....Je vindt de gripen te licht, maar als ik het me goed herinner is de mtow van de gripen ng niet lager dan die van de f16...
Ik doelde op de constructie zelf, niet op het gewicht:biertje:
Sjonge jonge wat een onzin zeg.. Heb jij de specs van alle toestellen al wel eens grondig bekeken? EUROFIGHTER TECHNOLOGISCH INFERIEUR?!? Dat ding heeft naast de F-22 de meest geavanceerde avionica die ooit bestaan heeft, en de wendbaarheid is in Tranche3 het beste van alle toestellen die nu in dienst zijn (yup, als het eenmaal thrust vectoring heeft, verslaat het de F-22 in wendbaarheid). In dogfights is het de onbetwiste winnaar, de eurofighter was immers gemaakt als air superiority fighter. Uitbreidingen zoals Tranche2 maken het een goede multi-role fighter.
Gen. Jumper van de USAF heeft toegegeven dat de Eurofighter de F-22 de baas is tijdens dogfights. De F-22 heeft alleen nog een tijdelijke voorsprong met zn BVR stealth capaciteiten. Zelfs die stealth capaciteiten gaan niet zo heel lang meer mee (De russen claimen dat ze het al kunnen omzeilen). Gezien het feit dat de F-35's stealth een ontzettend slap aftreksel is van de F-22, is dat hele stealth gedoe niks meer waard. Daarbij komt kijken dat de F-35 niet eens wendbaarder is dan de F-16 (loopt dus een generatie achter qua maneuverability).
Zowel de Gripen als de Eurofighter maken gehakt van de F-35 als het op dogfighting aankomt, zowel BVR als WVR. En nee, zij zijn technologisch niet inferieur. Dat hele stealth gedoe maakt de F-35 technologisch niet beter...
Nou, sorry hoor, maar dit is echt lulpraat dat op technisch vlak kant nog wal raakt. Ten eerste is dat gedroom over dat dogfighting alleen maar leuk tijdens je simulatorspelletje op de pc of Red Flag, maar in hedendaagse missies niet aan de orde. Ten tweede is de F-35 geen slap aftreksel van de F-22, integendeel.
De systemen die geimplementeerd zijn in de F-35 zijn zéér geavanceerd, en veelal zo geavanceerd dat we ze nog nooit tevoren gebruikt zijn bij een fabricage van een jachtvliegtuig, daarbij zijn stealth capaciteiten meegerekend. De F-35 is ontworpen met een geheel nieuw datalink systeem, veel geavanceerder en werkt ook wat anders dan de huidige datalink die we nu gebruiken. Zo is het mogelijk om álle data/intel die door zowel vliegend- als grondmaterieel aangeleverd wordt, onderling te distribueren. Hierbij is de F-35 ook het eerste vliegtuig dat direct in verbinding staat met een of meerdere sattelieten. Het systeem is zelfs zó geavanceerd, dat het systeem zelf doelen automatisch kan aanwijzen en kan uitwisselen met andere vliegende eenheden (aan de hand van b.v payload, weapon layout, positie, tactische inzetbaarheid). Ook is het toestel uitgerust met het zogenaamde DAS systeem, Distributed Aperture Systeem, een soort van zelfverdedigingsmechanisme / situational awareness system.
En tja, over stealth is nog maar weinig bekend aan het openbare publiek, behalve dat je dan "net zoals in de films, onzichtbaar bent". Wel kan ik zeggen dat het absoluut functiewaardig is, vooral in hoog risicogebieden.
Hoe belangrijk is wendbaarheid bij een toestel die over goede stealth capaciteiten beschikt? Niet zo belangrijk denk ik. Dogfights komen steeds minder vaak voor, en met de komst van de F35 zal dat alleen maar minder worden.
You're gone before you even notice your enemy?
Een andere zaak wordt het natuurlijk wanneer de radars dusdanig goed worden dat de stealth capaciteit volledig verloren zou gaan...
Wat je zegt is in feite wel waar; de F-35 is met stealth ontwikkeld. Zo is het bijvoorbeeld dus zo dat hij op dusdanige manier ontwikkeld is dat de F-35 in staat is om een projectiel af te vuren voordat hij uberhaupt gezien wordt door vijandige eenheden, meestal is het dan al te laat om door de zogenaamde vijand nog maatregelen te treffen. Dit is natuurlijk ook mogelijk door de snel groeiende wapentechnologie.
wat ook een interessant feit is, is dat de JSF geen stealth meer heeft als het eenmaal zijn weapon bays opent, oftewel voordat je ook maar iets kan afvuren weet de vijand dat je er bent.
(tenminste dat heb ik zo ooit gehoord)
Dat is deels waar. Als een F-35 of F-22 zijn weapon bays opent in een normale vlucht wordt hij inderdaad zichtbaar op de radar, mits hij in een radar sweep van een andere eenheid terecht komt, de kans is dus redelijk klein, tenzij er meerdere radars zijn. Om dit te voorkomen zijn er voor de F-35 speciale vliegmanouvres uitgewerkt, ongeveer hetzelfde als voor de F-22. Bijvoorbeeld, tijdens het vuren van een projectiel, draait het toestel rond zijn lengte-as, tegen de richting van radars, met rug dus richting grond, opent zijn weapon bays, vuurt projectiel, en sluit weapon bays weer. Dit alles tijdens de rol. Zo geldt dit dus ook voor Air-to-ground, zo kan de aanvliegroute worden gewijzigd. Tijdens de ontwikkeling van de F-35 werd het ook duidelijk dat indien een F-35 een grounddoel zou aanvallen, hij al opgemerkt zou worden door het extreem luide geluid wat hij zou produceren door het openen van de weapon bays, dit is deels opgelost door design, maar ook weer door vliegmanoevres.
Kortom, als je alle feiten van alle toestellen aan elkaar afweegd (en dan heb ik het niet alleen over de informatie die op internet te vinden is, maar ook gedetailleerde, niet-publiekelijke informatie), dan komt de F-35 gewoon veruit als beste uit de bus, het lijkt de consumentenbond wel.:grijns:
Nogmaals kortom:grijns:, de technologie die in de F-35 gebruikt en toegepast wordt zijn verder doorontwikkelde technologieën, die niet vergelijkbaar zijn met de Gripen of de Typhoon. De F-35 is volledig nieuw ontwikkeld, vanaf scratch. Bij de Gripen en de Typhoon, die overigens ook uitstekende kandidaten zijn, blijft het een kwestie van pleisters plakken op verouderde technologie, ook al worden systemen compleet vervangen, daarom is de F-35 ook de winnaar als we het criterium
levensduur + kostprijs + onderhoudskosten erbij voegen.
Zo, hopelijk een stuk duidelijker geworden.
En adem uit....