X
XDgb14
Guest
Voor de serieuze're' IF vlieger, staat op RTM ook nog 'n fraaie 'N-reg' Rockwell Commander 114TC, met TKS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
@flylikeapro/immortal
voor de goede orde .. ik vind het een prima initiatief en hoop ook dat het slaagt. een SR20 is een mooi vliegtuig en zeker met glascockpit. Ik heb destijds gezocht naar een initiatief met een mooie kist maar kon dat niet vinden en heb toen de Commander 114TC gekocht waar GBOF het over heeft.
Je doet het omdat je het leuk vindt, omdat je glasscockpit wil, ruimte en comfort wil en omdat je meer wil dan de oude gare Cessna of Piper. Niet omdat het financieel wel of niet rendabel is. Dan is een diamond of zo'n mla toch een betere keus.
Beste LHU, jij hebt een nieuwe kist hé, we praten hier over een 2e hands Cirrus. Je gaat dan toch aankijken tegen andere onderhoudsfakturen, ik denk toch zeker 10.000 Euro per jaar gemiddeld (zolang je N-reg bent, daarna nog meer).
Op zich zou ik niet negatief staan t.o.v. het delen van een vliegtuig, maar het past niet bij de manier waarop ik wil vliegen. Ik heb net als jij een jong gezin. Verder een drukke baan, waar ik niet zo maar spontaan een dagje vrij kan nemen, als het goed weer is, spreekuren staan al 3 maanden tevoren volgeplanned.
Ik heb nu de luxe dat ik altijd kan vliegen als ik tijd heb en het weer goed genoeg is, dat is vaak op zaterdag.
Als je een kist met 15 man hebt, dan heb je hem gemiddeld maar 3 weekenden per jaar, dat is mij te weinig. Ik zal nu ongeveer 100 uur/jaar maken. In een groep zou ik dat nooit halen. De kosten vallen mee, als ik de afschrijving buiten beschouwing laat dan kost het ongeveer 6500 aan verzekering en stalling, 1200 voor één 110-uurs inspectie en aan brandstof 17x1,80(mogas op vliegveld)x100= 3000. Als ik een kist zou vliegen die 40 l AVGAS/uur gebruikt, dan zat ik alleen al aan brandstof op 40x2,90x100=11.500, dat is meer dan nu brandstof, onderhoud, verzekering en stalling samen kosten.
(...) Maar die kosten zijn maar een deel van het plaatje, en dat is wat de enthousiaste grootgroepers lijken te vergeten. Iedereen die meedoet zal het toestel perfect moeten behandelen om de kosten laag te houden. (...)
Uit belangstelling; waar liggen dan de meeste valkuilen voor nieuwe, redelijk onervaren vliegers m.b.t. tot het hoger uitvallen van onderhoudskosten? Moet ik dan denken aan neuswieltjes, verkeerd gebruik van de motor, etc?