WEL of NIET starten?

question

New member
Hallo,

Net als velen van jullie wil ik ook niks anders als verkeersvlieger worden. Alleen ik zit zooo te twijfelen of het nu de juiste tijd is om te starten met de opleiding! Ik bedoel aan de motivatie ligt het niet maar het ligt meer aan de financieen. m'n ouders hebben dat geld niet zo cash dus ik moet gaan lenen en het huis als onderpand gebruiken. Alleen is het risico eigenlijk niet veel te groot om nu te beginnen??? Ik wil echt niet op me geweten hebben dat me ouders, als ik geen baan kan krijgen/vinden, het huis moeten verkopen en ik ben ook niet de enigste thuis dus er moeten er nog meer studeren. Ik ben er zelf al over uit dat ik het niet modulair wil gaan doen om dat mij het risico dan nog groter lijkt. Mijn keus is op de NLS gevallen.

Wat denken jullie? Valt het risico wel mee? Ik hoor namelijk op dit bb dat er mensen zijn die een baan hebben en nog voor de 2e keer in 5 jaar zichzelf failliet moeten verklaren......Dus hoe kijken jullie hier tegen aan???

greetzzz,
Q.
 
Het hangt helemaal van de kleur van je bril af.
Als hij roze genoeg is dan hoor je mensen zeggen "Ja maar als je nu begint ben je pas over een paar jaar klaar en dan staat het er heeeel anders voor" en "er komt een vergrijzingsgolf aan en dan is er een piloten tekort" hoor je ook elke keer.

Waarheid is dat het er alleen maar slechter op wordt.
Transavia heeft vliegeroverschot, Martinair krijgt gratis piloten van de marine en de KLM.. tja, die heeft zijn eigen kweekvijfer.

Ik zelf zit vast aan een schuld waar ik een huis van kon kopen en verdien net genoeg om te overleven met mijn studerende vriendin. Van de rente en premies die ik per jaar betaal kan ik elk jaar een nieuwe auto kopen! (geen BMW ofzo hoor).

Je moet zo'n opleiding zien als een investering met geld dat je kan missen. Je moet het totale verlies er van kunnen overleven.
Ik zou het niet kunnen verkroppen als ik de 'downfall' van het geluk van mijn ouders zou zijn, geen haar op mijn hoofd dat dat zou toestaan.

Het is alleen jammer dat berouw na de daad komt en dan zitten je ouders al op hun huurwoninkje te huilen tot hun oude dag.

Aan de andere kant... Als je de KLS goed doet dan kan je gebakken zitten.
Laat je niet in de luren leggen door garantie fondsen, als je ze nodig hebt dan zijn ze je tegenpartij en zullen ALLES doen om er onder uit te komen, lees alles goed door met je advocaat!

Zo heel af en toe overleeft een parachutist het waarvan de parachute niet opent, wil jij die gok ook nemen? Do you feel lucky, p**k? (niet persoonlijk bedoeld)
 
G,

tegen de tijd dat jij klaar bent heb ik (en bovenstaande collega's) weer een kleine 2000 uur erbij + de uren die ik nu heb.. Zie je niet echt als een bedreiging.. Zie je wel als een toekomstige collega, met een potentieel voor een jaartje of 3 werkeloosheid.. En heb (jammergenoeg) van dichtbij mogen zien wat dat met mensen doet. Soms is de waarheid rot, maar je moet door je "kool-aid" bril echter wel de realiteit durven te zien..

succes met je opleiding!
 
tsja, je kan het ook proberen zoveel mogelijk mensen te demotiveren zodat er over 2 jaar weer vraag komt naar piloten.
Tjsa, en als de waarheid te naar wordt dan ga je toch gewoon lekker sarcastisch doen... oh, dat doe je ook.
En voor de Tsunami was ook gewaarschuwd en niemand luisterde er naar... see what happened? whanna get washed away?

het gaat hierom: als je gemotiveerd genoeg bent om piloot te worden lukt het wel.
A: roze bril - donned.
B: wat als het je lukt nadat je je familie en mogelijk jezelf al jaren lang in het verdriet hebt gestort? Was het dan toch een succes omdat je het hebt gehaald?

de garantiefondsen keren niet uit als je zelf besluit tot het beeindigen van de studie.
Ook niet als je niet genoeg je best doet om werk te krijgen, zoals die ene baan aannemen van C172 op Tongo ofzo.
Lees de kleine lettertjes!

Die Grafzerk (grapje van TAFKAT) ziet het zoals het werkelijk is, een groot gevaarlijk risico met mogelijk succes.
Doe wat je wilt, maar informeer informeer informeer.
 
Wat jij beschrijft was mijn motivatie om er niet aan te beginnen 5 jaar terug. Echter moet iedereen het voor zich weten.
 
Wel door de selectie maar nog geen flauw benul van de financiën? Ik weet niet of dat getuigt van optimale motivatie.

Ik moet zeggen dat ik ook vrijwel zeker wist dat ik de jackpot van de Oudejaarsloterij zou winnen deze keer, maar moest daar helaas een slordige 20 miljoen vanaf halen om op het bedrag van 10 euro uit te komen.

Is er een magisch goddelijk garantiefonds dat als je maar genoeg je best doet, het allemaal wel goed komt? Yeah, right.

Je hebt wel half gelijk: Als je -niet- optimaal gemotiveerd bent, kom je er waarschijnlijk NIET.

Zoals altijd, bekijk alle mogelijke scenario's (best/medium/worst case) en vraag je af of je zelfs in de worst case scenario kunt overleven en wie je daar eventueel heel veel pijn mee doet (ouders?). Als je dat kunt redden, zeg ik: go for it!

Ik heb gelukkig ook net besloten om nog maar niet die Aston Martin Vanquish, een villa in St. Tropez en een leuk bootje van 20 meter (gezamenlijke waarde EUR 19.607.304,55) te kopen. Wel jammer.... ik had nog zo'n goed gevoel erover! :)
 
Met die 10 euro heb je het beter gedaan als ik IZ.. En dat terwijl IK zeker wist dat ik zou winnen dit jaar.. Hmmm ik ruik fraude..
 
NIET beginnen! zoals eerder al gezegd zijn trans en mp voorlopig kansloos, en de kls leidt meer mensen op dan dat klm ooit kan gaan aannemen, exel in crisis, dutchbird bijna failliet, veel erger wordt t niet!
Maar.......... als je t echt wilt zou ik voor modulair gaan, gewoon gaan werken, zuinig leven en de centjes die je overhoudt investeren in je opleiding, wel zou ik t bij een iets grotere en bekendere school doen als ik jou was, ook al kost t je wat meer, heb t idee dat die hele kleine schooltjes kwalitatief wat minder zijn, mzzls
 
Dus we zijn het toch met elkaar eens king? ;)

Zou inderdaad bij EPST kijken, of bij WWE (voor de centjes) of bij de school van LH..

succes!
 
maar ik ben er alsnog van overtuigd dat als je genoeg gemotiveerd bent, je wel een baan krijgt...als piloot.
Iedereen die er aan begon was er van overtuigd.
Helaas is overtuiging niet altijd genoeg, gezien hoeveel mensen uit mijn klas alleen al nu wat anders doen.

Het vervelende is dat je die negatieve verhalen altijd terug hoort.
Omdat het de realiteit is, de waarheid is hard en hardnekkig, je wordt er telkens weer mee geconfronteerd.

Maar ik hoor meer en meer verhalen dat het steeds beter gaat met de luchtvaart. Dat wachtlijsten steeds korter worden.
Tuurlijk hoor je die verhalen, ongeacht of het waar is. Wie brengt die verhalen de wereld in? Volgens mij zijn het telkens weer de vliegscholen die zakjes geld willen hebben van dromers die willen vliegen.
Van wie heb je dat de wachtlijsten korter worden? Waar worden ze korter? Tenzij een grote luchtvaartmaatschappij dat zelf zegt zou ik er weinig waarde aan hechten. (KLS is NIET de KLM voor het gemak).


Ik hoop niet dat ik mezelf later tegenkom, maar vooralsnog zie mijn toekomst rooskleurig in.
Dat is wel het belangrijkste, motivatie en er voor gaan met die banaan! Ik bedoel maar, je gaat voor het gaatje en niet om halverweg te stoppen, toch? Zorg wel dat je AL je zaakjes voor elkaar hebt en niet voor grote verassingen komt te staan, finacieel en otherwise.

@fokkerkoning
NIET beginnen! zoals eerder al gezegd zijn trans en mp voorlopig kansloos, en de kls leidt meer mensen op dan dat klm ooit kan gaan aannemen, exel in crisis, dutchbird bijna failliet, veel erger wordt t niet!
Je zegt het zelf, erger kan haast niet dus MOET het beter gaan en een ieder ziet dan gouden bergen. Maar zelfs al hou je je adem in en kom je helemaal vanuit de diepte op slechts een meter onder het oppervlak, verzuip je toch, met de blauwe lucht in zicht.

Ik wens een ieder sterkte, maar denk in godsnaam na.
 
Als je denkt dat het in zuid europa (Spanje, Italie) anders is dan ben ik er nog om je uit de droom te helpen.

Dat is het namelijk niet. Ook hier in Spanje zijn er nog enkele honderden mensen die ook willen vliegen, met een ton schuld en hetzelfde papiertje.

Die verhalen dat de wachtlijsten korter worden is 10x bullshit en slaan als een tang op een varken. De wachtlijsten worden langer en hoe langer de lijst, des te strenger word het selectiebeleid.

Maaschappijen gaan nog meer uren vragen en die moet je dan ook maken wil je in aanmerking komen voor de selectie, dit is een trend die je de komende jaren mag verwachten.

Ik wil je echt niet demotiveren maar ik vraag je wel om 2x na te denken voordat je een besluit neemt.

Niemand is er bij gebaat (behalve de vliegschool en de bank) als je wel een papiertje hebt, een ton schuld, geen werk en jij en je ouders het huis moeten verkopen.
 
Ik heb de vraag wel eens eerder gesteld maar nooit een concreet antwoord op gekregen:

Wie hebben er na het volgen van de opleiding KLS/EPST niet binnen twee jaar een baan gevonden en hebben hier wel goed naar gezocht?

Zijn deze mensen er?

Enige manier om er achter te komen of de verkooppraatjes van deze twee scholen ook echt verkooppraatjes zijn, of niet. :)

Groeten,
Steven
 
De opleidingsinstanties zullen NOOIT toegeven dat er mensen zonder vlieg werk zitten en al helemaal geen aantallen.
Er zullen hooguit mensen in een aannamelijst ofzo zitten 'die zullen worden gebeld zodra er plek is' = werkeloos.

Besides, als er mensen zijn die zo succesloos zijn dan zullen ze dat hier vast niet willen toegeven of zelfs je vraag al lezen, die hebben andere zorgen aan hun hoofd.

Sorry jongens, maar er hebben hier een hoop mensen roze brillen op.
Men denkt dat alles koek en ei zal zijn tenzij ze overweldigend bewijs voor het tegendeel hebben en zodra ze dat bewijs hebben -> roze bril.
 
maarja...als ze die mensen het niet toe willen geven of zelfs niet willen lezen....hoe kan je er dan in godsnaam een goed beeld van krijgen..?

Zal altijd blijven wel of niet..

Bij de KLS kreeg ik laatst voorlichting van een oud student die op zoek was naar een baan en er wel vertrouwen in had. Hij stond zelf te vertellen dat alle studenten binnen 1,5 jaar geplaatst zijn. Zou die jongen dan zo corrupt zijn??

Groeten,
Steven
 
Re: WEL of NIET starten?

question zei:
maar het ligt meer aan de financieen

Ik denk dat je jezelf en eventuele medeinvesteerders een plezier doet door er vanuit te gaan dat je straks in een baan terecht komt die je ongeveer modaal of minder gaat betalen. De lonen gaan gemiddeld achteruit. Ik zie dit in de gehele branche gebeuren en verwacht door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren niet dat dit anders gaat worden voor de komende jaren. Het probleem momenteel is dat de opleidingskosten niet met deze trend meegaan. Daardoor zitten er af en toe mensen met het probleem dat ze (eventueel met baan) in de vliegerij failliet gaan.
 
Hallo Question,

Ik wil eerst even zeggen dat ik denk dat je er heel goed aan doet om deze vraag op een forum te plaatsen voordat je aan dit "avontuur" begint.

Even een open deur intrappen: Realiseer je inderdaad goed dat - wanneer je aan welke opleiding dan ook begint - je er helemaal alleen voor staat. Je zult zelf moeten zorgen dat je je financiële plaatje op orde hebt. Je zult zelf moeten zorgen dat je de selctie van je opleiding haalt. Je zult zelf moeten zorgen dat je de theorie en de praktijk opleiding succesvol afrondt. En je zult ook zelf moeten zorgen dat je werk vindt. Het is erg naïef om te denken dat je in Nederland aan de slag komt met 200 uur Total Time.

"Er wordt een enorme pensioengolf aan..." "Er ontstaat vanzelf een tekort aan vliegers..." Dit soort verhalen hoor ik al sinds 1996, het jaar dat ik mij ben gaan oriënteren op het gebied van vliegopleidingen.

Overigens heeft niemand mij het scenario "terroristen vliegen met 4 vliegtuigen gebouwen binnen, als gevolg hiervan onstaan er overal oorlogen en raakt de economie in een recessie, tegelijkertijd onstaat er een nieuwe ziekte die een negatieve invloed heeft op het vliegverkeer in het Verre Oosten" voorgeschoteld. De huidige situatie in Azië heeft ook zijn effecten op het toerisme (lees: het vliegverkeer) daar.

Reken erop dat er ook een heleboel valkuilen zijn waar jonge piloten in kunnen trappen. Daar bedoel ik de "investeer-nu-6-ton-en-krijg-geen-enkele-garantie-banenprogramma's" mee.

Raadpleeg tevens de commisie Duivenstein in verband met mogelijke budgetoverschreidingen. Hoe mooi de folder van de vliegopleiding er ook uitziet, het blijven commerciële bedrijven. Wees dus voorbereid op extra kosten, niet in de laatste plaats de zelfbetaalde typerating.

Zoek goed op internet naar opleidingen in b.v. het buitenland, die mogelijk meer te bieden hebben. Denk eens aan het CTC Wings programme ( http://www.ctcaviation.com/wings/ ).

Hou er ook rekening mee, dat je, als je de opleiding succesvol afrondt, het daarna nog geruime tijd kan duren voor je aan de slag komt.

Succes bij het maken van een verstandige keuze.

Konning Lucht.
 
Nog heel even een kleine kanttekening. Het ziet ernaar uit dat luchtvaartscholen vanaf 1 januari extra accijnsen op brandstof moeten gaan betalen en dat er heel veel geld voor ATC bij gaat komen... Zie http://www.aopa.nl/ onder het kopje News.

Groet Koning Lucht.
 
Terug
Bovenaan