Stichting Cirrus Flyers Rotterdam IO

Voor de serieuze're' IF vlieger, staat op RTM ook nog 'n fraaie 'N-reg' Rockwell Commander 114TC, met TKS :)
 
Als ik kijk wat voor tarieven er al jaren gebruikt worden op EHLE voor de Diamond Flyers en Piper Pilots dan vind ik die 170 euro denk ik zelfs best veilig ingeschat. Nu weet ik natuurlijk niet hoe duur het onderhoud is van Vliegwerk Holland, maar voor 150 euro moet het ook wel lukken. Ik denk dat het wel verstandig is om het in het begin op 160-170 euro te houden in verband met onvoorziene kosten.

Ik snap eigenlijk niet dat er zoveel kritiek geleverd wordt. Ik vlieg al geruime tijd bij de Diamond Flyers en snap echt niet wat mensen tegen houd om in een participatie vorm te stappen. Dat rente verlies is gewoon onzin omdat je het geld waarschijnlijk ergens anders insteekt waar je het sneller kwijt bent (auto schrijft veel sneller af dan een vliegtuig). Daarnaast is het tot nu toe gebleken dat de waardes van de participaties redelijk constant blijven dus afschrijven doe je niet (of amper).

Waar in Nederland kan je nu een SR20 G2 full glass cockpit vliegen voor 160 - 170 euro per uur? Of blijven de meeste mensen liever bij de VCR een kist huren die veel langzamer is (en zonder safety voorziening in de vorm van een parachute) voor 210 euro per uur? Elk uur dat je daar vliegt ben je 50 euro armer en niet te vergeten 40NM minder ver!

Het is al goedkoper vanaf zo'n 15 uur per jaar, maar dat is voor de meeste vliegers toch ook al snel gehaald?!
 
gezwam

gezwam

@flylikeapro/immortal

voor de goede orde .. ik vind het een prima initiatief en hoop ook dat het slaagt. een SR20 is een mooi vliegtuig en zeker met glascockpit. Ik heb destijds gezocht naar een initiatief met een mooie kist maar kon dat niet vinden en heb toen de Commander 114TC gekocht waar GBOF het over heeft.

Uit ervaring weet ik dat het altijd tegen valt met de kosten. Een uitlaatje kapot is zomaar 2000 tot 4000 euro om maar eens wat te noemen. 10% is echt niets. Reken maar snel 7.000-8.000 bovenop je annual van 3000-4000 (afhankelijk van de uren). Zeker als je met veel verschillende vliegers vliegt. Nu is de SR20 gelukkig niet retractable en de motor een stuk eenvoudiger. dat helpt wel. Er staat op rotterdam een SR22 waarvan de eigenaar het eerste jaar ook zomaar 15 tot 20 achteruit was voordat hij helemaal goed was. Dat is gewoon realiteit helemaal als hij de afgelopen 2 jaar weinig heeft gevlogen.

Leuk dat je leant tot 9Gph maar je moet ook taxi/runup doen en je hebt nog zoiets als een klim. Vergeet ook niet dat er veel touch en gos gedaan zullen worden. Wordt tamelijk weinig bij geleand.

Het feit dat je de vaste lasten van zo'n 12.000 (annual, hangar, verzekering) deelt over 15 man en dat je die vervolgens buiten je uurtarief rekent scheelt natuurlijk wel.

als je dus rekent (uitgaande van 200 uur)

brandstof : 105
motorreservering : 20
Onderhoud (naast annual) : 35

kom je netjes aan je 160

niet meegenomen zijn dan afschrijving (10.000-15.000 per jaar ervan uitgaande dat jullie een toestel van ca 150.000 kopen

En je vaste lasten van 12.000

Als je deze kosten in een uurtarief verder verwerkt kom je:

vaste lasten 60
afschrijving 60

totaal 280


Voor mijn Commander reken ik 350 en daar ging ik het afgelopen jaar behoorlijk overheen (onderhoud maar ook het aantal uren .. 100). en die verbruikt 15-17Gph.

Voordeel van de Commander is dat je standaard cruist met 150 en boven FL100 150-160 en dat je lachend hoog kan ... +de extra veiligheid in de vorm van de-ice (tks).

EHRD - VRSar (Noord Croatie) VFR direct, letterlijk 1 rechte lijn, in 3:30 heen en 3:55 terug (tegenwind). Dat is wel erg leuk.. En ff klimmen over de alpen ook. uiteraard wel met mooi weer. Ik heb ook met slecht weer boven de pyreneen gehangen en dat vond ik toch een slecht idee.

Anyway ... het voordeel is dat je de vaste lasten uitsmeert over partners, dat je een mooie kist vliegt en dat je afschrijving psychologisch toch niet meeneemt. Dan kom je inderdaad op een aantrekkelijk tarief uit.

Ik vind het verhaal over rentes echt gezwam in de ruimte.

Je doet het omdat je het leuk vindt, omdat je glasscockpit wil, ruimte en comfort wil en omdat je meer wil dan de oude gare Cessna of Piper. Niet omdat het financieel wel of niet rendabel is. Dan is een diamond of zo'n mla toch een betere keus.
 
applaus - zo zie ik het ook!

@flylikeapro/immortal

voor de goede orde .. ik vind het een prima initiatief en hoop ook dat het slaagt. een SR20 is een mooi vliegtuig en zeker met glascockpit. Ik heb destijds gezocht naar een initiatief met een mooie kist maar kon dat niet vinden en heb toen de Commander 114TC gekocht waar GBOF het over heeft.

Je doet het omdat je het leuk vindt, omdat je glasscockpit wil, ruimte en comfort wil en omdat je meer wil dan de oude gare Cessna of Piper. Niet omdat het financieel wel of niet rendabel is. Dan is een diamond of zo'n mla toch een betere keus.
 
+1.

De genoemde bedragen voor onderhoud haal ik met m`n 150 al niet. Je krijgt altijd dingen tussen door zoals overhaul prop, 500 hrs. magneten check etc. Elk jaar is er wel iets.
 
Zeker een geweldig goed initiatief. Ben het echter met een aantal anderen hier eens, dat je het voor deze prijzen echt niet gaat halen. Wellicht niet zo erg als het onderhoud een paar duizend duurder uitvalt als je met een groep van 15 bent, maar reken daar wel op.
 
Beste LHU, jij hebt een nieuwe kist hé, we praten hier over een 2e hands Cirrus. Je gaat dan toch aankijken tegen andere onderhoudsfakturen, ik denk toch zeker 10.000 Euro per jaar gemiddeld (zolang je N-reg bent, daarna nog meer).
 
@ allen.

Dank jullie allemaal voor jullie input. Ik zou ook willen dat ik een glazen bol had waarmee je kon kijken wat nou inderdaad de kosten zullen zijn. Helaas die bestaat niet. Ik denk dat iedereen zich graag rijk rekent en bedragen altijd naar beneden afrond. Soms zal het inderdaad tegen vallen, all part of the game......

Als je echt goedkoop wil vliegen, zal je toch een oude piper/cessna, diamond, MLA of zoiets moeten gaan vliegen en moet je zeker niet kiezen voor een Cirrus.

Of gewoon lekker thuis op de bank blijven zitten......vliegen is gewoon geen goedkope hobby, maar oooh zo leuk !!!
 
Qua IF platform zijn er m.i. maar weinig kisten, welke 'n Bonanza (A36) overtreffen :biertje:

Bij gebrek aan ....., is 'n poor man's Bonanza (A36), in wide body versie (RC114) m.i. een prima alternatief :)

Zowel de A36 als RC114, zijn zalige bakken om op het handje 'hard ball IF', van A naar B te raggen.

De A36 heeft mijn persoonlijke voorkeur, vanwege hogere KTAS (0175), Va (0141 KIAS), Vle (0154 KIAS) en Vfe (0154 KIAS).

Met zowel A36s als RC114s (non TKS), heb ik in situaties gezeten, welke ik niet graag in 'n Cirrus, Cessna, Piper of Mooney had willen ..... (Icing Collection Efficiency, Heavy Turbulence, CBs enz.).

Nu heb ik ze allemaal gevlogen (A36, C210, RC112/114, Mooney, Cirrus SR22 G3 enz.), en als ik moest kiezen tussen 'n SR20 voor 170 € per uur of 'n RC114TC met TKS voor 350,00 € per uur, dan verkies ik de 'wide body' Rockwell TC ('n harde positieve, 'n eitje te laten ....)
 
Beste LHU, jij hebt een nieuwe kist hé, we praten hier over een 2e hands Cirrus. Je gaat dan toch aankijken tegen andere onderhoudsfakturen, ik denk toch zeker 10.000 Euro per jaar gemiddeld (zolang je N-reg bent, daarna nog meer).

Daarom denk ik dus ook dat de schattingen te optimistisch zijn. Ik ben voor de aanschaf van mijn kist niet over één nacht ijs gegaan en heb bij diverse eigenaren van zeer uiteenlopende vliegtuigen geïnformeerd (waaronder bij jou).

Denk zelf dat voor een Cirrus het onderhoud, bij 100-200 uur ongeveer 15.000 euro/jaar zal zijn.

Ik heb zelf inderdaad een nieuwe kist en verwacht dus weinig "onvoorziene" kosten. verder is zo een VLA natuurlijk sowieso goedkoper in onderdelen en onderhoud.

Vandaar ook mijn opmerking (in een ander topic geloof ik) dat je qua onderhoud en brandstof kosten de meerprijs van een nieuwe VLA er snel uithebt t.o.v. een 150.

Maar het gaat er natuurlijk ook wat je wilt en vooral, hoeveel je kwijt wilt zijn, dat is persoonlijk. ik heb liever een Tecnam voor mijzelf dan een Cirrus in een groep, maar dat is voor iedereen anders.

@GBOF, ben het helemaal met je eens, als ik er het geld voor had, kwam er voor mij een Bonanza en geen Cirrus, maar heb helaas niet het geld voor een van beiden, aanschaf gaat nog wel, maar running costs niet. Ben verder uiterst tevreden met m'n P2002.
 
Ik vind het geweldig dat m`n kist altijd tot mijn beschikking staat. Ik zou het niet leuk vinden als ik `m met 14 andere mannen moet delen.

Een vliegtuig is net als een vrouw, die heb je ook het liefst voor je zelf alleen toch? :biertje:
 
Op zich zou ik niet negatief staan t.o.v. het delen van een vliegtuig, maar het past niet bij de manier waarop ik wil vliegen. Ik heb net als jij een jong gezin. Verder een drukke baan, waar ik niet zo maar spontaan een dagje vrij kan nemen, als het goed weer is, spreekuren staan al 3 maanden tevoren volgeplanned.
Ik heb nu de luxe dat ik altijd kan vliegen als ik tijd heb en het weer goed genoeg is, dat is vaak op zaterdag.
Als je een kist met 15 man hebt, dan heb je hem gemiddeld maar 3 weekenden per jaar, dat is mij te weinig. Ik zal nu ongeveer 100 uur/jaar maken. In een groep zou ik dat nooit halen. De kosten vallen mee, als ik de afschrijving buiten beschouwing laat dan kost het ongeveer 6500 aan verzekering en stalling, 1200 voor één 110-uurs inspectie en aan brandstof 17x1,80(mogas op vliegveld)x100= 3000. Als ik een kist zou vliegen die 40 l AVGAS/uur gebruikt, dan zat ik alleen al aan brandstof op 40x2,90x100=11.500, dat is meer dan nu brandstof, onderhoud, verzekering en stalling samen kosten.
 
Op zich zou ik niet negatief staan t.o.v. het delen van een vliegtuig, maar het past niet bij de manier waarop ik wil vliegen. Ik heb net als jij een jong gezin. Verder een drukke baan, waar ik niet zo maar spontaan een dagje vrij kan nemen, als het goed weer is, spreekuren staan al 3 maanden tevoren volgeplanned.
Ik heb nu de luxe dat ik altijd kan vliegen als ik tijd heb en het weer goed genoeg is, dat is vaak op zaterdag.
Als je een kist met 15 man hebt, dan heb je hem gemiddeld maar 3 weekenden per jaar, dat is mij te weinig. Ik zal nu ongeveer 100 uur/jaar maken. In een groep zou ik dat nooit halen. De kosten vallen mee, als ik de afschrijving buiten beschouwing laat dan kost het ongeveer 6500 aan verzekering en stalling, 1200 voor één 110-uurs inspectie en aan brandstof 17x1,80(mogas op vliegveld)x100= 3000. Als ik een kist zou vliegen die 40 l AVGAS/uur gebruikt, dan zat ik alleen al aan brandstof op 40x2,90x100=11.500, dat is meer dan nu brandstof, onderhoud, verzekering en stalling samen kosten.

Verzekering stalling is bij jou idd niet duur zeg. Ook aan onderhoud betaal je niet veel. Sta zelf in eigen hangar dus ben zelf ook niet veel kwijt. Voor een annual gecombineerd met beurt ben ik toch elk jaar wel zo`n 3000 Euro kwijt (heb uitschieters naar boven en naar beneden). Verbruik zit bij mij een paar liter per uur hoger als bij jou.
 
Mensen, volgens mij vraagt de topicstarter of er anderen zijn die willen participeren. That's it. En niet of bijvoorbeeld een Rockwell een beter alternatief is. Feit is dat er 7 participanten zijn en ze er nog een paar bij zoeken. En als je dit graag wilt, je kan het je veroorloven en je hebt geen bezwaar tegen de mogelijke kosten die erbij horen dat is het een goed initiatief.

Zelf denk ik ook dat het wat optimistisch is berekend, maar dat zal niet anders zijn bij de potentiële participanten. Als je je dit kan veroorloven komt dat meestal omdat je aardig geboerd hebt en die centen niet hebt verdiend omdat je hersens in je reet zitten. Je kan kennelijk rekenen. En dan is de beslissing toch aan jou of je instapt in zo'n Ferrari onder de GA toestellen.
 
Je hebt gelijk, ik zal me er verder niet mee bemoeien. De Ferrari onder de GA toestellen is toch wel de SR22, maar je hebt gelijk. N24 is switching off.
 
@Wutang: Als je alleen iets ( b.v. aandeel in een kist) wilt verkopen zet je het op het prikbord.
Als je een discussie wilt, dan maak je een nieuw topic aan.
De TS heeft voor het tweede gekozen. Maar goed, ben al weg.
 
Ik ben eigenaar geworden omdat ik graag vliegreizen maak, en daarvoor een capabele, betrouwbare kist nodig heb die beschikbaar is voor langere tijd zonder restricties of een belachelijk hoge rendementseis. Dat laatste was bij clubs altijd een probleem en dat is het ook bij vliegclub-achtige groepen. Mensen, zodra je met veel mensen een toestel deelt ben je een club! Hoe groter de groep, hoe meer je je als club moet gaan organiseren en hoe minder eigen zeggenschap je hebt. Goedkoper dan bij een goede niet-commerciele club kan het niet zijn. Je kunt misschien een leuke club worden die betaalbaar met een leuk vliegtuig vliegt met ietsje mee beschikbaarheid dan bij een grotere club. Goedkoper is een goed onderhouden privekist nooit!

Een alternatief voor eigendom is het inkopen van een blok 'droge' uren op een weinig gebruikte privekist. Voor mij werkte dat een tijd goed, maar ik wilde toch meer beschikbaarheid. Gelukkig had ik niet de illusie dat het goedkoper ging worden dan huren, want in die tien jaar ging er aan onderhoudskosten alleen al meer dan de aanschafprijs tegenaan om alles in tiptop conditie te houden, motor te overhaulen, enz. Ik was enige eigenaar. Ik vloog bijna 100 uur per jaar, drie medeverzekerden vlogen samen nog eens zo'n 30 uur. Dit alles kostte in 1990-99 gemiddeld 27K gulden per jaar.

Het toestel waarvan ik nu voor de helft eigenaar ben is groter, sneller, complexer, maar de formule blijft dezelfde: betrouwbare, tiptop onderhouden IF-capabele kist beschikbaar voor reizen. Daar betaal je voor, ook bij een club, maar bij een club hebben ze zo'n toestel als de onze niet. Evenmin dat ze een Rockwell of een Bonanza zouden kunnen aanbieden. Het aantal veeleisende klanten dat de hoge huurprijs wil betalen is te klein en het risico van torenhoge kosten door mishandeling is veel te groot. Dus zijn wij nu theoretisch met een uurprijs van zo'n 300-350 goedkoper dan een clubtoestel. Maar dan reken ik grote dingen als motor overhaul en repainting even niet mee.

Natuurlijk zou het goedkoper zijn om vaste lasten zoals die belachelijk dure hangaar op Rotterdam met meer eigenaren te delen. Maar die kosten zijn maar een deel van het plaatje, en dat is wat de enthousiaste grootgroepers lijken te vergeten. Iedereen die meedoet zal het toestel perfect moeten behandelen om de kosten laag te houden. Gaat je dit lukken?

Misschien is het niet voor niets dat de andere Cirrus groepen op Rotterdam een stuk kleiner zijn.
 
Kosten lopen hard op.
FF de grootste dingen op een rijtje voor mijn kist van de laatste 5 jaar

Radio = 1000 eu ( King kapot )
Top overhaul = 6000 eu ( 600 uur versleten valveguides )
prop overhaul = 3000 eu ( 6 jaar )
mode S transponder = 2500 ( verplicht )
ELT = 1300 eu ( verplicht )
IFR pitot static, altimeter, transponder / encoder check 300 eu ( 24 maanden )
Garmin 430 software updates 200 ( per jaar )
Magneto = 350 eu ( 500 uur )
Owner assisted annuals, 1000 eu ( nooit minder en ieder jaar )
Accu = 200 eu
bandjes 3 sets = 600 eu
etc etc
 
(...) Maar die kosten zijn maar een deel van het plaatje, en dat is wat de enthousiaste grootgroepers lijken te vergeten. Iedereen die meedoet zal het toestel perfect moeten behandelen om de kosten laag te houden. (...)

Uit belangstelling; waar liggen dan de meeste valkuilen voor nieuwe, redelijk onervaren vliegers m.b.t. tot het hoger uitvallen van onderhoudskosten? Moet ik dan denken aan neuswieltjes, verkeerd gebruik van de motor, etc?
 
Uit belangstelling; waar liggen dan de meeste valkuilen voor nieuwe, redelijk onervaren vliegers m.b.t. tot het hoger uitvallen van onderhoudskosten? Moet ik dan denken aan neuswieltjes, verkeerd gebruik van de motor, etc?

Dat is juist niet te zeggen. Het komt gewoon uit onverwachte hoek.
 
Terug
Bovenaan