WEL of NIET starten?

Ik zou er gewoon mee wachten. er schijnen alleen al in Nederland honderden werkeloze vliegers rond te lopen. Waar moeten die in godsnaam allemaal heen? Waardoor denk jij dat je straks je kunt onderscheiden?

Bij de meeste maatschappijen moet je tegenwoordig je rating zelf betalen, hoe ga je dat financieren? Het salaris wat je vervolgens krijgt is dusdanig laag dat je daar misschien alleen de rente van kunt betalen. Hoe ga je het dan vervolgens doen als je daarna op een grote kist kunt vliegen en vervolgens weer een bankgarantie moet afgeven of zelfs je eigen rating moet betalen?

Op dit moment is de markt zeer slecht. Bij 1 van de grootste uitzendbureau's voor vliegers ter wereld staan op dit moment 12000 vliegers ingeschreven. Het wil niet zeggen dat al deze vliegers werkeloos zijn, maar het geeft toch een aardige indicatie. Zelfs voor zeer ervaren vliegers is het op dit moment zeer moeilijk om een baan te vinden!!


De meetse vliegscholen handelen gewoon in dromen. Het is een supercommerciële branche, waarbij het enige wat telt jouw geld is. Als je toch vlieger wilt worden probeer dan de Klu eens!
 
Als je wil vliegen moet je dat gewoon doen. Live the dream!! Je kan wel blijven wachten totdat de markt voor vliegers weer aantrekt (totdat je ongeveer 80.00 ons weegt dus), maar dan is het te laat!! Dan sta je sochtends op de A-12 om kwart over zeven in je lease-bak in de file en elke keer als er een kist overkomt kijk je naar boven denkend: "shiiiit, daar had ik in kunnen zitten".

Denk er wel goed over na. Hoe moeilijk ook voor te stellen, hou er rekening mee dat je een paar ja op een houtje moet bijten. Ik zou ook voor een wat grotere vliegschool gaan die toch wat meer ervaring hebben met sollicitaties en contacten met maatschappijen hebben. Kijk eens op piloten.be naar Olivier moens. Hij is in november 2002 begonnen aan EPST en zit nu in typerating bij Britannia. Het kan dus kennelijk wel als lowtimer!!

tot zover een naïve wannabe vlieger
 
2ndEvilernie, No offence, maar is het in dit geval niet juist een beetje dat de uitzondering de regel bevestigt? Ik bedoel als er dagelijks tientallen piloten aangenomen zouden worden, zou je je waarschijnlijk dit geval niet herinneren.

Groet Koning Lucht.
 
2ndEvilernie zei:

Kijk eens op piloten.be naar Olivier moens. Hij is in november 2002 begonnen aan EPST en zit nu in typerating bij Britannia. Het kan dus kennelijk wel als lowtimer!!

tot zover een naïve wannabe vlieger

Even ter informatie. Die jongen heeft nog kunnen profiteren van het contract dat epst met ctc had.
 
Misschien staan al die andere jongens nu wel in de file te kijken naar de overvliegende vliegtuigen en denken ze; daar sta ik dan met Euro 150000 schuld en geen baan, was ik er maar nooit aan begonnen!
 
Jo gasten!

Ik begrijp dat iedereen graag zijn opleiding in NL volgt en dan daarna graag ook in NL een baan krijgt/vindt. Die tijden zijn voorbij, en dat weten de meeste ook.
Maar, Spanje..... Waarom wil iedereen in Spanje beginnen? Omdat DenimAir daar ook vliegt??

Zoek het eens dichter bij huis. In Bremen heb je de school van LH, PROBEER het daar eens, als je daar mag beginnen heb je:
- GEEN Mega studieschuld
- een zeer goede baan bij een stabiel bedrijf
- mischien een jaartje wachten (wie moet dat tegenwoordig niet)
maar dan met veel minder rente en aflossing die je moet betalen.
- een baan om de hoek vergeleken met Spanje & Co

Het lijkt me het proberen waard!!

Groeten!
 
In wat voor taal wordt er eigenlijk les gegeven op de LH school?
Ik hoop niet op duits, al ben ik er wel bang voor :D
 
Even ter informatie. Die jongen heeft nog kunnen profiteren van het contract dat epst met ctc had.

Inderdaad, wat dat betreft is dat wel veranderd. Ik geloof dat er nog geen afgestudeerde studenten bij EPST zijn die het "zonder CTC" traject al hebben afgerond dus het is nog onduidelijk hoe "makkelijk" zij een baan kunnen vinden.

Gr

V.
 
Voor zover mijn informatie correct is zijn er wel als mensen klaar met EPST zonder CTC. Wat ik heb gehoord zijn er mensen via EPST naar oxford gegaan en hebben via het programma van Oxford volgende maand een gesprek bij British Airways. Dus er zijn wel mogelijkheden.

Hier in de UK ziet het er gematigd positief uit.

Het vraagstuk of je nu moet beginnen ja of nee is moeilijk. En zoveel mensen er zijn zoveel meningen zullen er ook zijn. Zelf ben ik binnen twee jaar van niets tot rechterstoel A321 gegaan. Dus ik ben redelijk positief maar ik ken ook verschillende mensen die inderdaad al lange tijd thuis zitten en ik kan me voorstellen dat deze er een andere mening op nahouden dan ik.

Helaas kan men niets met zekerhed zeggen in de luchtvaartwereld. Er zijn twee dingen die belangrijk zijn en dat zijn je theorie- en vliegresultaten en een grote doses geluk. En dan komt natuurlijk de vraag hoeveel jij ervoor over hebt om je geluk te beproeven.

Ik wens je heel veel succes met je beslissing.

Groeten FT.
 
Wel/niet starten met vliegopleiding?

Wel/niet starten met vliegopleiding?

Hallo, in een tijd van recessie (die om de tien jaar terugkomt) is het een dilemma om te gaan voor de vliegopleiding.

Wat ik wel van piloten hoor is de pensioneringsgolf (waarbij dit en volgend jaar wel degelijk plaatsen zullen vrijkomen) en vlootuitbreiding. (6 bemanningen per nieuw vliegtuig)

Reken dus maar uit...
 
Wel/niet starten met vliegopleiding?

Wel/niet starten met vliegopleiding?

Aansluitend: de vraag zal de 600 gaan overstijgen, heb ik gehoord van iemand van de KLS.
Ook de wachtlijsten van de KLS zullen dat niet meer aankunnen.

Achteraf is dit vehaal veelvuldig verteld. Maar dit is gewoon een realiteit. Je kunt weliswaar niet de cockpit meer in, maar reken er maar op dat er veel 'grijze hoofden' bijzitten!

En als de vraag het pilotenaanbod overstijgd, heb je spijt, dat is zeker.
 
Wat ik wel van piloten hoor is de pensioneringsgolf (waarbij dit en volgend jaar wel degelijk plaatsen zullen vrijkomen)
Dit verhaal doet jaarlijks de ronde en komt niet van piloten maar van vliegscholen.
Er komt geen pensoiensgolf.

Aansluitend: de vraag zal de 600 gaan overstijgen, heb ik gehoord van iemand van de KLS.
Dat heet KLS propaganda die alleen maar zieltjes met zakjes geld willen veroveren.

Zijn jullie nou zo dom of ben ik nou zo slim?
 
Dat is helemaal waar. Net als dat er toen ook piloten met pensioen gingen. We merkten het niet door de vreemde vraag-aanbod cyclus die zich ook al heel lang voordoet. De laagconjunctuur (recessie) speelt ook parten.

Er werden dus meer piloten opgeleid dan dat er nodig waren.
Nu zijn er piloten die al jaren niet aan de bak zijn gekomen, failliet zijn geraakt en het huis hebben moeten verkopen.

Kommer en kwel dus! Maar 'regeren is vooruitzien' en ooit zal het beter gaan. Het is namelijk nog nooit in Europa gebeurd dat het ZO slecht ging met de economie dat het hele land failliet is gegaan.
 
Vliegzerk zei:
Zo was het en zo is het... zo zal het ook nog wel blijven.
Jammer dat mensen zich dat pas realiseren als het te laat is en de ouders hun huis moeten verkopen.

Ik weet niet in welke tijd jij bent blijven hangen, maar het huis als onderpand is er tegenwoordig niet meer. Er bestaan realisten en pessimisten....Ik wordt op dit forum erg moe van deze laatste groep. Er zijn al genoeg discussies geweest over het wel of niet starten...wat mij de betreft kan bij de eerstvolgende het slot er op. Er wordt niks nieuws toegevoegd en je kan het vaak van twee kanten bekijken. Dat het op dit moment niet goed gaat in de luchtvaart weet iedereen!!

Groeten,
Steven
 
Marcel,

Aan lowtimers zal NOOIT een tekort ontstaan.. Aan type rated mensen met ervaring ivm snelle upgrades bij bijvoorbeeld LCC's kan wel een tekort ontstaan.

Dat tekort roepen ze idd al jaren

FD
 
Laatst bewerkt:
Steven jij zegt dat je tegenwoordig geen huis meer als onderpand hoeft te hebben. Noem jij eens een manier om dan je opleiding te financieren??? De bank is toch ook niet gek en zegt toch ook niet van oohhh hier heb je 150000 kun je leuk een typeratingkje en je ATPL halen hoe je dat geld dan terug betaald zie je dan maar weer........als het niet lukt verklaar je je toch failiet??

Hoe ga jij dan aan dat geldbedrag komen??
 
Je zult inderdaad ergens een financieel wurgcontract moeten tekenen. Alles moet zo snel mogelijk worden afgerond en ook zo succesvol mogelijk. Voor wat de financiering van vliegscholen aangaat, die gaan tot 29 jaar omdat de banken dat als maximum stellen.
 
question zei:
Steven jij zegt dat je tegenwoordig geen huis meer als onderpand hoeft te hebben. Noem jij eens een manier om dan je opleiding te financieren??? De bank is toch ook niet gek en zegt toch ook niet van oohhh hier heb je 150000 kun je leuk een typeratingkje en je ATPL halen hoe je dat geld dan terug betaald zie je dan maar weer........als het niet lukt verklaar je je toch failiet??

Hoe ga jij dan aan dat geldbedrag komen??


garantiefonds? :rolleyes:
Zoals bij KLS en EPST bijvoorbeeld...
 
Terug
Bovenaan