Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Toen, 1916

flugplatz1na5.jpg


Nu.

bildkd5.jpg


Waar was deze 'Flugplatz"

Cheers
Art
 
Ik kan het eerste plaatje niet zien. Shot in the dark: Ypenburg?
 
@ BR, neen, wel het juiste land maar flink uit de buurt.

@ MG, sorry, overkomt mij ook wel eens dat ik een plaatje niet kan zien, weet niet waar dat aan ligt. Je shot in the dark is zo gek nog niet, Beide vliegvelden hebben een min of meer gelijke nieuwe bestemming gekregen.

Zouden we nu eindelijk TD en TEC te pakken hebben?

Cheers
Art
 
mij heb je te pakken, good old Tempelhof (eergister dicht gegaan, snik) is het ook niet en het is midden in de Eerste Wereld Oorlog en het lijkt wel op en civiel Duits vliegfeest...
 
en daar komtie dan: Flugplatz Johannisthal

Was een goeie Art! Vergde het nodige speurwerk! Enige aanknopingspunt was dat ik dacht Rumpler te kunnen lezen op de hangaars, en na wat gegoogle hierop gekomen..:biertje:
 
Um Gotteswillen, dass gibst doch ueberhaupt nicht.

Er moet een manier te vinden zijn om de TECs en TD's op zijn minst een dag of twee voor te blijven. Op dit moment geef ik het even op.:cool:

Iemand goede ideen?

TEC has the floor.

Cheers
Art
 
Okay, nieuwe uitdaging. De foto's zijn van een belabberde kwaliteit, maar dat is goed voor de moeilijkheidsgraad zeg ik dan...

Wie landt er hier en op welke berg?



TEC is vandaag de beroerdste niet, dus ook een plaatje van de berg:


TEC gaat nu naar het vliegveld. Bij een eventueel goed antwoord mag iemand anders dit bevestigen zodat het grote raadfeest vloeiend door kan gaan.

Cheers!
 
Ik denk dat TEC in een thermiekbel hangt (als ie geluk heeft met het weer), want het is akelig stil. Ik neem dan ook de Floor, was zeker van mijn goede antwoord vanmorgen.

Een beetje variatie kan ook geen kwaad dacht ik. Vandaar een keertje geen plaatje, maar een geluid. Zo typerend voor dit toestel, dus kan het niet moeilijk zijn.
klikkerdeklik voor het geluid
Misschien iets moeilijker zijn de volgende vragen:
1- (natuurlijk) Welk type vliegtuig hoor je?
2- Welk KLu Squadron vloog hier voor het eerst mee in Nederland?
3- Wat is het enige nederlandse 'wapenfeit' geweest, waar en wanneer?

Zet 'm op!
 
1. Lockheed F-104G Starfighter (wat een heerlijk jankend geluid).
2. December 1962 bij 306 squadron op Twenthe (conversion unit).
3. De treinkaping bij De Punt begon begon op 23 mei 1977 om negen uur 's morgens toen de intercity Assen - Groningen ter hoogte van het dorp De Punt in de provincie Drenthe werd gestopt. Zaterdagochtend 11 juni 1977, bijna drie weken na het begin van de kaping, openden mariniers het vuur op de trein, bijgestaan door zes KLu Starfighters die drie keer in groepjes van twee laag met afterburner over de trein vlogen. Geweldig. (ehhh lees net dat er twee gijzelaars omgekomen waren, minder)

http://nl.youtube.com/watch?v=Y-Vp96RLLnk

in het begin van 't filmpje komen een paar staven laag over, kijk ook naar de zwaaiende militair achter in de M113 en luister naar het kommentaar van een omstaande op dat moment
 
Last edited:
1. Lockheed F-104G Starfighter (wat een heerlijk jankend geluid).
2. December 1962 bij 306 squadron op Twenthe (conversion unit).
3. De treinkaping bij De Punt begon begon op 23 mei 1977 om negen uur 's morgens toen de intercity Assen - Groningen ter hoogte van het dorp De Punt in de provincie Drenthe werd gestopt. Zaterdagochtend 11 juni 1977, bijna drie weken na het begin van de kaping, openden mariniers het vuur op de trein, bijgestaan door zes KLu Starfighters die drie keer in groepjes van twee laag met afterburner over de trein vlogen. Geweldig. (ehhh lees net dat er twee gijzelaars omgekomen waren, minder)

http://nl.youtube.com/watch?v=Y-Vp96RLLnk

in het begin van 't filmpje komen een paar staven laag over, kijk ook naar de zwaaiende militair achter in de M113 en luister naar het kommentaar van een omstaande op dat moment

Brakes, you got it all right! 100 punten.
Ik dacht eerst nog even: 'wie zou dat aparte geluid nog kennen, toch niet alleen ouderen?' Toch maar geplaatst dus.
Twee van de destijds betrokken 104 jockeys zijn nu nog vliegmaten van me. Af en toe praten ze er nog over, smakelijke verhalen trouwens!.
Je weet wat je te doen staat: Iets moois op tafel brengen.

Greetz,
TD
 
Ik was net 10 toen dat gebeurde en kan me van de school niets herinneren. De trein was een ander verhaal. Kan ik me heel goed herinneren. Waarschijnlijk ook omdat er familie niet zo gek ver daar vandaan woonde en we er soms met de trein heen gingen.
 
metro, ik was toen ook tien en weet de zwart wit beelden nog te herrinneren op een TV van oma...

ok, next one, helaas doodnormale conventionele eigen foto... (gister per ongeluk al misplaatst in ander topic)



1. waar is dit (stad)
2. voor welke baan vlieg je hier overheen op finals
3. bonus: als je deze baan aanvliegt met een uitgekiende extended left hand downwind waar zit je dan boven op base?
 
Back
Top