gerichte EPST vragen

(Is er niemand die ook maar iets kan zeggen over Ipas? Ben toch wel nieuwsgierig wat mensen die door fase 1 heen zijn scoren op de Ipas-test.)

Heb al wat kunnen vinden bij Piloten-in-opleiding! Er staat daar een heel topic over de Ipas-test :)
 
Last edited:
NEE, je doet het NIET fout:D:D

Zullen we weer even OnTopic?

Waar waren we ook alweer?
Oh ja, is de uitslag van de IPAS te vergelijken met de COMPASS?
Ipass is best te vergelijken met de Compass..het is allemaal net wat anders, maar je weet wel ongeveer wat er komen gaat..Dat wil overigens niet zeggen dat als je hoog scoort bij de Ipass dat je gelijk ook door bent voor de COMPASS..je hebt bij de COMPASS toch weer wat meer druk..Maar ik vond de COMPASS best makkelijk en had relaxe score..dus het is best te doen..

donderdag heb ik mijn fase 2..zijn er nog tips? waar ik me vooral zorgen over maak is dat wiskunde testje..is dat moeilijk??
 
(Is er niemand die ook maar iets kan zeggen over Ipas? Ben toch wel nieuwsgierig wat mensen die door fase 1 heen zijn scoren op de Ipas-test.)

Heb al wat kunnen vinden bij Piloten-in-opleiding! Er staat daar een heel topic over de Ipas-test :)


he Danielle,

Om dan ook maar gelijk op die van jou te reageren..ik weet niet meer wat mijn exacte score was bij de Ipas..maar die was niet excellent..dat weet ik wel en ik ben wel door fase 1:grijns:..wanneer heb je je fase 1?
deze fase vond ik gewoon leuk, eigenlijk leuker dan die van de KLS..meer omdat je echt het idee bent dat je bezig bent met een selectie voor een vliegopleiding..dat had ik bij de KLS niet echt bij de eerste 2 fases..;)
 
he Danielle,

Om dan ook maar gelijk op die van jou te reageren..ik weet niet meer wat mijn exacte score was bij de Ipas..maar die was niet excellent..dat weet ik wel en ik ben wel door fase 1:grijns:..wanneer heb je je fase 1?
deze fase vond ik gewoon leuk, eigenlijk leuker dan die van de KLS..meer omdat je echt het idee bent dat je bezig bent met een selectie voor een vliegopleiding..dat had ik bij de KLS niet echt bij de eerste 2 fases..;)

Haha, toch mooi om iets positiefs te horen ;) Ik heb 28 jan. fase 1 dus ben nu druk bezig met hoofdrekenen oefenen. Dat is toch hetgeen waar ik me het meest zorgen om maak omdat ik eerst met moeite 8x6 uit m'n hoofd wist :grijns: Inmiddels ben ik net een wandelende rekenmachine zoveel als ik geoefend heb dus hoop dat het goed gaat komen!

KLS heb ik trouwens niet gedaan want EPST is eerste keus, mocht ik bij EPST niet door de selecties komen dan kan ik het daar altijd nog proberen :)
 
deze fase vond ik gewoon leuk, eigenlijk leuker dan die van de KLS..meer omdat je echt het idee bent dat je bezig bent met een selectie voor een vliegopleiding..dat had ik bij de KLS niet echt bij de eerste 2 fases..;)
Ik moet zeggen dat ik dat ook wel vond. Bij de KLS begint dat gevoel pas bij de GVSS, hier al meteen bij de COMPASS. Ben zelf nog bezig met mijn Personal Statement, dus ik weet niet wanneer ik voor fase 2 mag komen.

Danielle, zoals je misschien had gelezen in dat andere topic, mijn scores waren als volgt:
Compass:
Score: 31
Control: 2
Slalom: 5
Memory: 5
Math: 6
Orientation: 7
Taskmanager: 6
(gehaald, ondanks de 2, omdat ik totaal boven de 30 scoorde)

Bij de IPAS scoorde ik 4773 (Good)
Ball Game: 220 (Good)
Total Recall: 12 (Good)
Math Test: 10 (Good)
Wings and Things: 29 (Excellent)
Bingo: 40 (Excellent)
 
Ok, gefeliciteerd nielzzzo! Hopelijk gaat fase 2 ook lukken :)

Maar even nog een vraagje: ik heb nauwelijks natuurkunde gehad, ben nu met mijn deelcertificaat bezig. Ik heb geen problemen met natuurkunde maar heb dus nog niet alle onderwerpen behandeld die in de kennisbank staan. Als ik die onderwerpen doorneem in dat Havo Samengevat boekje, zou dat dan voldoende moeten zijn?
 
Ok, gefeliciteerd nielzzzo! Hopelijk gaat fase 2 ook lukken :)

Maar even nog een vraagje: ik heb nauwelijks natuurkunde gehad, ben nu met mijn deelcertificaat bezig. Ik heb geen problemen met natuurkunde maar heb dus nog niet alle onderwerpen behandeld die in de kennisbank staan. Als ik die onderwerpen doorneem in dat Havo Samengevat boekje, zou dat dan voldoende moeten zijn?
Ik ga mijn best doen, dank je. ;)
Persoonlijk vond ik de natuurkunde vragen erg meevallen, ik had ze ook moeilijk verwacht, vooral omdat ik anderhalf jaar geen natuurkunde heb gehad. Maar uiteindelijk bleken die vragen best mee te vallen en had ik van de 15 vragen 14 goed. Zelf heb ik geoefend met CD's van OAA die ik via EPST had besteld.
 
Maar even nog een vraagje: ik heb nauwelijks natuurkunde gehad, ben nu met mijn deelcertificaat bezig. Ik heb geen problemen met natuurkunde maar heb dus nog niet alle onderwerpen behandeld die in de kennisbank staan. Als ik die onderwerpen doorneem in dat Havo Samengevat boekje, zou dat dan voldoende moeten zijn?


Als je gewoon die onderwerpen die ik bij dat andere forum heb gezet (COMPASS oefenen?) kent..is er geen probleem..die onderwerpen komen namelijk aan bod bij de technische test..:)
 
Ik moet zeggen dat ik dat ook wel vond. Bij de KLS begint dat gevoel pas bij de GVSS, hier al meteen bij de COMPASS. Ben zelf nog bezig met mijn Personal Statement, dus ik weet niet wanneer ik voor fase 2 mag komen.
(Excellent)

Ow spannend! ben benieuwd wanneer jij dan voor je fase 2 moet! succes nog met het invullen van al die formulieren;) Maak een kopie van alles! Want die van mn zusje was niet aangekomen en toen kon ze ALLES opnieuw gaan doen..:huilt: Waar ben jij eigenlijk afgevallen bij de KLS? ook grading?
 
Ow spannend! ben benieuwd wanneer jij dan voor je fase 2 moet! succes nog met het invullen van al die formulieren;) Maak een kopie van alles! Want die van mn zusje was niet aangekomen en toen kon ze ALLES opnieuw gaan doen..:huilt: Waar ben jij eigenlijk afgevallen bij de KLS? ook grading?
Bij de KLS was ik afgevallen bij de COVA omdat men me te jong vond (in levens/werk ervaring, ik was toen 17, net me havo gehaald).
Bedankt voor de tip van de kopieën, ik zal het zeker doen. Gaan jij en je zus nu tegelijk, of heeft zij al eerder selectie gedaan?
Helaas is dat te kort tijd voor mij om nog te bestellen :( Zal het dus helaas allemaal uit saaie boekjes moeten leren :passed:
Wanneer ben je aan de beurt? Want je zou ook even naar EPST kunnen bellen of ze deze CD's ook hebben, dan kun je ze redelijk snel in huis hebben. Deze CD's zijn wel heel erg aan te raden, alles word er goed en duidelijk uitgelegd. (In het Engels, maar ik neem aan dat dat geen probleem is.)
 
Bij de KLS was ik afgevallen bij de COVA omdat men me te jong vond (in levens/werk ervaring, ik was toen 17, net me havo gehaald).
Bedankt voor de tip van de kopieën, ik zal het zeker doen. Gaan jij en je zus nu tegelijk, of heeft zij al eerder selectie gedaan?

Balen zeg! Dat hoor je idd wel meer..maar er vallen om die reden ook veel mensen af bij de grading..had je niet het verlengde traject mogen doen dan? Ik ben in oktober afgevallen..en zit in dezelfde periode als jij toen..echt bagger..K heb me wel gelijk na de afwijzing aangemeld bij epst, omdat ik epst zoiezo wel zag zitten, maar om praktische redenen heb ik het eerst bij de KLS geprobeerd..

mn zusje is me net een maand voor..ze heeft fase 2 en 3 al gehad van epst..maar ze krijgt voor fase 3 een herkansing..dan moet je 2 of 3 lessen volgen (instructie op de sim) en dan heb je daarna nog een keer fase 3..die heeft ze binnenkort.. Hopelijk lukt het mij wel in 1 keer:grijns:

sterkte met je personal statement! K vond het echt wennen om het met de hand te moeten schrijven!
 
Ipass is best te vergelijken met de Compass..het is allemaal net wat anders, maar je weet wel ongeveer wat er komen gaat..Dat wil overigens niet zeggen dat als je hoog scoort bij de Ipass dat je gelijk ook door bent voor de COMPASS..je hebt bij de COMPASS toch weer wat meer druk..Maar ik vond de COMPASS best makkelijk en had relaxe score..dus het is best te doen..

donderdag heb ik mijn fase 2..zijn er nog tips? waar ik me vooral zorgen over maak is dat wiskunde testje..is dat moeilijk??

Grappig ik moet ook donderdag voor fase 2. volgens mij is dat wiskunde testje niet zo veel anders dan bij fase 1, misschien ietsje moeilijker. Je kunt dat zorgen maken beter achterwege laten, komt je resultaten ten goede. Ik heb het ook wel eens, maar dan zie je heel vaak dat het achteraf allemaal reuze meevalt en je eigenlijk niet begrijpt waar je je nu zo druk om hebt gemaakt. Ik ga er gewoon op de bonnefooi heen, veel meer kan ik toch niet doen.
 
donderdag heb ik mijn fase 2..zijn er nog tips? waar ik me vooral zorgen over maak is dat wiskunde testje..is dat moeilijk??

Voor fase 2 dezelfde tip als bij iedere fase. Ga er uitgerust heen. Wees jezelf, bereid de onderdelen voor en laat het verder op je af komen.

De wiskundetest is vergelijkbaar met die uit fase 1.
 
Hallo,
misschien hebben jullie het gelezen maar ik ben (net) afgekeurd voor de KLS op mijn GVSS. Ik had een 5.5 en een 6 is door :(
Natuurlijk geef ik het niet zo snel op dus ik ga het bij de EPST waarschijnlijk proberen, maar ik heb nog een vraagje over de selectiekosten:
Er staat op de site van EPST:
De selectiekosten zijn € 150,--. De kandidaat is verantwoordelijk voor de medische keuringskosten.
en in de kennisbank:
Compass (Computerized Pilot Aptitude and Screening System)
Deze fase bestaat uit een COMPASS (vliegaanleg) test, een psychometrische test (10 Factor Pilot test - 10-F-P) alsmede een technisch inzicht test. Het is een individuele test op afspraak, zie het als een soort pre-selectie. Je gaat niet met een hele groep tegelijk, het is geen officiele selectiedag.

Hoef je die 150 euro dus niet neer te leggen als je niet door die test komt??

En over de simulator staat in de kennisbank:
Bij de simulatortest - ca. 1 uur - ....
Ik heb bij de KLS 4 dagen op een simulator gezeten. Duurt deze echt maar 1 uur?? En hoe berekenen ze de score dan? Kijken ze niet zoals bij de KLS naar leercurve maar naar talent oid????

En de laatste vraag gaat over de Fase 2 van de EPST, want deze is grotendeels gelijk aan PO2 van de kls. Kan je deze resultaten meenemen???

Alvast enorm bedankt!
Wheli

edit:
Ik vat uit het eerste citaat op dat de volledige kosten voor de medische keuring zelf betaald moeten worden. Hoeveel kost dit???
 
Last edited:
Dat staat allemaal in de kennisbank, wat een medische keuring kost. Is zo'n 350-450 Euri, ligt eraan waar je t doet.
 
Het staat niet allemaal in de kennisbank, maar de meeste antwoorden staan wel ergens op dit forum, ik zal voor de duidelijkheid toch nog een keer de antwoorden geven. Ik ben vrijdag door fase 3 gekomen en mijn antwoorden zijn dus aardig up to date, ik heb zelf trouwens drie jaar geleden ook de GVSS gedaan, met ook net aan onvoldoende niet gehaald.

In principe kost de hele selectie 150 euro. Als je fase 1, de COMPASS-test, niet haalt, ben je dat geld kwijt. Je kan echter voor 50 euro ook alleen de COMPASS doen, als je daarna besluit (omdat je hem haalt) je direct op te geven voor de selectie moet je nog 100 bij betalen en heb je dus de COMPASS alvast gedaan.
Tenminste dit heb ik "van horen zeggen" dit heb ik zelf niet gedaan dus dat weet ik niet zeker, maar daar kan je ze even over bellen. Maar als je alleen de COMPASS doet voor dus 50 euro en het daarbij laat, en later besluit alsnog selectie te doen, moet je de COMPASS overdoen en alsnog 150 euro betalen.

Als je het echter bij de KLS tot de GVSS geschopt heb zie ik absoluut niet in waarom je de COMPASS niet zou halen en je kan je dan net zo goed direct voor de hele selectie opgegeven. Verdere info over de COMPASS staat duidelijk op de kennisbank.

Resultaten van de KLS kan je simpelweg niet meenemen.
Die vraag over de simulator is wel overbodig, dat staat duidelijk in de kennisbank, het duurt inderdaad een uur. Het leek mij van tevoren ook best kort maar ze kijken wel degelijk naar je progressie. Ook krijg je direct feedback, anders dan bij de KLS waar je pas na elke vlucht feedback krijgt, bij de KLS moet je dus elke vlucht beter vliegen, en hier moet je continu verbeteren. Het gaat er voornamelijk om dat je dus steeds beter vliegt en voornamelijk dat je niet dezelfde fouten blijft maken. Ik haalde het in 1 keer, dus zonder herkansing, maar dat mensen voor de herkansing moeten schijnt vaak voor te komen.. Ook bij fase 2 waren er minder door dan ik verwacht had, oftewel fase 1 is erg makkelijk, maar fase 2 en 3 aanzienlijk moeilijker, verkijk je daar niet op.

Voor wat betreft de laatste vraag van je;
Ik heb gister een afspraak gemaakt voor de medische keuring via het Aviation Medical Center op Schiphol-Rijk, gaat me 352,- euro kosten.

Succes !!
 
Oke :) enorm bedankt!
Dat van die 50 euro is niet zozeer Hollandse zuinigheid ofzo, maar ik ben nog geen 18 ;-) Dus ik dacht, ik kijk eerst of ik de Compass door kom, en zo ja, dan kan ik wachten met met opgeven voor de hele selectie want dan moet je 18 zijn. Maar eigenlijk iedereen hier zegt dat het meevalt dus ik doe het misschien ook wel allemaal tegelijk.
Bedankt voor de info iig!
 
Back
Top