Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Waldorf,
ik heb geen idee, er is te veel gebeurd m.b.t. de Mustang, maar kwam bij het zoeken wel weer een andere mooie foto tegen. Vind dit altijd mooie verhalen.
Aangezien ik de vloer niet heb, zal ik er geen raadplaat van maken, maar wilde de foto wel met jullie delen.


Zero pilot Takeshi Maeda and P-51 pilot Gordon Scott share memories of the air war in the Pacific.
 

Attachments

  • art8x.jpg
    art8x.jpg
    6.1 KB · Views: 0
Lastig, lastig!

Ik laat maar even twee namen vallen, ben er helemaal niet zeker van of dat de twee heren inderdaad ook zijn:

Major Wyatt P. Exum en Lt Charles Wilson of the 4th FS 52nd FG

????????
 
Lastig, lastig!

Ik laat maar even twee namen vallen, ben er helemaal niet zeker van of dat de twee heren inderdaad ook zijn:

Major Wyatt P. Exum en Lt Charles Wilson of the 4th FS 52nd FG

????????

Negative.. helaas.
Een van de namen lijkt op de naam een persoon die vliegtuigen op de grond binnenzwaait.
 
Ja, dan is het niet moeilijk meer. Had het zelf nooit gevonden.

Bert Marshall en Royce 'Deacon' Priest, 18 augustus 1944:
79953d1231276602-first-8th-af-piggy-back-rescue-354-priest-marshall_18aug1944-marshall-.jpg


Wat een heerlijk verhaal! Lees hier maar.

Heb de Floor niet verdiend vind ik zelf....
 
Een plaatje waarbij je een brandweerman iets ziet doen:

blus.jpg


1- Wat voor vliegtuig?
2- Wanneer?
3- Waar?
4- Wat is die brandweerman aan het doen?

en een dikke bonus voor het goede antwoord op de volgende vraag

5- Wat was de bijnaam van dit specifieke vliegtuig en waarom?
 
Last edited:
tsja, dan maar mijn eerste ingeving...

80-0007/BT F-15C-27-MC 642/C156 22nd TFS w/o 12sep81

crashed on landing at Soesterberg AB (Netherlands) during airshow, pilot OK

bought by private person who will rebuilt cockpit into flight simulator www.f15sim.com, ex std Olympia Flight Museum (WA), ex i/a McChord AFB (WA), ex Brooks AFB (TX) for Tactical Life Support System trials

1. F-15C Eagle
2. 12 september 1981
3. Soesterberg
4. blussen
5. hmmmm, James Bond, I guess, because the last three?
 
Och, die kist! Die kan ik me ook nog wel herinneren, compleet met zijn mislukte high-key landing. Staat me nog iets van bij dat de piloot direct na het uitstappen zijn overall stond uit te kloppen. Bizar gezicht, maar hij kon het in ieder geval prima navertellen :)

Dat was één van de eerste vliegshows waar ik naartoe geweest ben.
 
tsja, dan maar mijn eerste ingeving...

80-0007/BT F-15C-27-MC 642/C156 22nd TFS w/o 12sep81

crashed on landing at Soesterberg AB (Netherlands) during airshow, pilot OK

bought by private person who will rebuilt cockpit into flight simulator www.f15sim.com, ex std Olympia Flight Museum (WA), ex i/a McChord AFB (WA), ex Brooks AFB (TX) for Tactical Life Support System trials

1. F-15C Eagle
2. 12 september 1981
3. Soesterberg
4. blussen
5. hmmmm, James Bond, I guess, because the last three?

BR, je hebt genoeg goede antwoorden gegeven, dat is 'm inderdaad!
1, 2 en 3 zijn juist.
Ik stond aan de kop van baan 27 te genieten van de schitterende demo. De F15 vloog daarna een erg nauwe downwind die niet parallel aan de baan was zodat er nauwelijks nog ruimte was voor een behoorlijke baseleg. De final turn was veel te steil met te weinig snelheid en de kist begon te stallen. Ik zag aan de sinkrate dat hij het niet zou redden. Hij kwam met een klap terecht in het gras rechts van de baan en schoof nog een eind door schuin over de baan. Ik herinner met dat het gras begon te regenen (er was kort daarvoor gemaaid) en ik zat onder het gras dat opwolkte en weer neersloeg.
De vlieger kon een safe ground egress maken, rende een 100 meter, draaide zich om en smeet zijn helm met grote kracht op de grond.

As for 4: De brandweerman blust niet, de rechter motor bleef namelijk draaien en ze proberen de motor te stoppen door hem met veel blusmiddel te soaken. Dit lukte gelukkig, er was geen brand.

As for 5: Deze F15 had de bijnaam 'Shrimp Boat'. Het waarom hiervan lees je onderaan.

BR has the Floor!

Greetz,
TD

'Shrimp Boat', verteld door een vriend van de F15 vlieger aan degene die nu de cockpit van deze F15 aan het reconstrueren is, ook op jouw link te lezen:

First I'll tell you the story of how it was that aircraft 007 was chosen to perform at the airshow at Soesterberg (pronounced Soo-sterberg) AB in the Netherlands. Your aircraft was almost brand new to Bitburg AB. It had arrived from the McDonnell-Douglas factory in St. Louis and had minimal hours on the airframe (about 10) when one of the pilots took it on a cross-country mission to Scandinavia.

(I'm not sure of your background, so I'll take a minute to explain cross-country: A cross-country is where they give you an aircraft for the weekend and allow you to fly it wherever you want in order to get training and flying hours for the wing. Generally you are committed to six sorties - two each Friday and Monday and normally two on Saturday or Sunday, giving you one day off in a country. In Europe, cross-country's were critical to maintaining wing flying hours because of the typical lousy weather over there.)

Anyway, it was summer and the squadron was going to have a big party, so on Sunday the pilot bought a whole bunch of Norwegian shrimp, which was packed in its own frozen brine and ice. He stored the boxes of shrimp in the large area behind the ejection seat Sunday evening. Well, given the temperatures and the two additional sorties he flew on Monday, there was naturally some melting and leaking from the boxes behind the seat. When he landed at Bitburg the pilot spot cleaned the area behind the seat, but unbeknownst to him the now-liquid brine had made it's way into lots of areas of the aircraft. Also, little did anyone know the corrosive effect brine had on aircraft aluminum. After about a week of flying a crew chief noted lots of rust behind the pilot seat(*). A closer inspection revealed sheet metal damage, and some corrosion on wiring and tubing. It was determined that the damage was so extensive that the regular Wing Level sheet-metal repair shop and maintenance could not handle the job, so the aircraft had to be sent to F-15 PDM (Programmed Depot Maintenance).

(*) When the initial rust was discovered and the story of how this happened came out, and even though the maintenance folks didn't find it amusing, pilots being who they are could not help but see the humor in the story and so the aircraft was given a name: "Shrimp Boat". Just so you know, very few AF aircraft are/were named anymore...so it had to be something special to actually have an aircraft name all the pilots would recognize. Most times when you called maintenance after a flight you just called in the tail number....but 007 was now Shrimp Boat.
 
Last edited:
tsja, dan maar mijn eerste ingeving...

80-0007/BT F-15C-27-MC 642/C156 22nd TFS w/o 12sep81

crashed on landing at Soesterberg AB (Netherlands) during airshow, pilot OK

bought by private person who will rebuilt cockpit into flight simulator www.f15sim.com, ex std Olympia Flight Museum (WA), ex i/a McChord AFB (WA), ex Brooks AFB (TX) for Tactical Life Support System trials
...QUOTE]

Even naar die sim site gekeken... wat een ongelooflijke job zijn die mensen begonnen... doet me denken aan die jongen die in z'n eentje een WWII bommenwerper aan het restaureren was in een hangar op Manston...
Om je de waarheid te vertellen vind ik het onderhoud aan mijn kist lastig genoeg en gebruik ik mijn vrije tijd liever om te vliegen...
 
Vanuit het hotel, toch nog een raadplaat:



1. Wat wordt hier vervoerd?
2. Van waar naar waar?
3. Bijkomend voordeel?
4. Wanneer (globaal is ok)?
 
Even een poging wagen:
1. Bier! :biertje: in 18-gallon barrels
2. Ford (UK) - Normandië
3. De dagelijkse ferry flights werden sowieso al uitgevoerd, en op deze manier hoefde het (militair strategisch low priority) bier niet met de grotere vrachtvliegtuigen mee.
4. Ná D-day 1944

Gaaf verhaal trouwens! De tonnetjes bier stonden bekend als "Mk. XXX Depth Charges" :)
 
Last edited:
Back
Top