Stichting Cirrus Flyers Rotterdam IO

echodelta

Member
Beste vliegers,

Afgelopen vrijdagavond heeft de eerste succesvolle bijeenkomst plaatsgevonden.

In deze bijeenkomst hebben we onze plannen gepresenteerd en is tevens unaniem de keuze gevallen op de Cirrus SR 20 G2.

Binnenkort richten wij daarom de Stichting Cirrus Flyers Rotterdam op.

Doelstelling is het gezamenlijk aanschaffen en vliegen van een Cirrus SR20 G2 in een stichting vorm tegen een betaalbaar uurtarief.

Bij 15 participanten gaan we uit van een uurprijs van circa 160 euro per uur nat.

De kosten van een aandeel zullen circa 10K euro bedragen. De jaarlijkse kosten circa 900 euro.

De kist zal worden gestald op EHRD in een hangar op Foxtrot.

Wij kunnen dmv gelieerde instructeur(s) voorzien in de type conversie, zowel VFR als IFR.

Momenteel hebben we al 7 serieuze participanten er zijn dus nog 8 participaties beschikbaar.

Doelstelling is om de kist in Q1 2012 op EHRD beschikbaar te hebben

Geinteresseerden kunnen mij mailen voor meer informatie.

Mvrgr

Erik Dijkhuizen

Stichting Cirrus Flyers Rotterdam IO
 
N-reg of JAA (EASA)?

Beste vliegers,

Afgelopen vrijdagavond heeft de eerste succesvolle bijeenkomst plaatsgevonden.

In deze bijeenkomst hebben we onze plannen gepresenteerd en is tevens unaniem de keuze gevallen op de Cirrus SR 20 G2.

Binnenkort richten wij daarom de Stichting Cirrus Flyers Rotterdam op.

Doelstelling is het gezamenlijk aanschaffen en vliegen van een Cirrus SR20 G2 in een stichting vorm tegen een betaalbaar uurtarief.

Bij 15 participanten gaan we uit van een uurprijs van circa 160 euro per uur nat.

De kosten van een aandeel zullen circa 10K euro bedragen. De jaarlijkse kosten circa 900 euro.

De kist zal worden gestald op EHRD in een hangar op Foxtrot.

Wij kunnen dmv gelieerde instructeur(s) voorzien in de type conversie, zowel VFR als IFR.

Momenteel hebben we al 7 serieuze participanten er zijn dus nog 8 participaties beschikbaar.

Doelstelling is om de kist in Q1 2012 op EHRD beschikbaar te hebben

Geinteresseerden kunnen mij mailen voor meer informatie.

Mvrgr

Erik Dijkhuizen

Stichting Cirrus Flyers Rotterdam IO
 
N-reg of JAA (EASA)?

Het plan is om N-reg te gaan vliegen. Met de EASA regeling zal het per 2014 waarschijnlijk alsnog europees worden. Echter, de onderhoudskosten onder PH zijn geschat 30-50% hoger dan N reg, op dit moment lijkt het daarom nog steeds voordeliger om voor de komende 2 jaar nog voor N te gaan.

Felix van Lier
Stichting Cirrus Flyers Rotterdam IO
 
Voor het lood wat in AvGas zit hé, auto`s mogen dat al heel lang niet meer. Bij vliegtuigen willen ze dat ook gaan verbieden.
 
Een SR20 kan gewoon op 91UL, een SR22 turbo niet, maar daar is sinds kort een speciale variant van op de markt die op 91UL kan (maar iets minder power heeft).
 
Dan kunnen we beter snel aandelen Austro Engines gaan kopen vrees ik.

Ik las dat de SR22 zelfs EASA goedkeuring heeft gekregen voor Centurion 4.0 engines; of daar na het failliesement van Thielert nog iets mee is gebeurd weet ik niet. Iemand daar nieuws over ?

Tot die tijd.......SR 20 voor 160 euro per uur.....klinkt niet verkeerd lijkt me.
 
Tot die tijd.......SR 20 voor 160 euro per uur.....klinkt niet verkeerd lijkt me.

Ik kom uit op een uurprijs van 209,- bij 25 uur vliegen in een jaar.

Jaarlijkse kosten: 900,-
Gemiste rente over 10k á 3,2 % p/jaar: 320,-
25 uur vliegen á 160,-: 4000,-
Totaal: 5220,- --> gedeeld door 25 = 209 per uur.

Hoe het zit met reservering voor vervanging van de kist om de zoveel jaar is mij niet bekend, maar anders zou je de afschrijving ook nog mee moeten nemen. Die 900 euro vaste kosten vind ik redelijk aan de hoge kant, maar dat zal komen doordat Rotterdam niet zo goedkoop is als basis. Landingsgelden zijn er trouwens ook niet zo laag....

Het is nog steeds redelijk goedkoop voor een reiskist, aangezien je met een cruise speed van 150-155 zo'n 40 kts sneller gaat dan met een C172/PA28 ( en die kosten ook al gauw ruim 200 euro per uur).

Ik vraag me wel af, wordt er dan met zuivere vliegtijd gerekend of bloktijd? Dat kan een hoop schelen namelijk...
 
Misschien moet je ook de afschrijving van je auto meenemen in de berekening die je nodig hebt om naar het vliegveld te komen......

160 euro per uur is gewoon een erg mooie prijs voor een kist als een Cirrus. De vaste lasten (stalling, verzekering) zitten er inderdaad niet bij. Maar dan nog.......gemiddelde prijs op EHRD voor een PA-28 van 30 jaar oud ligt zo rond 225 euro per uur.

Rekening houdend met je vaste lasten en misschien ook met de waardevermindering van je aandeel zou je met 20 uur per jaar break-even draaien.....alleen daar vlieg je dan wel een Cirrus voor ;-)
 
Waar krijg je nu nog 3,2% rente voor 10k?
En natuurlijk als je bij een club bent, die kosten komen er ook nog bij...
Voor die 900 staat de kist ook binnen.
Bij de VCR krijg ik nog geen piper mee voor 209 euro per uur....
 
Als je het een jaar vast zet kun je er bij een aantal banken wel 3,2 % voor krijgen.

Maar ik zeg er ook niks van, het is nog steeds een nette prijs als je alle kosten bij elkaar optelt. Zoals je zegt, je vliegt er wel een SR20 voor met 40 kts extra cruise speed + mooie glass cockpit. Ik zou het zo doen als ik wat dichter bij EHRD zat.
 
160 per uur?

160 per uur?

is wel heel erg optimistisch.

op rotterdam kost hangarstalling 5.000
verzekering is ook al snel 4.000
dan het verplichte onderhoud 3.000

en dan het reguliere onderhoud en ongewenste onderhoud .... variabel
reservering voor motorrevisie ... 30000 euro /1800 = 17,- euro
afschrijving ?? zeg t maar

en 10gph x 2,82 euro x 3,72 l per gallon ... is al 105 euro per uur brandstof ..

225 tot 250 komt echt eerst.
 
is wel heel erg optimistisch.

op rotterdam kost hangarstalling 5.000
verzekering is ook al snel 4.000
dan het verplichte onderhoud 3.000

en dan het reguliere onderhoud en ongewenste onderhoud .... variabel
reservering voor motorrevisie ... 30000 euro /1800 = 17,- euro
afschrijving ?? zeg t maar

en 10gph x 2,82 euro x 3,72 l per gallon ... is al 105 euro per uur brandstof ..

225 tot 250 komt echt eerst.

Vaste lasten (stalling, verzekering, annual, upgrade avidyne systems, reserveringssysteem, IFR keuring) zitten in de jaarbijdrage, dus die tellen niet mee in de uurprijs.

TBO voor de SR 20 is 2000 uur; nieuwe Continental is inderdaad rond de 30.000, deze reservering is opgenomen in de uurprijs. Onderhoud (incl shute vervanging) onder FAA ligt zo rond de 55 euro per uur.

Fuel op 10 gph is iets hoog. In de cruise leande ik tot 9, maar vooruit ga uit van 105 euro fuel. 105 + 55 = 160. Voor de zekerheid zou ik beginnen op 170 euro per uur.

In de vaste kosten (geschat 14.000 per jaar) zit tevens 10% onvoorzien in per jaar.
 
Ik denk echt dat de kosten ietwat te optimistisch worden ingeschat, heb zelf ook wel `s nagedacht over een Cirrus. Ik kom aan andere (aanzienlijk hogere) bedragen, maar misschien ben ik een zwartkijker. Had me voorgenomen om niet meer te reageren in dit topic omdat m`n AvGas opmerking blijkbaar ook niet werd gewaardeerd. Kon het toch niet laten om even een laatste poging te wagen om je met beide benen (mains first) te laten landen.

Even een ps-je. Ook meegenomen dat de kaarten e.d. geüpdated moeten worden elke maand? Ook nagedacht over kosten van overhaul chute? Spuitwerk moet ook overnieuw als de chute er uit moet. OK, ik ga er in mijn situatie van uit dat ik zelf alle kosten moet dragen terwijl er hier 14 anderen de sigaar zijn.

Sorry ook dat ik misschien negatief over kom, zo is `t niet bedoeld. Leuk als meer mensen een vliegtuig kopen, dus vooral doen. Goed ook voor de business. Alleen `t model is vlg. mij gewoon iets te optimistisch. Ik hoop dat ik het fout heb.
 
Je AVGAS opmerking wordt zeker gewardeerd: Ik weet alleen niet zo goed wat ik er mee moet. M.I. geldt dat voor 90 % van de GA en niemand weet de oplossing op dit ogenblik.

De onderhoudsprijzen komen van verschillende mensen die reeds een Cirrus bezitten in NL en zijn daarnaast in overleg met vliegwerk Holland geweest. Hier zou de chute ook bij moeten zitten. Ik meen dat alleen voor een G1 versie het gedeelte opnieuw gespoten moet worden, G2 en verder worden van binnenuit gedaan.

Correct me if I am wrong....
 
Je hebt meer knopen per gallon in een Comanche. Een Comanche is toch meer pro vliegen trouwens, wel `s een B747 gezien met fixed gear? :)

Sorry, ik houd op met plagen. Een Cirrus is een prachtkist en ik zou `m best willen hebben. Voor mij zijn de runningcosts gewoon een struikelblok.

Er zijn genoeg kisten die op MoGas mogen vliegen trouwens, daar moet je dan een STC voor hebben.
 
Terug
Bovenaan