Sporty approach/landing LH A320

BildZeitung - lezers.Soort Telegraaf maar dan Duits ( lees:nog erger..)
 
Allemaal leuk hoor die killer selekties die sommige maatschappijen erop na houden, voor mij komt het uiteindelijk toch aan op het vlieghandje en ervaring. Een gerenomeerde club die bijna een volle bus verliest in een x-wind landing door een zo te zien verkeerde x-wind landing techniek... Kunnen we aannemen dat de Captain vloog in deze kondities?


Ten eerste; je veronderstelt hier dat de piloten een fout gemaakt hebben. Dit is nog helemaal niet duidelijk. Natuurlijk kan hier sprake van zijn, maar net zo goed ook niet. Afwachten dus.

Ten tweede; ben je ooit afgewezen bij een gerenommeerde maatschappij (blijkbaar vind je jouw maatschappij niet gerenommeerd)? Je berichtje komt nogal gefrustreerd over namelijk.
 
Ach de piloten worden weer afgeschilderd als helden in de krant....typisch geval van sneu weer
 
Mijn eerste indruk is, dat de bemanning heeft willen doordrukken en landen. Dat ze uiteindelijk de GA in zijn gegaan was de enige nog resterende oplossing.
De FDM en CVR zullen e.e.a. wel uitwijzen. De buitenwereld zal wel nooit te horen krijgen of het " thea and biscuits" zijn geworden of op z'n duits "Einladung zum Kaffee und Kuchen bei der Direktion"
 
Wat wil je..vrouw achter het stuur :stapelge:

Bildgr.jpg


Captain was zeker afgeleid :)
 
Mijn eerste indruk is, dat de bemanning heeft willen doordrukken en landen. Dat ze uiteindelijk de GA in zijn gegaan was de enige nog resterende oplossing.
De FDM en CVR zullen e.e.a. wel uitwijzen. De buitenwereld zal wel nooit te horen krijgen of het " thea and biscuits" zijn geworden of op z'n duits "Einladung zum Kaffee und Kuchen bei der Direktion"

Eher Theegespräch. Ik zal mijn buscollega´s hier niet afvallen, maar het lijkt inderdaad op een gevalletje van geen crosscontrol meer na de landing. But who knows? Bij die 777 in Heathrow deden de computers ook niet meer wat ze moesten doen. Het voetvolk zal nooit te horen krijgen wat hier precies is gebeurd. Ik vrees dat cm1 iets uit te leggen heeft te FRA.
 
De beste stuurlui staan weer eens wal....

Lijkt mij vrij simpel, initieel in de flare, kist netjes aan het oplijnen met de baan.....ineens een allejezus zware gust, en daar gaat ie, voordat je de boel weer een beetje onder controle hebt hang je ineens boven het gras naast de baan en is het zo klaar als een klontje...wegwezen hier !
Dat hebben ze gedaan.
Ik heb zelf ook wel eens ineens boven het gras gehangen, in verglijkbare condities in farnborough, echter zaten wij nog zo'n 80 voet, en zijn de go-around ingegaan. Dacht echter: dat had me niet in de flare moeten overkomen.....

mw
 
Ik heb de video nog eens bekeken. Die gasten krijgen de laatste 40-50 voet toch een enorme gust te verwerken. Diezelfde gust bereikt de cameraman zo'n tien seconden later...(het beeld begint dan wel heel erg te trillen).

Tsja.
 
Lopen de piloten vanwege dit incident de kans ontslagen te worden?

Een incident/accident is (altijd) een opeenstapeling van (incorrecte) beslissingen en(of) handelingen.

Nader onderzoek zal moeten uitwijzen (Meteo, FDR, CVR, SOP's, Filmpje e.d.) of Maxi und Mini (daadwerkelijk) de fout zijn ingegaan.

Mini was Pilot Flying (PF) maar Maxi (Pilot Non Flying) is en blijft als Flugzeugführer eindverantwoordelijke.

Indien blijkt, dat Maxi (daadwerkelijk) tekort is geschoten in z'n rol als Flugzeugführer(?) dan loopt hij het (grootste) risico op een (interne) sanctie.

Alhoewel Lufthansa niet :niet_bli: is met het wereldwijd verspreide spottersfilmpje, zal terugzetten in functie (van links naar rechts) eerder voor de hand liggen dan ontslag.

My 2 cents ;)
 
Dear CH,

begrijp dat jij hier op het forum zit om alle gefrustreeerde airworkers te spotten, en ik ben je opgevallen. Mijn club is zeer gerenomeerd en wordt tegenwoordig bevolkt door met name KLS'ers.

Zet alleen mijn vraagtekens bij de relevantie van al die testjes als het een keertje op stick en roer aankomt, that's all.

PS ben nog nooit door een gerenomeerde club afgewezen. :kiss:

Keep up the good work hier op het forum! :passed:
 
Die für den A320 bei Testflügen nachgewiesene Seitenwindkomponente beträgt in Böen 38 Knoten.

Zum Zeitpunkt des Zwischenfalls erreichten sie aber eine Stärke von 49 Knoten (90 Stundenkilometer), wie der Deutsche Wetterdienst bestätigte.

Bron

Als dit klopt(?) en dat zal wel (zie METARS vorige pagina), heeft Maxi en in mindere mate Mini een probleem(pje).
Die gasten krijgen de laatste 40-50 voet toch een enorme gust te verwerken
Het punt waar het (ogenschijnlijk) fout gaat (Fimpje) is tijdens het rechttrappen (geen sidestick correctie)
 
Last edited:
sinds wanneer is er een onderscheid in x-wind limits voor cpt´s en fo´s?

ik ben op de boeing, weet niet wat limieten zijn voor de bus. weet niet hoe er getrained wordt op x-wind landingen bij de bus. weet niet wat die damned computers toestaan op de bus bij dit soort situaties. weet wel wat er in onze om-a hierover te vinden is. weet ook dat hier het laatste woord intern nog niet over is gesproken voorlopig.

ik wil hier niet te veel uit het fenster lehnen, zoals dat zo mooi heet. de reactie op de gust (als het al een gust was, u never know, u know) als zodanig verdient voldoende respect. het gaat hier meer om de decision-making vooraf.
 
Ik denk dat heel wat mensen iets hebben geleerd van deze tape. De enorme gust op 50' blaast haar het gras in. Ze corrigeert (goed) met man en macht. Dan valt de gust weg, en zo ook het vliegtuig, ze zakken als een baksteen naar de baan. Tegelijkertijd dreigen ze nu de andere kant op het gras in te gaan door de megacorrectie voor een gust die er niet meer is. Dus bank naar links...
Allemaal in a blink of an eye. Succes met je crosswind techniek.

Ik kan en wil niet zeggen wat ze hadden moeten doen. In eerste instantie denkt iedereen: prutsers. Maar een ding is zeker. Hoe vaker je de film ziet, hoe meer respect je krijgt voor het weer. Zie ook de post van Master Warning.
 
Denk dat het op de bus juist makkelijker is (correct me if I'm wrong) met crosswind en gusts te vliegen...heeft niets te maken met de stick maar met de correctie die de systemen toepassen....enne F-P-S: dit was sturen hoor, niet de wind...heb je wel eens dat de wind wegvalt als je een bomenrij of hangar bovenwinds hebt....als dat niet moeilijk was geweest kon werkelijk elke aap vliegen

Nou, bij deze dan. Het probleem met de airbus is dat deze zelf ook corrigeerd. Tijdens mijn Lijntraining kreeg ik dan ook te horen zo min mogelijk aan die stick te zitten. Maar die reageerd zo langzaam dat ik automatisch toch ging corrigeren. En daarna komt het vliegtuig zelf ook nog met de correctie dus die moet je dan weet tegen sturen. Teveel gecorrigeerd was dan het commentaar. Ok, prima, ff kijken hoe de instructeur het doet dan. Ik kijken naar die stick van hem, en net zoveel corrigeren hoor.
Het andere wat lastig kan zijn is dat je niet weet wat de A/THR doet, aangezien je TL niet voelt bewegen. En dus chase je de FD achteraan.

En dan is er nog Groundspeed-mini (in managed speed). Een functie van de bus die er voor zorgt dat de energie behouden wordt (grofweg gezegd). Met de ingevoerde wind (atis) berekend zij een GS en deze word vergeleken met de werkelijke GS. komt deze niet overeen dan wordt Vref (magenta) aangepast totdat het wel overeen komt. Dit is soms verdomd veel als er sprake is van gusts en je ziet hem gewoon verspingen met sprongen van 10 kts of meer. Maar dan hang je dus boven de baan met veel energie, op een gegeven moment TL flight idle en dan hang je daar te melken met deze fijne wind.

De X-wind "limieten" zijn voor de landing 33kts G38kts. Maar dit is demonstrated, dus voor iedereen die denkt dat hij (of 24 jarige zij in dit geval) beter vliegt dan de test-piloten die mag dat dan doen.

Ik denk dat de Airbus juist moeilijker is in dit soort wind condities. Je vliegt een computer, de grootste PC. Dus het best is om de AP aan te laten en op 80 ft CAT 2/3 DUAL (system CAT 1 120 ft) AP off en rechttrappen winglevel proberen te houden en als dat niet lukt max 5gr bank en 5gr crabangel neerzetten.

Gr. C.
 
Back
Top