Gear down????

Hoe past dit in jullie verhaal Overload? Puur om te begrijpen, niet om te betwisten.
Ik hoop dat je het over 2 maanden me haarfijn laat zien ;)

1) Je hebt een oude update van de FCOM.
2) De nieuwe FCI's geven de nieuwe SOP's als je bij CAE zit, leer je het nog op de oude manier.
3) Je haalt een aantal zaken door elkaar.
 
VNAV NPA requires LG Down and Flap 15 selection at 6nms, thereafter configure to landing configuration to be stable at 1000ft AAL ... in IMC and 500ft AAL
... in VMC.

Dat was fout. Er is een nieuwe versie uit sinds ongeveer een maand of twee.

Die early gear/flap selectie was alleen tijdens de VNAV trials. Nu dat een established procedure is, vliegen we hem als een precision apporach.
 
NB. Het is erg belangrijk op drukke velden om ATC dan wel JAR speeds nauwkeurig te vliegen zodat ATC minimum separatie kan houden en iedereen exact dezelfde speeds vliegt. Bepaalde operators die naar STN vliegen doen dit echter (tot grote frustratie van ATC) niet en krijgen daardoor wat extra separatie en time on the runway.

Overload, hoe zit dat nou met die extra time on the runway? Ik ben zo benieuwd wat dat met 160 tot 4 te maken heeft
 
Deze komt rechtstreeks uit crewdock. 1 week gelden gedwonload.

NPA is toch VOR, NDB etc, daar valt visual toch niet onder?

Wat haal ik door elkaar?
 
Nou Visual is PER DEFINITIE een NPA approach...je haalt werkelijk alles door elkaar...CAE heeft er trouwens een handje van je ouwe zooi te laten leren en dan kom je op de lijn erachter dat het toch anders was.
Ga nou geen ervaren gasten tegenspreken want dat leidt alleen maar tot verwarring
 
Nou moet je niet de zaken omdraaien overload, Het zijn jouw woorden.

IK zal je eigen woorden nog een keer quoten

Bepaalde operators die naar STN vliegen doen dit echter (tot grote frustratie van ATC) niet en krijgen daardoor wat extra separatie en time on the runway.

mijn vraag is dus: wat bedoel je met de "extra time on the runway"?
 
Last edited:
Okay, een opsomminkje dan maar

Citaat:
A stabilised approach, by Ryanair definition:
be at the correct final approach speed or correcting if less than VREF
or greater than Vapp speed + 10 knots
the vertical speed is proportional to the current ground speed
V/S is not more than 1000fpm continuously unless required by the
published procedure and briefed prior
on profile and in the landing configuration
engine N1 at appropriate thrust settings

Daar gaat het hier in dit topic niet om

Citaat:
VS NPA (Vertical speed Non-Precision approaches) require the aircraft to configure to the landing flap configuration not later than:
the FAF
5 nm if the FAF is less than 5 nm
5 nm if the FAF is not specified.

Citaat:
VNAV NPA requires LG Down and Flap 15 selection at 6nms, thereafter configure to landing configuration to be stable at 1000ft AAL ... in IMC and 500ft AAL
... in VMC.

Dit is oud. 5NM en 1000' landinggate in IMC. 4NM en 500' landinggate in VMC. Circle-to-land (want die kan je niet uitvoeren in IMC) 4 NM en 300' landinggate

Citaat:
The aircraft shall be stabilised by the Landing Gate.
The Landing checklist shall be completed to “Landing lights.”
If not, a Go-Around is mandatory.
The Ryanair Landing Gate is defined as:
Precision Approach IMC 1000 feet AAL
Non-Precision Approach IMC/VMC 1000 feet AAL
Precision Approach VMC 500 feet AAL
Visual Approach VMC 500 feet AAL
Circling Approach 300 feet AAL
VMC = Cloudbase above 1,000 feet AAL and met reported visibility in excess of
5,000 meters.

Dat is wel correct. Op dat moment bepaal je dus op de approach stable is, zoals je bij punt 1 hebt genoemd

Wat VMC volgens mij kan is een visual approach vliegen, dan is er geen lading gate? Maar dan vlieg je dus geen PA/NPA meer.

Visual requires visual conditions ie VMC and is therefore considered a non-precision approach.

De procedures zijn vereenvoudigd omdat teveel mensen de zaak liepen op te kloten en ook om low-drag approaches tot het optimale te benutten
 
Bepaalde operators vliegen niet de assigned speeds en hebben daardoor wat extra separatie nodig.
Bepaalde operators hebben meer tijd op de runway nodig en krijgen dat ook.
Twee dingen die los van elkaar staan. Misschien staat het er wat ongelukkig.
 
Onassis, alle respect voor je, maar waarom zou je ervaren gasten niet tegen mogen spreken? We leven hier niet in Korea

Ik denk dat je dit tegen JC zegt, die rechtstreeks quote uit zijn trainingshandleiding, gekregen bij een wat hij noemt RYR-typerating. Hij mag er dus vanuit gaan dat die infomatie up-to-date is en dus correct. Dat dit niet zo blijkt te zijn is niet zijn schuld. Hij zegt er in zijn post ook al bij dat hij het balletje opgooit om het eea zeker te weten, niet om jullie af te vallen.

Zeker als deze informatie-parallax vaker voorkomt (zoals geschreven), dan is het misschien tijd voor de trainers (die dit waarschijnlijk het eerst zien als men uit de TR-course komt) om dit aan te kaarten (of aan te laten kaarten) bij CAE.
 
Dat is al meerdere malen aangekaart....jaaaaaaren geleden al....
en daar gaat het niet om en dat zou je ook moeten kunnen begrijpen.

Als er een discussie betaat waarom comp A het zo doet en comp B het zo dan is dat nou eenmaal zo. Is alleen niet bepaald constructief als daar verwarring gaat ontstaan doordat goedbedoelenden het plaatje door elkaar gaan halen.
En dat een visual approach een NPA is staat er al jaren, om maar even een voorbeeldje te noemen
 
Bepaalde operators hebben meer tijd op de runway nodig en krijgen dat ook.

Nou, jullie kunnen er soms zelf ook wel wat van. Ready melden, vervolgens cleared immediate zijn en onnodig blijven hangen. Volgens mij zijn er bij elke maatschappij wel bepaalde types die meer tijd nodig hebben.

Maar dat zal jij vast niet geweest zijn Overload!
 
Last edited:
Nou, jullie kunnen er soms zelf ook wel wat van. Ready melden, vervolgens cleared immediate zijn en onnodig blijven hangen. Volgens mij zijn er bij elke maatschappij wel bepaalde types die meer tijd nodig hebben.

Maar dat zal jij vast niet geweest zijn Overload!

Dat zijn een hoop trainees die er nog niet helemaal in zijn...tot groot verdriet van de wat meer ervaren collegae...STN is immers een grote training-base
Wanneer biertje in Radisson Titan??
 
Ik gok omdat RYR in veler ogen niet veel goeds kan doen...ach ja, een beetje lullen heen en weer is een professional deficiency
 
Altijd lachen met die mafkees...vond persoonlijk de 'Beds and Blowjobs' tot nu toe nog de beste

Titan: land vanavond 2245 of ben je dan alweer op weg naar GLA? Vrijdag STBY dus dat kan hoogst waarschijnlijk eerder op de avond...sleur ik Overload ook wel even mee :D
 
Ben net vanochtend teruggekomen van een weekje EDI, vanavond ff naar NL voor een paar dagen zondag weer terug dus vanaf zondag is het geen probleem! Ok dan, durf je dat wel aan met twee noorderlingen?
 
Zondag prima...last call STBY, dus dat moet helemaal lukken....ETA? Noorderlingen zijn ook geen probleem...ben zelf half-drents, half rotterdammer, dus dat gaat wel goedkomen
En Overload betaalt
 
Back
Top