Pilotentekort vs. werkloze piloten

Weet iemand ook of het reel is om vanuit een andere baan te blijven solliciteren? Stel je hebt informatica of rechten gedaan, en als het even niet lukt omdat de markt tegen zit ga je werken als programmer of jurist ofzo. Daarvan je schuld beginnen af te betalen , en in het weekend met een Cessna de lucht in om current te blijven.

Hoi Kazeven,
Zo heb ik het gedaan. Klaar met opleiding in 2000, toen geprogrammeerd tot 2004.
Overal gesolliciteerd, maar 12 vlieguren in het afgelopen jaar op je CV staat niet echt goed. Ik heb in 2003 eigen bedrijf opgezet voor rondvluchten naast het programmeren en ik ben er zeker van dat die zet me uiteindelijk aan een baan heeft geholpen. Niet vanwege de vele vlieguren, maar omdat ze zagen dat ik zelfs na 4 1/2 jaar nog gemotiveerd was.
Het blijft dus een beetje een gok, in mijn geval heeft het goed uitgepakt!

Grtz,
Vervlogen
 
Ik heb het al gezegd, maar zeg het gewoon nog een keer.

Beer = 37, lowtimer en heeft net een baan gevonden en nog wel in Nederland ook.

Ik zeg niet dat het een "gezonde" situatie is en het is zeker een risico. Voor mij was de belangrijkste vraag "als ik het niet doe en ik wordt wakker op een dag, heb ik dan spijt?".
Ik ben vrij simpel. Ik heb liever spijt van dingen die ik doe, dan van dingen die ik niet heb gedaan. Mijn gok is goed uitgepakt en dat zal niet voor iedereen zo zijn. Maar onmogelijk is het niet.
Als je hart in de luchtvaart ligt, go for it. Bij de minste twijfel? Niet doen...

Just my 2 cents.
 
Hoi Kazeven,
Zo heb ik het gedaan. Klaar met opleiding in 2000, toen geprogrammeerd tot 2004.
Overal gesolliciteerd, maar 12 vlieguren in het afgelopen jaar op je CV staat niet echt goed. Ik heb in 2003 eigen bedrijf opgezet voor rondvluchten naast het programmeren en ik ben er zeker van dat die zet me uiteindelijk aan een baan heeft geholpen. Niet vanwege de vele vlieguren, maar omdat ze zagen dat ik zelfs na 4 1/2 jaar nog gemotiveerd was.
Het blijft dus een beetje een gok, in mijn geval heeft het goed uitgepakt!

Grtz,
Vervlogen
Bedankt voor je verhaal Vervlogen!:)
Dat geeft de burger hoop. Een kwestie van lange adem en motivatie.

Mag ik vragen waarom je maar 12 vlieguren had? Was er er geen mogelijkheid om in de weekenden/vakanties nog meer uren te maken door een Cessna te huren??
 
Bedankt voor je verhaal Vervlogen!:)
Dat geeft de burger hoop. Een kwestie van lange adem en motivatie.

Mag ik vragen waarom je maar 12 vlieguren had? Was er er geen mogelijkheid om in de weekenden/vakanties nog meer uren te maken door een Cessna te huren??

Jawel, maar dat kost geld :niet_bli:
Alle rondvluchtbedrijven wilden me alleen maar hebben als ik er de hele week zat en na 2 jaar had ik al mijn vrienden/kenissen/... die wilden vliegen al rondgevlogen.
 
Correct gesproken.

Tenzij je natuurlijk ergens een gigantische financiële reserve hebt, maar dan had je al niet geleend waarschijnlijk...
 
Dus 'uitzingen' tot de economie weer aanterkt is niet echt een reele optie..

Tenzij je ervoor zorgt dat je al een beroepsopleiding hebt afgerond voor de vliegopleiding. Dan is dat je financiele reserve.

Het grootste risico ligt toch bij het alleen HAVO hebben afgerond, daarna als 18 jarige de vliegschool in en geen baan. Dan wordt het erg lastig.
 
Tenzij je ervoor zorgt dat je al een beroepsopleiding hebt afgerond voor de vliegopleiding. Dan is dat je financiele reserve.

Het grootste risico ligt toch bij het alleen HAVO hebben afgerond, daarna als 18 jarige de vliegschool in en geen baan. Dan wordt het erg lastig.

Helemaal met je eens! Ik ben wel gelijk na het VWO begonnen en had geluk dat ze om mensen zaten te springen in de IT EN dat een vriend van mij een eigen bedrijf had waar ik kon beginnen.
Het advies dat ik aan iedereen geef is om eerst HBO/ WO te doen (liefst nog met wat werkervaring) voordat je gaat vliegen. Dan ben je nog steeds maar 23-24 en heb je ook nog eens een keer wat levenservaring opgedaan.
 
@ vervlogen

@ vervlogen

Ik ben het er ook mee eens, alleen heb ik nu me propedeuse Aviations studies gehaald (HBO) en VWO gedaan. Ik ben selectie aan het doen voor de EPST (vind ik de beste, in opleiding en selectiebeleid), omdat het toch teveel kriebelt om aan de vliegopleiding te beginnen. Ik heb wat van het luchtvaartwereldje gezien het afgelopen jaar en ik vind het geweldig. Natuurlijk heb ik getwijfelt of ik mijn hbo moet afmaken, maar ik wil dit zo graag en met een opleiding aan de EPST heb je toch een behoorlijke kans om goed terecht te komen. Niks is natuurlijk zeker maar ik ben toch bereid om nu te beginnen met misschien wel een klein risico.

Groeten Jeroen
 
HBO/WO gedaan hebben heeft niet echt veel zin. Bedrijven nemen toch liever iemand waarvan ze weten dat ie er gewoon blijft werken en niet iemand die weg is zodra ie een baan als vlieger krijgt aangeboden, kom je toch weer op uitzendwerk uit.
 
Als je een Wo/HBO diploma hebt, heb je toch echt wel veel meer kans op een goede baan, dan wanneer je vlieger bent zonder werk. En bedrijven zullen geen mensen met bijvoorbeeld WO diploma weigeren, als ze die nodig hebben, alleen omdat de vlieger weg kan gaan als hij werk als piloot vindt.

Groeten Jeroen
 
@Fokkerkoning.
Met Wo/HBO kom je ook binnen het uitzendwerk op de betere banen.
Met alleen havo kan je waarschijnlijk captain worden op het "Nespresso" apparaat terwijl je met bijvoorbeeld HBO ict of WO communicatie naar de wat luxere klussen kan.
 
grappige is dat ze bij uitzendbureaus al een erg hoge pet op hebben van mensen die een vliegopleiding hebben gedaan, dus de baantjes waren wel ok, was bij ons geen verschil in salaris tussen de mensen die een hbo/wo hadden gedaan en de rest.
 
HBO

HBO

Het is meer een soort vangnet denk ik, zodat je iets achter de hand hebt en niet op je Havo o.i.d. hoeft terug te vallen wanneer je afgekeurd wordt.
 
Last edited:
Ik was echt nooit aan een selectieronde begonnen zonder mijn HBO. Zeker niet in de ze tijden.

Gezien de huidige ontwikkelingen is de kans groot dat ik straks een nummertje mag trekken als ik klaar ben. Wachten dus.

Maar dan haal ik nog wel even mijn pak en stropdas uit de kast en ga ik tijdelijk weer gewoon naar kantoor (er zijn ergere dingen)

Maar heb inmiddels wel ruim 8 jaar werkervaring in de IT (online betaal business) en daar een leuk netwerk en en een berg vol ervaring aan over gehouden. Die zorgen er straks voor dat ik gelijk weer kan beginnen bij een baan waar ik relatief makkelijk gelijk kan beginnen met het terugbetalen van schuld ook al vlieg ik nog niet.

My point: Zorg voor een papiertje van een gedegen beroepsopleiding. Slaap je een stuk makkelijker in barre tijden


Geen Appie Heijn voor deze jongen. Alleen de gedachte al.....brrrrrrr. :eek!:


@ Fokkerkoning:
nemen toch liever iemand waarvan ze weten dat ie er gewoon blijft werken

Je moet natuurlijk wel heel dom zijn (niet lullig bedoeld) om bij een sollicitatie te gaan roepen dat je vertrekt zodra je een baan als piloot hebt. Ja tuurlijk zal niemand je dan aannemen. Dat deel van je CV moet je gewoon weglaten. Gewoon aangeven dat je anderhalf jaar gereisd hebt (o.i.d.) en dat je nu klaar bent voor de volgende stap en dat is een hele grote carriere bij het betreffende bedrijf.
 
de Lufthansa wil ook HBO of VWO opleiding, zonder KLS/NLS is dat toch een zeer belangrijk punt wil je in Europa bij een grote carrier aan de slag. naast BA, AF/KLM heb je hier toch niet veel meer.
 
Misschien kan, nu het economisch klimaat zo omgeslagen is, de topictitel veranderd worden in iets als: Werkloze piloten en de economische recessie ?

Geeft ook een wat duidelijker signaal af aan de enthousiastelingen die net nieuw op dit forum komen...

Groetjes,

Kazeven.
 
Back
Top