Radio uit????

Enig idee waar Tzummarum ligt?? Nauw, dat is toch wel 'dik' in de CTR... Dus lijkt het nog al voor de hand te liggen dat je transponder en radio gebruikt.... (of beter te navigeren, of - als je daar niet zeker van bent - je Radio en Transponder aan....)
 
Alles leuk en aardig, vind het op dat stukje op de kaart gewoon dom en slechte captaincy om je radio uit te laten.

Heb er een hekel aan om na elke vlucht door dat soort gebieden 3 Cessna's van mn windshield te moeten vegen.

FD
 
Waarom zou je uberhaupt je radio bewust niet aanzetten in een druk luchtruim als het nederlandse? Het uitluisteren van frequenties als dutchmil of je lokale vliegveld is wel het minste wat je kan doen om je situational awareness tov andere kisten etc te vergroten!
 
Enig idee waar Tzummarum ligt?? ...

Hier dus..... in de CTR, buiten de corridor.....

tzummarum.JPG
 
ookal is tzummarum maar een klein beetje binnen de ctr, het is erbinnen! en daarvoor zal je echt toestemming moeten hebben van leeuwarden tower! heel simpel :angel:
 
Wil niet aan haarkloverij doen, maar het is niet zo dramatisch erbinnen als wordt gesuggereerd. Hieronder de exacte lokatie (de dikke rode cirkel):

je hebt gelijk!

maaruhhh, boven Tzummarum onderschept, dat betekent volgens mij dat hij daar niet naar binnen is gevlogen, echter ergens anders. hij heeft wellicht de ctr elders al binnen gevlogen....
 
je hebt gelijk!

maaruhhh, boven Tzummarum onderschept, dat betekent volgens mij dat hij daar niet naar binnen is gevlogen, echter ergens anders. hij heeft wellicht de ctr elders al binnen gevlogen....

Dat is inderdaad heel goed mogelijk en zelfs waarschijnlijk.
 
Met over de rand van het vlieggebied .... wordt de CTR ....

Zolang je niet daadwerkelijk in de CTR zit is er (juridisch) niets aan de hand.

Verder is het zalig om zonder al dat (onnodige) VHF gelul (recreatief) te vliegen :D

Note: niemand kan een VFR vlieger outside Controlled Airspace verplichten om zijn/haar Radio aan te zetten.

Wat een gelul, van A naar B vliegen zonder radio omdat dat lekker rustig is. Dan ben je echt niet goed wijs. Als je strak langs CTR's gaat vliegen dan zet je de zooi maar gewoon aan.

Maar nee, de fout ligt natuurlijk bij de kaartmaker en bij Leeuwarden, niet bij de vlieger.

Het is wachten tot er hier in NL een paar kisten met elkaar in botsing komen (commercieel met sport) Want met dat soort commentaren kan het niet lang meer duren.
 
Aardige discussie zo voor de komkommertijd, maar we zijn het dus allemaal met elkaar eens: de vlieger was fout (juridische) en schuldig aan slecht vliegerschap, en suïcidaal…

Laten we het maar wegstrepen onder ‘beginnersfout’ met een harde leerschool; ervaren vliegers doen zoiets niet (ook al zouden ze het kunnen)..
 
Wat een gelul, van A naar B vliegen zonder radio omdat dat lekker rustig is. Dan ben je echt niet goed wijs. Als je strak langs CTR's gaat vliegen dan zet je de zooi maar gewoon aan.

Maar nee, de fout ligt natuurlijk bij de kaartmaker en bij Leeuwarden, niet bij de vlieger.

Het is wachten tot er hier in NL een paar kisten met elkaar in botsing komen (commercieel met sport) Want met dat soort commentaren kan het niet lang meer duren.

En zo is het Honeywell ! Helemaal mee eens. We bedrijven met z'n allen de luchtsport in al de verschillende vormen, in een relatief klein gebied. De verkeersleiding is NIET de natuurlijke vijand van de sportvlieger. Ik heb de nodige ervaring aan beide kanten van het verhaal en vraag me bijna dagelijks af waarom een sportvlieger niet de moeite neemt om even op te roepen als er strak langs de rand van de CTR gevlogen wordt. Je krijgt dan gratis en voor niets allerlei nuttige informatie, inclusief verkeersinformatie en dergelijke. Bovendien is het voor beide partijen prettig om te weten wat er zoal "speelt".
In het Zuid-Limburgse luchtruim zijn er het afgelopen half jaar al meer V4-incidenten geweest dan in heel 2007, veroorzaakt door sportvliegers die zonder toestemming en zonder radiocontact in gecontroleerd luchtruim vlogen. Het beleid is tot op heden redelijk tolerant geweest maar dat gaat snel veranderen. De maat is namelijk vol en het is nu wachten op erger.

Het is niet redelijk en billijk om te janken over de sluiting van luchtruim voor VFR-operaties terwijl er veel te verbeteren valt aan de houding, instelling en vliegerschap van hen die het voor de rest van de gemeenschap verpesten.

Kortom, vrienden sportvliegers, roep nu gewoon op als je in de buurt van gecontroleerd luchtruim vliegt en maak het jezelf en anderen gemakkelijk !
 
Last edited:
Vind het ietwat ongelooflijk dat hier zelfs discussie over is.

Bovendien getuigt de term "VHF-gelul" van weinig vakmanschap of kennis.
 
Iedereen kan zich vergissen, maar ik vind het getuigen van weinig verantwoordelijkheidsgevoel als je omwille van de rust geen radio aan zet. Als je gaat vliegen en je neemt niet de moeite op zijn minst uit te luisteren dan zou ik de persoon in kwestie graag willen vragen om een andere hobby te kiezen.

Goede PR voor general aviation. Piloot bedankt!
 
Goed of fout.... RPL of PPL.. doet er niet zo veel toe.

Safety first, is het niet voor jezelf, dan wel voor anderen!!!

Oftewel: Radio aan, en meeluisteren. Als je "niet bevoegd" bent om de RT te bedienen, wil dat nog niet zeggen dat je niet weet hoe het werkt en verlost het je niet van de verplichting voor flight safety. En als je lekker dat VHF gelul niet wilt horen, ga je toch lekker boven drenthe vliegen (maar dan nog, meeluisteren met Dutch Mil is geen overbodige luxe) (wel uitkijken voor de vliegers op EHHO). In ieder geval geen CTR in de buurt. Kom je in de buurt van een CTR.. dan is uitluisteren wel het minste wat je kunt doen. En je kunt tegenwoordig prima meeluisteren met een frequentie zonder dat je zend-frequentie dezelfde is.

Verder:
Flushrivet, je hebt gelijk dat er bij de sportvlieger best nog veel te verbeteren is. Maar moeten de goeien dan weer onder de kwaden lijden, ook in de luchtvaart? En we lezen ook regelmatig misstanden van professionals. Moeten we de andere professionals dan ook maar verdenken van misstanden?

Ik vlieg zelf vanaf EHRD en luister regelmatig mee op de Approach frequency, en ik moet zeggen dat het luchtruim niet veel gebruikt wordt voor VFR verkeer. Maar zo af en toe komt het voor. Ik zelf doe het ook nog wel (voor o.a. manouvres). Vind het een beetje belachelijk om het te sluiten voor VFR verkeer. Maar ik denk (correct me if I am wrong) dat het sluiten van de TMA ook niet wordt veroorzaakt door airspace infringements van VFR vliegers.

Abrucx
 
Vind het ietwat ongelooflijk dat hier zelfs discussie over is.

Bovendien getuigt de term "VHF-gelul" van weinig vakmanschap of kennis.

Kijk uit wat je zegt hoor, want GBOF is wel: Dagdagelijks bezig met aviation accidents/incidents en human factors.

Daarom zetten we de radio uit voor een beetje rust. Human factor?

Dit is het verschil tussen de hedendaagse kaviaarvlieger(s), die NIET meer zonder VHF Radio en GPS + moving map enz. kunnen en tussen iemand die zonder deze moderne (rot)zooi heeft leren vliegen (non radio, bolkompas, tijd, koers en hoogte enz.)

Meeste systemen en verplichtingen in het luchtruim worden ontwikkeld uit vervelende vroegere ervaringen. Als ik je teksten zo zie lees jij regelementen meer om te kijken hoe je er omheenkan dan om te kijken waarom dat regelement er is en wat erdoor verbeterd moet worden.

Neem als voorbeeld TCAS. Zou mooi zijn als je een 55 jarige captain nu hoort roepen, "Uit dat ding, moderne rotzooi! Heb geleerd zonder, ik kijk wel gewoon uit het raam"

Ik kom liever die kaviaarvlieger tegen in de lucht dan jou met je clogged pitot tube in full IMC.
 
Meeste systemen en verplichtingen in het luchtruim worden ontwikkeld uit vervelende vroegere ervaringen. Als ik je teksten zo zie lees jij regelementen meer om te kijken hoe je er omheenkan dan om te kijken waarom dat regelement er is en wat erdoor verbeterd moet worden.

Neem als voorbeeld TCAS. Zou mooi zijn als je een 55 jarige captain nu hoort roepen, "Uit dat ding, moderne rotzooi! Heb geleerd zonder, ik kijk wel gewoon uit het raam"

HAHAHAHAHA.. Mag ik deze nomineren voor Quote of the month!

touché Honey.. well put!!
 
Even een ander vraagje aan Flush (of wie dan ook, maar Flush kwam er mee, dus ik richt mijn vraag maar even aan hem).

ik vraag mij namelijk af of tower-controllers er blij mee zijn als je ze meldt:
Rotterdam Tower, PH-JJJ, VFR from Lelystad to Lelystad, will be flying close to the CTR near Mike and Kinderdijk, just for information.

En als controllers van Rotterdam of De Kooy of Eindhoven etc het dan al fijn vinden, ik vraag me af of SPL het zou willen.

Dit is overigens geen vraag om jouw opmerking belachelijk te maken, ik vraag het me nl. serieus wel af. Ik heb er geen problemen mee om de controllers op de hoogte te stellen, maar als ik de CTR niet in kom, denk ik dat ze het niet willen weten (is niet hun verantwoordelijkheid). En SPL wil het qua workload er volgens mij ook niet bij hebben.

Gr.
Ab
 
Back
Top