Je moet op die zelfde sites eens lezen waarom het geweigerd word. Echt niet normaal.....
Niet normaal, maar aan de andere kant wel logisch vind ik.
Je moet op die zelfde sites eens lezen waarom het geweigerd word. Echt niet normaal.....
Net als de PvdA heeft de PVV nog geen standpunt ingenomen. Als zij samen voor zijn, wordt het de JSF. Zijn ze beide tegen, dan wordt het de JSF niet.
Saab gaf aan dat het aanbod nog niet geheel compleet is en heeft uitstel gevraagd. De termijn van minder dan twee maanden om alle 600 bladzijden uit te werken, waaronder complexe scenario’s en berekeningen is tekort om een serieus aanbod te doen.
Staatssecretaris Jack de Vries heeft het verzoek van Saab inmiddels geweigerd: te laat is te laat. De evaluatie zal nu plaats vinden op basis van de beperkt ingeleverde gegevens. Want de regering wil hoe dan ook eind oktober 2008 de evaluatie afgerond hebben, anders komt de koop van de eerste JSF testtoestellen, die begin januari 2009 besteld moeten worden, in gevaar.
Nederland heeft in eerste instantie een extreem korte tijd gehanteerd voor de aanbieding van de fabrikanten in de Questionnaire/RFI (offerte aanvraag) van twee maanden. Deze is nu verlengd tot 3 maanden. Internationaal is 5 maanden een absoluut minimum in dit soort grote aankopen, vaak nog veel langer. Nederland trekt hiermee internationaal negatieve aandacht en vaak wordt gesuggereerd dat Nederland op deze wijze geen eerlijke competitie voert, omdat andere fabrikanten tegenover het JSF aanbod geen reëel alternatief kunnen plaatsen. Immers: Nederland is zelf al sinds 1997 betrokken bij de JSF en kent daarvan alle ins-en-outs.
Andere vraagtekens worden gesteld bij de extreem korte tijd om de evaluatie daadwerkelijk uit te voeren. Een dergelijk complex proces zal nu tussen 30 september (de nieuwe termijn) en begin december, in goed twee maanden dus, moeten worden uitgevoerd. Internationaal wordt ook dit gezien als een onhaalbare tijd voor een gedegen, onafhankelijke evaluatie. Nergens in de luchtvaarthistorie van enig Westers land zijn de afgelopen 40 jaar voorbeelden bekend van een evaluatie die in zo korte tijd werd uitgevoerd. Een gedegen evaluatie vergt volgens deskundigen absoluut meer tijd.
Staatssecretaris Jack de Vries schrijft de Kamer, dat hij probeert de Kamer voor het Kerstreces te informeren en direct erna een beslissing op over de kandidaten evaluatie te krijgen. Immers, het is noodzakelijk, zo schrijft hij, in februari het contract te tekenen voor de eerste F-35 JSF, die bestemd is voor operationele evaluatie. Hieruit blijkt dat er geen rekening mee gehouden wordt binnen de Koninklijke Luchtmacht dat de JSF niet als beste uit de kandidaten evaluatie komt.
Overigens staat in november de bevestiging voor de verwerving van het tweede testtoestel op de rol, midden in de periode van kandidaten evaluatie. Dan wordt tevens besloten over nieuwe aanbetalingen voor zogeheten “long lead items” voor de F-35 JSF en zal Nederland nog verdere financiële verplichtingen aangaan inzake de JSF. Deze bevestiging is parlementair gezien slechts een formaliteit, omdat dit voorjaar het kabinetsbesluit over deelname aan de MoU-IOT&E (test en evaluatie) al is bekrachtigd.
zou de beslissing niet al lang genomen zijn? handjeklap onder de tafel ofzo... lijkt me sterk dat ze de JSF na al die investeringen nog zouden afblazen
rlington (USA) - In de KRO Reporter uitzending over de JSF kwam diverse malen Winslow Wheeler aan het woord. Deze Amerikaanse defensie deskundige werkt voor het Center for Defense Information en voor diverse Amerikaanse senatoren. Toevalligerwijze verschijnt net deze week in de uitgave van het gerenommeerde blad Janes Defence Weekly een artikel van zijn hand over de JSF. Gelegenheid om nader kennis te maken met zijn opvattingen.
Het artikel is geschreven door Winslow Wheeler (zie achtergrond) en de ontwerper van gevechtsvliegtuigen Pierre M. Sprey. Ze zijn van mening dat de claim van “affordable” (haalbaarheid) nog slechts een illusie is, ze noemen de JSF zelfs een regelrechte ramp, en dat terwijl, zo menen ze, het slechte nieuws nog nauwelijks naar buiten komt. Ze wijzen er op dat de US Airforce in de periode 2001-2009 liefst 1,059 triljoen (ruim 1.000 miljard) budget toegewezen kreeg en er desondanks in slaagde 100 tactische gevechtstoestellen minder over te houden met een levensduur die opliep van 15 naar 20 jaar gemiddeld. Maar niets aan de hand zegt het Pentagon: binnenkort loopt de F-35 JSF van de band. Geschikt voor drie taken: close air support (directe steun aan troepen, zoals in Afghanistan); aanvallen op gronddoelen en het verkrijgen van luchtoverwicht. Er zullen versies zijn voor luchtmacht, mariniers en marine. Joint. Maar vooral: “affordable”, haalbaar dus. En zo zal het toestel in grote hoeveelheden beschikbaar kunnen komen.
Enorme kostentoename
Vervolgens wijst Wheeler erop dat de prijs per stuk van de JSF is toegenomen van US$ 79 miljoen in 2001 tot US$ 122 miljoen per stuk in 2008 bij een opgelopen vertraging van 2 jaar.
Tot overmaat van ramp heeft de US-GAO (Rekenkamer) meer kostenstijgingen voorspelt, zijn de testvluchten nauwelijks begonnen, dus moeten de problemen nog ontdekt worden, misschien nog ernstiger dan tot nu toe aan elektrische, motortechnische en avionics problemen in de eerste 45 vluchten naar voren is gekomen. Neem de F-22, deze was in 1998 in een vergelijkbaar ontwikkelstadium, zoals de F-35 nu. De kosten bedroegen toen US$ 184 miljoen per stuk, maar liepen uiteindelijk op tot US$ 355 miljoen per stuk. Als we dan zien dat de JSF veel complexer is (19 miljoen regels softwarecode, tegen 4 miljoen voor de F-22) en geschikt moet zijn voor alle drie krijgsmachtonderdelen, is een kostenverdubbeling, net als bij de F-22 niet ondenkbaar. Volgens Wheeler is de Pentagon oplossing simpel: koop en bestel er zo snel mogelijk zo veel mogelijk, voordat het testen klaar is. 500 toestellen zullen in productie zijn voordat het testen voltooid is. Volgens Wheeler verhoogt dit de kans dat de JSF in aanmerking gaat komen om totaal geschrapt te worden.
Prestaties en eigenschappen
Met 49.000 pound startgewicht in air-to-air rol bij een 42.000 pound motorvermogen, vinden de auteurs dat er sprake is van een achteruitgang in thrust-weight ratio. Ze wijzen op de hoge “wingload”, want het toestel mogelijk zelfs minder manoevreerbaar maakt dan de oude F-105 Thunderchief. Met slechts een tweetal 2.000 pound bommen in het bommenruim, wil het stealth vliegen, is het nauwelijks een fatsoenlijke bommenwerper te noemen. En met meer bommenlading, onder de vleugels, houden de stealth eigenschappen direct op, bovendien is dit soort configuraties langdurig nog niet beschikbaar. Wheeler laat zien dat voor Close Air Support de F-35 JSF ongeschikt is en een achteruitgang ten opzichte van de A-10 of F-16.
Maar, zeggen de auteurs, de advocaten van de F-35 JSF zullen zeggen, de F-35 JSF heeft stealth eigenschappen en kan daardoor moeilijk worden waargenomen door de radar. Ze wijzen dan op het belang van de soort radar, de detectiehoeken, enzovoorts en vragen de lezer: “Vraag het de F-117 piloten die met hun stealth toestellen boven Servië werden aangevallen maar”.
Directe vragen over de JSF
Directe vragen nu volgens Winslow Wheeler zijn: Wat kost de JSF eigenlijk echt? Hoe veel problemen zullen zijn toch al middelmatige prestaties verder aantasten? We zullen het alleen weten als er een echt goed en rigoureus testprogramma zal worden afgewerkt, maar daar is niet in voorzien. De F-35 JSF is gewoon een slechte deal, meent Wheeler en draagt alle kiemen in zich om net als de F-111 bommenwerper in de jaren zestig op een ramp uit te draaien. Hij roept degene die in januari 2009 ingezworen wil worden tot nieuwe president van de Verenigde Staten op de lobbyisten voor de F-35 te negeren en zich in het belang van een goed toekomstig defensie apparaat nu al eens goed in de F-35 kwestie te verdiepen.
Een voorbeschouwing van het artikel in het bekende Janes Defence Weekly, 10-sep-2008 “The latest hotspot in the US Defense meltdown” .
Van Janes Defence Weekly begrepen we dat Lockheed Martin en het JSF Program Office om een commentaar is gevraagd en een weerwoord te geven op de woorden van deze tamelijk kritische Amerikaanse defensiedeskundigen.
F-35 Sells As Su-30 Stopper
November 24, 2008: Norway has decided to buy the more expensive U.S. F-35, rather than the less expensive Gripen from neighbor Sweden. What changed Norwegian minds was a series of computer simulations by the Norwegian Defense Institute, which concluded that the Gripen could not provide much of a fight against the Russian advanced Su-30 fighters, or the new Russian fifth generation fighter.
Often regarded as an also-ran in the current crop of "modern jet fighters," the Swedish Gripen has long proved to be more competition than the major players (the F-16, F-18, F-35, Eurofighter, Rafale, MiG-29 and Su-27) expected. Put simply, Gripen does a lot of little, but important, things right, and costs about half as much (at about $30 million each) as its major competitors. In effect, Gripen provides the ruggedness and low cost of Russian aircraft, with the high quality and reliability of Western aircraft. For many nations, like South Africa, the Czech Republic and Hungary, this is an appealing combination. The Gripen is easy to use (both for pilots and ground crews), and capable of doing all jet fighter jobs (air defense, ground support and reconnaissance) well enough.
The Gripen is small (14 ton max weight), but can carry up to 3.6 tons of weapons. With the increasing use of smart bombs, this is adequate. The aircraft entered active service in 1997, and has had an uphill battle getting export sales. Sweden does not have the diplomatic clout of its major competitors, so they have to push quality and service. Swedish warplanes, and products in general, have an excellent reputation in both categories. Nevertheless, the Gripen is still expected to lose out on a lot of sales simply because politics took precedence over performance.
Norway shares a border with Russia, and Russian warplanes have been increasingly active off Norway's northern coast. The decision to go for the F-35 was based largely on the ability of that aircraft to put up some real opposition against the best that Russia has, or will have in the next decade or so.
U.S. Air Force simulations and studies have shown the F-35 to be four times as effective against any current fighter (the best of them known as "fourth generation" aircraft.) The major advantages of the F-35 are engine power (it's one engine generates more power than the two engines used in the Eurofighter or F-18), stealth and the fact that it can fight "clean" (without any pods or missiles hung from its wings, and interfering with maximum maneuverability).
The 27 ton F-35 is armed with an internal 25mm cannon and four internal air-to-air missiles (or two missiles and two smart bombs). Plus four external smart bombs and two missiles. All sensors are carried internally, and max weapon load is 6.8 tons. The aircraft is very stealthy when just carrying internal weapons. The first F-35s will be delivered in two years.