Buschauffeur
New member
Van mijn Nederlandse accountant:
Er is een nieuw verdrag tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk getekend. Dit verdrag dient nog te worden goedgekeurd door de Staten-Generaal en zal in werking treden nadat in beide landen de parlementaire goedkeuringsprocedures zijn doorlopen. Voor Nederland zal het verdrag dan van toepassing zijn per 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar en voor het Verenigd Koninkrijk per 1 april van het eerstvolgende kalenderjaar.
Het artikel over inkomsten uit een dienstbetrekking ondergaat een grote wijziging voor piloten. Artikel 14 lid 3 geeft aan dat de woonstaat heffingsbevoegd is over de inkomsten uit een dienstbetrekking die wordt uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd.
Dit wil dus zeggen als uw woonplaats Nederland is en u bent piloot in dienst van een Engelse luchtvaartmaatschappij Nederland belasting heft over dit inkomen. De premieheffing over dit inkomen is toegewezen aan Engeland, dit wil zeggen dat u in Nederland in de eerste twee schijven 2,45% en 10,70% betaalt in plaats van 33,60% en 41,85% (tarief 2008). Engeland kan in het geheel niet meer heffen over dit inkomen.
In de oude situatie werd een onderscheid gemaakt tussen de vluchten langer dan 48uur (NL bevoegd) en de vluchten korter dan 48uur (VK bevoegd). Dit onderscheid is nu vervallen. In alle gevallen is NL heffingsbevoegd.
Er is een nieuw verdrag tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk getekend. Dit verdrag dient nog te worden goedgekeurd door de Staten-Generaal en zal in werking treden nadat in beide landen de parlementaire goedkeuringsprocedures zijn doorlopen. Voor Nederland zal het verdrag dan van toepassing zijn per 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar en voor het Verenigd Koninkrijk per 1 april van het eerstvolgende kalenderjaar.
Het artikel over inkomsten uit een dienstbetrekking ondergaat een grote wijziging voor piloten. Artikel 14 lid 3 geeft aan dat de woonstaat heffingsbevoegd is over de inkomsten uit een dienstbetrekking die wordt uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd.
Dit wil dus zeggen als uw woonplaats Nederland is en u bent piloot in dienst van een Engelse luchtvaartmaatschappij Nederland belasting heft over dit inkomen. De premieheffing over dit inkomen is toegewezen aan Engeland, dit wil zeggen dat u in Nederland in de eerste twee schijven 2,45% en 10,70% betaalt in plaats van 33,60% en 41,85% (tarief 2008). Engeland kan in het geheel niet meer heffen over dit inkomen.
In de oude situatie werd een onderscheid gemaakt tussen de vluchten langer dan 48uur (NL bevoegd) en de vluchten korter dan 48uur (VK bevoegd). Dit onderscheid is nu vervallen. In alle gevallen is NL heffingsbevoegd.