Stichting Cirrus Flyers Rotterdam IO

Zuurstof truc voor lange, lange reizen.

Zuurstof truc voor lange, lange reizen.

The MH EDS-O2D2 Pulse Demand Oxygen Delivery System is the only single unit, portable, two-place oxygen system currently available for general aviation. A variety of options allow you, the pilot, to customize a system to your specific needs. The O2D2 kit comes with (3) AA batteries, 2 cannulas, 2 flair tip cannulas, and 2 face masks all in a handy carry bag. Various configurations of our complete O2D2 systems are listed below. Call for more options.

Dit is de truc, pulsed oxygen of oxygen on demand ( ademhalen geeft onderdruk, onderdruk geeft puls zuurstof ) zorgt er voor dat dat de grote ingebouwde tank niet zo vaak bijgevuld hoeft te worden. Zuurstof altijd gebruiken met een pulse oxymeter zoals de Nonin 9550. Voorkomt grote gaten in de grond :eek!:

Wie goede adressen binnen Europa heeft voor het bijvullen van de zuurstoftank, ik houd me aanbevolen.

Gaat natuurlijk om de SR22, maar de 20 met portable zuurstof en een O2D2 is ook goed te doen, maar dan FL140
 
Marktcijfers Beech/ Cirrus

Marktcijfers Beech/ Cirrus

SR20/22''s G1 ook niet meer.
De G36 wordt wel nog gemaakt en heeft echt geen oude meuk avionica
Voor de specificaties klik hier.

Ik wil de Cirrus beslist niet afkraken, zeer capabel reistoestel, vooral de G3 FIKI (al zou ik zelf voor die prijs dan weer liever een DA42 hebben), de uiteindelijke keuze is een kwestie van smaak, maar een bonanza afdoen als musemstuk is grote onzin.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Company / Model 2010
Hawker Beechcraft Corporation
Beechcraft Baron 58 29
Beechcraft Bonanza A/G36 22
Beechcraft Bonanza B36TC 0
Beechcraft Bonanza F33 A/C 0
Totals: 51

Bron: GAMA

In 2011 wordt opgegeven dat de verkoop nul is. maar dat zou best iets meer kunnen zijn.

Company / Model 2010
Cirrus Aircraft
Cirrus SR-22T 57
Cirrus SR20 42
Cirrus SR22 165
Cirrus SRV 0
Totals: 264

Voor single engine is de verhouding Beech / Cirrus dus 22 tegen 264.
 
sr22

sr22

als ik de performance lees gaat dit over de sr22g3 turbo neem ik aan?

nazgul.. wat voor vliegtuig vlieg jij?
 
nazgul.. wat voor vliegtuig vlieg jij?
Een Piper Comanche. Zie mijn avatar.

Volgens het boekje:
- service ceiling @3200 lbs ---- 19,500'
- service ceiling @2400 lbs ---- 21,500'
- absolute ceiling @3200 lbs -- 21,000'
- absolute ceiling @2400 lbs -- 23,000'

Nogal hoog voor een niet-turbo, dat willen we best eens uitproberen, op een lekker koude dag met dikke lucht natuurlijk :cool:
 
Nogal hoog voor een niet-turbo, dat willen we best eens uitproberen, op een lekker koude dag met dikke lucht natuurlijk :cool:
Oh ;)

Een standaard A36 (ongeblazen IO550) heeft in ISA @ max gross (takeoff) een service ceiling van 18500'.

Max gross ROC's van 800-1000fpm op FL100 (ISA) zijn eerder regel dan uitzondering (better than advertised).

Degene die nogal ingetogen zijn over de SR22Gx kwaliteiten, zou ik als vergelijking eens willen verzoeken om in een Bonanza 36 (als je er in past), hardball IFR (solid IMC en op het handje) door een koufront met CB's te jakkeren en max X-wind takeoffs en landings .... :yeehaa:

Afgezien dat er al 60 jaar Bonanza's worden gebouwd (zie ik met Cirrus Aircraft nog niet gebeuren), Bonanza's GEEN structural life time limits en een betere resale value hebben, steekt de Bonanza 36 qua Pilot handling, met kop en schouder boven de SR22Gx uit :biertje:

Off topic
De beste 'aftermarket' opties welke je m.i. op 'n recente standaard A36 kunt kiezen zijn: Tornado Alley Turbonormalizing (late model max. gross update to 4000lbs), Intercooler, GAMIjector® matched fuel injectors, Insight Engine Monitor, Shadin Fuel Management, SBY Alternator, SBY Pressure pump, CAV Aerospace Inc. Weeping Wing (FIKI), O2, Tip Tanks (extended range and gross weight increase).

Vertoef je vaak in hogere regionen (canulla snuiver), dan kun je beter voor de B36 (stronger Baron wings, standard 3850lbs max gross, 102 US/g usable, better High Alt 'handling' capacity etc.) kiezen.
 
Iets wat mij deed denken aan dit topic toen ik het zag:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=utQ_tXNegs0[/YOUTUBE]

Wat een machine:eek:
 
In een katana zit ik nog ruimer!:yeehaa:
Als je het hebt over de ruimte van elleboog tot elleboog, dan heb je een punt ;)

Qua beenruimte (zeker voor lange mensen van 1.80+) wint de Mooney.

Over de tuinstoelkussens (DA20) t.o.v. de comfortabele fauteuils (Mooney), zullen we maar zwijgen :biertje:
 
Als je het hebt over de ruimte van elleboog tot elleboog, dan heb je een punt ;)

Qua beenruimte (zeker voor lange mensen van 1.80+) wint de Mooney.

Over de tuinstoelkussens (DA20) t.o.v. de comfortabele fauteuils (Mooney), zullen we maar zwijgen :biertje:

Inderdaad bedoel ik de elleboog ruimte. Verder wint de mooney op alle fronten denk ik :biertje: :duh:

Is de Bonanza ook zo ruim voor lange mensen? Of is de Mooney hier beter in?
 
Is de Bonanza ook zo ruim voor lange mensen? Of is de Mooney hier beter in?
Ik ben 1.88 en heb zowel in de Bo als Mo geen beenruimte problemen.

Note: in de Bo zit je 'iets' hoger, waardoor je je benen minder kunt strekken. Ook heeft de Bo, een 'redelijk' harde hoge 'rechte' rugleuning, wat ik (enroute lange vluchten), niet als uiterst comfortabel ervaar.
 
Laatst bewerkt:
Ja, als je eleboogruimte aan boord wilt dan is de Cirrus natuurlijk comfortabel.

Onze Comanche heeft dat ook, met een brede cockpit en een "middenpad" maken we mensen wel eens afgunstig -- achterin instappen en dan via het middenpad naar linksvoor... er zijn weinig andere singles waarmee dat ook kan. En als je niets erachter hebt liggen dan kan je een middenstoel naar achteren schuiven en languit gaan liggen. Wel even opletten met de trim natuurlijk :)

Ik heb ook in de Cirrus gezeten en die heeft superieure stoelen en zulke riemen zou ik ook wel willen hebben inplaats van ons gefrutsel. En als je eenmaal die mooie glass cockpit en de computers aan boord gewend bent dan wil je vast niets anders meer.

Dus genoeg gepraat over andere types en soorten, deze jongens hebben hun keuze al gemaakt. Ik ben benieuwd hoe het ze verder gaat vergaan.
 
Nieuwe Cirrus kan je met z'n 3-en achterin zitten. Gecertificeerd voor 5 :biertje:

De Moony Acclaim had overigens nogal wat problemen met de motor, schijnt een TBO van 300 uur te hebben met alle snelheidsrecords.

Overigens heeft de SR22 geen service ceiling. ROC op FL250 is namelijk 1000 fpm. Jawel, standaard magneten op druk etc. Alles wat bij de wishlist van GBoF staat. Maar geen RVSM, dus bij FL250 houd het officieel op.


De SR20 doet overigens FL175, met dezelfde dikke lucht van nazgulAir dan natuurlijk en zuurstof in meeneemflesjes. Prima voor mensen die een keer met mooi weer over de alpen willen.

Mijn G3 is al weer oud; de stoelen zijn nog beter verstelbaar in de 2012 toestellen..... http://www.cirrusaircraft.com/innovation/ leuk klikbaar scherm

Verder vlieg ik alleen met mooi weer en op zondag ( maar wel 200+ knopen ), dus zou ik niet weten wat ik met een B36 zou moeten GBoF :angel:
 
De Moony Acclaim had overigens nogal wat problemen met de motor, schijnt een TBO van 300 uur te hebben met alle snelheidsrecords.
:duh:

De "Unquestionably Fastest Single" Mooney Acclaim S, heeft met dubbele Turbo's en Intercoolers (Continental TCM TSIO-550-G) een TBO van 2.000 uur ;)

Note: de Mooney Acclaim S levert met 280 BHP 242 KTAS en de Cirrus SR22 211 KTAS met 310 BHP.

BTW de Acclaim S, heeft een standaard No Wind range (100 USG) van maar liefst 1.400nm. IFR Lelystad naar Montpellier en op DA 'nog' ff uitwijken naar Groningen :biertje:

Verder vlieg ik alleen met mooi weer en op zondag ( maar wel 200+ knopen ), dus zou ik niet weten wat ik met een B36 zou moeten GBoF :angel:
Met 160 KIAS de ILS af raggen tot OM, errug handig in High Density Airspace ;)

Idem Va (Bo veel hoger dan SR22).
 
Laatst bewerkt:
hij is wel snel maarreehh

hij is wel snel maarreehh

zoals zij hier in dit vliegtuig zitten gaat voor mij echt werken hoor.

ik ben nogal wat centimeters breder dan hij... laat staan dat er 2 forse kerels naast elkaar zitten.
 

Bijlagen

  • mooneyvanbinnen.jpg
    mooneyvanbinnen.jpg
    8,9 KB · Weergaven: 0
Kom je schouderbreedte maar eens in de Comanche uitproberen. Of in de Rockwell Commander, daar staat er ook eentje van op Rotterdam. :)

"Moving down the aisle to the seat" Nazgûl :yeehaa:
 
Rvsm pas vanaf FL290, dus je kunt nog hoger met dat ding.
Erg impressive trouwens, 1000fpm op 250!
 
Terug
Bovenaan