Surviving Tough Times

De leer van boedha
boedha leerde aan zijn volgelingen de volgende vier waarheden:

(1) Leven is lijden
(2) De oorzaak van het lijden is het verlangen of de begeerte.
(3) Het verlangen moet worden overwonnen.
(4) Het geëigende middel daartoe is het achtvoudige pad.
 
Predictions

Predictions

Stilte voor de storm? Is dit de gigantische zeepbel waar sommigen het al jaren over hebben? (De dag dat de dollar valt, enz.) Krijgen Jim Rogers en Willem van Middelkoop gelijk? En op welke termijn gaat dit volgens jou gebeuren?

See the second link in post 115.

I agree with almost everything he says (I think he's wrong about Gold - but time will tell).

Not a pretty picture.
 
Thx voor die link MHA.

Toch wel weer typisch dat Middelkoop vooral niet mag verdienen aan het economische scenario waarin hij gelooft, maar Femke als politica natuurlijk wel politieke munt mag slaan uit de ecologische en economische doemscenario's van GroenLinks. ;)
 
Vond het wel een mooie uitspraak:


"Crises zijn van alle tijden en vaak niet meer dan een gezonde correctie op een exorbitante periode"


P.s. val mij maar niet aan, ik vond het gewoon een mooie quote uit het blaadje met dezelfde naam (JAN09).
 
Ik heb me tot nu toe afzijdig gehouden van deze discussie, maar ik ga me er nu toch mee bemoeien.

Het enige wat ik van economie weet is het model van Keynes en prijselasticiteit, wat we allemaal op de HAVO/VWO hebben geleerd. Ik ben geen econoom, bedrijfskundige of wat dan ook.

Volgens mij heeft bijna niemand die mee doet aan deze discussie deze onderbouwing, net zoals dat de journalisten die de artikelen hebben geschreven waar in dit topic frequent naar wordt gelinked (hopelijk) weliswaar research hebben gedaan, maar uiteindelijk gewoon geleerd hebben hoe ze stukkies moeten schrijven, en wel een enigszins goed idee hebben waar ze over praten, maar zeker geen experts zijn. Tenzij je uitgebreid research doet, is het moeilijk om een correct beeld te krijgen van wat er gaande is, voor zover dat al mogelijk is.

Hoe dan ook, wat er ook gaat gebeuren, het gaat alleen maar erger worden. Of dat komt omdat we het elkaar aanlullen is een ander verhaal. Google maar eens de 'self fulfilling prophecy'.

Ondanks dat ik nergens echt verstand van heb, denk ik dat de crisis geen slechte zaak is; er vindt een correctie plaats van de markt, wat geen slechte zaak is. Het is ironisch dat dit uitgerekend in het Darwin-jaar plaats vindt: de goeden blijven over, de slechten gaan er aan.

Op een persoonlijk niveau: ik zou weleens weer goede service willen ontvangen in een Horeca-tent, en niet met de penose zaken willen (moeten) doen om een huis te kopen. Over twee maanden staan we niet meer in file; er is minder milieu-vervuiling. Laat alle beunhazen maar failliet gaan, en het milieu gaat erop vooruit, daar wordt iedereen beter van.

Er is één groot probleem aan het geheel, en dat is dat er mensen (hard) geraakt gaan worden. Dat is een persoonlijk drama en uitermate tragisch. Tegelijkertijd denk ik dat binnen een half jaar er weer een stijgende lijn is, en dat het uiteindelijk weer goed komt.

Maar om bij de discussie te blijven; er is één ding waar ik niemand over heb gehoord; de kredietrating. Voor veel bedrijven werd die op 1 januari opnieuw bekeken (zoals iig ieder jaar danwel ieder kwartaal) om te zien hoe kredietwaardig een bedrijf is.

Dat de banken tot die streefdatum hebben gewacht om weer krediet te geven is begrijpelijk. Het is echter niet begrijpelijk dat het 'virtuele' geld nog steeds niet stroomt. Zeker met de huidige overheidssteun is dat onbegrijpelijk, en laten de banken hun taak na.

Het is nu fout gegaan, maar dat hoeft niet het einde van het systeem te betekenen. Excessen voeren de boventoon, maar dat hoeft niet het einde van een tijdperk te betekenen.

Maar het feit dat er met overheidssteun nog steeds geen geld in de markt wordt gepompt, betekend dat ze nog niet eens zelf regulerend zijn, maar nog erger; ze zijn niet in staat hun eigen fouten te herstellen. Daarmee kun je je af vragen of de financiële sector wellicht een overheidstaak is.

Daarom deze voorspelling: binnen 6 maanden wordt binnen EU-verband de gehele banken-sector genationaliseerd. Zodra dat is gebeurd, gaat het geld weer stromen; de levensader die iedereen ondanks alles toch nodig heeft.

Want zo is het tot nu toe altijd gegaan; hoe erg dan ook, we zijn er altijd weer boven gekomen.

Als laatste zou ik willen toevoegen dat de vergelijkingen met de jaren '30 in Duitsland de plank volledig misslaan; dat was het gevolg van een moord in 1914, niet van de Great Depression.

Slaap lekker!

Q.
 
Maar het feit dat er met overheidssteun nog steeds geen geld in de markt wordt gepompt, betekend dat ze nog niet eens zelf regulerend zijn, maar nog erger; ze zijn niet in staat hun eigen fouten te herstellen. Daarmee kun je je af vragen of de financiële sector wellicht een overheidstaak is.

Mee eens! Een sector die geld kan creëren zonder backing, heeft net zo’n belangrijke functie in de maatschappij als het rechtssysteem. Zonder vertrouwen van de grote meerderheid (dus excl. 19 off 77 ;) ) werken beide systemen niet. Zo’n belangrijke sector in handen van particulieren heeft geleid tot deze puin hoop. Door onbegrensde hebzucht naar meer, zijn deze excessen ontstaan. Maar in tegenspoed zijn er altijd mensen die het eind der tijden aankondigen. Net zoals in voorspoed mensen zijn die beweren dat het geld voor het oprapen ligt zonder enig risico. Beide hebben nog nooit gelijk gehad. Kortom er zijn altijd verhalen van experts te vinden om je idee ondersteuning te geven. Maar als het einde der tijden echt nabij is, ga ik nog maar een extra keertje op vakantie, want straks kan het niet meer! ;)

Daarom deze voorspelling: binnen 6 maanden wordt binnen EU-verband de gehele banken-sector genationaliseerd. Zodra dat is gebeurd, gaat het geld weer stromen; de levensader die iedereen ondanks alles toch nodig heeft.

Ondanks mijn zeer beperkte kennis van economie ;) , denk ik dat zoiets helaas onbetaalbaar is.

Geniet van het zonnetje vandaag, zolang die nog schijnt! ;) :cool:

Grtz Mike5
 
Een sector die geld kan creëren zonder backing, heeft net zo’n belangrijke functie in de maatschappij als het rechtssysteem. Zonder vertrouwen van de grote meerderheid (dus excl. 19 off 77 ;) ) werken beide systemen niet.

Ik geef jou dit stukje papier en we geloven beiden heel hard dat het 300.000 € waard is ok? En dan koop ik nu jouw huis met dit stukje papier... ;)

Dat is toch precies de kern van het probleem waar we ons in bevinden.. er zijn miljarden aan monopoly geld (geld gecreerd op verwachte rendementen of terugbetalingen in de toekomst) gemaakt en nu wordt geprobeerd dat probleem te bestrijden door nog meer monopoly geld (geld gecreerd op verwachte belastingterugbetalingen in de toekomst) te drukken..
 
Ondanks mijn zeer beperkte kennis van economie ;) , denk ik dat zoiets helaas onbetaalbaar is.

Geniet van het zonnetje vandaag, zolang die nog schijnt! ;) :cool:

Grtz Mike5
Gezien de koers van zowel fortis en ING denk ik dat zelfs ik die banken over een maand of twee kan opkopen... :grijns:

En overload, als best betaalde airworker, heeft vast al een meerderheidsbelang in de meeste Engelse banken, die kosten ook minder dan een blik bonen inmiddels...
 
Ik geef jou dit stukje papier en we geloven beiden heel hard dat het 300.000 € waard is ok? En dan koop ik nu jouw huis met dit stukje papier... ;)

Dat is toch precies de kern van het probleem waar we ons in bevinden.. er zijn miljarden aan monopoly geld (geld gecreerd op verwachte rendementen of terugbetalingen in de toekomst) gemaakt en nu wordt geprobeerd dat probleem te bestrijden door nog meer monopoly geld (geld gecreerd op verwachte belastingterugbetalingen in de toekomst) te drukken..

hear, hear!!

Het probleem als gevolg hiervan is dat niemand meer weet hoe rijk/arm men momenteel is (en wat men nu aan elkaar verschuldigd is). Voordat het moment is bereikt dat dat weer op orde is blijft men als angstvallige konijnen stokstijf naar het licht van stropers staren.
Mijn idee is dat het moment alleen versneld dichterbij kan worden gebracht door overheden die weer echte harde zaken (bruggen windmolenparken) laat maken, mensen weer laat produceren. Dus Den Haag actie! Het is mij biet of een volgende generatie wordt opgezadeld met schulden .... ook jullie kunnen niet meer dan twee weken cijfers voorspellen ... dus wie zegt nu dat we volgende generaties opzadelen ... er volgt altijd wel een oplossing ... en we kunnen ook leven zonder Nintendo's/x-boxen en niet alle dagen cola ... ik en mijn ouders waren ook happy in de sixties!
Anders zou het misschien wel eens zolang kunnen duren dat we terug moeten gaan naar ruilhandel. Ik zie het al voor me ... voor twee maanden groenten mag de boer bij mij boarden voor een rondvluchtje boven zijn akkers :haha:
 
Last edited:
Ik heb me tot nu toe afzijdig gehouden van deze discussie, maar ik ga me er nu toch mee bemoeien.

Welcome! Thanks for posting. I'd like to respond to some of what you are saying.

Tenzij je uitgebreid research doet, is het moeilijk om een correct beeld te krijgen van wat er gaande is, voor zover dat al mogelijk is.
Agreed - but there is plenty of good information out there. The Globaleconomicanalysis blog is one of the best sources on the Internet IMHO. I don't claim to be an expert but I do read and think about what people who do know what they're talking about have to say.

Google maar eens de 'self fulfilling prophecy'.
I hear this argument a lot. The fact is this has already happened - the reality has not caught up with us yet.

Er is één groot probleem aan het geheel, en dat is dat er mensen (hard) geraakt gaan worden. Dat is een persoonlijk drama en uitermate tragisch. Tegelijkertijd denk ik dat binnen een half jaar er weer een stijgende lijn is, en dat het uiteindelijk weer goed komt.
Those people are you and me - this isn't something that will only effect others.

As for a timeline - what people cannot comprehend is that we are not going back to where we were. Everything is going to be turned upside down. We are heading for a radically different soceity. What form that takes remains to be seen. One thing I do guarantee - we will have to learn to do with a great deal less.

Dat de banken tot die streefdatum hebben gewacht om weer krediet te geven is begrijpelijk. Het is echter niet begrijpelijk dat het 'virtuele' geld nog steeds niet stroomt. Zeker met de huidige overheidssteun is dat onbegrijpelijk, en laten de banken hun taak na.
"Virtual money" represents approximately 95% of all money in circulation. With banks lending out at ratios of up to 50:1 (every 1 Euro deposited creates 50 virtual Euros of loans). It's not surprising to me that the banks are using the bailout money to shore up their balance sheets. Secondly who are they going to lend to? People/Companies/Countries already drowning in debt that they can't pay off? I don't think so.

Het is nu fout gegaan, maar dat hoeft niet het einde van het systeem te betekenen. Excessen voeren de boventoon, maar dat hoeft niet het einde van een tijdperk te betekenen.
Unfortunately that is exactly what it means.

Daarom deze voorspelling: binnen 6 maanden wordt binnen EU-verband de gehele banken-sector genationaliseerd. Zodra dat is gebeurd, gaat het geld weer stromen; de levensader die iedereen ondanks alles toch nodig heeft.
I'll agree that this probably the next step. However I don't believe it will change anything. The unfortunate side-effect is that tax payers are now liable for all the losses. It's really quite simple to understand - replace the term "government" with "tax payer"

Als laatste zou ik willen toevoegen dat de vergelijkingen met de jaren '30 in Duitsland de plank volledig misslaan; dat was het gevolg van een moord in 1914, niet van de Great Depression.
Weimar Republic - good lesson in how things can fall apart. There are certainly parallels to the events of today. You are already starting to see increased polarisation in Politics.

History is nothing more than people making the same mistakes over and over again.

@ Q-nimbus In post #116 I have posted a link to a video called "Money as Debt". It's 47 minutes long but the first half is well worth watching.
 
More Videos

More Videos

Here's the viewpoint of people who know a great deal more about what is going on.

Peter Schiff

[youtube]9h2x7R8pxUs[/youtube]

Not sure if I agree with him on everything he says but he predicted a lot of what we are seeing.

Gerald Celente

[youtube]9nJ7LM3iyNg[/youtube]

and you thought I was negative :eek!: :eek!:

If you don't know who these people are then I would suggest doing some research.
 
Last edited:
Beste 19 of 77,

Ik zie de uitdagingen waarover jij het hebt, maar hoe zie jij de wereld over 3 a 5 jaar, en hoe zou je jezelf volgens jou moeten beschermen?

Want ik denk dat jou scenario alleen maar verliezers heeft. Als geld niets meer waard is en wij zijn elkaar met goud gaan betalen, dan wordt niemand daar wijzer van. Staatschuld is ook alleen maar een “papiertje” met een schuldbekentenis. Dat papiertje is dan ook niets meer waard. Net zo min als je hypotheekovereenkomst. Wie gaat je huis kopen als geld nauwelijks (zoals bijvoorbeeld Zimbabwe) meer iets waard is?

Ik ben het met je eens dat deze crisis een aantal ernstige tekortkomingen van het kapitalisme heeft blootgelegd. Zo geeft het ook een aantal tekortkomingen van een democratie weer! Regeringen zitten er maar voor 4 jaar en willen alleen maar oplossingen voor de korte termijn om weer herkozen te kunnen worden. Beslissingen die nu niet populair zouden zijn, maar over 10 a 15 jaar ons grote voorspoed brengen zullen niet of nauwelijks genomen worden.

Ik ben gewoon erg benieuwd als leek, wat volgens jou dan mogelijke oplossingen zouden kunnen zijn, of zijn die er niet?

Grtz Mike5
 
Last edited:
Back
Top