Radio uit????

Het gequote verhaal is door de verslaggever behoorlijk aangedikt !!

Dat weten we van verslaggevers, zucht.

The real story is, GEEN Transponder Mode S (verplicht >= 1200' AMSL), waardoor het betrokken luchtvaartuig NIET geïndentificeerd kon worden.

Kijk, dát wisten we nu weer niet, hoe kun je dat als lezer weten? Wellicht beschik jij over meer informatie van dat incident. Maar goed, we staan gelukkig op één lijn vwb radiogebruik en daar was ik benieuwd naar, vandaar mijn draadje.

Voordat ik (wederom) het hele of halve forum over me heenkrijg, NEEN het binnenvliegen van een actieve CTR, zonder tweezijdige radio communicatie is NIET goed te praten.

Allright en Amen!:airforce:
 
Kijk, dát wisten we nu weer niet, hoe kun je dat als lezer weten?

Om deze reden, moet je voorzichtig zijn met hetgeen je (op)schrijft en NIET klakkenloos (zonder feiten kennis) een of andere (lokale) journalist en(of) verslaggever moet geloven.
 
@QED: Ik vlieg vanaf R'dam. Ik heb helemaal geen probleem met verkeersleiders. Ik vind het (in principe) juist prettig om een "extra" paar ogen te hebben (naast de mijne, VFR..ben zelf verantwoordelijk, ik weet het). Maar ik neem aan dat dit een "algemene" opmerking was van jouw kant.

@JC: ik vlieg (nog niet) IFR, maar ik ben het met je eens hoor!

@FLUSH: Ik heb je opmerking meteen gebruikt door, o.a. Dutch Mil te informeren dat mijn route langs de Deelen CTR liep, maar dat ik er buiten zou blijven. Zal het in het vervolg ook bij andere CTR's doen. Maakt mij niet uit en geeft hen wat meer rust, dat ze zich niet over mij zorgen hoeven te maken. Toch vraag ik mij wel af of Schiphol tower al het verkeer wil horen dat bijv via "victor" vliegt (Noord/Zuid, Zuid/Noord), of via de kust redelijk dicht langs de CTR vliegt. Dit ivm de al aanwezige werkdruk. In rustigere CTR's kan ik het me wel voorstellen.

@Koning Lucht: m.b.t. die drukte bij Dutch Mil. Helemaal mee eens. Ik meld me ook altijd gewoon aan. Safety first, en nogmaals, je mag er niet op vertrouwen maar een extra paar ogen is nooit weg.


Gisteren vloog ik nog VFR en had me aangemeld bij Amsterdam Info. Vervolgens krijg ik wel te horen dat er unidentified traffic, unknown intentions, unknown altitude op 1 a 2 uur zat. Dus ik kijken, en inderdaad op ca 2 nm van mij zag ik een cessna op 200 voet onder mijn altitude.
Ik zag hem uiteindelijk dus wel (en nee, dat ligt niet aan mijn ogen, maar omdat hij onder de horizon zat), maar het was handiger geweest als ook hij zich gewoon had aangemeld met de mededeling dat hij van hilversum was vertrokken, op 1000 voet zat etc etc. Het mag (zeg ik dus niets van), maar het is voor ieders veiligheid beter dat je elkaar informeert.
 
2) Liever niet onder Schiphol TMA 1, maar juridisch wel toegestaan.

http://www.ais-netherlands.nl/aim/080522-080703/eVFG/html/index-nl-NL.html

Dit snap ik niet. In de VFG (1.6 1.1. c) staat nog steeds vrolijk "VFR-vluchten in de Amsterdam FIR moeten hun mode S transponder activeren en mode A code 7000 selecteren tenzij anders opgedragen, behalve onder Schiphol TMA 1."

Aha, begrijpend lezen voor de kleuterklas: het moet overal behalve oner TMA1, daar mag het maar hoeft niet.

Ik interpeteerde "onder TMA1 mag het niet"
 
@QED: Ik vlieg vanaf R'dam. Ik heb helemaal geen probleem met verkeersleiders. Ik vind het (in principe) juist prettig om een "extra" paar ogen te hebben (naast de mijne, VFR..ben zelf verantwoordelijk, ik weet het). Maar ik neem aan dat dit een "algemene" opmerking was van jouw kant.

Klopt, algemene opmerking/vraag. Beetje retorisch…

En over de transponder verplichting (zie: AIC-V 01/05 10NOV2005):

Alles wat al eerder is opgemerkt (dus >=1200 ft in G; niet verplicht onder Shiphol TMA 1 en verder dus aan zetten); Maar ook:

QUOTE

"Luchtvaartuigen die beschikken over een werkende transponder moeten deze ook ingeschakeld houden in het luchtruim waarin het hebben van een transponder niet verplicht is (behalve onder schiphol TMA 1 - tijdelijk)"

UNQUOTE

Dus hebben = altijd aanzetten (line up checklist item, ook VFR)

P.S. het onderschepte toestel had een transponder (dat hebben ze allemaal bij LFC)
 
Last edited:
"Luchtvaartuigen die beschikken over een werkende transponder moeten deze ook ingeschakeld houden in het luchtruim waarin het hebben van een transponder niet verplicht is (behalve onder schiphol TMA 1 - tijdelijk)"

Mode S Transponder verplicht vanaf 31 maart

In het Nederlandse luchtruim wordt de Mode S-transponder - bedoeld om botsingen te vermijden - verplicht voor alle luchtvaartuigen, ook de ongemotoriseerde.

De Ministers van Verkeer en Waterstaat en Defensie hebben 31 maart 2008 als invoerdatum gesteld.

Verplichting geldt niet in luchtruim klasse G beneden 1200 voet (boven gemiddeld zeeniveau), behalve als dit luchtruim onderdeel uitmaakt van de North Sea Area Amsterdam, en in transpondervrije gebieden (TFZ).

Zie verder
 
Wel komisch dat een draadje dat uitsluitend ging over het wel of niet aanzetten van de radio uitgemond is in een heus transponderdebat. Maar....... ook nuttig, daar niet van:haha::haha::haha:!
 
Back
Top