Staken??

Er lopen nu twee discussies tegelijk, die op zich steeds worden gescheiden met de comments on topic en off topic, maar echt handig is dat natuurlijk niet.

Laat het Ryanair onderwerp s.v.p. rusten of maak een Alles wat slecht/goed is aan Ryanair part zoveel aan of, voor de liefhebbers, Alles wat slecht/goed is aan Overload. En dat is overigens géén vrijbrief voor een bash.

Dit gaat over de eventuele staking van Transavia, een onderwerp dat interessant genoeg is op zichzelf, lijkt mij.
 
Diana ik ben je dankbaar want ik heb al eerder geschreven dat ik beter de naam kan veranderen in wat is best?trans of ryanair......................maar niemand weer terug ging naar de vraag staken????
 
Ik heb de thread opgeschoond zodat het alleen over de staking gaat. De Ryanair discussie is verwijderd, ook omdat er inmiddels een eigen thread over begonnen is (Secundaire arbeidsvoorwaarden).
 
@Birdmare
Maar als staken een ultimum remedium is dan zul je éérst door het proces van mediation moeten. Zo is dat vastgelegd namelijk. Nu heeft de VNV te vroeg een grote broek aangetrokken, en dan wordt je teruggefloten door de rechter.

Mediation, zo zegt VNV dat zelf, is bedoeld voor als beide partijen niet met elkaar willen of kunnen praten. Maar praten hebben ze de afgelopen maanden prima gedaan. Het probleem is dat Trans op geen enkel punt tegemoet wil komen naar de werknemers en ook geen info wil delen om samen tot eventuele oplossingen te komen. Dit is geen communicatie probleem maar gewoon een keihard standpunt (vanuit Trans) aannemen.

Maar goed, wellicht dat een mediator een positief effect kan hebben op gedrag.
 
@Birdmare

Ik verwacht helemaal niets van een mediator, ben geen partij in deze en gun de cockpit hun CAO. Maar als staken een ultimum remedium is dan zul je éérst door het proces van mediation moeten. Zo is dat vastgelegd namelijk. Nu heeft de VNV te vroeg een grote broek aangetrokken, en dan wordt je teruggefloten door de rechter.

Hoe bedoel je 'te snel' een te grote broek aangetrokken? De VNV moet toch laten zien dat het niet met zich laat fucken. Vanaf wanneer zou die CAO ook alweer ingegaan moeten zijn? De rechter hoort hier te bepalen of een staking rechtmatig is, alhoewel dit een zeer helder signaal afgeeft aan "het bonusclubje" hoe de verhoudingen liggen (lekker). De VNV heeft laten zien niet terug te deinzen voor een eventuele staking mocht het zo ver moeten komen omdat ze de situatie gewoon zat zijn.

Als je de afgelopen tijden het citylineforum hebt gevolgd zou je alleen maar tot de conclusie kunnen komen dat je beter vroeger dan later een complete shutdown van alle werkzaamheden kan hebben tot je management dwingt zichzelf redelijk op te stellen, dan jaren later je blaren te tellen. (Niet dat ik cityline vliegers bekritiseer maar wat hun over het algemeen is overkomen het afgelopen decennium kan men nu niet bepaald positief noemen)

Wellicht heeft de dreiging van een staking hier voor genoeg beroering gezorgd dat een mediator op dit moment misschien wel een oplossing kan zijn, terwijl dat (zoals we hier kunnen lezen) voorheen totaal niet het geval was door een instelling die het bedrijf zichzelf permitteerde.

Ik zeg, go VNV. Maar misschien ben ik ook eenbeetje socialistisch ingesteld in dit soort situaties, ik ben tenslotte een oostblokker.
 
Aan de heren vliegers die wat 'dichter bij het vuur' zitten: die heavy crew vluchten, dat is toch niet iets van de laatste 6 maanden ofzo? Waarom wordt dat juist nu als een probleem ervaren? Zijn ze de laatste tijd in aantal toegenomen? Had de VNV er niet moeten staan op het moment dat ze voor het eerst geïntroduceerd werden?

Ik probeer hier overigens niet de Trans vliegers of de VNV te bashen, maar dit vroeg ik me zo af.
 
Zit niet bij Trans (en wil zeker niet voor hen spreken), maar volgens mij is het ook de combinatie: nu zijn er relatief véél meer heavy crew vluchten dan vroeger en daar bovenop: Trans had het vroeger super-druk in de zomer en relatief rustig in de winter. Tegenwoordig gaat Trans steeds meer in de winter de beschikbare meer-capaciteit t.ov. de eigen benodigde productie, uitvlaggen als wet-lease naar menig blotevoetenland - iets wat ik bedrijfstechnisch zeker kan billijken. Moet je natuurlijk niet aan de zomerdrukte voorbijgaan...

Heb zélf ook wel eens achter/naast de knuppel gezeten dat ik dacht: :snore: Dit na een lange dag i.c.m. een niet-vriendelijk voortraject naar die lang dag toe (planning-induced). Moet je nog wel ff die verplichte landing eruit persen!

Ik hoop in ieder geval dat ze er snel uitkomen, bij een staking is immers niemand gebaat. Succes mannen (m/v)!!

TTT
 
Heavy crew is er al weer een tijdje maar er spelen een aantal factoren mee. Daarbij ga ik even in op feitelijkheden en niet direct op CAO-gerelateerde zaken:

1. De heavy crew rest (HCR) was altijd officiëel een "aflosgelegenheid". Het woord zegt het al, daar hoef je dus eigenlijk geen 'rust' in te genieten, je gaat er gewoon zitten om iemand af te lossen. In de EU-FTL bestaat de term aflosgelegenheid niet meer en kan je alleen spreken van een "rustgelegenheid". Zoals ook KL weet, is rusten in de HCR heel lastig. Je hebt altijd last van mensen die er omheen zitten, kids die gillend door het gangpad rennen, krijsende baby's en nieuwsgierige passagiers die de gordijntjes openmaken en zelfs niet te beroerd zijn om je te vragen een cola voor ze te gaan halen. Voor de langere en grotere collega's is het onmogelijk om de benen te strekken en daar in een fatsoenlijke houding in te zitten. (Nu kun je je natuurlijk afvragen hoe het met de beenruimte voor de pax zit, maar voor hen is het een keuze om met HV te vliegen, voor ons uiteraard niet) Nu je dus voor de wet officiëel ook moet kunnen rusten in de HCR, liggen de argumenten ineens heel anders.

2. Vanwege de EU-FTL wordt het aantal heavy crew vluchten vergroot. Vluchten die eerst met single crew uitgevoerd konden worden, moeten nu heavy crew worden uitgevoerd.

3. Met de beslissing van Camiel Eurlings om twee uur verlenging toe te staan bij heavy crew, ten opzichte van single crew, met een economy class crew rest, is hij ver van het advies van TNO gegaan (namelijk geen enkele verlenging, economy class voldoet niet als crew rest!). Zeer duidelijk een gevalletje van commercie gaat voor de vliegveiligheid en welzijn van de crew. Sterker nog, één uur was nog verwacht, maar twee uur totaal niet. En die twee uur, gecombineerd met allerlei andere extensies, zorgen ervoor dat je ineens toch weer verschrikkelijk lange duties kunt gaan maken. En dat gecombineerd met de zeer lage kwaliteit HCR is natuurlijk een probleem.

Al met al was de HCR al langer een doorn in het oog. Niet dat heavy crew vliegen een probleem is, zolang je maar een fatsoenlijke rustfaciliteit hebt. Het argument is dus ook niet tegen heavy crew, maar tegen heavy crew in deze vorm.
 
smiley_banana.gif


Hopen dat het gebracht heeft wat de vliegers willen...
 
Principe-akkoord is afgewezen door de Ledenraad van de VNV...

Ik heb geen mening over het principe-akkoord, maar de manier waarop de afwijzing tot stand is gekomen is op z'n minst discutabel.

Al thuis Iz?
 
De ledenraad heeft gisteren zijn mening gegeven over het principe-akkoord en het is unaniem afgewezen. Het zat eraan te komen omdat vooral de punten van afbouwregeling, jubileumregeling en verruimde standbymogelijkheden niet echt de schoonheidsprijs verdienen.

Ik ben blij dat de leden zich hard hebben gemaakt en transavia dit jaar (na 3 eerdere onderhandelingen die vooral positief uitpakten voor hv) toch echt meer zal moeten toegeven.

De reden dat ze vlak voor de staking zo dicht genaderd waren, was vooral omdat de VNV had toegegeven, niet transavia. En na het afwenden van de staking was het weer de VND die had toegegeven. Goede zaak dus dat het is afgeketst!! Verder onderhandelen en met een beter akkoord komen, en voor iedereen natuurlijk het liefst zonder (de dreiging van) staken.
 
De stilte is oorverdovend....

4 pagina's, unaniem een afwijzing over het principe-akkoord geven, en 24 later nog steeds niets op Airwork?!

KEIHARDE ACTIE ! ! !

Waar is alle stoere praat gebleven, of moeten we van een, niet nader genoemd forum, gaan 'copy-pasten'? :biertje:
 
Principe-akkoord is afgewezen door de Ledenraad van de VNV...

Ik heb geen mening over het principe-akkoord, maar de manier waarop de afwijzing tot stand is gekomen is op z'n minst discutabel.

Er is niets discutabel aan. Het is gewoon fair gegaan punt!.
Moet niet gekker worden dat het VNV met propaganda de rest van het VNV opzet tegen alle trans vliegers.
De vergadering heeft 10 uur geduurd! Als er iets discutabel zou zijn geweest dan zou de vergadering met 20 minuten afgelopen moeten zijn,.

Uiteraard zitten we met dit afkeuren wel met een heel lastig dilemma.
Een nieuwe cao is nog lang niet in zicht denk ik.
 
Terug naar af dus. Blijkt dus wel dat het bestuur van het VNV geen feeling heeft gehouden met de achterban, de leden waar ze voor zouden moeten onderhandelen... Zou me verbazen indien dit het enige is waarover de leden niet volledig zijn geinformeerd door het bestuur...

Anyway, lastig moment om opnieuw te moeten gaan onderhandelen, als je de huidige stand van zaken in de wereld beziet en die van de luchtvaart in het bijzonder.
 
Q, Airwork is niet een plek waar de LR zich hoeft te verantwoorden en zeker niet naar vliegers van andere maatschappijen.

Toch wil ik best even een noot plaatsen bij het VNV bestuursbericht.

De vergadering heeft TIEN UUR geduurd. Hierin is inhoudelijk elk detail tot in het kleinste detail behandeld en besproken. Op elk punt was, indien van toepassing, door de LR aangegeven of en waarom het punt niet voldeed aan de wensen van het korps en de LR. Aan het einde van de vergadering is de LR begonnen met het invoeren van amendementen. Invoeren van amendementen doe je alleen maar als je NIET een vooringenomen besluit hebt en dus bereid bent om met aanpassingen het akkoord te accepteren. Want amenderen en dan toch afstemmen is niet logisch. Het bestuur gaf echter aan dat amenderen niet acceptabel was en dat ze daar niet mee akkoord zouden gaan. Prima, niet amenderen, maar dan blijft er maar één ding over. Afstemmen.

TIEN UUR.

Van 13:30 tot 23:30. Met de beste wil van de wereld kan je dan de bewering van het bestuur toch niet geloven dat we nergens inhoudelijk op in wilden gaan?

Het principeakkoord is op vreemde wijze tot stand gekomen, zeer snel na de afgeblazen werkonderbreking. Dit heeft iedereen verbaasd. Daarbij is door de LR vantevoren (in de maanden ervoor) al duidelijk aangegeven wat de minimale eisen zouden zijn, waar het akkoord aan zou moeten voldoen. Echter, het principeakkoord wat daar ineens lag heeft bijna al onze wensen in de wind geslagen. Een zeer ruime meerderheid in het korps vindt het principeakkoord op veel punten onacceptabel. De LR heeft dan de verantwoordelijkheid om het akkoord niet in huidige vorm te accepteren en die verantwoordelijkheid genomen. Uiteindelijk zit het bestuur er nog steeds voor de leden, de vliegers, en niet andersom. De VNV is een complexe instantie en hoewel ik achter de (pre-actie) statements van het bestuur sta, ben ik verbaasd en teleurgesteld over de gang van zaken in de laatste weken. Ik denk dat het afstemmen van het principeakkoord een duidelijk signaal is naar het bestuur dat de VNV nog steeds de belangen van de vliegers dient te behartigen.
 
Iz,


KEIHARDE AKTIE!!!!!

Verzuip m in zn eigen sjampie die zelfgenoegzame uitzuiger!!!!
Het geluid van stampende laarzen en de geur van buskruit waaiert uit over Triport
, stemmen verheffen zich tot een orkaan van de reinigende revolutie!!!
Wees gesterkt Iz uw achterban reikt verder dan de vergaderzaal vd LR.

:D:D:D
 
Back
Top