Radio uit????

Abrucx, heb zelf een aantal jaren ervaring vanaf EHRD. Kan je vertellen dat de verkeersleiders het WEL belangrijk vinden dat je met ze praat. Hou je dan wel aan de standaard en hou geen leuterverhalen waarbij je de frequentie 2 minuten blokkeert. Het is voor het andere verkeer ook leuk te weten dat als je de CTR verlaat er binnen een minuut verkeer op een vergelijkbare hoogte kan vliegen.
 
Whatever happened to Aviate, Navigate en COMMUNICATE?
En dan bedoel ik natuurlijk niet de communicatie met de F16.

En over human performance & limitations: daarin wordt toch situational awareness behandeld?
Hoe kun je nou een zo goed mogelijke situation awareness hebben als je radio uit staat.
 
eens, en daarnaast maakt het niet zoveel uit wat een controller in de toren vindt...JIJ als PIC bepaald wat belangrijk is voor de veiligheid... De controller valt niet uit de lucht als het mis gaat..(vraag: waarom zijn wij amateurs vaak bang voor verkeersleiders?)
 
Abrucx,

uit 1e hand van Dmill tijdens een rondleiding in de bunker:
als je niets concreet te melden hebt, zoals een request om een CTR te crossen, hebben ze vanwege capaciteits gebrek, vooral in het weekeind, liever niet dat je oproept maar natuurlijk wel uitluisterd.

Of ik het hier mee eens ben laat ik even buiten beschouwing.

CRM eindigt op RESOURCE management. Dit houdt in dat je alle mogelijke hulpmiddelen kunt gebruiken.
Je moet naturlijk kunnen navigeren met kaartje en kompas, maar als je radio, GPS en what the heck, TCAS on board heb: gebruiken die handel!
Al was het maar als backup. Dat doe je IFR toch ook?

Waarom hebben we het hier eigenlijk over? "Da's logisch", toch?
 
Let wel, dit is puur Dutchmill....Amsterdam Info heeft het liever wel!

SPL heeft in deze misschien een beetje een status aparte. (Beetje normaal denkende vlieger blijft, tenzij je crossing clearance hebt, "Well clear".....en ja GBOF, ik weet dat je zonder boete tot het randje mag...maar vraag jezelf eens af hoe slim dat is.)

Maar het lijkt mij dat de TWR-vkl's van de regiovelden met CTR het ook zeker op prijs stellen zolang je de boodschap kort en duidelijk houdt.
 
Dutch Mil schijnt er aan te hechten dat Mil met één L wordt geschreven! Heeft namelijk niks met een molen te maken, maar alles met Military.
Waarvan akte
 
Hehehe, al dat spellen is niets voor mij. :D Thanks voor de reddingspoging PF, maar 'tis idd Dutch(Pruts)Mil! ;)
 
Abrucx,

uit 1e hand van Dmill tijdens een rondleiding in de bunker:
als je niets concreet te melden hebt, zoals een request om een CTR te crossen, hebben ze vanwege capaciteits gebrek, vooral in het weekeind, liever niet dat je oproept maar natuurlijk wel uitluisterd.

Sorry JC, maar dat ga ik niet mijn probleem maken. Als de controller in PMI hele leuterverhalen in het Spaans houdt, hou ik me daarentegen gewoon aan de ICAO standaard. Wat hij daarvan vindt zal me echt een zorg zijn. Gewoon proberen de professional te blijven.
 
Even een ander vraagje aan Flush (of wie dan ook, maar Flush kwam er mee, dus ik richt mijn vraag maar even aan hem).

ik vraag mij namelijk af of tower-controllers er blij mee zijn als je ze meldt:
Rotterdam Tower, PH-JJJ, VFR from Lelystad to Lelystad, will be flying close to the CTR near Mike and Kinderdijk, just for information.

En als controllers van Rotterdam of De Kooy of Eindhoven etc het dan al fijn vinden, ik vraag me af of SPL het zou willen.

Dit is overigens geen vraag om jouw opmerking belachelijk te maken, ik vraag het me nl. serieus wel af. Ik heb er geen problemen mee om de controllers op de hoogte te stellen, maar als ik de CTR niet in kom, denk ik dat ze het niet willen weten (is niet hun verantwoordelijkheid). En SPL wil het qua workload er volgens mij ook niet bij hebben.

Gr.
Ab

Het komt regelmatig voor dat ik een "squawk" met 130 tot 150 knopen GS op de CTR zie afkomen. Soms ook met 400 knopen. De vraag blijft altijd of de vlieger op tijd zal afbuigen, een puntje meepikt of regelrecht en dwars door de CTR gaat. Het kost veel tijd en aandacht om dit in de gaten te houden. Tijd en aandacht die de verkeersleider ook aan andere zaken had kunnen besteden. Kortom, ik vind het bijzonder prettig als de piloot even oproept met zijn intenties en hoogte, ook als er net buiten de CTR gevlogen wordt. Uiteraard hoeft dit geen lang verhaal te zijn. "Beek Tower, Oscra Oscar Tango Romeo Bravo, operating one mile west of (and remaining outside) your CTR maintaining 1500 feet, squawking 7000" is al meer dan voldoende.

Het hoeft volgens de wet niet maar het maakt het voor iedereen een heel stuk aangenamer:duh:
 
Last edited:
Ik kom liever die kaviaarvlieger tegen in de lucht dan jou met je clogged pitot tube in full IMC.

Wat ik hiermee bedoelde, is dat er ook 744 en(of) MD11 gezagvoerders zijn; welke in hun vrije tijd, zonder tweezijdige radio communicatie door 'n actieve CTR raggen.

M.a.w. het zijn NIET altijd de sportvliegers! maar ook jullie BAZEN :haha:

".....en ja GBOF, ik weet dat je zonder boete tot het randje mag... maar vraag jezelf eens af hoe slim dat is.)

Volgens Scramble had de betrokken vlieger z'n Transponder (Mode S) NIET aan (= Unidentified Flying Object :D)

Een F-16 (Callsign: KILLER ONE :D) die al in de lucht was en net terugkwam van een oefening, is daarop naast de man gaan vliegen om hem duidelijk te maken dat hij zijn zogenoemde "mode S" transponder aan moest zetten.
 
Last edited:
Het is wel overduidelijk hoe de gemeenschap denkt over vliegen met je radio uit. Niet doen dus en ook geen mitsen, maren, tenzij's en andere argumenten.
Spijt me voor GBOF, maar je staat met je opvattingen alleen, niettemin respect voor je eerlijke commentaren......
 
Spijt me voor GBOF, maar je staat met je opvattingen alleen, niettemin respect voor je eerlijke commentaren......

TKX ;)

Desalniettemin, zou ik iedere vlieger die nog niet in de Nieuw Millingen bunker is geweest, aanraden dit (toch) eens te doen.
 
TKX ;)

Desalniettemin, zou ik iedere vlieger die nog niet in de Nieuw Millingen bunker is geweest, aanraden dit (toch) eens te doen.

Je bedoelt de radio uitzetten? Helemaal mee oneens net als de rest. Onnodig oproepen is iets anders, maar wél uitluisteren:rt::rt::rt:

Je bedoelt een bezoek brengen aan DM realiseer ik me nu (vandaar de edit), dat is een heel goed idee!
 
Grappig dat vrijwel niemand zich hier afvraagt of de journalist wel het gehele correcte verhaal meldt en dat de speculaties hier meteen iemand bestempelen tot een slecht vlieger.

Ik heb helemaal geen inzicht in de achtergrond van het verhaal, maar 9 van de 10 keer liggen dingen genuanceerder dan de manier waarop ze in de pers komen...
 
Ik heb helemaal geen inzicht in de achtergrond van het verhaal, maar 9 van de 10 keer liggen dingen genuanceerder dan de manier waarop ze in de pers komen...

Precies ;)

Het ging primair (F16 scramble) om het NIET aan hebben van 'n Mode S Transponder (verplicht op of boven 1200 voet boven gemiddeld zeeniveau AMSL).
 
Precies ;)

Het ging primair (F16 scramble) om het NIET aan hebben van 'n Mode S Transponder (verplicht op of boven 1200 voet boven gemiddeld zeeniveau AMSL).

Als je het bericht (juist of onjuist) nog eens naleest staat er niets over een transponder in, maar wél dat de vlieger niet gewaarschuwd kon worden omdat zijn radio uit was. Dus wie het transponderverhaal nu de wereld in heeft geholpen weet ik niet. Het ging erom hoe er wordt gedacht over het rondvliegen zonder radio....

Simpel toch?
 
Vandaag in het nieuws:

Cessna-piloot onderschept door F-16
Een suffende sportvlieger is boven Friesland op de vingers getikt door de piloot van een F-16.

De man had een Cessna gehuurd in Lelystad en was op weg naar Ameland. Boven Tzummarum vloog hij over de rand van het militaire vlieggebied rond de Leeuwardense vliegbasis. Dat was erg gevaarlijk, want er stonden net enkele straaljagers klaar om op te stijgen. De piloot kon alleen niet worden gewaarschuwd want hij had zijn radio niet aan.

Een F-16 die al in de lucht was en net terugkwam van een oefening is daarop naast de Cessna gaan vliegen. De militaire piloot kon de sportvlieger met gebaren duidelijk maken dat hij de radio moest aanzetten. Na radiocontact heeft de man het militaire vlieggebied verlaten; hij mocht verder vliegen naar Ameland.

Het gequote verhaal is door de verslaggever behoorlijk aangedikt !!

The real story is, GEEN Transponder Mode S (verplicht >= 1200' AMSL), waardoor het betrokken luchtvaartuig NIET geïndentificeerd kon worden.

Identificatie heeft plaatsgevonden door een (terugkerende) F16 "Killer One" te sturen.

Voordat ik (wederom) het hele of halve forum over me heenkrijg, NEEN het binnenvliegen van een actieve CTR, zonder tweezijdige radio communicatie is NIET goed te praten.
 
Back
Top