Surviving Tough Times

Live within your means

I'm sure we all know people living from paycheck to paycheck or buying everything on credit. These people are in trouble - there are consequences to spending money you don't have.

I've always been fiscally conservative. Even when I was making $660/month I was still saving money. I have never lived from paycheck to paycheck. I didn't buy the "Captains Villa" either. I bought based on my salary at that time. I never factored in pay increases
Och, ik ken er zoveel.
Baantje bij een airline gekregen, volgende dag bij de bank, want er moest en zou een villa komen, paar dure auto's, huisje in een vakantie land en ga zo maar door. Want over een paar jaar zouden ze toch Captain zijn voor een airline en handen vol geld verdienen.

In de tussen tijd gewoon van pay-check tot pay-check aan het leven en iedere 2 of 3 maanden een nieuwe credit card erbij. Paar jaar later in echtscheiding, baan kwijt, failliet verklaard en weinig tot geen interesse van airlines of wie dan ook voor een piloten baan, weer thuis bij Pa en Ma van baantje naar baantje om er weer beetje bovenop te komen.

Verbazingwekkend zijn veel van deze mensen Nederlanders, terwijl ik dit echt veel meer van Amerikanen had verwacht. Maar boven je stand willen wonen is wel echt Nederlands :wegkwijt:
 
Cause and Effect

Cause and Effect

Ja, maar - banken zullen juist uitbetalingen gaan beperken en in moeilijkheden komen als een een run ontstaat en iedereen hun geld van de bank haalt - wat jij dus (gedeeltelijk) suggereert te doen. Paniek is deels wat het financiële systeem kapot maakt en als iedereen inderdaad massaal geld van de bank zou gaan halen dan zouden ze ironisch genoeg zelf de situatie creëren waar ze bang voor zijn.

The "Banksters" have created this situation through their greed and incompetence. Things should never have been allowed to get to this point.

Now we're seeing the consequences. I can't predict what will happen next - this is unprecedented in human history. People are still making the mistake that this is similar to what we've seen before - it isn't. There is no script for this. All bets are off IMHO.

Ja, een wereldwijde recessie zit er misschien wel aan te komen. Nou ja, jammer - maar das niet het einde van de wereld.

19 of 77, Sure, the economic crisis is bad, but I'm doubting a doomsday scenario a la Waterworld where people trade pots of sand for food :p.

I was thinking more along the lines of "The Road Warrior" ;) (Much better film).

I think we're well past the Global Recession stage - I think we're heading for a Global Depression. It's amazing to hear people talking about a "recovery" next year or 2010 - not going to happen IMHO. They haven't even started to address the problems that got us into this mess in the first place.

It's not the end of the World - but we are going to see profound changes. Interesting times!

My Airline has just stopped Expat hiring. They've cut 55 flights/month and are consolidating flights where possible. A340's are going through a rolling "C" check so London flights have also been temporarily reduced. Looks like they're ahead of the curve.
 
Ik ben in elk geval vast begonnen mijn oude zandbak uit te graven en in kleine zakjes te verpakken voor onder mijn bed... dat geld mag de bank houden, ik ben alvast multi-miljonair in zand!

Een interessant punt is, wat gebeurt er met een bank en haar uitstaande vorderingen nadat deze is omgevallen? Stel je hebt je opleidingsschuld bij een bank die omvalt...
Zou er vrij snel een currator aan de deur komen om de rest van schuld te komen innen namens een andere bank of instelling die die vorderingen overneemt, of is je studieschuld opeens verdwenen?
Ik vrees het eerste, helaas...
 
Ja, als een bank failliet gaat kan jij naar je spaargeld fluiten (op het verzekerde bedrag na). Andersom blijft je schuld wel bestaan bij de curator indien je bank falliet gaat en mag je gewoon blijven betalen.

Kortom, hopen op inflatie is hetgeen wat je kan doen met een schuld.
 
Another bubble bursts - Dubai

Another bubble bursts - Dubai

Looks like Dubai is in serious trouble.....

Sheik Mo bankrupt?

Dubai May Need Help

Anyone who has real estate in Dubai is screwed - not only are the prices collapsing - there are no buyers.

It will be interesting to see just how many orders Emirates cancels in the next few years.
I imagine FlyDubai will be delayed or cancelled altogether.

This will have ramifications throughout the region as the core business of a lot of Airlines is transporting Labourers to/from this region.
 
Tough Times Indeed.

Ben een paar weken onderweg geweest op een soort fact finding mission maar vrolijker ben ik er niet van geworden.

In de USA maar ook in het Midden Oosten is het allemaal gloom and doom.
De vliegtuig stallingen in de desert raken steeds voller en voor bepaalde types is het echt een buyers markt geworden.
Zo heb ik 744's gezien waar een jaar geleden nog een prijskaartje van USD. 42 million aan hing die je nu mee kunt nemen voor 35 mil. en als je cash betaald zelfs nog voor 32 mil. En dan heb ik het niet over rammelbakken maar goede machines zoals de ex Oasis kisten die zeven maanden geleden nog vlogen.

Als ik goed ben geinformeerd hier en daar staan er wereldwijd zo'n veertig 744's te koop terwijl er dat een jaar geleden nog vijf waren.
Maar als er geen kopers voor komen dan gaan ze naar de aluminum smelter en kunnen we er later bier uit drinken.

Ongeacht met wie je daar spreekt in de aviation wereld, de algehele opinie is dat we nog slechts aan het begin van de ellende staan en de recessie is pas net begonnen.
De Trillions, ja, geen Billions meer maar Trillions, waartoe de Amerikaanse overheid zich reeds gecommit heeft moeten ergens vandaan komen, de taxpayers dan maar weer?

Nov. 24 (Bloomberg) -- The U.S. government is prepared to provide more than $7.76 trillion on behalf of American taxpayers after guaranteeing $306 billion of Citigroup Inc. debt yesterday. The pledges, amounting to half the value of everything produced in the nation last year, are intended to rescue the financial system after the credit markets seized up 15 months ago.

En er zijn nog steeds goedgemutste lieden die vinden dat het allemaal wel weer snel goed komt.
Even een gedachtenkronkel.
Een 1 Dollarbil heeft een dikte van 0.1 mm. 10 greens zijn 1 mm. 100 greens zijn 10 mm enz. Reken even uit hoe hoog een stapel van 7.76 Trillion 1 Dollar bills is.
OK, een stapel van 7.76 trillion 100 Dolllar bills dan.

Op weg terug naar huis nog een omweg via Dubai gemaakt. Wat niemand een jaar geleden nog hardop durfde uit te spreken is nu harde realiteit.
De Bubble is gebarsten, de rijke oom uit het zuiden moet te hulp snellen en de Dubai powers that be hebben een nieuw woord geleerd, Hubris.

Ook nog even tijd gehad om bij wat oude bekenden eens te informeren naar het hardnekkige gerucht dat EY een meederheids belang neemt, of al genomen heeft in EK. Degenen die het zouden moeten weten willen er niet over praten, maar af en toe denk je rook te zien.

En het Verre Oosten ome Art? Wel, sommige airlines zijn nog in denial maar iedereen komt aan de beurt, geen illusies daarover. De wonderdoener van gisteren, Kingfisher, is de schlemiel van vandaag en trompettist AirAsia staat koordansend op een stock price van 25 eurocent.

Dit is niet het juiste topic, maar als je het mij vraagt, en velen willen dat perse niet doen, dan zou ik zeggen, investeer voorlopig niet 150K in een vliegopleiding maar ga eerst op kosten van de staat doorstuderen en probeer het modulair. Dan snijd het mes aan twee kanten.
Zijn er over een aantal jaren weer veel vliegers nodig, twee jaar, vijf jaar? dan maakt het niet uit of je 21 of 26 jaar oud bent.

Cheers
Art
 
Niemand verbiedt het je om nu 150k te betalen voor een vliegopleiding, maar de risico’s zijn nu heel erg groot. Daarbij als er pas 5 jaar na je opleiding werk is, ben je 38 met 200hrs TT. Ook geen enorme concurrentie positie als je het mij vraagt.

Ik snap trouwens niet al de enorm negatieve en positieve berichtgeving. Als het naar beneden gaat is het volgens sommige “the end of times” als het omhoog gaat “is the sky the limit”. Ikzelf ben niet heel erg negatief, maar zie ook geen herstel in 2009. Het probleem zit het inderdaad zoals al overal geschreven is in gecreëerde welvaart d.m.v. kredieten/huizenprijzen.

Terminal Veloci geeft onbedoeld al aan waar het probleem ligt. Hij is nu 31 en dus MOET het nu, of iemand wil NU een auto van 40.000 euro i.p.v. ervoor te sparen. Als het economische tegenzit (normale golfbeweging in het kapitalisme) moet de overheid NU ingrijpen. We accepteren geen tegenspoed en denken dit allemaal weer met geleend geld (dat ooit afgelost moet worden) op te lossen.

Je weet misschien zelf wel, dat als je een beetje grieperig bent en je jezelf maar vol blijft stoppen met paracetamol, dit alleen maar de griep uitstelt. Maar als die dan eenmaal doorbreekt is die des te heftiger. M.a.w. als je ziek bent doe je een stapje terug en ziek je uit!

Maar niet getreurd.... Ook deze recessie (volgens andere depressie) komen we weer te boven, om vervolgens na een aantal voorspoedige jaren weer in een nieuwe te storten. Het is logisch dat het nu en in de toekomst wereldwijde recessie worden. Door de globalisatie zijn alle economieën met elkaar verbonden. Kijk maar naar de grafieken van elke willekeurige beurs. Ze hebben allemaal dezelfde golfbeweging.

Grtz Mike5.
 
Hitting the ground running...

Hitting the ground running...

c_11252008_520.gif
 
Air Cargo?

Air Cargo?

Was In Dubai last night.

Had a UPS 744 take-off ahead of us going to Cologne. We were going to Kuwait on the same initial routing.

I was very surprised to see our rates of climb were very similar - he leveled at FL340 while we were climbing through FL360.

It seems to me that I'm hearing all the freighters at higher levels now than several months ago.

I don't track developments in the air cargo market - anyone from the "Cargo Cult ;)" want to comment on load factors?
 
Een 1 Dollarbil heeft een dikte van 0.1 mm. 10 greens zijn 1 mm. 100 greens zijn 10 mm enz. Reken even uit hoe hoog een stapel van 7.76 Trillion 1 Dollar bills is.
OK, een stapel van 7.76 trillion 100 Dolllar bills dan.


Als je dit onder je matras stopt, dan doe je er 4h:53 min over om uit je bed te vallen ;-)

mvg

Ditched
 
Last edited:
Op weg terug naar huis nog een omweg via Dubai gemaakt. Wat niemand een jaar geleden nog hardop durfde uit te spreken is nu harde realiteit.
De Bubble is gebarsten, de rijke oom uit het zuiden moet te hulp snellen en de Dubai powers that be hebben een nieuw woord geleerd, Hubris.

Ook nog even tijd gehad om bij wat oude bekenden eens te informeren naar het hardnekkige gerucht dat EY een meederheids belang neemt, of al genomen heeft in EK. Degenen die het zouden moeten weten willen er niet over praten, maar af en toe denk je rook te zien.
Meer rook...
 
Back
Top