wsh
New member
Qua IF platform zijn er m.i. maar weinig kisten, welke 'n Bonanza (A36) overtreffen :biertje:
Bij gebrek aan ....., is 'n poor man's Bonanza (A36), in wide body versie (RC114) m.i. een prima alternatief
Zowel de A36 als RC114, zijn zalige bakken om op het handje 'hard ball IF', van A naar B te raggen.
De A36 heeft mijn persoonlijke voorkeur, vanwege hogere KTAS (0175), Va (0141 KIAS), Vle (0154 KIAS) en Vfe (0154 KIAS).
Met zowel A36s als RC114s (non TKS), heb ik in situaties gezeten, welke ik niet graag in 'n Cirrus, Cessna, Piper of Mooney had willen ..... (Icing Collection Efficiency, Heavy Turbulence, CBs enz.).
Nu heb ik ze allemaal gevlogen (A36, C210, RC112/114, Mooney, Cirrus SR22 G3 enz.), en als ik moest kiezen tussen 'n SR20 voor 170 € per uur of 'n RC114TC met TKS voor 350,00 € per uur, dan verkies ik de 'wide body' Rockwell TC ('n harde positieve, 'n eitje te laten ....)
TX..
mijn probleem met een Bonanza is dat ik er simpelweg niet in pas. Ik heb echt alles geprobeerd en alleen de Cirrus en de Commander zitten goed. De stoelen van de commander vond ik zelf het lekkerste en ben erg blij met mijn keuze.
Snelheid was nooit de sterkste kant hoewel het ook een simpelspelletje van pk's is. Ik heb er 270. Een SR22 heeft er 310. Er bestaat ook een SuperCommander. Dit is een commander met een IO580 motor met 315 pk. Die vliegt ook 175 (en klimt met 2500fpm).
tav onderhoud. Ik ben het eens dat oh al snel richting 15k gaat. -/- annual heb je 12.000. Als je dat als uitgangspunt neemt voor 200 uur moet je redelijk goed zitten.