Sporty approach/landing LH A320

Holy crap... dan heb je best een k*t dag. Of natuurlijk een hele goede dag, afhankelijk van je point of view.
 
Op PPrune staat ook nog een link naar een foto.. En zo te zien hebben ze de wing een behoorlijke schuur beurt gegeven :(
 
Wat een enorme crosswind.................. het lijkt wel een model plane, zoals die door de wind wordt ge'tosst'.
 
Precies, leek mij ook wel een windshear te zijn. Hij stond al zo goed als op de baan toen hij plotseling overhelde.
 
Teveel (en te snel) rudder geven op het laatste moment waardoor de rechter vleugel te veel lift krijgt en daardoor roll naar links. Gaaf filmpje!
 
Hmmm, dat zou ook kunnen. Maar verklaard dat ook het feit dat ie nog altijd naar links afdrijft terwijl hij zijn vleugels al in een rechtse roll/bocht heeft daarna?
 
Lijkt niet op een windshear. Er stond al een flinke crosswind van rechts, maar om één of andere reden is de rechtervleugel niet goed naar beneden gehouden (standaard x-wind techniek), met als gevolg dat de wind onder de vleugel kwam en het toestel naar links blief (en daarom is dat dus standaard x-wind techniek, om dat te voorkomen). Door het momentum wat je dan naar links krijgt, duurt het een paar seconden voordat een rol naar rechts het gewenste effect heeft.
 
Heavy ;)

METAR History:

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 010650Z 27018G28KT 9000 FEW015CB BKN022 07/04 Q0979 TEMPO 28025G45KT=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 010720Z 27017G30KT 9999 -SHRA FEW015 BKN022 07/04 Q0980 TEMPO 28025G45KT=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 010750Z 27013G27KT 7000 -SHRA FEW015 BKN022 07/04 Q0980 TEMPO 28025G45KT 4000 SHRAGS BKN008CB=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 010820Z 26017G29KT 9000 -SHRA FEW015TCU BKN022 07/05 Q0980 RERA TEMPO 28025G45KT 4000 SHRAGS BKN008CB=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 010850Z 27012G28KT 9999 -SHRA FEW015TCU BKN022 07/04 Q0980 TEMPO 28025G45KT 4000 SHRAGS BKN008CB=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 010920Z 27021G33KT 9999 -SHRA FEW015TCU BKN022 07/05 Q0981 TEMPO 28025G45KT 4000 SHRAGS BKN008CB=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 010950Z 27016G32KT 9000 -SHRA FEW013TCU BKN018 07/05 Q0981 TEMPO 28025G45KT 4000 SHRAGS BKN008CB=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011020Z 27021G32KT 8000 -SHRA FEW013 BKN017 07/05 Q0981 TEMPO 28025G45KT 4000 SHRAGS BKN008CB=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011050Z 28019G34KT 9000 -SHRA FEW013 BKN017 07/05 Q0982 TEMPO 28025G45KT 4000 SHRAGS BKN008CB=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011120Z 28021G33KT 9999 -SHRA FEW012 BKN015 08/05 Q0983 TEMPO 28025G45KT 4000 SHRAGS BKN008CB=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011150Z 28023G37KT 9999 FEW013 BKN017 08/06 Q0983 TEMPO 28025G45KT 4000 SHRA BKN008=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011220Z 29028G48KT 9000 -SHRA FEW011 BKN014 07/05 Q0984 TEMPO 29035G55KT 4000 SHRA BKN008=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011250Z 30030G49KT 8000 FEW015 BKN020 08/04Q0986 TEMPO 4000 SHRA BKN008COR=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011320Z 29029G44KT 8000 -SHRA BKN023 07/03 Q0987 TEMPO 4000 SHRA BKN008=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011350Z 29030G44KT 8000 BKN029 BKN120 07/02Q0989 TEMPO 30035G55KT 4000 SHRA BKN008=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011420Z 29029G43KT 8000 -SHRA BKN029 07/02 Q0990 TEMPO 30035G55KT=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011450Z 29027G40KT 8000 BKN035 07/01 Q0991 TEMPO 30035G55KT=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011520Z 30023G42KT 9000 -SHRA FEW014 BKN024 06/03 Q0992 TEMPO 30035G55KT=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011550Z 29026G44KT 9999 FEW025 SCT050 BKN120 07/01 Q0993 TEMPO 30035G55KT=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011620Z 29025G37KT 9999 FEW015 SCT033 07/01Q0994 TEMPO 30035G50KT=

Date: 2008-03-01
METAR EDDH 011650Z 29023G35KT 9999 BKN025 07/02 Q0994 TEMPO 30030G45KT=

Bron
 
Quote van PPrune.

a bit of facts:
wind was 290/33 gusts to 49 (time ~ 13:55)
happened on flight LH 044 (D-AIQP) a A320 from MUC
runway for landing 23 LOC-DME (ATIS gave no other option)
after g/a, pilots elected runway 33 also LOC-DME approach and landed safely but minus the left winglet...
immediately after the incident ATIS gave runway 23 and 33 as well

was a hell of a storm today, rocky landings all day round...
KLM refused to depart on 23 in that conditions and preferred to wait for 40 minutes for t/o rwy 33
Emirates A345 tried once 23, 15 minutes later 33, but broke off each time, exceeded bank angles on final, diverted to FRA
other widebody ground service was unable to lift up catering boxes due to windforce...all because of emma.

ziet er naar uit dat de wind boven de limits zaten van de kist. Toch ook 33knts ongeveer voor een A320?
 
Euh....x-wind componentje is 30 knoopjes hoor....zelfde condities in DUB vorige week met zelfde gusts...geen probleem....Voor 23 zou die component 22 zijn geweest...persoonlijk niet zo'n groot verschil

Ziet er gewoon naar uit dat ie bankte om naar de centerline terug te komen wat natuurlijk niet helemaal een goeie zet was...Trainee?? :grijns:

Wel een goeie zet om de G/A in te gaan
 
Holy shit!

Nou niet allemaal de beste stuurlui gaan uithangen. Een approach kan nog zo steady lijken terwijl je hem vliegt maar je kunt altijd nog op het laatste moment een optater krijgen.
Riga is ook zo'n veld. Vrij steady wind vanuit het westen tot je onder de bomen komt en dan breekt soms all hell loose.

Dit deze jongens/meiden natte bilnaden hadden lijkt mij een feit!
 
Back
Top