het eiland te trekken...
 
Dit verdrag heeft NL al jaren met LUX als ik me niet vergis, misschien dat de Luxair of CargoLux drivers meer info daarover hebben.

Ik heb intussen wel gehoord dat er een FO bij Luxair is die zijn belastingen in Nederland aangeeft. Hoe dat precies geregeld is weet ik echt niet, maar het schijnt te kunnen -- voor degenen die hun studieschuld af willen trekken.

Ik heb nog geen haast omdat ik het tot 2011 aan kan geven, dus ik laat eerst even uitzoeken hoe het precies werkt als de tijd daar is en beslis dan wel wat het voordeligst is.

Superpilut zou hier denk ik wel e.e.a. van toe kunnen lichten.
 
Van de Fry Group.





31 October 2008



Dear

Thank you for your e-mail of 16th October 2008, please accept my apologies for the delay in responding.

With regards to the new Double Taxation Agreement between the UK and the Netherlands this will not come into place until it has received Royal Assent. To give you an idea on the timescale the DTA between the UK and France took four years to receive Royal Assent and therefore the new DTA between the UK and the Netherlands may not come into place on the dates given. We will have to wait and see what happens.

The DTA is drawn up to avoid Double Taxation. If you incur a tax liability in the tax year in the UK you should be given a foreign tax credit in the Netherlands so effectively you did not pay tax twice on the same income.

If you have any further queries with regards to the above please do not hesitate to contact me.

With kind regards

Yours sincerely


Tax Assistant
 
Jep, heb exact dezelfde email ontvangen van P.L. van Fry......

Boekling & P uit Haarlem zijn inmiddels ook van mening dat het voor 2009 niet meer gaat lukken...
 
Hmmmm, geldt het omgekeerde nu dan ook. Beschouwt Nederland zich op dit moment dan niet heffingsbevoegd. Ik heb gehoord van de 48 uurs regel, maar de blauwe enveloppen mensen hebben me nog nooit om mijn oude roosters gevraagd. Daarbij, ze zouden er nog een flinke kluif aan hebben om er iets zinnigs van te maken. Tot op heden (afkloppen) hebben ze weinig interesse in me getoond. Heb het idee dat ze liever de sorres niet hebben.
 
Dit verdrag heeft NL al jaren met LUX als ik me niet vergis, misschien dat de Luxair of CargoLux drivers meer info daarover hebben.

Hier (.pdf en legal-talk alert!) schijnt, althans volgens het belastingkantoor in Maastricht, in Art 16 te staan dat je belasting in NL moet betalen.

No thx dus... ;)
 
Wat is de status omtrent dit onderwerp op dit moment? Is dit verdrag door gegaan? Dit zou betekenen dat dan mijn opleiding alsnog kan aftrekken van de belasting als ik het goed begrijp.

Iemand met verstand van zaken, want persoonlijk ben ik een aardige leek op dit gebied.

bvd
 
Back
Top