Spanair ongeluk

Zonder flaps is je stallspeed hoger, mogelijk dat ze net na het loskomen door het ontbreken van de flaps net onder de stallspeed kwamen, en al stallend weer op de grond neerkwamen...

Mara goed, speculatie, laat overload het maar niet horen. :kiss:

Snap je mogelijkheid wel, maar nét na loskomen onder de stallspeed komen betekent gewoon dat de kist weer landt (een overtrokken landing). Van jouw scenario krijg je m.i. echt geen crash van dit formaat.

Idd = allemaal speculatie.
 
Snap je mogelijkheid wel, maar nét na loskomen onder de stallspeed komen betekent gewoon dat de kist weer landt (een overtrokken landing). Van jouw scenario krijg je m.i. echt geen crash van dit formaat.

Idd = allemaal speculatie.

Dit geldt voor een cessna, niet voor een grote jet. Daar zit een verschil in stallspeed van misschien wel 40 knopen. Dat in combinatie met 9 knopen tailwind en een temperatuur van 30 graden...
 
Dit geldt voor een cessna, niet voor een grote jet. Daar zit een verschil in stallspeed van misschien wel 40 knopen. Dat in combinatie met 9 knopen tailwind en een temperatuur van 30 graden...

Dat van (misschien plotselinge) tailwind snap ik. Maar ik snap jouw verschil van 40 knopen niet. Bedoel je 40 knopen verschil tussen stallspeed met en zonder (bepaalde stand) flaps?

Als hij zonder flaps is gaan rollen en wilde roteren bij Vr horende bij een bepaalde flaps, dan komt ie toch niet (voldoende) los?
 
Stall Characteristics Swept Wing Jets

Stall Characteristics Swept Wing Jets

High speed aerodynamics are very different than what you have in a C152/172.

There are only a few jets certified for take-off without flaps.

Flaps/Slats will decrease the stall speed significantly as the shape of the wing is radically changed.

Take-off with the wrong flap setting is something you normally get away with.

Take-off without flaps is usually fatal. The aircraft may well become airborne in ground effect but will stall as soon as it leaves ground effect.

Stalls on a swept wing jet usually involve the aircraft rolling violently from side to side as each wing loses lift. It's usually one wingtip that strikes the ground first in this situation.
 
Last edited:
Stalls on a swept will jet usually involve the aircraft rolling violently from side to side as each wing loses lift. It's usually one wingtip that strikes the ground first in this situation.

In het oorspronkelijke bericht werd inderdaad beschreven dat het vliegtuig eerst naar link en toen scherp naar rechts helde.
 
Flaps vs. no Flaps

Flaps vs. no Flaps

Just checked the books:-

Flapless landing means Vref +60 knots(A320). That's 55 knots higher than landing with flaps Full.

It's Vref +50 for the A330/A340 45 knots higher than normal.
 
Daar komt nog bij dat een vliegtuig met tailmounted engines vaak een hele 'schone' vleugel heeft. Vaak heeft dit soort vleugelprofielen wat nare stall karateristieken. Ook hangen de motoren in de wake van de vleugel, waardoor je in de motor een stall/surge kunt krijgen. Dit kan wat knallen geven. Dit lijkt me een verklaring die goed aansluit bij wat we weten. Maar het blijft speculeren.
 
Het bericht en de verklaringen hierboven klinken inderdaad plausibel. Alleen kan ik het me niet voorstellen dat een instrument in de cockpit netjes met het naaldje op bv. flaps 15 staat terwijl er 0 flaps staan. En dat alles zonder ook maar één warning.
 
Het bericht en de verklaringen hierboven klinken inderdaad plausibel. Alleen kan ik het me niet voorstellen dat een instrument in de cockpit netjes met het naaldje op bv. flaps 15 staat terwijl er 0 flaps staan. En dat alles zonder ook maar één warning.

Men heeft niet voor niets een take off warning systeem ingebouwd, flaps worden blijkbaar wel eens vergeten. En laat nu net dat systeem kapot zijn geweest....

Hoogst waarschijnlijk stond het metertje ook op nul..
 
Nou nee, hoe vaak wordt er wel niet onder stresscondities (ook onder stressvrije omstandigheden btw) op een checklist het standaard antwoord gegeven zonder van te voren het te hebben gechecked?
 
En waarom zit er tegenwoordig een take-off warning in de kist... 3x raden...... omdat er in het verleden een aantal kisten verongelukt is omdat de flaps niet in de juiste stand stonden.

De flaps maken een groot verschil, echter de slats maken een nog groter verschil op de stall speed.
 
Back
Top