Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

@ BR,

Toch knap in acht uur. Welliswaar slechts voor de helft.
Jan Olieslagers it is. De stad echter niet.
Wel staat er in Antwerpen bij de airport een standbeeld van hem.

Dus, nog even geen floor.
De stad moet nu een inkoppertje zijn.

Cheers
Art
 
Ik ga op handen en voeten, kruip een beetje en geef de bal het laatste kopje richting doel: Brussel.

Mocht het goed zijn open floor want ik zat er hardstikke naast in het begin.
 
@ BR,

Toch knap in acht uur. Welliswaar slechts voor de helft.
Jan Olieslagers it is. De stad echter niet.
Wel staat er in Antwerpen bij de airport een standbeeld van hem.

Dus, nog even geen floor.
De stad moet nu een inkoppertje zijn.

Cheers
Art

Valt tegen Art, geen inkoppertje voor mij althans. Die foto kan in veel steden genomen zijn.
My wild guess: tijdens 'La Grande Semaine de la Champagne' in Reims waar hij prachtige resultaten haalde
 
Neen, niet Bruxelle of Reims.

Hoe zit het nou BR? Wel de naam van de persoon maar niet de plaats?
Dat TD en TEC nu even doen alsof ze het niet weten heeft te maken met de conspiracy theorie van MG. He is on to something.

Maar, het spel moet meegespeeld worden. Dus, hier de allesonthullende hint.

Op de foto zie je dezelfde rij gebouwen als op de raadplaat, alleen nu vanaf de achterkant gezien, ongeveer in dezelfde periode genomen.

st1ok8.jpg


Cheers
Art
 
OK dan, Vierentwintig uur radio stilte van de allesweters. Nooit erder door Art meegemaakt.
Aan de poker tafel van de raadplaten spelen TEC en TD een ragfijn spel.
Daarom, Art gooit zijn Royal Flush op tafel. Beat that.

janll0.jpg



Jan Olieslagers, a.k.a. "The Antwerp Devil" ('De Antwerpse Duivel' in Dutch), transporting his Blériot airplane through the streets of Ostend, a Belgian beach resort, during an Aviation Week in the early 1900's.

There you have it.

Dus nu, om iedereen weer een kans te geven in te springen, want na dit debacle blijven de TD's en TEC's wel even binnen, een makkelijke plaat.

Op deze foto staan drie bekende Nederlanders die elk op hun eigen wijze aan de Nederlandse luchtvaart hebben bijgedragen.
Ome Art kende er een van de drie persoonlijk. Ze zijn allemaal helaas niet meer met ons.
Wie zijn de drie en waar staan ze op de foto.

219ue3.jpg


Cheers
Art
 
OK dan, Vierentwintig uur radio stilte van de allesweters. Nooit erder door Art meegemaakt.
Aan de poker tafel van de raadplaten spelen TEC en TD een ragfijn spel.
Daarom, Art gooit zijn Royal Flush op tafel. Beat that.

janll0.jpg



Jan Olieslagers, a.k.a. "The Antwerp Devil" ('De Antwerpse Duivel' in Dutch), transporting his Blériot airplane through the streets of Ostend, a Belgian beach resort, during an Aviation Week in the early 1900's.

There you have it.

Dus nu, om iedereen weer een kans te geven in te springen, want na dit debacle blijven de TD's en TEC's wel even binnen, een makkelijke plaat.

Op deze foto staan drie bekende Nederlanders die elk op hun eigen wijze aan de Nederlandse luchtvaart hebben bijgedragen.
Ome Art kende er een van de drie persoonlijk. Ze zijn allemaal helaas niet meer met ons.
Wie zijn de drie en waar staan ze op de foto.

219ue3.jpg


Cheers
Art

En ik Oostende maar links laten ligggen vanwege de handgeschreven tekst op de tweede foto met: Montée Basse. Dus zat ik te zoeken in Nice en andere Franse plaatsen aan de kust. Tja, zo ga je op je gat! :mad:

Wie staan er allemaal bij die F36? Ik meen te ontwaren de heren Anthony Fokker (2e van links), Albert Plesman (rechts), Gerton 'Fiets' van Messel (4e van links) en Jan Hondong in het midden, maar hij lijkt op de foto ook erg op Iwan Smirnoff. Ik kan er afschuwelijk naast zitten. De foto is niet erg duidelijk. Fiets heb ik gelukkig ook persoonlijk gekend, een hartverwarmend mens!

Overigens: mocht dit allemaal niet goed zijn is het natuurlijk een onderdeel van het ragfijne spel :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Aha TD. Ligt TEC met een griepje in bed?

Twee van de drie goed. Dat wil zeggen , the third man die Art persoonlijk kende heb je nog niet gevonden.

Ik zal hier maar snel een hint geven want morgen ga ik even naar de USA, SFO en Victorville om een paar 744's te inspecteren voor een aankoop advies. Ben ik even uit de roulatie.

Art heeft vroeger eens naast de third man gezeten op d tribune van PSV. Mocht hem met zijn voornaam aanspreken.

Zo, nu even snel raden dan kan ik mijn koffer pakken en de vloer weggeven.

Cheers
Art
 
Je wilt me toch niet zeggen dat dat meneer Frits is toch? Die man op links zou het heel wel kunnen zijn!
In elk geval: Goeie vlucht straks en.... let op de forms, die moeten wel kloppen!
 
Last edited:
Yes Sir, eerste van links op de foto.

TD has the floor. Zelf ben ik er over een dikke week weer.

Mevrouw Horizon trekt de stekker er uit.

Cheers
Art
 
En ik Oostende maar links laten ligggen vanwege de handgeschreven tekst op de tweede foto met: Montée Basse. Dus zat ik te zoeken in Nice en andere Franse plaatsen aan de kust. Tja, zo ga je op je gat! :mad:

Als achtergrondje: ik heb me laatst door een Belgische vliegvriend uit laten leggen dat in het begin van de vorige eeuw het Frans in grote delen van Vlaanderen gebezigd werd door de "gegoede burgers". In die periode werd in o.a. Antwerpen in de betere kringen vooral Frans gesproken. Gevolg is dat op veel naamborden uit die tijd alles in het Frans staat. Als ik het me goed herinner was dat ook zo met de Stampe & Vertongen fabriek in Antwerpen; ook daar stond de naam in het Frans op. Het bewijs daarvan is nòg te zien op foto's in het Stampe & Vertongen museum.

Mogelijk dat dit een verklaring kan zijn voor de tekst op de foto?
 
hmmmm, het blijven Belgen

Frits, ah Fritsie? who the, ehhh, tell me more (yup, geen zin om zelf the googlelen)

(btw, ik herkende de F36, Plesman en net aan Fokker maar daar bleef het bij)

en nu even m'n Black Label bijschenken
 
hmmmm, het blijven Belgen

Frits, ah Fritsie? who the, ehhh, tell me more (yup, geen zin om zelf the googlelen)

(btw, ik herkende de F36, Plesman en net aan Fokker maar daar bleef het bij)

en nu even m'n Black Label bijschenken

'Meneer Frits' was Frits Philips, de grote zakenman en fervent vlieger. Hij was de grondlegger van vliegclub Eindhoven en is op 100-jarige leeftijd overleden in 2005.
Een leuke anekdote: Toen Meneer Frits in zijn eigen vliegtuig van EHV TWR de opdracht kreeg om zijn Downwind te extenden omdat er een kist op Long Finals zat (een vliegtuig van het Philips concern zelf) draaide hij toch naar Base en Final zodat de Philipskist in de Go Around moest. Meneer Frits werd vriendelijk maar stellig verzocht om daarna op de toren te komen om het standje in ontvangst te nemen.
Hij was niet onder de indruk en zei: 'Och, per slot van rekening betaal ik zelf toch die Go Around'?

@CP: je hebt gelijk, ik had daaraan niet gedacht en stond op het verkeerde been....

Open Floor!
 
Last edited:
'T is wat stil, daarom post ik er zelf maar eentje:
wie.jpg


Makkie!
1- de namen van de heren (zonder de linker en rechter mannen)
2- wat vormden zij
 
1- vlnr Lt J. Jongbloed, SGT J. Bakkenes, Lt W. C. J. (Willem) Versteegh, SGT P.J. van der Griend en Lt H. van Weerden Poelman.
2- Als commandant van de Vliegschool op Soesterberg werd Versteegh tot ver over de grenzen beroemd met zijn 'Vijf vingers aan één hand', de dicht naast elkaar in v-vorm vliegende en stuntende formatie.
 
1- vlnr Lt J. Jongbloed, SGT J. Bakkenes, Lt W. C. J. (Willem) Versteegh, SGT P.J. van der Griend en Lt H. van Weerden Poelman.
2- Als commandant van de Vliegschool op Soesterberg werd Versteegh tot ver over de grenzen beroemd met zijn 'Vijf vingers aan één hand', de dicht naast elkaar in v-vorm vliegende en stuntende formatie.

sjonge sjonge sjonge, meteen raak!

You got it man!
 
Nou de floor staat al een tijdje open... dan doe ik eens poging.
Dit keer geen foto uit 1812, geen statieportretten of verre bekenden maar een waargebeurde tragedie.

Wie weet wat het verhaal achter deze foto is? Waar is het gebeurd en wanneer?
(Ik ga er nog even vanuit dat Art nog even weg moet blijven van Mevrouw Horizon want die herkent m denk ik meteen...)


raadplaatjecrash.jpg



Als dit te weinig info is hoor ik het wel...
 
Back
Top