Pilotentekort vs. werkloze piloten

Misschien kan, nu het economisch klimaat zo omgeslagen is, de topictitel veranderd worden in iets als: Werkloze piloten en de economische recessie ?

Geeft ook een wat duidelijker signaal af aan de enthousiastelingen die net nieuw op dit forum komen...

Groetjes,

Kazeven.


Het topic is een half jaar oud, ik denk dat de titel genoeg zegt over goede tijden (tekort) alsmede slechte tijden (werkeloze piloten). Daarbij kan je in de tekst vanzelf zien hoe alles er voor staat. On top of that zijn er in bepaalde delen van de wereld wel degelijk grote tekorten terwijl er in andere delen mensen massaal ontslagen worden (zie ook United Airlines > Ryan air situatie). En de enthousiastelingen die net nieuw zijn en over 2 jaar klaar zijn komen wellicht wel weer in een lokale goede tijd terecht (als het niet in NL is dan misschien wel in oost Europa, China, midden oosten of het eeuwige naar vliegers zoekende Ryan Air). Lekker zo laten dus, onnodig om de ultra pessimist uit te hangen en de echte enthousiastelingen hun moed te ontnemen. Het merendeel van de vliegers die bij een degelijke school hun opleiding hebben gevolgd hebben tot nu toe nog steeds vliegbanen gevonden, al is het soms met wat maanden of jaren vertraging na economische recessie. Waarschuwen en informeren is goed, maar je moet wel realistisch blijven.
 
onnodig om de ultra pessimist uit te hangen en de echte enthousiastelingen hun moed te ontnemen

I second that. Trouwens sommmige mensen op dit forum mogen zich bij deze zin wel heel erg aangesproken voelen.

Tjonge wat lopen hier af en toe een stel ras pessimisten rond zeg. De huidige (slechte) economische situatie uitleggen en mensen wat temperen in hun enthousiasme is 1 ding maar een apocalyptisch scenario voorhouden is weer iets heel anders.
 
Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet kunnen bepalen of ie het risico aandurft. De meest ernstige scenario's horen daar nou eenmaal bij.

Zelf ben ik ook erg blij dat ik een hbo afgerond heb. Ben nu ook tijdelijk aan het werk. Blijven hangen bij mijn stagebedrijf, ideaal natuurlijk. Zij weten van mijn situatie: najaar volg ik een natuurkunde cursus en in mei begin ik op de NLS. Na de opleiding ben ik ook van plan om (naast solliciteren en wachten op een mogelijkheid) gewoon ergens tijdelijk te gaan werken.

Hier zijn juist blij dat er iemand is die tijdelijk kan bijspringen. Bij de meeste bedrijven is altijd wel iemand op vakantie of gaat weg o.i.d. Ben het er dus niet mee eens dat je absoluut niet bij een bedrijf moet aangeven dat je "wacht op een baan als piloot". Ligt natuurlijk helemaal aan je functie of dat verstandig is om te zeggen of niet.
 
Misschien is het al verteld:

Op schiphol zijn ontzettend veel banen voor "wachtende piloten"
waarbij er bij een aantal zelfs in de advertentie-titel staat dat er om aanstaande piloten word gevraagd. Geen vakken meer vullen bij de appie dus!



Flantua
 
Hoi Kazeven,

Het is al weer een tijdje geleden, maar misschien lees je dit nog. Je vroeg of het een reeele optie is om de economische recessie uit te zitten en in de tussentijd ander werk te doen. Mijn partner heeft dit jaren gedaan. Hij was beschikbaar op oproepbasis om in Europa te vliegen (chartervluchten met BN-ers!) en had daarnaast een flexibel baantje erbij, zodat hij elk gewenst moment alles kon laten vallen om te kunnen vliegen. Ze wisten dat hij piloot was en ze hadden er begrip voor als hij ging vliegen, maar het ging 'net aan'. Welke werkgever is er nu blij mee als je zegt: vanaf morgen ben ik er een week niet. Punt.
En dat werk verdiende slecht. Toen dat ophield en hij voor beter betaald werk ging, werd het een probleem om zijn multi pilot brevet geldig te houden. Dat is particulier niet op te brengen. Die kleine cessna'tjes gaat nog wel (rondvluchten), maar zodra het niveau-tje hoger komt ...
Hij is toen bij EPST gaan praten en die hadden de oplossing. Zij zouden bemiddelen naar Engeland, want in Engeland was zijn leeftijd geen probleem. Rechtstreeks solliciteren in het buitenland leverde niets op, door de websites waarop je je moet aanmelden. Daar kun je je totaal niet mee onderscheiden. Maar toen EPST zijn allerlaatste centen uit de zak had geklopt - onderwijl roepende en rapporende wat voor een ge-wel-dige piloot hij wel niet is (jaja) - hoorden we daar niets meer van. Als hij vroeg hoe het zat: kreeg hij te horen: geduld, geduld. Hij wacht nu, zes jaar later, nog steeds ... Flauwe smoesjes was het enige wat hij kon krijgen. Genoeg stof voor een rechtzaak, maar we hebben ervoor gekozen om onze energie positiever te benutten. Je leven houdt niet op bij een tonnetje verlies. Het is maar geld, uiteindelijk en we eten er geen boterham minder om. En gelukkig zijn we toch wel.
 
Misschien is het al verteld:

Op schiphol zijn ontzettend veel banen voor "wachtende piloten"
waarbij er bij een aantal zelfs in de advertentie-titel staat dat er om aanstaande piloten word gevraagd. Geen vakken meer vullen bij de appie dus!

Nu ben ik zelf iemand die geen problemen heeft welk werk dan ook te doen in afwachting van (al is het vakkenvullen bij super de boer of afwassen bij een restaurant), maar ik weet bijna zeker dat er ook genoeg mensen zijn die zich na het volgen van een vliegopleiding te goed voelen om "zulk minderwaardig werk" te doen... Om als ze vervolgens eindelijk op de jumpseat van de KLM 747 beland zijn (en eindelijk de knopjes van die 747 poster in het echt kunnen zien :grijns:) naar hun directe FO F70 collega's te roepen dat ze op een suffe general aviation kist beland zijn :confused:
 
@ Kritisch

Goed van je om ook dit soort verhalen hier te posten en nee dit bedoel ik niet cynisch.

Hij is toen bij EPST gaan praten en die hadden de oplossing. Zij zouden bemiddelen naar Engeland, want in Engeland was zijn leeftijd geen probleem.

Wel even een vraag; heeft je partner ook de opleiding via EPST/Oxford gedaan of heeft hij een ander route doorlopen en naderhand alleen EPST in willen schakelen om deuren voor hem te openen?

En als hij een andere route heeft doorlopen, welke was dit dan en hoe lang geleden heeft hij zijn brevet gehaald?

Want je zult ongetwijgeld daar waarhied vertellen maar vind dit beeld toch moeilijk te rijmen met het huidige EPST wat toch echt hetzelfde ´aanzien´geniet als een KLS als ik hier de berichten zo lees. Ken persoonlijk zelf ook een flink aantal mensen die toch redelijk snel via EPST in een rechterstoel terecht kwamen bij onder andere Transavia en BA.

Just curious...
 
Hoi Kazeven,

Hoi, Kritisch. Wij hebben intussen ook wat knopen doorgehakt. We willen nog steeds vliegen maar we willen het risico zo klein als mogelijk houden. En anders gaan we niet.


We willen ons op de KLS richten. Daar is de kans op een baan nog steeds het grootst (voor zover wij als niet-helderzienden het kunnen overzien). Wordt hij niet op de KLS aangenomen dan houden we het voor gezien.


Ik moet zeggen dat Airwork heeft ons met beide benen op de grond heeft gezet. Voor die tijd dachten we dat alles we goed zou komen. Die scholen hebben toch een garantiefonds nou dan!

Kritisch, jullie verhaal en dat van vele anderen (' 500 brieven gestuurd 2 afwijzingen terug gekregen' ' Je hebt een kruiwagen nodig' enz, enz) hebben ons de ogen geopend. En misschien hebben jullie ons wel behoed, waren we anders flink de boot in gegaan. (kan nog steeds wel natuurlijk :wegkwijt:) Mijn dank daarvoor!

Ik hoop dat Airwork dat ook voor anderen kan betekenen.
 
Kort door de bocht gezegd laat je (laten jullie) je toekomst dus voor een groot deel afhangen van besluitvorming op basis van de mening van een stel anonieme posters op Airwork? ;) Natuurlijk is Airwork een goed naslagwerk, maar laat het niet VOOR jou (lees: in plaats van jou) werken als denktank - neem het mee in je besluitvorming (dat is iig mijn advies en tevens hoe ikzelf airwork 'lees'). Ik wil je echt niet beledigen oid, maar ik lees ook dat je binnen NL (lees: KLS only want grootste baankans) wilt proberen en anders maar niet (lees: vliegen, maar niet koste wat het kost). Is de motivatie van je vriend(in) om piloot te worden (desnoods in het buitenland) wel voldoende aanwezig? Of hebben jullie goede redenen om in NL te willen blijven (hoef je hier uiteraard niet op te noemen)? Nogmaals, echt niet als belediging bedoeld, maar ben benieuwd naar een toelichting. Mag ook per PB.

Arthorizon: ik heb je verhaal op pagina 3 (nu pas) gelezen, chapeau. Maar ik heb een vraag, wat precies bedoel je met "contractors" die er 'net zo makkelijk weer uit vliegen als de eigen aanwas groeit'? Zijn dat (NL) mensen die bijv. bij Air China of Cathay Pacific werken op basis van een 0-uren contract of staan ze fixed low op de senoriteits lijst oid? Ik vermoed zoiets, maar zou het graag willen weten.
 
Last edited:
Contractors

Contractors

Arthorizon: ik heb je verhaal op pagina 3 (nu pas) gelezen, chapeau. Maar ik heb een vraag, wat precies bedoel je met "contractors" die er 'net zo makkelijk weer uit vliegen als de eigen aanwas groeit'? Zijn dat (NL) mensen die bijv. bij Air China of Cathay Pacific werken op basis van een 0-uren contract of staan ze fixed low op de senoriteits lijst oid? Ik vermoed zoiets, maar zou het graag willen weten.

Contractors are Expats that work at various Airlines around the World. They fill in the gaps at companies that do not have enough or sufficiently experienced National Pilots. Basically they are employed on renewable short-term contracts.

In the event of a downturn they will be the first people to lose their jobs. If enough Nationals are trained then they're out the door as well.

I'm one of them. I have no seniority and basically I have a three month renewable contract. This is the case with almost all Expat jobs.
 
V-entje,

Toen mijn partner aan de opleiding begon in 1996 bestond EPST nog helemaal niet en internet stond nog in de kinderschoenen, dus veel informatie was er niet. De persberichten van KLS over 'dreigend tekort piloten' werden toen ook al naar de krant gestuurd. De tekst is bijna letterlijk hetzelfde gebleven. En de kranten nemen het kritiekloos over. Liever lui dan moe. In al die jaren is er niet veel veranderd. We wachten nog steeds op het giga-tekort.

Hij heeft een sausje EPST gekregen met als enige doel: hem bemiddelen naar een baan (garantie tot aan de deur). Daar heeft hij dik voor betaald en daar heeft EPST niet de gewenste tegenprestatie voor geleverd. En al die tijd hadden ze brutaal en ongeneerd op de website staan: wachttijd tot baan is nu drie maanden. Dat geloof je toch niet? Dat ze dat durven? En dit is onze persoonlijke ervaring. Ik roep dit al een jaartje en nog geen enkele, nog geen enkele afgestudeerde epst-er mét baan dankzij epst heeft dit weerlegd ... Kan toeval zijn, dat ik weet het niet. In ieder geval komen ze niet bij bosjes in opstand tegen mijn beweringen, valt mij op. Ik heb uberhaupt nog niets gehoord van mensen die DANKZIJ hun school aan een baan zijn gekomen. Ik moet ze in ieder geval nog tegenkomen. Het zijn steeds de vliegers die nog in opleiding zijn, die verontwaardigd reageren (ik ken mensen die wel ...).

Ik denk dat het voor de balans goed is dat ook dit soort verhalen aan bod komen. En als je je hierdoor laat afschrikken, dan was je toch al niet gemotiveerd genoeg. En dan nog, je hoeft motivatie niet heilig te verklaren. Je moet ook nog aan een paar andere woorwaarden voldoen. Het helpt enorm als je nog maar rond de twintig jaar bent, perfecte gezondheid zowel mentaal als fysiek hebt, minimaal vwo, onbetwistbare leiderschapskwaliteiten, uitstekende sociale vaardigheden, netwerker pur sang en een onbedwingbare ik moet en ik zal en ik wil niets anders-motivatie hebt. De testen van de scholen stellen niet zo veel voor. Daar moet je je niet op blind staren. Het zegt in ieder geval weinig over je managementkwaliteiten en die zal je hard nodig hebben om door te kunnen groeien. Anders haal je je brevetten wel, maar kom je daarna nog nergens.

Wil je na het lezen hiervan er alsnog aan beginnen: hartstikke goed.
 
Hoi Kazeven,

Fijn dat je nog reageert! Ben heel benieuwd hoe het verder gaat ...

Ik wens je heel veel succes!!!!!!!!!!!!!!!!
 
V-ent,

Nog ff. Je noemde transavia in relatie tot EPST. EPST maakte daar toen ook al reclame mee. Transavia stond zelfs genoemd op hun website. Ik heb toen achteraf P&O van Transavia maar eens gebeld om te verifieren of het eigenlijk allemaal wel klopte en die zeiden toen nog: EPST-wie????? Daar doen wij helemaal niets mee. Misschien dat het nu anders is, maar het rijmde niet met wat ze beweerden en op hun website durfden te publiceren.
 
Ik roep dit al een jaartje en nog geen enkele, nog geen enkele afgestudeerde epst-er mét baan dankzij epst heeft dit weerlegd ... Kan toeval zijn, dat ik weet het niet. In ieder geval komen ze niet bij bosjes in opstand tegen mijn beweringen, valt mij op. Ik heb uberhaupt nog niets gehoord van mensen die DANKZIJ hun school aan een baan zijn gekomen. Ik moet ze in ieder geval nog tegenkomen.
Ik ken toevallig een vader van een EPSTer die begin dit jaar bij KLM begonnen is, samen met een paar andere klasgenoten van hem. De rest van zijn klas was ook aan de bak gekomen, o.a. bij British Airways, Malaysian en ik dacht ook Transavia.
 
Nosig, ik denk dat Kritisch refereert aan het feit dat EPST niet in staat is geweest om mensen aan het werk te helpen. De mensen die jij kent, hebben die dat op eigen kracht gedaan, of is EPST voor hen in de bres gesprongen?

Hij heeft een sausje EPST gekregen met als enige doel: hem bemiddelen naar een baan (garantie tot aan de deur). Daar heeft hij dik voor betaald en daar heeft EPST niet de gewenste tegenprestatie voor geleverd
 
Nosig, ik denk dat Kritisch refereert aan het feit dat EPST niet in staat is geweest om mensen aan het werk te helpen. De mensen die jij kent, hebben die dat op eigen kracht gedaan, of is EPST voor hen in de bres gesprongen?

Dat was 1 klas van EPSTers die net klaar waren, zoveel had ik begrepen. De KLM link is sowieso via EPST geregeld, de BA link zullen ze ongetwijfeld ook door Oxford hebben, de rest weet ik niet. Dus wat Kritisch zegt klinkt niet bekend, maar het zou natuurlijk handig zijn als vliegende EPSTers hun zegje hier doen.
 
Contractors are Expats that work at various Airlines around the World. They fill in the gaps at companies that do not have enough or sufficiently experienced National Pilots. Basically they are employed on renewable short-term contracts.

In the event of a downturn they will be the first people to lose their jobs. If enough Nationals are trained then they're out the door as well.

I'm one of them. I have no seniority and basically I have a three month renewable contract. This is the case with almost all Expat jobs.

Well, thank you for your explanation. It's almost exactly what I thought, besides the shortterm contracts.
 
Clarification

Clarification

Well, thank you for your explanation. It's almost exactly what I thought, besides the shortterm contracts.

Just to clarify - I have a 2 year contract but there is a 3 month notice period from either party. That's why in reality this is a 3 month renewable contract.
 
@ Kritisch

Ook al begrijp ik je behoefte om wannabe´s te waarschuwen (waarvoor hulde) toch denk ik dat een vergelijking tussen EPST in 1996 en EPST in 2008 (12 jaar!) een beetje scheef is.

Inmiddels zijn we 12 jaar verder en heeft EPST toch wel bewezen om vliegers daadwerkelijk bij maatschappijen onder te brengen ook al denk ik dat heel veel van hen het nog op eigen kracht hebben gedaan.

Ik ken (en ja daar gaan we weer) persoonlijk 3 mensen die door bemiddeling van EPST (Transavia benaderde EPST, die vervolgens het CV van de studenten opstuurde waarna de student werd uitgenodigd) aan een baan bij Transavia zijn gekomen. Dit heb ik dus niet EPST gehoord maar van de studenten zelf.

De vliegers die in de UK zitten die EPST hebben gedaan zijn daar gekomen door de contacten van Oxford en idd niet zozeer door EPST. Dit heb ik gehoord van 2 jongens die nu zelf bij BA vliegen.

Maar ik denk dat het goed is dat je aangeeft dat je niet gelijk moet geloven dat de school je wel even ergens onder weet te brengen. Zou ook wel erg naief zijn, vooral in deze tijd. Ze kunnen veel voor je doen als je een goede school hebt maar uiteindelijk zal je toch zelf het meeste moten doen.
 
Back
Top