Uitfasering F16 'and the winner will be......'

Nederland zou net zoals Turkije een aantal Block 60's moeten aanschaffen in afwachting op de F35. Ik denk dat het nog wel eens héél lang zou kunnen gaan duren voordat de F16 helemaal verdwenen is. Zeker omdat er simpelweg geen opvolger is. De Gripen is gewoon geen optie, het is niet Amerikaans. De F35 zal ook nooit een vervanger worden voor de F16, wellicht wel een opvolger. Maar zelfs dat laatste betwijfel ik.

Soms zou ik wel eens een kijkje in de toekomst willen nemen :eek:
 
Ik ben nog steeds van mening dat ze de Eurofighter Typhoon moeten nemen.. Het is een geduchte concurrent van de F-22 (verslaat de Raptor ook in verscheidene opzichten). De prijs ligt in de buurt van die van de F-35.
 
..én het is europees....! Lijkt me toch niet echt onbelangrijk als de overheid zo graag alles op de ec toer wil gooien?
:bwah:
De Gripen is gewoon geen optie, het is niet Amerikaans
:blabla:



Soms zou ik wel eens een kijkje in de toekomst willen nemen
Ik denk dat er in ieder geval een aantal ministers met hoofdpijn terug zullen kijken.:grijns:

Grtz,
M1
 
En jawel hoor... Nederland gaat verder met financiële ondersteuning van het JSF project.

- Er is nog steeds geen concrete beslissing genomen of de F35 daadwerkelijk de opvolger wordt van de F16

- Wanneer later besloten wordt een ander toestel te kopen ipv de F35 kost dat nu 20 Miljoen Euro ten gevolge van de beslissing die vandaag genomen is in de tweede kamer

- Nederland maakt nog steeds deel uit van het JSF project

- In 2010 zal er definitief besloten worden over het eerste testtoestel LRIP 3, en daarmee dus de Nederlandse deelname aan de IOT&E fase in het JSF project

- In 2012 zal er definitief besloten worden of de F35 ook daadwerkelijk de opvolger zal worden van de F16


Zo vat ik het dan zelf even samen na een hele avond livestream 2e kamer :snore:
 
Reken er maar op dat t doorgaat. Ze hebben nu al miljoenen in dit project gepompt.. ze zullen nu echt niet tegen 2012 zeggen: "jongens, we kappen ermee". Dat ding komt er toch wel.
 
Fokke en Sukke weten wel hoe het zal gaan:
formcartoon_6037_8fbb6ef0f769a0ee9a7a0e56c2ea7a00ae53617c.gif
 
Reken er maar op dat t doorgaat. Ze hebben nu al miljoenen in dit project gepompt.. ze zullen nu echt niet tegen 2012 zeggen: "jongens, we kappen ermee". Dat ding komt er toch wel.

Precies. En volgens mij stond dat in 2002 al vast.
 
Reken er maar op dat t doorgaat. Ze hebben nu al miljoenen in dit project gepompt.. ze zullen nu echt niet tegen 2012 zeggen: "jongens, we kappen ermee". Dat ding komt er toch wel.

Dan ken jij de politiek nog niet. Het zegt niets of er al 20 miljoen ergens in gepompt is. Jammer dat het voor de PvdA een politieke aangelegenheid is en dit besluit eigenlijk niets met Defensie te maken heeft.
 
Of jij kent t niet ;). Die lui zijn niet dom, om zo miljoenen in de put te gooien. Ze zullen alleen afhaken als je prijs echt 3 keer zo veel wordt ofzo.
 
Volgens mij speelt er nog iets mee:

De JSF komt vanuit Amerika. Het kost Amerika ook een zooi geld als wij nu afhaken. Aangezien wij ook op militair gebied (afghanistan) veel met de Amerikanen doen, kunnen de Amerikanen politieke druk uitoefenen. Natuurlijk is dit geen officieel argument in de strijd JSF vs Grippen, maar die strijd is al lang niet meer zuiver!

Again, no facts, just my vision!
 
Doe mij maar de Grippen. Europese waar, goede vliegtuigen en ze zien er niet uit als een baksteen met vleugels. Van die US opdrachten zullen we minder verdienen dan we hopen omdat ze ten alle tijden belangrijke militaire projecten zullen afschermen wegens landsbelang.
Daarnaast zijn ze totaal overpowered en veel te duur voor de missie's die NL uitvoert.

Zowiezo zou het 10x beter zijn het hele inkoopbeleid europees te sturen en zulke inkopen af te stemmen met andere europese landen om een gezamelijke strijdmacht/luchtmacht op te bouwen die goed op elkaar afgestemd is.
 
Volgens mij speelt er nog iets mee:

De JSF komt vanuit Amerika. Het kost Amerika ook een zooi geld als wij nu afhaken. Aangezien wij ook op militair gebied (afghanistan) veel met de Amerikanen doen, kunnen de Amerikanen politieke druk uitoefenen.....

Dat doen ze al sinds jaar en dag, zonder dat wij er weet van hebben. Dit is hetzelfde geouwehoer toendertijd met die Apache's. En heel dat clownenbestuur daar in Den Haag hebben er bar weinig over te zeggen, lijkt misschien wel zo, maar dat valt vies tegen.

Doe mij maar de Grippen. Europese waar, goede vliegtuigen en ze zien er niet uit als een baksteen met vleugels. Van die US opdrachten zullen we minder verdienen dan we hopen omdat ze ten alle tijden belangrijke militaire projecten zullen afschermen wegens landsbelang.
Daarnaast zijn ze totaal overpowered en veel te duur voor de missie's die NL uitvoert.

Van die US opdrachten verdienen we gewoon meer, omdat er werkgelegenheid wordt gecreeërd in Nederland. En militaire projecten afschermen wegens landsbelang, grapjas:passed:.

En btw, weet jij al welke missies er in de toekomst uitgevoerd gaan worden dan:confused:. Dus dat hij te duur is voor de missie's die NL uitvoerd is een regelrechte poepconclusie:snore:.

Zowiezo zou het 10x beter zijn het hele inkoopbeleid europees te sturen en zulke inkopen af te stemmen met andere europese landen om een gezamelijke strijdmacht/luchtmacht op te bouwen die goed op elkaar afgestemd is.

Jij gelooft echt nog in sprookjes. Als dit werkelijk zo zou gebeuren, dan zou er vrij weinig concurrentie/marktwerking plaatsvinden voor de wapenindustrie, en laat dat nou een van de grotere industrieeën zijn in de wereld.:biertje:

Kortom, die JSF die komt er. Dat is allang bepaald, er is geen andere uitweg.

JSF: Technologisch hoogwaardig, kan jaren mee (door zijn technologie, hetzelfde liedje met de F16).
Gripen: Technologisch inferieur en minder geschikt als multi-role toestel door zijn constructie (wat aan de lichte kant)
Eurofighter: Oud en technologisch inferieur, kost klauwen met geld om wat updates erin te pompen

Al met al, als je deze gegevens naast elkaar legt (effe op zijn simpels). Dan komt de JSF er puur als beste uit de bus.

Just my 2 pence

P.S: Check de wat oudere post van Arjen (boven aan de pagina), hits the nail on its head!
 
JSF: Technologisch hoogwaardig, kan jaren mee (door zijn technologie, hetzelfde liedje met de F16).
Gripen: Technologisch inferieur en minder geschikt als multi-role toestel door zijn constructie (wat aan de lichte kant)
Eurofighter: Oud en technologisch inferieur, kost klauwen met geld om wat updates erin te pompen


Ik ben het niet helemaal mee eens. Je vindt de gripen te licht, maar als ik het me goed herinner is de mtow van de gripen ng niet lager dan die van de f16. Wat mij betreft is de JSF een te lomp ding en ik ben bang dat de stealth maar tijdelijk is, net als het geval is bij de eerdere stealth toestellen. Ik geloof echter wel dat we de JSF moeten kopen en dan vooral vanwege de banen die gecreeerd (zullen) worden. Dat is alleen maar goed voor ons kikkerlandje.

Maar persoonlijk had ik het liefste gezien dat we meegewerkt hadden met de Eurofighter, dat toestel kan meer en had ons waarschijnlijk meer werkgelegenheid opgebracht als we daaraan mee hadden gewerkt. Maarja, de JSF is wat mij betreft zeker geen slechte keuze.
 
Jij gelooft echt nog in sprookjes. Als dit werkelijk zo zou gebeuren, dan zou er vrij weinig concurrentie/marktwerking plaatsvinden voor de wapenindustrie, en laat dat nou een van de grotere industrieeën zijn in de wereld.

Kortom, die JSF die komt er. Dat is allang bepaald, er is geen andere uitweg.

JSF: Technologisch hoogwaardig, kan jaren mee (door zijn technologie, hetzelfde liedje met de F16).
Gripen: Technologisch inferieur en minder geschikt als multi-role toestel door zijn constructie (wat aan de lichte kant)
Eurofighter: Oud en technologisch inferieur, kost klauwen met geld om wat updates erin te pompen

Al met al, als je deze gegevens naast elkaar legt (effe op zijn simpels). Dan komt de JSF er puur als beste uit de bus.

Just my 2 pence

Sjonge jonge wat een onzin zeg.. Heb jij de specs van alle toestellen al wel eens grondig bekeken? EUROFIGHTER TECHNOLOGISCH INFERIEUR?!? Dat ding heeft naast de F-22 de meest geavanceerde avionica die ooit bestaan heeft, en de wendbaarheid is in Tranche3 het beste van alle toestellen die nu in dienst zijn (yup, als het eenmaal thrust vectoring heeft, verslaat het de F-22 in wendbaarheid). In dogfights is het de onbetwiste winnaar, de eurofighter was immers gemaakt als air superiority fighter. Uitbreidingen zoals Tranche2 maken het een goede multi-role fighter.

Gen. Jumper van de USAF heeft toegegeven dat de Eurofighter de F-22 de baas is tijdens dogfights. De F-22 heeft alleen nog een tijdelijke voorsprong met zn BVR stealth capaciteiten. Zelfs die stealth capaciteiten gaan niet zo heel lang meer mee (De russen claimen dat ze het al kunnen omzeilen). Gezien het feit dat de F-35's stealth een ontzettend slap aftreksel is van de F-22, is dat hele stealth gedoe niks meer waard. Daarbij komt kijken dat de F-35 niet eens wendbaarder is dan de F-16 (loopt dus een generatie achter qua maneuverability).

Zowel de Gripen als de Eurofighter maken gehakt van de F-35 als het op dogfighting aankomt, zowel BVR als WVR. En nee, zij zijn technologisch niet inferieur. Dat hele stealth gedoe maakt de F-35 technologisch niet beter...
 
Hoe belangrijk is wendbaarheid bij een toestel die over goede stealth capaciteiten beschikt? Niet zo belangrijk denk ik. Dogfights komen steeds minder vaak voor, en met de komst van de F35 zal dat alleen maar minder worden.

You're gone before you even notice your enemy?

Een andere zaak wordt het natuurlijk wanneer de radars dusdanig goed worden dat de stealth capaciteit volledig verloren zou gaan...
 
You're gone before you even notice your enemy?

Een andere zaak wordt het natuurlijk wanneer de radars dusdanig goed worden dat de stealth capaciteit volledig verloren zou gaan...

wat ook een interessant feit is, is dat de JSF geen stealth meer heeft als het eenmaal zijn weapon bays opent, oftewel voordat je ook maar iets kan afvuren weet de vijand dat je er bent.
(tenminste dat heb ik zo ooit gehoord)
 
Last edited:
Ok, dus air to air is de JSF MISSCHIEN niet de beste...

Maar check even de Nederlandse F16 history:

- Duizenden gronddoelen plat gebombardeerd

- Ontzettend veel foto-intel verzameld

- Hoeveel wietplantages zijn er gevonden dankzij warmtebeeldfoto's van de F16?

- 1 air to air kill (servische mig 29 in 1999)

Kortom: is air to air wel zo belangrijk? Air to ground lijkt (gezien het verleden) veel belangrijker.

Weet iemand hoe goed de eurofighter vs gripen vs JSF is qua air to ground?
 
Ok, dus air to air is de JSF MISSCHIEN niet de beste...

Maar check even de Nederlandse F16 history:

- Duizenden gronddoelen plat gebombardeerd

- Ontzettend veel foto-intel verzameld

- Hoeveel wietplantages zijn er gevonden dankzij warmtebeeldfoto's van de F16?

- 1 air to air kill (servische mig 29 in 1999)

Kortom: is air to air wel zo belangrijk? Air to ground lijkt (gezien het verleden) veel belangrijker.

Weet iemand hoe goed de eurofighter vs gripen vs JSF is qua air to ground?

Helemaal mee eens. Air to air lijkt mij ook helemaal niet van belang voor de "dagelijkse" missie's van de KLu.

Wanneer er echt oorlog uitbreekt en dat in de lucht moet worden uitgevochten dan is er altijd GB (oa) nog met de Eurofighter, of de VS met de F22. En als het ooit Nederland vs de rest van de wereld wordt, tsja.. dan zijn we gewoon de lul...

Kortom, JSF: prima keuze ?
 
....Je vindt de gripen te licht, maar als ik het me goed herinner is de mtow van de gripen ng niet lager dan die van de f16...

Ik doelde op de constructie zelf, niet op het gewicht:biertje:

Sjonge jonge wat een onzin zeg.. Heb jij de specs van alle toestellen al wel eens grondig bekeken? EUROFIGHTER TECHNOLOGISCH INFERIEUR?!? Dat ding heeft naast de F-22 de meest geavanceerde avionica die ooit bestaan heeft, en de wendbaarheid is in Tranche3 het beste van alle toestellen die nu in dienst zijn (yup, als het eenmaal thrust vectoring heeft, verslaat het de F-22 in wendbaarheid). In dogfights is het de onbetwiste winnaar, de eurofighter was immers gemaakt als air superiority fighter. Uitbreidingen zoals Tranche2 maken het een goede multi-role fighter.

Gen. Jumper van de USAF heeft toegegeven dat de Eurofighter de F-22 de baas is tijdens dogfights. De F-22 heeft alleen nog een tijdelijke voorsprong met zn BVR stealth capaciteiten. Zelfs die stealth capaciteiten gaan niet zo heel lang meer mee (De russen claimen dat ze het al kunnen omzeilen). Gezien het feit dat de F-35's stealth een ontzettend slap aftreksel is van de F-22, is dat hele stealth gedoe niks meer waard. Daarbij komt kijken dat de F-35 niet eens wendbaarder is dan de F-16 (loopt dus een generatie achter qua maneuverability).

Zowel de Gripen als de Eurofighter maken gehakt van de F-35 als het op dogfighting aankomt, zowel BVR als WVR. En nee, zij zijn technologisch niet inferieur. Dat hele stealth gedoe maakt de F-35 technologisch niet beter...

Nou, sorry hoor, maar dit is echt lulpraat dat op technisch vlak kant nog wal raakt. Ten eerste is dat gedroom over dat dogfighting alleen maar leuk tijdens je simulatorspelletje op de pc of Red Flag, maar in hedendaagse missies niet aan de orde. Ten tweede is de F-35 geen slap aftreksel van de F-22, integendeel.

De systemen die geimplementeerd zijn in de F-35 zijn zéér geavanceerd, en veelal zo geavanceerd dat we ze nog nooit tevoren gebruikt zijn bij een fabricage van een jachtvliegtuig, daarbij zijn stealth capaciteiten meegerekend. De F-35 is ontworpen met een geheel nieuw datalink systeem, veel geavanceerder en werkt ook wat anders dan de huidige datalink die we nu gebruiken. Zo is het mogelijk om álle data/intel die door zowel vliegend- als grondmaterieel aangeleverd wordt, onderling te distribueren. Hierbij is de F-35 ook het eerste vliegtuig dat direct in verbinding staat met een of meerdere sattelieten. Het systeem is zelfs zó geavanceerd, dat het systeem zelf doelen automatisch kan aanwijzen en kan uitwisselen met andere vliegende eenheden (aan de hand van b.v payload, weapon layout, positie, tactische inzetbaarheid). Ook is het toestel uitgerust met het zogenaamde DAS systeem, Distributed Aperture Systeem, een soort van zelfverdedigingsmechanisme / situational awareness system.

En tja, over stealth is nog maar weinig bekend aan het openbare publiek, behalve dat je dan "net zoals in de films, onzichtbaar bent". Wel kan ik zeggen dat het absoluut functiewaardig is, vooral in hoog risicogebieden.

Hoe belangrijk is wendbaarheid bij een toestel die over goede stealth capaciteiten beschikt? Niet zo belangrijk denk ik. Dogfights komen steeds minder vaak voor, en met de komst van de F35 zal dat alleen maar minder worden.

You're gone before you even notice your enemy?

Een andere zaak wordt het natuurlijk wanneer de radars dusdanig goed worden dat de stealth capaciteit volledig verloren zou gaan...

Wat je zegt is in feite wel waar; de F-35 is met stealth ontwikkeld. Zo is het bijvoorbeeld dus zo dat hij op dusdanige manier ontwikkeld is dat de F-35 in staat is om een projectiel af te vuren voordat hij uberhaupt gezien wordt door vijandige eenheden, meestal is het dan al te laat om door de zogenaamde vijand nog maatregelen te treffen. Dit is natuurlijk ook mogelijk door de snel groeiende wapentechnologie.

wat ook een interessant feit is, is dat de JSF geen stealth meer heeft als het eenmaal zijn weapon bays opent, oftewel voordat je ook maar iets kan afvuren weet de vijand dat je er bent.
(tenminste dat heb ik zo ooit gehoord)

Dat is deels waar. Als een F-35 of F-22 zijn weapon bays opent in een normale vlucht wordt hij inderdaad zichtbaar op de radar, mits hij in een radar sweep van een andere eenheid terecht komt, de kans is dus redelijk klein, tenzij er meerdere radars zijn. Om dit te voorkomen zijn er voor de F-35 speciale vliegmanouvres uitgewerkt, ongeveer hetzelfde als voor de F-22. Bijvoorbeeld, tijdens het vuren van een projectiel, draait het toestel rond zijn lengte-as, tegen de richting van radars, met rug dus richting grond, opent zijn weapon bays, vuurt projectiel, en sluit weapon bays weer. Dit alles tijdens de rol. Zo geldt dit dus ook voor Air-to-ground, zo kan de aanvliegroute worden gewijzigd. Tijdens de ontwikkeling van de F-35 werd het ook duidelijk dat indien een F-35 een grounddoel zou aanvallen, hij al opgemerkt zou worden door het extreem luide geluid wat hij zou produceren door het openen van de weapon bays, dit is deels opgelost door design, maar ook weer door vliegmanoevres.

Kortom, als je alle feiten van alle toestellen aan elkaar afweegd (en dan heb ik het niet alleen over de informatie die op internet te vinden is, maar ook gedetailleerde, niet-publiekelijke informatie), dan komt de F-35 gewoon veruit als beste uit de bus, het lijkt de consumentenbond wel.:grijns:

Nogmaals kortom:grijns:, de technologie die in de F-35 gebruikt en toegepast wordt zijn verder doorontwikkelde technologieën, die niet vergelijkbaar zijn met de Gripen of de Typhoon. De F-35 is volledig nieuw ontwikkeld, vanaf scratch. Bij de Gripen en de Typhoon, die overigens ook uitstekende kandidaten zijn, blijft het een kwestie van pleisters plakken op verouderde technologie, ook al worden systemen compleet vervangen, daarom is de F-35 ook de winnaar als we het criterium levensduur + kostprijs + onderhoudskosten erbij voegen.

Zo, hopelijk een stuk duidelijker geworden.

En adem uit....
 
Last edited:
Back
Top