Stichting Cirrus Flyers Rotterdam IO

Qua IF platform zijn er m.i. maar weinig kisten, welke 'n Bonanza (A36) overtreffen :biertje:

Bij gebrek aan ....., is 'n poor man's Bonanza (A36), in wide body versie (RC114) m.i. een prima alternatief :)

Zowel de A36 als RC114, zijn zalige bakken om op het handje 'hard ball IF', van A naar B te raggen.

De A36 heeft mijn persoonlijke voorkeur, vanwege hogere KTAS (0175), Va (0141 KIAS), Vle (0154 KIAS) en Vfe (0154 KIAS).

Met zowel A36s als RC114s (non TKS), heb ik in situaties gezeten, welke ik niet graag in 'n Cirrus, Cessna, Piper of Mooney had willen ..... (Icing Collection Efficiency, Heavy Turbulence, CBs enz.).

Nu heb ik ze allemaal gevlogen (A36, C210, RC112/114, Mooney, Cirrus SR22 G3 enz.), en als ik moest kiezen tussen 'n SR20 voor 170 € per uur of 'n RC114TC met TKS voor 350,00 € per uur, dan verkies ik de 'wide body' Rockwell TC ('n harde positieve, 'n eitje te laten ....)


TX..

mijn probleem met een Bonanza is dat ik er simpelweg niet in pas. Ik heb echt alles geprobeerd en alleen de Cirrus en de Commander zitten goed. De stoelen van de commander vond ik zelf het lekkerste en ben erg blij met mijn keuze.

Snelheid was nooit de sterkste kant hoewel het ook een simpelspelletje van pk's is. Ik heb er 270. Een SR22 heeft er 310. Er bestaat ook een SuperCommander. Dit is een commander met een IO580 motor met 315 pk. Die vliegt ook 175 (en klimt met 2500fpm).

tav onderhoud. Ik ben het eens dat oh al snel richting 15k gaat. -/- annual heb je 12.000. Als je dat als uitgangspunt neemt voor 200 uur moet je redelijk goed zitten.
 
Uit belangstelling; waar liggen dan de meeste valkuilen voor nieuwe, redelijk onervaren vliegers m.b.t. tot het hoger uitvallen van onderhoudskosten? Moet ik dan denken aan neuswieltjes, verkeerd gebruik van de motor, etc?

Verkeerd leanen uit misplaatste zuinigheid. Scheelt je peut maar kan je later gaan betalen in motoronderhoud... Niet genoeg opwarmen voor de start... Shock cooling in een daling.... verkeerd mogasgebruik... te hoge snelheid in turbulentie... propeller tegen de draairichting in draaien kan de brandstofpomp beschadigen...
Operationele gedragsregels helpen schade voorkomen. Ken Uw Systemen. Blijf betrokken bij wat er gebeurt, geef erom hoe je toestel behandeld wordt en niet uitgewoond en afgeragd. Loop minstens een keer een jaarbeurt mee zodat je iets meer begrijpt van je toestel en leert wat kwetsbaar is en waarom.
 
@ LHU en N2024

Oeps! Dat is niet de bedoeling van mijn verhaal jongens. Vooral jullie mening blijven geven.
De algehele discussie leek er een beetje op dat de topicstarter naïef met de kosten omgaat en mogelijke participanten het allemaal voor zoete koek zouden slikken. Vandaar mijn reactie.
Bovendien horen we niet zoveel meer van de starter. Misschien is hij afgehaakt. Ben toch wel benieuwd of ze ondanks de kritische noten nog verder zijn gekomen en nieuwe participanten hebben gevonden.
 
TX..

mijn probleem met een Bonanza is dat ik er simpelweg niet in pas. Ik heb echt alles geprobeerd en alleen de Cirrus en de Commander zitten goed. De stoelen van de commander vond ik zelf het lekkerste en ben erg blij met mijn keuze.

Snelheid was nooit de sterkste kant hoewel het ook een simpelspelletje van pk's is. Ik heb er 270. Een SR22 heeft er 310. Er bestaat ook een SuperCommander. Dit is een commander met een IO580 motor met 315 pk. Die vliegt ook 175 (en klimt met 2500fpm).
Ik heb het geluk (size: midget XXL), dat ik in de Bo pas.
Ondanks dat 'n Bo m'n voorkeur heeft, is het inderdaad zo dat 'n RC114/115 het lekkerst zit.

NazgulAir, heeft een aantal niet onbelangrijke punten opgesomd ;)
Een ander punt van aandacht is het waarde verlies oftewel afschrijving (Bo's en RC114/115's zijn 'relatief' waardevast)

Verder is het interessant om de safety record(s) eens door te nemen.
 
@ LHU en N2024

Oeps! Dat is niet de bedoeling van mijn verhaal jongens. Vooral jullie mening blijven geven.
De algehele discussie leek er een beetje op dat de topicstarter naïef met de kosten omgaat en mogelijke participanten het allemaal voor zoete koek zouden slikken. Vandaar mijn reactie.
Bovendien horen we niet zoveel meer van de starter. Misschien is hij afgehaakt. Ben toch wel benieuwd of ze ondanks de kritische noten nog verder zijn gekomen en nieuwe participanten hebben gevonden.

hoi Wutang,
Dit topic wordt veel gelezen. Ook als de oorspronkelijke poster niet meer van zichnlaat horen, blijft de discussie zinvol. Er bestaan veel wannabe eigenaren! Welke enthousiaste hobbyvlieger heeft er nou nooit over een eigen toestel gedroomd...

Dromen mag, maar de realiteit is hard. De rekening zal hoe dan ook worden gepresenteerd. Mensen die eerlijk willen zijn komen daar gewoon rond voor uit en belazeren de kluit niet. Een te rooskleurig beeld leidt tot en uitgewoond en waardeloos toestel of benadeling van partners of beide.

Geloof mij, goedkoop vliegen is niet de juiste insteek. Als dat het hoofddoel blijft dan komt vroeg of laat de klap. Eigenaren die niet om hun bezit geven verliezen het. Iedereen in de club moet het eens zijn.

De Cirrus is beter af als het groepje van zeven de inschrijving sluit en samen verder gaat. Als je dat niet kunt betalen, zoek dan een goede club. Of richt er een op nadat je huiswerk in orde is.

N.B. Een Comanche is ook ruim, en er staat er een te koop op Midden-Zeeland.
 
Laatst bewerkt:
De Diamond Flyers hebben in 2001 hun eerste toestel gekocht en inmiddels staan er 6 in de hangaar. De 7e was onderweg (DA42) maar vanwege de hoge instapprijs hebben ze onvoldoende mensen gevonden om hierin te participeren. De uurprijs van deze twin zou rond de 170 euro per uur liggen. Je gaat mij niet vertellen dat een Stichting die 10 jaar ervaring heeft op het gebied van participaties hier niet goed over nagedacht heeft. En nu komt er een Cirrus van 170 euro per uur en dat zou te goedkoop zijn?

Hier op PPRuNe werd vorig jaar zelfs een Cirrus aangeboden voor 85 pond per uur...

http://www.pprune.org/private-flying/299983-we-buying-cirrus-sr-20-non-equity-flying-2.html#post6074345

Hier is meer info over deze constructie:
http://www.aircraftgrouping.com/noequitysr20g3.html

De prijs is inmiddels 90 pond per uur, maar dat is nog steeds fors lager dan 170 euro.

Een aantal jaar gelden zijn de Piper Pilots opgestart met precies dezelfde constructie als de Diamond Flyers en ik heb geruchten gehoord over de komst van nog een kist. Inmiddels is de KLM Aeroclub ook bezig om een (financieel) zeer interessante constructie op te zetten, waarbij je uiteindelijk zelfs je participatiebedrag terug verdient!

Het vliegen middels een participatie vorm is erg succesvol, anders zouden bovenstaande initiatieven simpelweg niet werken.

Ik snap niet dat mensen het hebben van een "eigen" kist zo negatief proberen neer te zetten. In het opstart kapitaal zit al een stuk reserve, in de jaarlijkse lasten zit een stuk reserve. Elke participant betaald daarnaast een vaste uurprijs en in die uurprijs zit een stuk reserve. Mochten er onvoorziene dingen zijn dan wordt allereerst het reserve kapitaal aangesproken om daarna bij gebrek bij de participanten aan te kloppen. Als je gaat participeren dan weet je dat dit zou kunnen gebeuren, maar uit de ervaringen van de verschillende participatie vormen blijkt dat dit bijna niet voorkomt. Een andere optie zou zijn om bijvoorbeeld 1 of 2 extra participaties uit te geven om aan je benodigde saldo te komen.

Afgelopen zomer zijn de blokken van 2 van onze kisten vervangen die de TBO niet gehaald hebben. Het ene blok moest nog 400 uur tot TBO en het andere blok is bij take-off beschadigd geraakt door steenslag in de radiator, hierbij heeft de verzekering gelukkig een groot deel betaald. Maar ik heb niets hoeven te betalen omdat er voldoende reserves waren.

Wij schrijven niet af op de waarde van de romp van de kisten. Dit is een keuze om de uurprijs laag te houden. Mochten we op enig moment de kist moeten verkopen dan is het verlies van de verkoop ten opzichte van de inkoop voor de rekening van de participant. Verhuur bedrijven en vliegclubs schrijven meestal wel af op deze waarde om uiteindelijk een nieuwe kist te kunnen kopen.

Vliegen is geen goedkope hobby daar ben ik het helemaal mee eens, maar het hoeft niet duurder te zijn dan dat het werkelijk kost. En daarvoor is vliegen in de participatie vorm ontwikkeld en het concept werkt. Je deelt de lusten van het vliegen op een mooie kist die een heel klein stukje van jezelf is en je deelt de financiële lasten met z'n allen.

Het grote verschil met het hebben van je eigen kist is dat je als prive eigenaar altijd kan beschikken over je eigen toestel, bij een participatievorm is die mogelijkheid er gewoon veel minder. Maar als prive eigenaar deel je alle lasten alleen maar met jezelf! Er is niemand die met je meebetaald als je onverwacht een mode-s transponder moet inbouwen.

Maar stel dat je toch met 15 man een onverwachte uitgave hebt van 3000 euro, dan kost dat je 200 euro of grofweg 1 vlieguur per persoon (170 euro + 1 landing). Daarna maak je de uurprijs een tijdje 10 euro duurder om je reserves weer sneller op orde te hebben.

Ik participeer niet in deze Cirrus, maar ik draag dit soort initiatieven een warm hart toe.

NB: Ik sta graag open voor correcties als ik dingen verkeerd zie of interpreteer.
 
Ik deel de mening van Immortal volkomen. Laten we wel zijn, strikt genomen is de keuze afhankelijk hoe je in het (financiële) leven staat, wat mogelijk is en waar de voorkeur naar uitgaat. Het mooiste is een eigen kist. Heb dit mogen ervaren. Maar als je een tijdje verder bent en je weer met beide beentjes teruggekeerd ben op aarde van alle euforie, bedenk je je toch dat de mogelijkheid van alleengebruik de prijs van een participatiekist of huurkist ver te boven gaat. Hij staat op pakweg 50 uur per jaar na weg te roesten in een hangaar. Het is toch geen museumstuk. Zou toch mooi zijn als anderen ook kunnen genieten van de mogelijkheid om hier mee te vliegen.

Het grootste verschil tussen de gemiddelde vliegclub en participatie is dat de kist(en) over het algemeen jonger zijn bij een participatie. De Diamond Flyers zijn, met overigens alle respect, toch zo langzamerhand ook een vliegclub geworden en dan kom je weer dicht in de buurt van het verhaal van Nazgulair. Het wordt een community met regels, anders wordt het een chaos.

Kortom, of alleen (kostbaar) of met een overzichtelijk klein aantal (prijziger dan een club, maar meer privileges) of een club (betaalbaarder en minder financiële risico). Voor elk wat wils.
Mijn droom is nog steeds het bouwen/assembleren van een RV 7 of 10 (duurt toch jaren), maar zou eerder kiezen voor participatie dan een eigen toestel kopen. Ongeacht of ik wel of niet financieel in staat ben een eigen toestel te bekostigen. Maar hé, dat is mijn mening maar.
 
@wutang, @immortal, als je mijn posts goed leest zie je dat onze meningen niet met elkaar in tegenspraak zijn. Er zijn keuzes. Je eisen bepaalt vliegtuigtype en participatievorm en reglementen. Het succes van de Diamond Fliers et al. bewijst dat er in Nederland behoefte bestaat aan een ander soort clubs, met echte stakeholders inplaats van contributie-leden. Voor wie niet zwaar tilt aan de beperking van beschikbaarheid is het een uitstekende formule, zeker als het toestel niet te complex is.

@Cirrus participanten:
Ik wil jullie zeker niet afkraken! Welkom op Foxtrot, als het je lukt. En als je vragen hebt stuur mij gerust een PM.
 
Ik hoop dat jullie snappen dat ik het Cirrus initiatief nooit heb willen afkraken. Ik juig ieder initiatief waardoor meer mensen, meer kunnen vliegen van harte toe !
Het is alleen opvallend dat zo een beetje alle kisteigenaren hier vinden dat de kosten veel te optimistisch zijn ingeschat. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, als iederen er bij voorbaat van uit gaat dat er nog wel wat extra kosten bij zullen komen. Ik heb hiervoor al aangegeven dat dat ook juist weer het voordeel is van een groep, een strop van 30.000 is immers 'maar"2000 per deelnemer, dat is te overzien.
Ik hoop van harte dat het iniatiatief lukt en wens de deelnemers alle succes, maar ik ben er eveneens van overtuigd dat de uurprijs boven de 200/uur gaat uitkomen of de jaarbijdrage fors omhoog zal gaan. Het vergelijk met de Diamond flyers gaat niet helemaal op. Een Cirrus van 5-7 jaar oud, is qua onderhoud niet te vergelijken met een DA40 die nieuw is gekocht.
Maar, bovenal, heel veel succes en heel veel plezier met de kist straks !
 
Verkeerd leanen uit misplaatste zuinigheid. Scheelt je peut maar kan je later gaan betalen in motoronderhoud... Niet genoeg opwarmen voor de start... Shock cooling in een daling.... verkeerd mogasgebruik... te hoge snelheid in turbulentie... propeller tegen de draairichting in draaien kan de brandstofpomp beschadigen...
Operationele gedragsregels helpen schade voorkomen. Ken Uw Systemen. Blijf betrokken bij wat er gebeurt, geef erom hoe je toestel behandeld wordt en niet uitgewoond en afgeragd. Loop minstens een keer een jaarbeurt mee zodat je iets meer begrijpt van je toestel en leert wat kwetsbaar is en waarom.

Dat was ik al langer van plan om eens te doen, het is altijd goed om eens van de GWK te horen waar de voor dat type specifieke zwakke punten zitten, bedankt voor je goede tips. Dat met de brandstofpomp was mij nog niet bekend, zo zie je maar weer!

ps. leerzaam topic trouwens...:)
 
Inderdaad leerzaam topic! Ik ben wel 1 van die 7 participanten, die van plan is om in te stappen. Er komen altijd onvoorziene kosten (en we hopen dat 10% in ieder geval genoeg dekt), maar je weet het niet (dat heb je ook met andere dingen, auto, huis etc)
Ik vlieg normaal bij de VCR op de pipers. Die zijn allang ruim over de 200 euro per uur en als je ze voor meerdere dagen wilt huren moet je idd snel zijn. Piper pilots heeft 20 participanten en het weekrooster is druk. Wij wilden daaronder gaan zitten met 12-15 participanten.
Tja en natuurlijk lekker vliegen, op een mooi toestel....
Ik geloof in een klein "clubje", met vliegers die dezelfde wensen hebben (een mooi toestel vliegen, voor een betaalbaar bedrag). Er zijn al diverse "clubjes", die laten zien dat het kan!
Zijn er nog vliegers die geinteresseerd zijn?

Gr.

Xavier
 
Let wel dat als je een reiskist wilt, je ook de vrijheid moet hebben om te reizen (=beschikbaarheid), en als je een goed gemiddeld cruise gebruik wilt halen moet je overwegend op hoogte langere afstand vliegen; voor korte tripjes ligt het verbruik veel hoger.

Ik ben ook wel eens met 165kt van MZ naar RD geblerd tegen een verbruik van 63 liter per uur. Maar we doen liever IAS135/TAS160 op hoogte met 50% en een verbruik van 38 liter per uur. Ons gemiddelde verbruik ligt ongeveer op 45, het zou lager zijn als we niet zoveel korte tripjes deden.

Ga je overwegend dure Nederlandse brandstof tanken, of maak je slim gebruik van je reisjes over de grens? Let dan in ieder geval wel op je reserves. De Cirrus is niet echt long range.

Naz
 
Allen, even een korte update.

Inmiddels hebben we een aantal nieuwe serieus geïnteresseerden kunnen noteren.

Wij zijn ons nog aan het beraden of we voor 12 of 15 participanten gaan. Beide aantallen hebben zo hun voor- en nadelen.

De relatief lage uurprijs heeft hier op airwork erg veel discussie opgeleverd.
Met de hoge huurtarieven voor veel eenvoudigere, oudere kisten op EHRD van 200 euro plus, kan ik me deze discussie goed voorstellen, echter, door de participatieconstructie kan de SR20 G2 absoluut voor 160-170 euro nat gevlogen worden!
Serieus geïnteresseerden kunnen uiteraard inzage krijgen in alle financiële calculaties en achtergronden.

Overigens vliegt deze zelfde Cirrus in Duitsland in een soortgelijke constructie al met veel succes voor 138 per uur! (Lagere brandstofprijzen, maar toch..)
Check: http://ffg-braunschweig.de/flotte/preisliste.html

Cirrus SR 20 met glasscockpit vliegen voor een betaalbare uurprijs kan!
 
Nog de beste wensen voor alle Airwork bezoekers!

Ons goede voornemen is om de SR20 constructie dit kwartaal rond te maken. Wij zoeken hiervoor nog een paar participanten.

Geïnteresseerden kunnen zich nog steeds bij mij, Felix of Xavier melden.

Groeten,

Erik Dijkhuizen

Stichting Cirrus Flyers Rotterdam IO
 
Heel veel succes Echodelta,

Hoop dat jullie aanstaande Cirrus present is op de E10 migratie in Varna, Bulgarije in mei.


Wordt hier een hoop geschreven over de ouwe meuk met kapotte radio's, die je niet kan leanen omdat er maar één temp sensor op de cylinders zitten.

Een Cirrus SR20 heeft gewoon heel veel waarde voor z'n geld!

Hij is ruim, veilig en het is een echt reistoestel. Door fixed gear zijn de onderhouds kosten laag. Een G2 is makkelijker met de parachute overhaul ( eens in de 12 jaar) en je hebt natuurlijk die optie. En glas cockpit is meer dan speelgoed :) Er zit gewoon heel veel op. Meestal stormscope, altijd terrain, vaak TCAS.

Mijn 20G1 vloog prettig 110 knopen op 6 gallon per uur, 135 op 8,8 en als het hard moest vloog tie 150+ op 13 GPH. De klim was alleen niet indrukwekkend en op FL130 was de fut er wel uit.

Met T/G's is het verbruik niet hoger. Enige gevaar is tailstrike voor de mensen die te vaak Cessna's hebben gevlogen.

En A36's en 114's worden niet voor niets niet meer gemaakt. Ja ze houden hun museumwaarde, worden alleen niet verkocht. Staan er genoeg voor een prik zonder motor. Ik vlieg sneller en verder dan dat spul met mijn SR22G3 bij dezelfde onderhouds en gebruikskosten.

En dan begin ik maar niet over de revisionary PFD, 2 LRU's, HITS, EICAS en SVT op de Perspective, want 90 procent van de ouwe meuk vliegers heeft dat nog nooit gezien.....

Kortom, zet hem op!
 
SR20 niet echt long range ????

Non stop Cannes LFMD naar EHLE niet long range met de SR20 ? 45 minuten IF reserve over natuurlijk.

OK mijn SR22G3 doet non-stop Madrid - Lelystad, maar ja....

sr22t_payload.png
 
En A36's en 114's worden niet voor niets niet meer gemaakt.

SR20/22''s G1 ook niet meer.
De G36 wordt wel nog gemaakt en heeft echt geen oude meuk avionica
Voor de specificaties klik hier.

Ik wil de Cirrus beslist niet afkraken, zeer capabel reistoestel, vooral de G3 FIKI (al zou ik zelf voor die prijs dan weer liever een DA42 hebben), de uiteindelijke keuze is een kwestie van smaak, maar een bonanza afdoen als musemstuk is grote onzin.

Als ik een Cirrus zou willen kopen, zou ik zelf trouwens even wachten tot begin 2014, dan zullen de prijzen hier in Europa wel aardig ingekacheld zijn (Europeees niet meer met FAA brevet vliegen).
 
SR20 niet echt long range ????
Sorry FlyEye. Kijk eens naar de grafiek... FL180 en 200kt TAS, hoe vaak doe je dat? Heb je zuurstof aan boord voor zo'n trip?
Ik had het over een meer realistische operationele hoogte, zeg FL100, en economic cruise. Wat is je range dan? Bij ons is dat op FL100 met 50%, 165-170 TAS, tussen de 1600 en 1750 NM, exclusief een 45 minuten reserve op gemiddeld 60% power. Dat bedoelde ik eigenlijk met long range. Heen en terug naar Cannes met reserve dus.:biertje:
 
Sorry FlyEye. Kijk eens naar de grafiek... FL180 en 200kt TAS, hoe vaak doe je dat? Heb je zuurstof aan boord voor zo'n trip?
Ik had het over een meer realistische operationele hoogte, zeg FL100, en economic cruise. Wat is je range dan? Bij ons is dat op FL100 met 50%, 165-170 TAS, tussen de 1600 en 1750 NM, exclusief een 45 minuten reserve op gemiddeld 60% power. Dat bedoelde ik eigenlijk met long range. Heen en terug naar Cannes met reserve dus.:biertje:

Beste Nazgul,

Natuurlijk vlieg ik met zuurstof ! Anders zou ik blauw worden :snore: en in slaap vallen. De Cirrus heeft namelijk geen drukcabine....

Ik plan altijd conservatief, 200 knopen op FL200.

Dan verbruikt ie 17,5 GPH, dat IS economic cruise.

Kan ook op FL100, maar met 92 Gallon aan boord duurt het dan errug lang bij 150 knopen en 13 GPH tot ie weer leeg is ..... Dan moet ik poepen en heb allang verse espresso nodig, dat zet de Cirrus niet :rolleyes:

Overigens is de DA42 een uitstekend petroleumstel, maar voor wat performance betreft is mijn vriend AJ met zijn petroleumstel er niet op vooruitgegaan ten opzichte van zijn SR20G1.

Wel de mooie G1000 aan boord met net teveel knopjes ten opzichte van Perspective.
 
Natuurlijk vlieg ik met zuurstof !
Ja natuurlijk. Maskers op en grote tank voor vier personen en vaak vullen.
Wij hebben alleen van die snorren dus mogen nog niet boven FL180. Gaan we in de toekomst best nog wel een keertje doen op weg naar Z-Frankrijk, al was het alleen maar om te checken of hij echt de 220 haalt.

On topic: de Stichting heeft het echter over een SR20, ik weet niet of die in 92 gallon aan boord heeft of dezelfde klim/snelheid capaciteiten bezit. Dat zal misschien ook de reden zijn waarom je die hebt geruild voor de nieuwste 22.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan