Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Wel, zonder je tipje van de sluier kon ik hem niet vinden. Ik weet nu wel alle twee motorige dubbeldekkers van tussen de WO's weer! Ik zal eens een raadplaatscan uit een recent boek maken vanmiddag.
 
Daar gaat hij dan. Dit is een een tijdelijk vliegveld geweest. De vraag is natuurlijk waar en wanneer. Twee tips: het getal 500 en veel passagiers lieten hun schoenen achter.

 
Toch maar even vanuit de heup geschoten dan:

Is het bij Kukes in Kosovo? Daar is het een en ander gebeurd, o.a. een C130 crashte vlakbij een refugee camp. De mensen renden daar alle kanten op, zonder schoenen aan. Het hele verhaal kun je lezen op klikkerdeklik
 
Och, staat deze vraag nog uit. Hij is al zo oud dat ik er intussen overheen gekeken had :grijns:

Volgens mij heb je het niet bij het rechte eind, TD. Ik heb zelf ook wat gegoogelt en kwam op het tijdelijk geconstrueerde vliegveld in Pranjani, Servië. Dit geïmproviseerde vliegveld is gebruikt voor "Operation Halyard" van augustus 1944 tot december 1944. Op een heel spectaculaire manier zijn meer dan 500 airmen per vliegtuig onder de neus van de Duitsers vandaan gehaald. Een waar huzarenstukje.

Het hele verhaal staat hier: http://www.freerepublic.com/focus/news/2210597/posts
 
Oké, weer eens tijd voor een raadpraat. En niet zo lastig dit keer.

Engelstaligen gebruiken de uitdrukking "When pigs can fly" voor iets wat nooit gaat gebeuren. Desondanks zijn er toch "pigs" vliegend waargenomen. Sterker nog, ze zijn zelfs in productie geweest in aardige aantallen. Welke "pig" bedoel ik?
 
Deze misschien?

F-111 Aardvark Pig Bomber Aircraft 1967
Photo of an F-111 Aardvark Bomber aircraft. In Australian service the F-111 is known as the Pig.
mcmahanphoto_2058_139995439
 
Een lekker onduidelijk plaatje, maar wie is deze man en waarom heeft hij een goede reden om een sigaret op te steken? Da moet te doen zijn gasten!

 
Een lekker onduidelijk plaatje, maar wie is deze man en waarom heeft hij een goede reden om een sigaret op te steken? Da moet te doen zijn gasten!


Da's er één die ik gelijk herkende, maar moest wel even zoeken naar het filmpje! De betreffende piloot op het plaatje is volgens mij Sergey Tresvyatsk.

Overigens, een Mig die op een klein metertje achter je langs gaat en je cockpit van je vliegtuig afknipt op lagehoogte en in een reflex met je schietstoel er uit.. niet zo vreemd dat hij er één opsteekt :passed:

Originele film zie http://www.metacafe.com/watch/yt-GOdefN6TLTA/mig_29_crash_at_riat_raf_fairford_1993/ (op 4:26)

July 24, 1993, zie http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airshow_accidents

Als het klopt geef ik de vloer vrij, want morgen pas weer tijd om even te gaan zoeken.

:nicethread:
 
Gus Grissom & Milton Thompson en een Parasev 1-A

ik geloof dat de strekking van het verhaal ja is...

One of the concepts studied in the early 1960s to return spacecraft to earth was the Rogallo Wing or better known as the Parasev (Paraglider Rescue Vehicle) which was a delta wing design patented by Frances Rogallo, a NASA engineer, (and his wife Gertrude). They used to fly various designs of kites near their home in Hampton, VA until they came up with their final design.

The Parasev was used to gain in-flight experience and was an open framework fabricated of welded steel tubing into a space frame resembling a tricycle on three wheels with a rudimentary tripod mast and perched on top of the mast was a Rogallo-type parawing. Bob flew the unpowered Parasev 1-A and sat on the open frame strapped in the seat with no enclosure. He controlled the descent rate by tilting the wing from side to side with a control stick that came from overhead.

Before testing the Parasev he was sent to California to learn to fly conventional gliders. Most of his training was in the mountains of Tehachapi at the Holiday Soaring School flying Schweizer gliders. His first flight in the NASA Parasev was November 7, 1962 at Edwards AFB, CA and he was first towed by auto for taxi run, nose wheel lift off and some free flight. Later he was towed by aircraft. His first airborne flight was on November 15 and he was towed to 2,000 feet by Fred Harris flying a Stearman before being cut loose. On later flights he was towed to 4,500 feet and turned loose to free fly unpowered back to the runway. Bob had a total of 15 flights in the Parasev 1-A and he, along with other Parasev pilots, decided it was too physically demanding to expect the astronauts to be able to return to earth in this manner after having been in a weightless state for a period of time. For many years after, each time he would meet Francis Rogallo, Frank would say “Remember Bob, I flew it first.”
 
Last edited:
Namen zijn goed, mijn vraag is misschien ietwat krom en te snel getyped. Met mijn vraag doelde ik of het concept later werd overgenomen. Dat gebeurde niet zoals in je tekst is na te lezen. Wat mij betreft dus helemaal correct.

Aan u de vloer, take it away......
 
Back
Top