Aan alle UK Vliegers: NL wordt heffingsbevoegd...

Voor zover ik weet is het zo dat wanneer je minder dan 3 maanden in NL verblijft je in het land belastingplichtig bent waar je het langst woont (per jaar, gerekend van 01-01 t/m 31-12).

Een regeling (lees: wet) met terugwerkende kracht kan volgens mij ook alleen wanneer deze in diezelfde periode is aangegeven (via de Staatscourant). Het is wel vaker gebeurt dat een maatregel per direct in gaat en dat je daar dan ook zsm op moet anticiperen!

Van de 183 dagen regeling weet ik niks van, maar zal het morgen aan een accountant vragen die hier meer mee te maken heeft gehad. Ik denk niet dat ik er ver vandaan zit.
 
Nog effe dit!!

Ik heb volledig belasting betaald in HKG
dit heeft betrekking op alle vliegers die in NL wonen
en buiten NL werken!!
 
Ik heb nog geen schrijven van deze hufters gehad, maar als het inderdaad waar is..... moeten we misschien toch de koppen maar eens bij elkaar steken, een goede fiscalist zoeken en eventueel een proces aanspannen.
Heb ooit eens in een gesprek met Boekling en Partners te horen gekregen dat ze (de hufters) een bestaande situatie niet met terugwerkende kracht (in hun voordeel) kunnen wijzigen. Ze kunnen hooguit na een wetswijziging toekomstige inkomsten belasten.

En mocht dit alles geen vruchten afwerpen dan snel een ritje naar het bevolkingsregister om mezelf uit te schrijven want in feite woon ik al jaren niet meer in Nederland. Wat ben ik toch een sentimentele sukkel.....
 
België here we come........ Die gasten van Het Goede Doel hadden het in de eighties al goed gezien.

Maar even alle gekheid op een stokje, dit is natuurlijk niet normaal. Ben het met Morning Glory eens. Waar gaat het heen als de overheid met terugwerkende kracht allerlei regels kan gaan veranderen; straks gaan ze met terugwerkende kracht de maximum snelheid verlagen naar 90km/hr en dan iedereen een naheffing verkeersovertreding sturen... :passed:


Ik ben toen ik in het buitenland verbleef gelukkig altijd uitgeschreven geweest. En dat was alleen om auto's belastingvrij uit- en in te voeren. ;) Pffffieuw!
 
Overload moet even een keer naar NL om te kijken wat er allemaal aan papierwerk ligt en ondertussen info inwinnen.
Vervolgens stel ik een Airwork belasting seminair voor, met iemand die er verstand van heeft, met na afloop bier, bitterballen alsmede oude kaas. Mits ik dat dan nog kan betalen natuurlijk.

Maar betalen ga ik niet.
Heb je in de gevangenis eigenlijk wireless internet?
 
Heb je in de gevangenis eigenlijk wireless internet?

In Nederland wel, want dat wordt van je 52% betaald. Samen met de televisie, basketbalcourt en knutselhoek.
Wij komen je af en toe ook opzoeken, dus zo kom je je tijd wel door.
Ik ben voor een seminar en misschien kunnen we dan Bram Moskovitch ook uitnodigen als hij klaar is met Geert.

Overigens moet mij ook nog van het hart dat Balkenende geen voorstander is van een 60% belastingtarief..............
maar hij sluit het ook niet uit.

Ga direct naar de gevangenis, u komt niet langs start en ontvangt geen typerating.
 
Hey Kermit, veel plezier met loonbelasting betalen in België... En ja, dit is sarcastisch bedoeld.. succes!
 
In Nederland wel, want dat wordt van je 52% betaald. Samen met de televisie, basketbalcourt en knutselhoek.
Wij komen je af en toe ook opzoeken, dus zo kom je je tijd wel door.
Ga direct naar de gevangenis, u komt niet langs start en ontvangt geen typerating.

Das wel weer gezellig dan :)
De Overload Airwork Prison Borrel. topperdeplop.
 
Hallo,

Misschien dat Böekling en partners in Haarlem iets voor jullie kan betekenen, zij hebben destijds voor ons NLers werkende in Duitsland, ook een akkefietje opgelost dmv een rechtzaak.

Wel een vreemd verhaal trouwens, in het geval van wonen in NL en werken in D is het zo dat het land waarin je werkt het eerste recht heeft op heffing. In ons geval dus D. Hier betalen we alle belastingen en sociale premies, krijgen dus ook aow en ww uit D. Op de NL IB aangifte staat dus gewoon inkomen 0 = betalen 0.
Heel vreemd als dat voor de UK anders is.

Theoretisch betaal ik nu meer belasting in D omdat ik mijn studie en hypotheek rente niet kan aftrekken. Kan ik dit verschil dan ook met terugwerkende kracht terug vorderen?

Fuckers zijn het
 
Bedankt Ben, dat is een goeie tip.
Als er mensen als Overload en Kliko besluiten mee in zee te gaan, ben ik ook wel bereid mee te betalen aan een groepsproces.
Waarschijnlijk zullen de bovenstaande mensen waar het water nu al aan de lippen staat, de eerste stap moeten zetten.
Houd ons op de hoogte.
Meer mensen die willen opjoinen? Ik ken er denk een stuk of 4, maar die zitten denk ik niet allemaal op airwork. (Schandalig toch Diana?)
 
Gents:

Pas op met het vergelijken van jullie individuele situaties! Het maakt nogal verschil of je woont in NL en werkt in de UK of woont in NL en werkt in HKG. Voor de UK-mannen raad ik aan om het belastingverdrag tussen NL en UK er nog eens op na te slaan. Eén van de doelen van zo'n verdrag is juist het voorkomen (klemtoon op 'ko') van dubbele belastingen, en de bepalingen daaromtrent staan erin. Pin me er niet op vast, maar als er al belasting over je inkomen is geheven (ongeacht het percentage, maar wel met inachtneming van zgn. expat-percentages) mag dat in principe niet nog een keer.

Als je in de UK de volle mep betaalt conform de belastingregels daar kan NL niet zeggen: dat doen wij nog eens over. De clou zit hem wel in de bepaling van 'residency': v.w.b. de UK is daar de 'centre of vital interest'-bepaling leidend. Ook al sta je in beide landen (niet) ingeschreven: waar je het grootste gedeelte van je sociale/economische/familieleven hebt ben je resident.

Voor HKG ben ik niet ingelezen, je zou eens moeten kijken of er een belastingverdrag mee is en wat daarin staat.

Helaas zijn er mensen geweest die in het buitenland werken en in NL wonen en in beide landen geen of minder belasting hebben betaald / hun belasting hebben teruggevraagd met als reden dat ze ergens anders wonen en vervolgens geen opgave hebben gedaan in hun woonland. Heb gehoord dat de belastingdienst een 'teampje' heeft gezet op onze collega's bij een welbekende operator van zakenjets om precies deze reden.

Update: geen belastingverdrag met Hong Kong. Dat betekent dat het volgende van toepassing is: 'Besluit voorkoming dubbele belasting 2001'. Misschien dat daar die datum uit 2001 vandaan komt. Zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0012095/geldigheidsdatum_23-01-2010 en http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/particulieren/particulieren-193.html#P2455_290239

Om kort te gaan: je hebt recht op aftrek vanwege het feit dat je al belasting hebt betaald in het buitenland, maar bent wel belastingplichtig in NL als je in NL je 'centre of vital interests' hebt.
 
Last edited:
Sheik is er nog en doet wel mee. Ik heb een tijdje in Belgie gewoond (en ga daar weer naar to dus...) Toen ik terug kwam in NL in 2008 kreeg ik een brief van de NL fistfuck om te verklaren waar ik werk en of/waar ik sociale premies betaal. Heb die brief naar waarheid ingevuld en niets meer van ze gehoord. Beetje een k*tstreek om nu ineens de truckendoos open te trekken om dat Wouter Bosnicht met geld heeft rondgestrooid. Maar goed, Sheik is heading south again.
 
SlimJim, ik waardeer je bijdrage, maar het is iets ingewikkelder dan je stelt. Geloof me: ik heb menig uurtje onderzoek verricht en begrijp er steeds minder van. Helaas de belastingdienst zelf ook.

Sheik, waarom heb je destijds besloten om weer terug te keren naar Nederland en wat waren de nadelen van je emigratie, if any?
 
Weet ik ook wel, het is daarom belangrijk om je goed te laten adviseren of jezelf echt goed in te lezen. Ingeschreven blijven staan in NL helpt in ieder geval niet als je er geen belastingplicht wil hebben, maar heeft weer gevolgen voor je AOW (als die nog bestaat tegen de tijd dat je met pensioen gaat) en andere sociale voorzieningen. Het feit dat je bent opgegroeid in NL en er waarschijnlijk lang hebt gewoond en/of gewerkt (inclusief familie, vrienden en opgebouwd sociaal leven) maakt dat het lastig wordt aannemelijk te maken dat NL je 'centre of vital interests' niet meer is zonder daadwerkelijk te verhuizen en jezelf uit te schrijven. Veel succes iedereen!
 
Boekling en Partners heren!!!!

Die hebben met suc6 ons gezeik tussen Duitse en NL fiscus opgelost. Meneer de inspecteur werd door de rechter destijds goed in het hemd gezet.

Niet dat ik iets er vanaf weet, maar in geval van buitenlandse inkomsten kan de inspecteur idd tot 15 jaar terug gaan. Zo is de huidige wetgeving in NL (dit dus itt de 5 jaar die de gewone man in NL aan de broek heeft). Echter, alleen als er bij de aangifte grove en bewuste fouten zijn ontdekt. In jullie geval lijkt me dat niet aannemelijk. Ik kan me echter voorstellen dat je hem nu wel ff knijpt na zo´n schrijven van de fiscus.

Suc6
 
Ja mijn keuze zal ook Boekling & partners zijn. Heb in het verleden al eens een gesprek met ze gehad, kreeg toen de indruk dat ze heel goed wisten waar ze het over hadden.
 
Ik had 2 huishoudens. 1 in Brabant North en 1 in Brabant South. Had geen zin meer in dat ge-emmer met de Belgen en had besloten om me in NL vestigen. Foutje dus. K ga maar weer op zoek naar n gezellig kamertje in Turnhout. Social Base, good luck, ze gaan maar voor mijn voordeur posten. K heb overigens nog geen post gehad van ze, maar wordt niet vrolijk van deze verhalen.
 
SlimJim, bedankt voor het posten van je links. Ik ben er nog maar eens voor gaan zitten, maar ik geef het op!!!
Even een kort stukje uit het Besluit voorkoming dubbele belasting 2001:

In afwijking van het vijfde lid, wordt, indien het inkomen van een belastingplichtige hoofdzakelijk uit een Mogendheid afkomstig is en die Mogendheid bij de belastingheffing van het inkomen de persoonlijke- en gezinssituatie van de belastingplichtige volledig in aanmerking neemt, of op grond van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap gehouden is deze volledig in aanmerking te nemen, het noemerinkomen, ook voor de bepaling van de vermindering wegens buitenlands inkomen uit andere Mogendheden, vermeerderd met de op het inkomen uit werk en woning in het jaar in mindering gebrachte uitgaven voor inkomensvoorzieningen en persoonsgebonden aftrek. De vorige volzin is van overeenkomstige toepassing met betrekking tot een Mogendheid, niet zijnde een lidstaat van de Europese Unie, die als zij een zodanige lidstaat zou zijn, gehouden zou zijn om op grond van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap de persoonlijke- en gezinssituatie volledig in aanmerking te nemen.

Is dit ueberhaupt focking Nederlands??? (Ja, deze Duits, Engels, Nederlandse "zin" is bewust zo gekozen voor alle taalpolitie.
Volgens mij zijn ze wat punten en komma's vergeten.
Nu ben ik niet het scherpste stukje gereedschap uit de schuur, maar ik vergelijk mijn intelligentie quotient even met de gemiddelde snotlap die ik bij de belastingtelefoon regelmatig aan de lijn krijg en dan moet me toch even van het hart dat het mij stug lijkt dat die voornoemde snotlap hier wijs uit kan worden punt.

Heb ook het stukje even door de google vertaalmachine gehaald, maar zonder resultaat.

KAN IEMAND MIJ IN NORMAAL NEDERLANDS UITLEGGEN WAT HIER STAAT A.U.B., DANK U WEL.
 
Vergeet niet dat het BvdB 2001 slechts geldt voor hen die inwoner van Nederland zijn. Tevens moet er geen sprake zijn van een onderling verdrag tussen de twee desbetreffende staten.
Gezien de discussie die velen hebben met de belastingdienst zal ik mij in eerste instantie richten op het feit of je wel inwoner van Nederland bent (Ik zal hierbij vooral kijken naar het OESO-modelverdrag, dit is het voorbeeld model voor de meeste verdragen ter voorkoming van dubbele belasting), zo niet dan heb je niks met ze te maken.

Tip voor het lezen van dergelijke belastingteksten: vul Nederland in waar mogendheid staat en lees hardop.. Dan nog vind ik het knap als je eruit komt!
 
Back
Top