Gothic piloot

Bij Overload op de NLS zat een jongen die aangenomen was met de mededeling voor de eerste schooldag naar de kapper te gaan en zijn piercing te verwijderen.

Ik (en in elk geval mijn maatschappij, misschien ook andere) heb veel meer problemen met de attitude van veel mensen die nu van de (alleen Nederlandse, om de een of andere reden) Luchtvaartscholen komen, dan hoe ze er uit zien.
 
kan mij nog herinnerren van de middelbare school, dat er een hardrocker of gothic, hoe je het ook noemt in 6 VWO zat en die ging naar de selectie van de KLS. Na een paar ronden was hij erdoor maar hij kon alleen beginnen op voorwaarde dat hij naar de kapper ging. Is nu captain en heeft een mooie carriere.

Ja, dan weten wij dat ook weer. maar bij de selecties zou het dus geen probleem zijn? want dan zou ik dus kunnen kijken of het hele pilotengebeuren wel door gaat, voordat het haar er af gaat.
 
Nightgasp, no offence verder, maar ik vraag me toch echt af of je het wel leuk vindt dat Rippie een topic over jou aanmaakt. Je had dat zelf immers ook kunnen doen als je er mee zat. Ik bespeur dan ook enige onzekerheid in je posts. Rippie maakt er een probleem van, jij doet dat niet. Dus waarom vind je het dan goed dat er een topic over jou als persoon wordt geopend ? Ik persoonlijk vind het nogal vernederend tegenover jou.

Als ik jou was, zou ik dan ook eerst wat meer actie ondernemen mbt sociale vaardigheden voordat je je haar gaat afknippen voor de selectie, zoals je in je laatste post zegt. Sociale vaardigheden zijn het belangrijkst en je moet goed met mensen om kunnen gaan. Bij een lange trip van bijvoorbeeld AMS - LAX, zit je toch zo'n 10 uur met je collega's opgescheept. Je moet dus wel spontaan kunnen zijn en niet somber 10 uur lang uit je raampie zitten staren en alleen maar ja knikken.

En ''piloten gebeuren'' geeft duidelijk aan dat er ook wat aan de motivatie gewerkt moet worden...
 
Het is gewoon een fase in z'n leven. Dat hij nu zegt is dat hij er over 20jaar nog zo bijloopt zegt helemaal niks. Denk ook niet dat het z'n kansen verminderd, ja als je op gesprek uitgenodigd word , zit je vast aan een pak. Maar dat is gelijk voor iemand die in een ander style kleren loopt in z'n vrije tijd.

vast zitten aan een pak, zou eigenlijk moeten ja maar een vriend van mij zit nu op de kls en is de gehele selectie gewoon in z'n spijkerbroek geweest dus het hoeft niet maar als gothic gekleed gaan is een ander punt
 
@ Julien, hiervoor kende ik deze site niet eens en dit is iig beter voor mij of niet soms. Ik maak er geen probleem van doe jij het dan ook niet.

@ koning lucht, je hebt wel gelijk idd, maar deze jongen kent mij ook niet fantastisch hoor. laten wij er van uit gaan dat hij het niet slecht bedoelde

@ Tijmen, ik ga denk ik wel in pak, lijkt mij idd beter

hopen dat er andere mensen met echte feiten komen zou mooi zijn, de discussie drijgt weer naar het Rippie flamen te gaan
 
vast zitten aan een pak, zou eigenlijk moeten ja maar een vriend van mij zit nu op de kls en is de gehele selectie gewoon in z'n spijkerbroek geweest dus het hoeft niet maar als gothic gekleed gaan is een ander punt

Het primaire doel van een vliegopleiding is winst maken. Het secundaire doel is het overbrengen van kennis/geven van training. Als allerlaatste zullen ze misschien als doel kunnen hebben jou te helpen met het vinden van een baan.

Als jij in een spijkerbroek naar een selectie komt van een maatschappij is het zonden van je gemaakte reiskosten!!!

Dus m.a.w dat een vliegopleiding je toelaat, betekent niet dat een maatschappij je ook aanneemt. Dit omdat beiden totaal andere doelen nastreven bij het aanname beleid. Bij de ene ben je “klant” bij de andere een vertegenwoordiger van de luchtvaartmaatschappij!!

Beste Nightgasp,

Ik denk dat jij er verstandig aan doet om eerst een andere opleiding te volgen. Dit niet omdat jij niet geschikt zou zijn om te vliegen, maar omdat je nog erg jeugdig overkomt. (Dat is ook logisch aangezien je nog 16 bent)

Grtz Mike5
 
Rippie, top dat je je aan je woord hebt gehouden en nightsgasp hebt uitgenodigd!

Nightsgasp, ik begrijp gelukkig ook wel dat de meeste lui die gothic zijn dit niet doen voor aandacht, voor anderen, maar voor zichzelf. Je stelt je in ieder geval positief op en dat is mooi, je weet ook de soms stevige woorden van Rippie te relativeren. Zestien is echter behoorlijk jong, dus wat Mike5 al zegt, wellicht dat je iets anders tussendoor kunt doen. Wellicht een jaar naar het buitenland, dat werkt enorm goed in het vergroten van je levenservaring.
 
Andere opleiding lijkt mij zonde van de tijd en de gemaakte kosten. volgend jaar is voor mij examenjaar en daarin zou ik al tests willen volgen voor de pilotenopleidingen. KLS laat ik dan nog even links liggen, omdat ik voor kls mijn kansen zo hoog mogelijk wil houden. ik wil dan gaan solliciteren bij NLS en nog een andere opleiding die op dat moment het hoogst aangeschreven staat. naast kls natuurlijk. als het dan niet door gaat, denk ik dat ik eerst wel een jaar wil werken, ik denk namelijk dat ik daar meer waarde uit kan halen als uit een jaar een andere opleiding volgen. leren werken is ook heel belangrijk. als ik daarna nog afgewezen zou worden voor kls ga ik een alternatief zoeken. op deze manier denk ik dat ik het best voorbereid zal zijn en gaat er ook geen tijd verloren aan zaken waar ik later niets tot weinig meer aan heb.

@ Iz, ik denk niet dat mijn ouders het leuk vinden als ik als 17 jarige naar het buitenland gaan. daarnaast zijn er niet heel veel mogelijkheden voor mij, naast engeland en amerika. die kunnen dan allebei wel goed, maarja. ben niet zo goed in het beginnen met contacten leggen weet ik van mezelf. als je dan kijkt naar de cockpit is het anders, omdat het daar niet 'raar' is om elkaar aan te spreken
 
LOL@Dit Topic

LOL@Dit Topic

Yo nightsgasp,

Ga nog lekker genieten van je puberteit man. Al dat stijve gedoe heb je nu nog geen zin in, trust me. Als je lekker uitgestoomd ben trek je eens een pak aan en wandel je door die onderzoeken heen, zie je wel op FL250.

Overigens vind ik Rippie maar een eikel, omdat zijn initiele intentie met die post gewoon slecht is. (Lees eerdere berichten van Iz en KL) Overigens vind ik ook dat dit gezegd moet kunnen worden zonder dat je meteen het topic degradeert tot flamen. Hij moet ook wat kunnen hebben.

BTW: Alternatief is een instelling, geen presentatie. Dit beroep is niet alleen weggelegd voor de hockeyers onder ons, dus dat moet echt wel goed komen. Uniform aan tijdens werktijd, lekker headbangen op wat je ook luistert in je vrije tijd, moet geen probleem zijn. Echter ben je tegen die tijd al zo veel veranderd dat het echt niet te voorspellen valt. Misschien noem je jezelf tegen die tijd wel Mvw. Nightgasp ;-)

Veel succes!
 
Nightgasp, misschien moet je eens een lijstje gaan maken met de dingen waarvan jij denkt dat die essentieel zijn om een evt. selectie tot een goed einde te brengen. Bij veel scholen mag je pas na 4 jaar terugkomen en het zou zonde zijn als je niet gewerkt hebt aan je social skills.

Contacten leggen is heel belangrijk, niet alleen voor piloot, maar ook als mens! Je doet overal contacten op, of is het ''raar'' als je een praatje begint met de postbode, de ober of nieuwe buren? Het maakt je ook een stuk zelfverzekerder! Ik weet dat het misschien moeilijk voor je is, maar probeer het gewoon. Het is gewoon heel erg belangrijk om contacten te leggen en hoe vaker je het doet, des te makkelijker het voor je wordt. Er is op dit board een member (Flying Dutchman) die op zijn 18e alleen naar de VS is gegaan om te vliegen en hij vliegt er nog steeds (wat ik overigens zeer bewonder). Dat was (denk ik) zijn eerste kennismaking met zelfstandigheid en jij moet ook zelfstandiger worden en keihard van je af leren bijten. Je zult het nodig hebben.

Als piloot kun je van alle kanten genaaid worden en je moet dus als een leeuw toeslaan. Netwerken is ook belangrijk in het luchtvaartwereldje, vooral als de luchtvaart in een crisis is en ik denk dat dat ook het geval is over 2 jaar (misschien wel eerder).
 
Ehm... ja...

Ehm... ja...

Ja! Aparte titel, nietwaar?

Om maar even te beginnen, ikzelf ben geen gothic!

Het zit namelijk zo: mijn klas bevat een jongen die elke dag in zwarte kleren, vaak uitgedost met doodshoofden en vlammen, door de school heen banjert.

Ik wil zelf heel graag piloot worden. Natuurlijk ga je dan opzoek naar mensen die diezelfde interesse vertonen. Behalve een goede vriend bleek ook deze gothic (hij omschrijft zichzelf echter als 'alternatief') de wens te koesteren piloot te worden.

Merkwaardigheid: deze jongen houdt absoluut niet van reizen en wilt graag in zijn vrije tijd doorgaan met zwarte kleren dragen (zichzelf zijn, noemt hij dat). Wel is hij bereid zijn haar dat tot zijn billen rijkt af te knippen. Sociaal aangelegd is hij ook al niet.

Daarbij komt nog dat hij een aantal jaar geleden bij een psycholoog liep omdat hij gepest werd. Toch is hij er hevig van overtuigd dat hij piloot gaat worden. Ik moet toegeven, meneer is ontzettend slim en heeft een klas overgeslagen, maar mijn goede vriend en ik zijn er zeker van dat deze jongen niet door het psychologisch onderzoek gaat komen.

Hoe denken jullie experts erover? Maakt deze jongen een kans toegelaten te worden? Zijn er gevallen bekend van jongens die (danwel vroeger) gothic zijn geweest en nu vliegen? Lijkt me leuk om jullie reacties te horen, ik vind het een heel apart geval.

Rippie

Ik heb nog niet verder gelezen dan deze eerste post (ga ik zometeen hoogstwaarschijnlijk nog wel doen) en ik vind de toon waarop jij over gothics praat redelijk respectloos overkomen. En respect lijkt me toch ook echt iets dat je nodig zult hebben om piloot te worden. Dat iemand zich in het zwart kleedt en van doodshoofden houdt, zegt in feite niks over iemand zijn geestelijke welstand en of deze persoon piloot kan worden of niet. Misschien had je eerst wat meer kennis moeten nemen van zijn motivaties en ideeen, voordat je een conclusie trok. En al ZOU deze jongen niet door PO1 komen... is het dan voor jou belangrijk dat je daar van te voren bevestigd in bent?

Ik wens sowieso iedereen die een selectie gaat doen heel veel succes! Ikzelf ben de 19e (juli) aan de beurt voor PO1 bij de KLS.

Spannend :grijns:

Groetjes,
Austin

Edit:
p.s. loop jij voortaan (als je piloot bent) in je vrije tijd nooit meer in een spijkerbroek? =)
 
Last edited:
Done =)

Ik moest zojuist echt even mijn opborrelende boosheid uiten (yeah, i'm working on it :p), maar achteraf gezien valt het allemaal wel mee (al blijf ik bij mijn mening). Rippie en Nightsgasp, ikzelf ben 17 en ga, zoals hierboven gezegd, binnenkort selectie doen. Ik ben nu vooral erg benieuwd naar wat jullie op het oog hebben. Van Nightsgasp ben ik al een beetje op de hoogte, door middel van zijn berichten.

Dit lijkt mij echter niet het juiste topic om hier een babbeltje over te maken. Ik ga even zoeken of er al zo'n topic is (mijn geheugen zegt van wel), dan zet ik hier een linkje en hoop dat jullie iets met me willen delen over jullie eerste ervaringen met Luchtvaartscholen, open dagen die jullie bezocht hebben, voorbereidingen op selecties...

@Nightsgasp: Je gaat nu naar je examenjaar, toch? Misschien zou het goed/leuk zijn om een baantje in de horeca te zoeken. Daar zul je ook moeten wennen aan het feit dat je je representatief moet kleden tijdens je werk! Sociale vaardigheden zijn ook zeker een pre. Sterker nog, je kan niet meer om het contacten leggen heen en je kan alvast wennen aan nachtwerk en overuren! ;-)
 
Last edited:
@ austin(#59)

k werk nu in de supermarkt, daar komt alles in voor wat jij noemde behalve nachturen, maar ik weet van mijzelf dat ik mij wel wakker kan houden als het nodig is.

qua voorbereidingen heb ik(nu kunnen we weer gezeik krijgen hierover) nog niet heel veel gedaan. ik ben nog niet naar open dagen geweest, maar volgend jaar ga ik waarschijnlijk alleen maar naar open dagen voor pilotenopleidingen en de luchtmacht. daarnaast ben ik er wel mee bezig, ik heb ook mijn hoofdrekenen opgehaald en dergelijke.

(#53) ik probeer van die discussie af te komen, het was iig niet zo bedoeld.

@ Julien(52)

dat sociale gebeuren zit sowieso erg te groeien bij mij tegenwoordig, vanwege het einde van mijn pestverleden. dus dat zal uiteindelijk wel goed moeten komen. ja wat ik daarnaast nodig heb...ik denk dat dit forum mij sowieso behoorlijk gaat helpen heirmee. ik heb zelf al een plan hoe ik het allemaal wil gaan doen. eerst wil ik dus naar de nls en de andere hoog aangeschreven opleiding op dat moment gaan, als ik hier niet voor wordt aangenomen wacht ik nog een jaar en ga ik daarna nog een keer bij de kls proberen.
als ik wel wordt aangenomen, ga ik het dat jaar nog bij de kls proberen. dit lijkt mij de beste manier. als ik niet wordt aangenomen ben ik van plan dat jaar full-time te werken in bijvoorbeeld de horeca.
 
Waarom ga je niet meteen voor de KLS? Het is zonde van de moeite om eerst bij een andere school selectie te gaan doen terwijl dat eigenlijk niet je eerste keuze is. Als jij denkt dat je er klaar voor bent, gewoon meteen bij de KLS selectie doen. Als je denkt dat je er nog niet klaar voor bent, dan zou ik als ik jou was nog even wachten en eerst bijv. een propedeuse halen of een jaar interessant werk gaan doen (voorzover mogelijk niet in een supermarkt dus).
 
supermarkt was idd neit mijn plan nee. maar ik ga niet meteen naar de KLS omdat ik 17 ben aan het begin van mijn mogelijk eerste pilotenschooljaar. dus is de kans minder groot dat ik geselecteerd wordt. ik wil de kans voor KLS zo groot mogelijk houden. als blijkt dat ik er klaar voor ben omdat ik wordt aangenomen op die andere scholen, ga ik alsnog KLS proberen omdat ik dan een kans heb
 
Laten we het sociale in de cockpit nu niet gaan overdrijven!!

Ik zit af en toe ook 12 uur met een autist naast me, en er zitten ook mensen 12 uur naast mij. (Bea alstublieft, geef deze arme collega’s een koninklijke onderscheiding voor getoonde moed!) Toch hebben we beiden de selecties doorlopen en gehaald. (God mag weten hoe)

Dus een baantje in de horeca om zo je sociale vaardigheden verder te ontwikkelen is denk een beetje ver gezocht.

Selecties zijn moment opnamen bestudeerd/begeleid door subjectieve psychologen. (Aangezien psychologie gebaseerd is op waarnemingen en veronderstellingen) Je kan vandaag dus een selectie halen en die morgen falen, of andersom.

Het zijn goed bedoelde adviezen, maar het beste wat je kunt doen is gewoon de selecties oefenen. Na een week testjes oefenen in het zonnetje in de tuin scoor je vaak al veel hoger. Mocht je twijfelachtig als advies krijgen (Soesterberg) dan geven de vliegscholen je vaak het voordeel van de twijfel. Waarom..... zie voorgaande post.

Suc6

Mike5
 
@ Mike5

wat voor tests bedoel je dan. ik heb intussen al het hoofdrekenen opgehaald(ik kan nu zelfs wortel trekken op papier). maar wat zou ik dan nog meer kunnen oefenen?
 
Dat verschilt vaak per selectie, maar je kan het beste even in de kennisbank hier op airwork kijken. Daar staan de meeste selecties uitvoerig in beschreven en er staat ook op welke manieren je ervoor kan oefenen.
 
Back
Top