Uitfasering F16 'and the winner will be......'

@ ProTagger: Dogfighting en Eurofighter, Droom maar lekker verder als je niets van andere mensen aan wil nemen

Te kinderachtig voor woorden dit.. Kom eens met een fatsoenlijke post ipv een oneliner. Jij denkt hier alle wijsheid in pacht te hebben, belachelijk. Dogfighting en eurofighter gaat JUIST goed samen. Within Visual Range is de Eurofighter het beste toestel wat er op dit moment te krijgen is, bovendien kan het stealth toestellen zoals de F35 gemakkelijk detecteren (zoals ik eerder al zei, de F35 heeft zwak/matige stealth eigenschappen, zoals zelf omschreven door USAF). Daar komt bij dat de F35 opeens niet meer stealth is als zijn weapons bay opengaat. Vertel mij dan maar wat het nut van die dure stealth technologie is.

Voordat jij WvdB in zijn JSF gevonden hebt hang je allang ergens tussen de bomen bungelend aan je parachuutje en vraag je je af waar die missile toch zo opeens vandaan kwam die je zojuist in je superieure kont boorde...

Oh en daarom is de F-22 verslagen tijdens een "onofficiele" match tussen deze 2 toestellen? Het is al bekend dat de USAF zich na 2-3 dogfights (BVR en within) heeft teruggetrokken tegen de Engelsen, omdat het vernederd werd op air superiority vlak. Lees zoals ik eerder al zei wat Gen. Jumper te zeggen had over de Eurofighter.

En dat geblaat over air-ground capabilities; de Eurofighter kan in Tranche2 een multi-role functie uitvoeren zoals bijv de F16 of F35. Persoonlijk zie ik alleen nut in de F35 uitvoering die VTOL heeft, en niet de STOL (dat heeft de eurofighter namelijk ook..). De VTOL uitvoering kan dan namelijk perfect de Harrier vervangen. Maar goed, dat is niet de versie waar de KLu op aast. Ik geloof dat we in Nederland de STOL versie krijgen als het doorgaat.
 
ProTagger, als ik jou was zou ik eens solliciteren bij de Britse of Duitse luchtmacht!

Je zegt dat WvdB denkt alle wijsheid in pacht te hebben, maar zo kom je zelf ook over.

Zolang je concrete oordelen over de JSF naar buiten brengt ben je als wannabee (dat zijn we hier allemaal denk ik) verkeerd bezig. Het ding vliegt nauwelijks! Hoe willen wij nou weten of het ook daadwerkelijk een "slap aftreksel van een F22 is"? Allemaal speculaties totdat het ook daadwerkelijk bewezen is.

Wat betreft de F-22/Typhoon battle heb je natuurlijk volkomen gelijk. Dat zijn gewoon bewezen feiten.

Laten we het brainstormen voortzetten! En ProTagger, laat je niet teveel meeslepen door je emoties. Beoordeel mensen niet op uitspraken die ze op een forum doen ;)
 
@Lightning, heheh ik zie mezelf al vliegen voor de luftwaffe.. lol!

Misschien kom ik ook over alsof ik alles weet, maar ik doe niet meteen tegenargumenten van de hand met uitspraken zoals; "droom maar lekker verder blablabla". Ik discussieer alleen mbv feiten. Nouja "slap aftreksel van F22" is natuurlijk een beetje een overdrijving :p Maar het ging meer om de classificatie die de USAF het ding meegeeft.

offtopic: F-22/Typhoon battle is ook niet eenduidig btw, beiden zijn echt zeer gewaagd aan mekaar.
 
OFFTOPIC: Zullen we proberen het netjes te houden en gewoon discussieren over het topic, zonder mensen persoonlijk aan te vallen?

Nog even door offtopic: Wel vet, als je die T38 vlieger bent:airforce:

u2a2
 
Het vervangen van de F-16 gaat erg veel geld kosten, maar is in verhouding een scheintje vergeleken met andere kostenposten. Waarom zouden we dat geld steken in technologie die al volledig is uit ontwikkeld? De JSF is een nieuw product waarbij nederland een grote rol in speelt. Het gaat hier om hoogwaardige kennisintensieve banen waar nederland op z'n minst om verlegen zit. Er is bijna nul motivatie om onafhankelijk een luchtvaartsector in leven te houden dus externe impulsen zoals de ontwikkeling van de JSF zijn meer dan welkom.

Gelukkig is er nog iemand met gezond verstand en kennis...
 
En waarom vind je dat? Kun je je mening ook motiveren?

Vanwege het feit dat een F-22 volgens jou niet te vergelijken is met een F-35 of vanwege het feit dat een F-22 niet wordt verkocht aan derden?

Beide. Leuk dat je "het beste vliegtuig ter wereld" hebt (al is dat ook een discutabel punt), maar voor onze taakstellingen compleet ongeschikt. Wij hebben geen air superiority fighter nodig. Dan worden al onze toekomstige NAVO missies niets meer dan "kijken, kijken, niet meedoen". En al zou hij te koop zijn, met onze begroting valt er nauwelijks een fatsoenlijk squadron van samen te stellen.

En dan moet je eens aan het feit denken dat ze "hier" de F-35 al te luidruchtig achten... go figure! :biertje:
 
Beide. Leuk dat je "het beste vliegtuig ter wereld" hebt (al is dat ook een discutabel punt), maar voor onze taakstellingen compleet ongeschikt. Wij hebben geen air superiority fighter nodig. Dan worden al onze toekomstige NAVO missies niets meer dan "kijken, kijken, niet meedoen".

Dat een F22 wellicht "overdone" is voor onze taakstellingen kan ik wel beamen, zou een F22 de taken van een F35 niet evengoed ten uitvoer kunnen brengen?

En al zou hij te koop zijn, met onze begroting valt er nauwelijks een fatsoenlijk squadron van samen te stellen.

De prijs van een F22 zou aanzienlijk dalen (richting prijs F35) wanneer er grotere aantallen van geproduceerd zouden worden.

En dan moet je eens aan het feit denken dat ze "hier" de F-35 al te luidruchtig achten... go figure! :biertje:

Daar ben ik het volledig mee eens. Dat zou wel een issue zijn.
 
Dude, moet jij niet achter olifanten aan??

Nee joh! Na onderhand al 50 verschillende olifanten gezien te hebben, waarvan een heel deel op de weg, en 1tje in een bos waar we net even uitstapte voor plaspauze... Heb ik die wel genoeg gezien! ;) Tijd voor airwork...
 
Nee joh! Na onderhand al 50 verschillende olifanten gezien te hebben, waarvan een heel deel op de weg, en 1tje in een bos waar we net even uitstapte voor plaspauze... Heb ik die wel genoeg gezien! ;) Tijd voor airwork...

Ben benieuwd in welk wildpark jij zomaar uit de auto mocht stappen..

Leuke discussie trouwens.. En leuk dat we een toestellen van Amerikaanse makelij van de laatste generatie vergelijken met jachtvliegtuigen van de Russische markt uit de jaren '80.. (Su-27 is inmiddels lichtelijk achterhaald..)

Om nog even een 'bijdrage' te leveren:

Ik zeg in plaats van 4 squadrons F35's, minimaal 10 squadrons met de Su-35BM.. Of die nieuwere PAK FA.. Kunnen we weer een paar velden openen en fatsoenlijke luchtdefilé's verzorgen!
 
Een aantal B-52 uit de boneyard trekken en die vol laden met JDAM's lijkt me ook niet zo gek. Die houden het wel even uit in een holding over afghanistan. Zo'n bommenwallmart superstore doet het bij soldaten volgens mij wel goed.

Alleen de tijden dat ze met die dingen op 300ft "mochten" vliegen zijn voorbij ... dus echt leuk vliegen lijkt me dat niet.
 
Ben benieuwd in welk wildpark jij zomaar uit de auto mocht stappen..

Leuke discussie trouwens.. En leuk dat we een toestellen van Amerikaanse makelij van de laatste generatie vergelijken met jachtvliegtuigen van de Russische markt uit de jaren '80.. (Su-27 is inmiddels lichtelijk achterhaald..)

Om nog even een 'bijdrage' te leveren:

Ik zeg in plaats van 4 squadrons F35's, minimaal 10 squadrons met de Su-35BM.. Of die nieuwere PAK FA.. Kunnen we weer een paar velden openen en fatsoenlijke luchtdefilé's verzorgen!

Was in het Kruger park, en daar mag je inderdaad niet uitstappen... maargoed, niet mogen en niet doen zijn 2 verschillende zaken ;).

Sowieso heb je wel parken waar je wel mag uitstappen, in Swaziland heb je een park met alleen planteneters (ook nijlpaarden) waar je gewoon in mag rondwandelen, en dus achter de zebras aan kunt rennen (aanrader). En ook een ander park waar je met een safari dude op zoek gaat naar neushoorns en dan uit de safaribak stapt om heel dichtbij te gaan.
 
Was in het Kruger park, en daar mag je inderdaad niet uitstappen... maargoed, niet mogen en niet doen zijn 2 verschillende zaken ;).

Sowieso heb je wel parken waar je wel mag uitstappen, in Swaziland heb je een park met alleen planteneters (ook nijlpaarden) waar je gewoon in mag rondwandelen, en dus achter de zebras aan kunt rennen (aanrader). En ook een ander park waar je met een safari dude op zoek gaat naar neushoorns en dan uit de safaribak stapt om heel dichtbij te gaan.

Tis net de KMA.. waar je met de SMi heel dicht bij de briesende kapitein mag komen..
 
ik was laatst aan het zwemmen vlakbij LWD en daar vlogen toch ff mooi 2 Mirage 2000's over :p mooi laag over het water ^^ Kicken :p

ik denk dat het 2 testtoestellen waren, maar het kan net zo goed een internationale oefening zijn :p

persoonlijk zou ik zeggen de Eurofighter, hij is snel, behendig en mooi ;) en de F-35 niet, en de cockpit vind ik ook niet zo heel mooi ;P
 
Last edited:
persoonlijk zou ik zeggen de Eurofighter, hij is snel, behendig en mooi ;) en de F-15 niet, en de cockpit vind ik ook niet zo heel mooi ;P

Oja, laten we een vliegtuig kopen omdat hij gewonnen heeft bij de Miss verkiezing.
 
Oja, laten we een vliegtuig kopen omdat hij gewonnen heeft bij de Miss verkiezing.

vliegen is toch een liefde? :p je kan ze allemaal 'berijden' maar uiteindelijk wil je wel dat ze mooi is :biertje:

ik bedoelde trouwens de F-35 ipv F-15 :p

En trouwens, We mogen ervan uitgaan dat de Eurofighter een Goed Toestel is, zeker Multirole geschikt, in mijn ogen een waardige Opvolger van de F-16, en dat ie mooi is is toch alleen maar beter?:p Tis niet zo dat hij straks in actieve dienst niets anders doet dan de 'neus'poederen en de Flaps rood lakken :p
 
Last edited:
Back
Top