Zeer kritische noot over Stella

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Morning Glory
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Pilatus_B4:

Van wat ik heb gehoord van Stella studenten, is dat zij nog steeds worden geacht om een brandstoftoeslag a la 4000 euro te betalen. Dat terwijl de brandstofprijs juist enorm gedaald is.
De eerste lichting studenten die gebruik ging maken van het USA traject kwamen bedrogen uit. Instructeurs moesten nog uren maken om les te mogen geven. Resultaat: 9/10 vlieguren in 3 maanden.
Het is nog steeds aan de orde van de dag dat studenten maar 2/3 keer per week worden ingeroosterd. Wat neerkomt op 1 a 2 vlieguren per week ( rekening houdend met het weer )

Ik heb dit dus ook uit eerste hand vernomen. Zoals iedereen hier weet ben ik geen fan van de Stella Aviation Academy.

Ze runnen daar een business en daar komt bij kijken dat ze zoveel mogelijk klanten willen binnen halen. Heb ik helemaal geen probleem mee.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat leerlingen zodra ze aan de opleiding beginnen heel zwak staan. Je bent dan eigenlijk helemaal aan de goden overgeleverd (zie de post van Mr Jones hierboven). Wat ik nog erger vindt is dat de opleiding heel veel vertraging oploopt en ook nog meer kost. Dit alles komt volledig op rekening van de leerling. De school neemt zijn verantwoording niet over zijn eigen fouten.

Ik voel me blijkbaar geroepen en anderen zoals Julien, Surferboy en Koning Lucht ook, mensen te informeren over hoe het werkelijk toegaat op scholen en in de burgerluchtvaart.

Als je al je info haald bij de sales mensen van Stella en andere scholen, die doodleuk lopen te verkondigen dat de krediet crisis weinig of geen invloed heeft op de luchtvaart dan kom je bedrogen uit. Ik heb het dan voornamelijk over mensen zoals Rafa die al gehersenspoeld lijkt te zijn door het Stella management. Ik kan je hier melden dat ex collega's van mij met o.a. 737, 767, A320 ratings in call centres werken en DHL busjes rondrijden. Mijn vraag aan jou hoe ga je met ze concurreren en tegelijkertijd 150 000 euro aflossen.

Nogmaals Dat Stella een product leverd waar een overschot aan is okay dat is aan de toekomstige klanten van ze te bepalen hoe daar mee om te gaan. Maar dat er zulke grote vertragingen zijn en de kosten volledig uit de hand lopen dat hoor je niet op de opendag. Daarom vertel ik je het hier.

Hasta

FC
 
Ten eerste wil ik zeggen dat ik de commentaren van Julien, Iz, PH-JPC, Mike5, Flying Sarko, Dr. Feelgood en anderen erg op prijs stel. Het is fijn dat ervaren vliegers de tijd willen nemen hun hulp te bieden op een forum als deze. Daar zijn zij zelf natuurlijk niet direct bij gebaat. En het is belangrijk dat wij wannabe's hun adviezen zeer serieus nemen. Dat doe ik persoonlijk dan ook absoluut.

Het lijkt er af en toe alleen op alsof men vergeet dat iedereen een andere achtergrond heeft, en om welke reden dan ook bij iedere school terecht kan komen. We leven nu eenmaal in een vrijemarkt economie en keuze staat vrij. Men is vrij om te kiezen voor een school als Stella als hen dat zo uitkomt. Dan kan het best zijn dat de persoon de adviezen van ervaren vliegers opvolgt en Stella als laatste keuze op het verlanglijstje staat. Als andere scholen om welke reden dan ook afvallen, wordt het uiteindelijk dus toch Stella. Want deze persoon wil piloot worden.

Zoals het lastig kan zijn werk te vinden kan het ook lastig zijn een school te vinden. Dat is dan misschien de eerste oefening op weg naar een carriere in de lucht; doorzettingsvermogen trainen. Maar als deze persoon eenmaal bij Stella is beland, is het niet erg motiverend zo veel negatieve verhalen erover te lezen. Stella komt in deze thread af en toe kansloos over. Het mag dan misschien niet de meest populaire school te zijn maar kansloos is ze ook niet.

Stella is ook een van de weinige scholen met een garantiefonds. Dat zal voor velen wel een doorslag zijn. 150k is natuurlijk erg veel geld om te moeten lenen. Maar als je na al de goeie adviezen van vliegers op dit forum toch een carriere in de lucht ambieert, is een garantiefonds voor velen misschien de enige mogelijkheid om zo'n opleiding te kunnen betalen. Ook al kost deze twee keer zo veel als andere mogelijkheden.

Ik ga expres geen quotes toevoegen, maar af en toe zou ik graag zien dat kritiek iets meer constructief zou zijn. We kunnen het dan nog steeds serieus nemen. Wanneer iemand dan met oogkleppen op toch voor de eerste de beste opleiding gaat, en later met een torenhoge schuld zit die die niet kan afbetalen, hoeft hij van mij ook geen sympathie te verwachten. Maar daar heb ik ook nog niemand hier om zien vragen.

Ik wil wel nogmaals de vliegers voor hun inzet bedanken, de geintereseerden op het voor hen juiste pad te helpen.:D
 
Nog even een bijdrage van een man op leeftijd...

Ik heb zo'n 4 jaar geleden de selectie doorlopen bij Stella (toen net van naam verandert). Ik ben er doorheen gekomen, maar heb toen toch besloten om niet aan de integrated opleiding te beginnen. Ik vond de sfeer goed bij Stella, maar tegelijkertijd ook misschien wel te gemoedelijk. Ik was een jaar eerder al eens bij een informatieavond van EPST geweest en daar werd mij gewoon keihard in mijn gezicht gezegd, doe het niet, je bent te oud! Toen ik dat bij Stella kenbaar maakte kreeg ik ook van Dhr. S. een commercieel en rooskleurig verhaaltje te horen hetgeen mijn argwaan wekte.

Desalniettemin was voor mij de voornaamste reden om het niet te doen de onzekerheid en de thuissituatie. Ik had samen met mijn vriendin een jaar eerder een huis gekocht en het was duidelijk dat als ik voor de integrated opleiding zou gaan ik en mijn vriendin en onze woning zou verliezen. En dat in die onzekere tijd. Als ik er nu op terug kijk denk ik dat het juist een hele goede tijd was om de opleiding te starten. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat ik dan nu als beroepsvlieger aan de bak was geweest. Maar of ik ook gelukkiger zou zijn dan nu het geval is...?!

Was het het allemaal waard geweest? Ik denk het niet. Ik zat destijds op cloud nine en bekeek alles door de roze bril. Het was mijn droon, dus alles werd positief vertaald in mijn hoofd. Gelukkig heb ik voldoende verstand om toch een stap terug te doen en alles rationeel te bekijken. Het was een groot risico en ik moest er heel veel voor opgeven. En waarvoor? Was het vliegen wel wat ik er van verwachtte? Was mijn beeld wel juist? En was het risico niet heel erg groot om later een droom armer en een illusie rijker te zijn? Met een bank die in mijn nek zit te hijgen om zijn 1.5 ton terug te krijgen...

Ik heb toen besloten om het niet te doen. Het bleef echter kriebelen en toen ik met mijn zwager mee vloog was ik weer helemaal verkocht. Ik heb daarna een minicursus vliegen van mijn vriendin gekregen voor mijn verjaardag en toen wist ik het zeker, ik ga vliegen! Ik heb eerst mijn PPL gehaald om eens te bekijken wat er allemaal bij kwam kijken en of ik het nu werkelijk zo leuk vond. Ja dus! Wat heet, sinds ik een IFR les meegemaakt heb weet ik het zeker, dit is wat ik wil!

Nu dus met de beroepsopleiding bezig in modulaire vorm. Op deze manier kan ik de kosten in de hand houden en het geheel naast mijn baan voltooien. Hierdoor heb ik straks ook nagenoeg geen schuld en kan ik altijd terugvallen op mijn huidige baan. Weinig tot geen risico dus. Ja natuurlijk, het kan zijn dat ik mijn droom niet kan verwezenlijken, maar dan heb ik het in ieder geval wel geprobeerd! De mogelijkheden liggen niet voor het oprapen en waarschijnlijk is het beter om de opleiding op dit moment even in de koelkast te zetten. Maar ja, ik ben 31 en dus oud in deze branche! Nog langer wachten zal mijn kansen alleen maar verder doen slinken, dus ik ga gewoon door! Het is een ingecalculeerd risico, maar ik ga er voor. Ik hoop maar dat de financiële crisis snel achter de rug is. En dan zullen we zien dat de luchtvaart weer booming business wordt, want zo hard als het onderuit gaat, zo snel krabbelt het weer oveeind...

Of het verstandig is zullen we over een paar jaar wel te weten komen. Nogmaals, ik heb het dan in ieder geval geprobeerd en kan ook buiten een baan in de luchtvaart een mooi leven hebben. Ik kan het dan namelijk altijd nog opbrengen om voor mijn plezier te vliegen. Dat heeft voor mij en mijn vriendin de doorslag gegeven.

Ik ben het eens met de stelling dat veel jongelingen erg makkelijk denken over de 1,5 ton schuld die men aan gaat. Het besef van geld is er dan denk ik nog niet. En het is inderdaad erg triest hoe de ervaren mensen hier op airwork af en toe behandelt worden. Ze geven hun ongezouten kritiek juist om de wannabees te helpen. Als ik dan af en toe die reacties zie waar men zich duidelijk aangevallen voelt en in de verdediging schiet... Lijkt me niet het juiste materiaal om plaats te nemen in de cockpit.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat je je moet afvragen als je bij meerdere selecties afvalt, of je dan door moet gaan totdat je er ergens een keer doorheen komt. Misschien ben je simpelweg niet geschikt voor het vak. Er komt meer bij kijken dan enkel een goed stel hersens. En ook meer dan enkel goede oog-hand-voet coördinatie. Neem jezelf in die situatie in bescherming en volg het advies van Julien op en vraag je ook eens af waarom je de opleiding juist niet moet doen.

Ik hoop dat iedereen zijn of haar droom kan verwezenlijken, maar laat het niet ten koste gaan van je toekomst.

Tot zover mijn 2 eurocentjes...
 
Hmm, constructieve kritiek is een klein beetje moeilijk in dit geval.. ;)

Een aantal mensen die hier posten zijn oud-Stella leerlingen (waaronder ik), mijn mening over Stella zal waarschijnlijk de keuze van nieuwe studenten niet echt beinvloeden... Maar, wat wel iets is om over na te denken:

Ik hoor een aantal mensen zeggen dat er zoveel niet-studenten zijn die negatief reageren, maar de oud-studenten die reageren zijn niet bijster positief... (De meeste die ik ken zijn sowieso niet overwegend positief over Stella). Verder zijn de mensen die 'positief' reageren in de meeste gevallen ook geen Stella-studenten, wat ik ook erg apart vind. Want volgens mij heb je als toekomstig student nog vrij weinig ervaring met Stella. Maar goed, dat is slechts mijn mening...

Dus, als iedereen die 'van Stella studenten hoort dat het niet zo erg is' deze mensen zou willen vragen om hier te posten. Ik benieuwd hoeveel er komen, tot nu toe weinig (en in mijn ogen zegt het uitblijven van reacties ook wel iets...)


@ First Choice: Ik neem aan dat je mij niet bedoeld met Rafa, if so, dan heb je mijn posts niet helemaal goed gelezen.
 
Het punt om wat ik heb gezegd ging gewoon duidelijk niet om geld. Het ging even om 2 punten:
1. Prop geen onzin in deze thread.
2. Als je piloot wilt worden, wordt het dan op de manier dat jij zelf wilt.

@ Flying Sarko:
Ik vind Julien en Surferboy op airwork 2 van de misschien ¿30? mensen die goede adviezen geven. Maar punt 1. Julien heeft het steeds over een baangarantie bij verschillende bedrijven. Maar niet iedereen kan aan een baangarantie komen toch? (@ Julien, als je je getreiterd voelt, blame me!
2. Surferboy: Je moet het geld er maar voor over hebben.

Inderdaad, het klinkt allemaal alsof ik die geld poep, het is ook heel erg veel geld. Maar sommigen hebben het ervoor over en sommigen niet. Maar ik niet. So What Is Your Problem?

@ FS: Waar vlieg je eigenlijk?

Doet dat er wat toe? Dat ik nog maar twee berichten heb gepost en in Januari 2009 me heb geregistreerd, doet mij er niet van weerhouden om kritiek op jouw posts te geven en wat PH-JPC naar voren haalt, is dat al eens eerder gebeurd. Trek je conclusie maar aan mijn profielgegevens.

En doe eens wat met je taalgebruik, Safa. Kan aan mij liggen hoor, maar ik heb toch echt vroeger geleerd dat ik mensen met u aanspreek, vooral als het gaat binnen de luchtvaart dien je elkaar te respecteren en in jouw posts komt dat helemaal niet voor. Je gaat geen verkeersvlieger aanspreken met ''als je je getreiterd voelt, blame me!'' .

Wat Julien zegt is hier zeer toepasselijk, ga eerst selectie doen bij een sponsorship. Ik begrijp het probleem écht niet waarom werkelijk niemand dit advies opvolgt. Er gaan mensen van 17 jaar een studieschuld aan van 150.000 euro! Dat is gewoon gekkenwerk en je kunt best drie jaar wachten om a) proberen bij een sponsorship aangenomen te worden en b) een studie afronden voor backup en c) een financiële reserve opbouwen. Nee, dat doen ze niet, want ze denken het zogenaamd allemaal wel te weten totdat ze natuurlijk languit onderuit gaan en er niemand meer is die ze kan helpen. Hebben we nog een goede Nederlandse uitdrukking voor: ''eigen schuld, dikke bult'' .
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af wat de redenen zijn van velen om toch voor Stella te kiezen. Als het de laatste school op je lijstje is (buitenlandse trajecten meegerekend???) dan moet je je serieus afvragen of vlieger worden niet te hoog gegrepen is. Of anders zorgen dat je alsnog in aanmerking komt voor scholen hoger op het lijstje. (bijscholing dmv wis en natuurkunde cursus)
150K voor een opleiding die meer dan 24 maanden duurt is echt van de gekken!
Bij oxford en andere engelse instanties doen ze dezelfde cursus in 12 maanden.
 
150K voor een opleiding die meer dan 24 maanden duurt is echt van de gekken! Bij oxford en andere engelse instanties doen ze dezelfde cursus in 12 maanden.

Het zou 24 maanden moeten duren, maar zoals al eerder aangegeven duurd het vaak langer, tot wel 30 maanden.

Op deze manier valt er niet meer over een integrated course te praten. In 24-30 maanden kan je het ook modulair doen naast een full-time baan als je in je vakantie hard werkt. Ja het kan. Het is bewezen, door heel hard werken. Het scheelt je de helft van het geld.

Het staat ook niet netjes op je CV als je >24 maanden over een integrated course hebt gedaan. Dan vraagt die chief pilot zich af of er niet ergens een probleem was. Ook heb je niet bewezen dat je binnen een korte tijd veel info in je hoofd kan stampen, wat echt een vereiste is tijdens een type rating.

Als ze dan iemand hebben van Oxford of andere UK FTOs die er +/- 12 maanden over heeft gedaan, dan vormt deze persoon een kleiner training risk.


Just food for thought

FC
 
..het klinkt allemaal alsof ik die geld poep..

Safa, je krijgt een laatste kans om je wat respectvoller te gedragen. Als jouw aanwezigheid op dit board alleen maar een negatieve bijdrage is dan zijn de consequenties makkelijk te bedenken.

En soms begrijp ik echt helemaal nix van wat je zegt.


Orange.
 
Wat ben ik toch blij dat ik een jaar geleden niet voor Stella heb gekozen. Alles leek zo rooskleurig.


PS: Safa jongen, zullen wij ff een potje counter striken :grijns:
 
Doet dat er wat toe? Dat ik nog maar twee berichten heb gepost en in Januari 2009 me heb geregistreerd, doet mij er niet van weerhouden om kritiek op jouw posts te geven en wat PH-JPC naar voren haalt, is dat al eens eerder gebeurd. Trek je conclusie maar aan mijn profielgegevens.

En doe eens wat met je taalgebruik, Safa. Kan aan mij liggen hoor, maar ik heb toch echt vroeger geleerd dat ik mensen met u aanspreek, vooral als het gaat binnen de luchtvaart dien je elkaar te respecteren en in jouw posts komt dat helemaal niet voor. Je gaat geen verkeersvlieger aanspreken met ''als je je getreiterd voelt, blame me!'' .

Wat Julien zegt is hier zeer toepasselijk, ga eerst selectie doen bij een sponsorship. Ik begrijp het probleem écht niet waarom werkelijk niemand dit advies opvolgt. Er gaan mensen van 17 jaar een studieschuld aan van 150.000 euro! Dat is gewoon gekkenwerk en je kunt best drie jaar wachten om a) proberen bij een sponsorship aangenomen te worden en b) een studie afronden voor backup en c) een financiële reserve opbouwen. Nee, dat doen ze niet, want ze denken het zogenaamd allemaal wel te weten totdat ze natuurlijk languit onderuit gaan en er niemand meer is die ze kan helpen. Hebben we nog een goede Nederlandse uitdrukking voor: ''eigen schuld, dikke bult'' .

Beste Flying Sarko, om je toch nog een goed gevoel te geven: Ook ik was(ben) een van de velen die de ambitie had(heeft) om piloot te worden. Mede dankzij adviezen als die jij hierboven geeft( destijds gegeven door o.a. Julien en alle andere wijze mannen op airwork) heb ik besloten om mij voorlopig te richten op een universitaire studie, te hopen dat EASA regelgeving op tijd word ingevoerd en mijn ogen op peil blijven (nu -4,25 :( ) en het over 3 a 4 jaar te gaan proberen.

Dank aan eenieder die moeite doet om jonge (meestal onwetende) aspirant-piloten te waarschuwen en een flinke dosis realiteitsbesef te verschaffen.

Edit.. Hmm ik zag later pas de post van TV, ik ben het er mee eens, zoals je in deze post kan lezen.
 
Laatst bewerkt:
Mensen mensen, ik ben hier niet de slimste maar: hier wordt alleen maar gekloot. De berichten die hier zijn gepost, welgeteld: #464 waarvan er 90% van de berichten die komen van gebruikers die helemaal niets met Stella te maken hebben, of hebben gehad. Dan komt er een fransman die alleen maar zit te lullen; ja baangarantie, baangarantie baangarantie en als je de selectie niet haalt, wat dan?. En een dronken ATC die zegt dat als hij een vliegopleiding zou gaan volgen, sowieso niet naar Stella zou gaan. En een bijna EMB 190 piloot die steeds zegt dat het bij NLS beter gaat dan Stella en dus NLS verkiest boven SAA, dit is echt pure shit, dit heeft diegene gewoon uit zijn neus gezogen.

Ik kom van geen 1 van deze scholen, maar heb wel nauwe contacten met studenten die daar hun opleiding doen/hebben gedaan. Deze studenten vinden dit gewoon 1000% shit. We weten dat iets niet 100% perfect kan zijn, waarom wordt er hier dan zoveel gezeurd?
Als iemand zijn opleiding niet wilt doen bij NLS/AIS/LLS/DFA/SAA, maar het eerst probeert bij scholen/bedrijven met een BAANGARANTIE waarbij diegene de selectie niet haalt, en het probeert bij andere scholen waar het weer niet lukt en het uiteindelijk probeert bij NLS/AIS/LLS/DFA/SAA en wordt aangenomen, so be it! Natuurlijk weten we wel dat als SAA zijn selectie zal gaan versoepelen als het de 500 wilt gaan bereiken. Maar a.u.b. bemoei je niet met de management taken van SAA, als je niet eens je voet op hun territorium hebt gezet.

Je weet het zelf waarschijnlijk ook wel, bij GEEN ENKELE VLIEGSCHOOL heb je een baangarantie .

Niet naar Stella gaan omdat het modulair ook kan, kies wat je wilt. Vlieger worden is sowieso niet goedkoop. Het kost geld, veel geld!

That's my word.

Safa

(PS: Stan, was jij niet diegene die was afgewezen bij Stella? Je hebt selecties gedaan bij SAA maar doet nu zeer negatief over SAA?)

Mensen met een instelling hoe jij je hier profileert, zullen immers nooit aan een baan geraken.

Denk je werkelijk dat ik energie in jou ga steken als je je zo achterlijk opstelt? Sterker nog, als ik stukken lees van mensen zoals jij, dan vraag ik me toch echt af of ik nou geen medelijden met dit soort mensen moet hebben.

Ik ga nu lekker eten en laat mijn frustraties achter. LimaZulu was al een traumatisch ervaring, laat me dus niet nog een keer door een 15-jarige het veld uitslaan :grijns:
 
Laatst bewerkt:
Ik wordt hier geloof ik ook uitgedaagd, maar zie dat er al redelijk op gereageerd is (eindelijk weer een thread met wat pit). Ter herhaling, ik denk dat andere scholen naast de bekende top drie op zich niet slechter noch beter zijn qua opleiding. Het probleem komt vooral pas na de opleiding en dat is iets wat huidige leerlingen vaak nog niet beseffen. Daar onderscheiden zich de scholen pas echt, helaas (want er valt dan niet veel meer aan je cv te doen).

Daarmee is niet gezegd dat je bij een school zoals Stella niet aan de bak komt, alleen je keuze is gelimiteerd tot de airlines die altijd al open staan voor iedereen met een brevet en nil ervaring (en dan had je het inderdaad net zo goed modulair, dus goedkoper maar zonder garantiefonds, kunnen doen). En dat is niet veel, zeker niet in slechte tijden, als je schuld ondertussen net zo hoog is als bij de andere scholen. Een bewuste eerste keuze kan dus gewoon erg belangrijk zijn voor mensen die een vliegopleiding willen doen, wil je de risico's zoveel mogelijk beperken.

En daar is airwork voor een groot gedeelte voor bedoeld (ooit begonnen als een forum behorende bij een boek met dat doel), om meningen en advies te geven voor bewuste keuzes. Maar ja, een mening is net als een poepgaatje... iedereen heeft er eentje. Dus uitfilteren hoort er bij. En als iemand alsnog voor Stella kiest is dat zijn of haar goed recht. Ik denk dat er ongetwijfeld goede instructeurs tussen zitten (ken er ook eentje, al geloof ik dat hij er geen les meer geeft, zal het volgende week eens vragen) en dat je, door de opleiding in Nederland te doen, ook op een aantal aspecten meer oppikt dan bij andere scholen. Maar het vervolgtraject is zover ik weet niet bestaand, daarom zou ik die school nog steeds bij niemand aanraden als je toch een sloot geld wil uitgeven.
 
Ik wordt hier geloof ik ook uitgedaagd, maar zie dat er al redelijk op gereageerd is (eindelijk weer een thread met wat pit). Ter herhaling, ik denk dat andere scholen naast de bekende top drie op zich niet slechter noch beter zijn qua opleiding. Het probleem komt vooral pas na de opleiding en dat is iets wat huidige leerlingen vaak nog niet beseffen. Daar onderscheiden zich de scholen pas echt, helaas (want er valt dan niet veel meer aan je cv te doen).

Daarmee is niet gezegd dat je bij een school zoals Stella niet aan de bak komt, alleen je keuze is gelimiteerd tot de airlines die altijd al open staan voor iedereen met een brevet en nil ervaring (en dan had je het inderdaad net zo goed modulair, dus goedkoper maar zonder garantiefonds, kunnen doen). En dat is niet veel, zeker niet in slechte tijden, als je schuld ondertussen net zo hoog is als bij de andere scholen. Een bewuste eerste keuze kan dus gewoon erg belangrijk zijn voor mensen die een vliegopleiding willen doen, wil je de risico's zoveel mogelijk beperken.

En daar is airwork voor een groot gedeelte voor bedoeld (ooit begonnen als een forum behorende bij een boek met dat doel), om meningen en advies te geven voor bewuste keuzes. Maar ja, een mening is net als een poepgaatje... iedereen heeft er eentje. Dus uitfilteren hoort er bij. En als iemand alsnog voor Stella kiest is dat zijn of haar goed recht. Ik denk dat er ongetwijfeld goede instructeurs tussen zitten (ken er ook eentje, al geloof ik dat hij er geen les meer geeft, zal het volgende week eens vragen) en dat je, door de opleiding in Nederland te doen, ook op een aantal aspecten meer oppikt dan bij andere scholen. Maar het vervolgtraject is zover ik weet niet bestaand, daarom zou ik die school nog steeds bij niemand aanraden als je toch een sloot geld wil uitgeven.

Verslikt zich in z'n flesje water :haha:

Verder mooi gesproken Nosig!

Vraag is alleen wel of er wat mee gedaan wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan