Schuldsanering??!!

Volgens mij heb je nog steeds niet begrepen dat je soms gewoonweg geen keus hebt. Tenzij je een rijke papa hebt natuurlijk.

Ik heb al gezegd dat ik best zie dat sommige dingen je kunnen overkomen, daar heb ik begrip voor. Maar hier wordt gepropageerd om de optie van schuldsanering serieus te betrekken in je overwegingen om wel of niet een vlegopleiding te gaan volgen.
Verder vind ik het onverteerbaar, dat als je na die drie jaar opeens wel geld gaat verdienen, je niets meer hoeft terug te betalen.
Een bank is een bedrijf en dat maakt het altijd wat onpersoonlijk. Maar wat je doet is het volgende. Stel een familielid van je zit financieel moeilijk en dreigt z'n woning te worden uitgezet. Je weet dit te voorkomen door hem 25.000 euro te lenen. Vervolgens gaat er nog meer mis en komt deze persoon in de schuldsanering. Bad luck zou je dan misschien denken, want je weet vooraf dat aan het lenen van geld een risico is verbonden.
Maar hoe zou je het vinden als die persoon 5 jaar later een goede baan heeft en als je komt vragen naar je geld zegt fuck you, ik kan wel betalen, maar dat doe ik niet meer en dat hoef ik ook niet meer te doen, kijk maar hier is het papier van de rechter.
Maar nogmaals, dit is een kwestie van eergevoel en verantwoordelijkheid en dat heeft helaas niet iedereen.

@Naudjuh: Da's nou jammer, ik ben er eind januari. Was anders zeker gezellig geweest. Ben trouwens erg benieuw naar hoe je conversie (JAA -> FAA) is bevallen. Hoop een dezer weken mijn CPL te halen en ben er nog niet uit of ik de conversie in MST ga doen of ergens in de States. Tips zijn welkom.
 
Verder vind ik het onverteerbaar, dat als je na die drie jaar opeens wel geld gaat verdienen, je niets meer hoeft terug te betalen.

In het bedrijfsleven zal ook niemand uit morele overwegingen in dat geval terugbetalen (dus na de sanering). Als je dat toch doet ben je volgens mij knettergek.
 
In het bedrijfsleven zal ook niemand uit morele overwegingen in dat geval terugbetalen (dus na de sanering). Als je dat toch doet ben je volgens mij knettergek.

En het is ook juist die mentaliteit in het bedrijfsleven die ons in de huidige crisis heeft gebracht. Als ik het niet meer kan/hoef te betalen, worden de kosten wel ergens anders door een annoniem iemand gedragen.
 
LHU: Snap nou toch eens dat je soms gewoonweg geen andere keus hebt. In de schuldsanering kom je niet zomaar dat is bedoeld als het niet anders meer kan en er geen andere uitweg meer is. De rechter bepaald of je ervoor in aanmerking komt en daarvoor is er al een heel traject gaande, waar de situatie van de potentiele schuldsanering uitvoerig gescreend wordt. Nogmaals: als de bank jouw schuld kan bevriezen zodat je de rente van 1000 euro per maand niet hoeft te betalen, helpt dat. Schuldsanering hoeft dan in vele gevallen niet eens. Is er dan weer werk en laat de financiele situatie het weer toe dan ontdooid de lening weer. Bank krijgt geld en potentiele schuldsaneerder hoeft niet in de schuldsanering. Het zou me niets verbazen als dit inmiddels gebeurt. Zoals ook al eerder gezegd in de WSNP zitten is geen pretje. Je wenst iemand die hard gestudeerd heeft, een hoop geld betaald en bepaalde kwaliteiten heeft gewoon een goeie baan toe.

En het is ook juist die mentaliteit in het bedrijfsleven die ons in de huidige crisis heeft gebracht.

Inderdaad het te makkelijk uitlenen van geld door banken.

Als ik het niet meer kan/hoef te betalen, worden de kosten wel ergens anders door een annoniem iemand gedragen.

Niet waar de bank is zijn geld kwijt en niemand anders.
 
LHU: Snap nou toch eens dat je soms gewoonweg geen andere keus hebt.

Niet waar de bank is zijn geld kwijt en niemand anders.

Met wie z'n belastingeld zijn de banken ook al weer gered ?
Begrijp nu toch eens dat geld niet gratis is, wat jij niet meer betaald moet hoe dan ook door iemand anders worden betaald


Ik wil er nog een ding over zeggen:
Ik begrijp dat je soms niet anders kunt. Maar als je uiteindelijk toch een baan als vlieger hebt en op deze manier maar 30.000 euro hoeft te betalen (zoals je zelf schrijft in je eerste post) en er verder vanaf bent, TERWIJL JE NU WEL ZOU KUNNEN BETALEN, dan klopt er iets niet. Je colega's moeten wel gewoon in 15 tot 20 jaar 150.000 betalen. Was je nu vakkenvuller geweest en had je nog steeds niet kunnen betalen dan had ik niets gezegd.

Je vind dat de bank maar begrip moet hebben als je geen geld hebt en de rente moet opschorten. Maar als je dan zelf wel weer geld hebt zeg je tegen de bank dat je lekker toch niet meer hoeft te betalen (met je briefje van de rechter).

Maar zoals ik eerder al heb gezegd, gewoon vaak genoeg hardop tegen jezelf zeggen, dan ga je het zelf geloven.

Ik trek mij hier verder terug uit de discussie, mijn standpunt is hopelijk duidelijk.

Wazige Harry: nomen est omen
 
LHU: Snap nou toch eens dat je soms gewoonweg geen andere keus hebt. In de schuldsanering kom je niet zomaar dat is bedoeld als het niet anders meer kan en er geen andere uitweg meer is. De rechter bepaald of je ervoor in aanmerking komt en daarvoor is er al een heel traject gaande, waar de situatie van de potentiele schuldsanering uitvoerig gescreend wordt.

Gelukkig hebben we in Nederland nog (sommige) verstandige rechters. In principe moet de rechter voordat je in de schuldensanering terecht komt nog wel even toetsen wat je verdiencapaciteit is. Met de nodige papieren op zak om piloot te worden, behoort de rechter dan uit van je verdiencapaciteit in Nederland. (Wat is het gemiddeld start salaris en de salarisgroei van een beginnend piloot bij de Nederlandse maatschapijen? Dat wil dus zeggen dat de rechter niet behoort te kijken naar wat je in Afrika of bij Ryanair of .... zou verdienen.)

De verdiencapaciteit van een piloot is dus best wel aanwezig. Dat betekent dus ook weer dat je voor de rechter aannemelijk zou moeten maken dat je (om de een of andere reden) geen piloot kan worden, waardoor je die verdiencapaciteit niet hebt.
Mocht je dat voor elkaar krijgen, maar accepteer je daarna een baan als piloot, dan kan een gedupeerde schuldeiser vervolgens naar de rechter stappen om te kijken of hij de schuldsanering alsnog ongedaan te maken (of je pakken op mijneed als hij echt vervelend wil zijn.).

Maar goed, verder ben ik het wel met LHU eens. Als jij het risico wil nemen om anderhalve ton te lenen, wees dan een vent en wentel dat dan niet af op de maatschapij omdat het "even" tegen zit.
 
@Harry.. geef je groot gelijk man, opzouten met die lijers bij de bank. Blijkt nu wel dat zij de boel hebben opgekloot. Al dat moreel gelul. De een is er zo mee 'geholpen' en de ander moet 20 jaar lappen. Nou en...

Hoe bevalt de nieuwe A5?
 
Absoluut ONEENS! Iemand die 150.000,- Euro investeert en NIET weet wat de risico's zijn, verdient het om eens flink onderuit te gaan. Het is toch zeker niet zo dat je 'recht hebt' op een baan omdat je een brevet hebt? De bank verplicht je toch niet om dat geld te lenen? Dat doe je toch zelf? Laat mensen zich in godsnaam goed informeren voordat ze besluiten om een sloot geld te investeren, dan zouden er in ieder geval flink wat minder wanhopige wannabe's rondlopen.
 
Tja, wat moet dat moet. Als schuldsanering de enige weg is dan zit er niets anders op.
Echter .... wat een asociale bulls**t mentaliteit eigenlijk om te redeneren dat het maar een bank is en dat zijn allemaal engerds, hebben geld zat, dus die kunnen mooi fluiten naar hun geld.
Een bank is een bedrijf dat in de regel weinig risico neemt. Alles is 3x afgedekt. Ze doen in geld en maken dingen mogelijk voor jou en mij. En ja, dat kost ook weer geld. Maar daaruit kan ik (bijvoorbeeld) weer iets realiseren wat eerder niet mogelijk was.

Als nu veel mensen zoals in deze topic wordt verheerlijkt, dan is niet alleen voor toekomstige minder bedeelde aspirant vliegers weinig meer mogelijk, maar voor heel veel beroepsgroepen. Banken letten nog beter op en vragen dan 10x dekking. Da's lekkah!

Als je een beetje moraal in je donder hebt kom je je schulden na. Het is hetzelfde als je woord geven. Eenmaal gedaan kom je dat na. Maar ja, dat zal wel naïef van me zijn zeker.

Het mag blijken, ik heb weinig op met de adoratie van deze mentaliteit. Laat ik wel afsluiten met hetgeen waarmee ik begon; tja, wat moet dat moet. Als schuldsanering de enige weg is dan zit er niets anders op. Bovendien, een kat in het nauw maakt rare bokkensprongen.
 
Misschien is de schuldsanering in de huidige vorm niet helemaal je van het...... I.p.v. drie jaar de duur optrekken naar 10 jaar bv. Of de duur koppelen aan de grote van je schuld, dat bijvoorbeeld minimaal de helft betaald moet zijn. Blijkt dat je dan bijvoorbeeld na 3 jaar een goede baan krijgt en dan wel alles kan betalen, dan betaal je normaal de aflossing en de rente voor de rest van de voorafgestelde duur.

Schuldsanering moet iets zijn om mensen in uitzichtloze situaties te helpen om het allemaal weer op een rijtje te krijgen en als alles weer op een rijtje staat, dan moet je ook aan je verplichtingen voldoen, wat niet automatisch hoeft te betekenen dat alles kwijtgescholden moet worden.

Niemand heeft tenslotte gezegd dat de schuldsanering een pretje moet zijn. :)
 
Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk heel simpel om te zeggen "eigen schuld, dikke bult", maar zo werkt het in de praktijk niet.

Zo werk het dus wel.

Er is bij mijn weten nog nooit iemand zwaar in de problemen gekomen omdat hij GEEN piloten opleiding heeft kunnen doen.

MVG
Ditched
 
ja idd omdat er nog idioten zijn en ja ik zei idioten die de schuld niet bij zichzelf zoeken!!
het is de schuld van de bank of overheid of weet ik veel...
diegene die nu in de shit zitten hebben dat aan zichzelf te danken, zij hebben met ouders getekend etc en de mooie verkoop praatjes niet naar waarheid gechecked.

Als vlieger zonder baan moet je jezelf eens in de ogen kijken, wat je hebt uitgestort over jezelf en je familie....

DENKEN DENKEN DENKEN

nog ff dit
Wat een fucking oliedome redenering ik heb een vliegopleiding gedaan en ik heb recht op een baan. want dan kan ik me bewijzen...... ohh do fuck off (met bekakt engels accent)!!!! zou mijn baas zeggen
Sommigen hadden nooit tot een opleiding toegelaten moeten worden.alleen al door bovenstaande opmerkingen
 
ja idd omdat er nog idioten zijn en ja ik zei idioten die de schuld niet bij zichzelf zoeken!!
het is de schuld van de bank of overheid of weet ik veel...
diegene die nu in de shit zitten hebben dat aan zichzelf te danken, zij hebben met ouders getekend etc en de mooie verkoop praatjes niet naar waarheid gechecked.

Als vlieger zonder baan moet je jezelf eens in de ogen kijken, wat je hebt uitgestort over jezelf en je familie....

DENKEN DENKEN DENKEN

nog ff dit
Wat een fucking oliedome redenering ik heb een vliegopleiding gedaan en ik heb recht op een baan. want dan kan ik me bewijzen...... ohh do fuck off (met bekakt engels accent)!!!! zou mijn baas zeggen
Sommigen hadden nooit tot een opleiding toegelaten moeten worden.alleen al door bovenstaande opmerkingen

:)Zou het zelf iets anders formuleren, maar ben het met Kliko eens.

Die "recht hebben op" claim is zo sterk aanwezig. Je gaat naar het casino en verliest daar 150K. Vervolgens schreeuw je moord en brand, want je hebt meer recht dan anderen op winst omdat je er langer hebt gezeten en er meer geld in hebt gestoken om te winnen.

Waar krapte is wordt het altijd dringen geblazen. Een luchtvaartmaatschappij is business, net als vlieger zijn. Hoeveel (ervaren) vliegers vliegen er verhoudingsgewijs nog naast hun baan geregeld voor hun plezier in de prive luchtvaart? Ja, Nosig heb ik begrepen is een diehard en nog een paar anderen (met nadruk op verhoudingsgewijs).

Omdat dit business is heb je goede tijden (vliegers hebben wat meer in de melk te brokkelen) en slechte tijden (airliners bepalen). Oke, kort door de bocht, maar gezien vanuit een groter geheel. In andere takken van het bedrijfsleven is dit toch niet veel anders? Ook daar heeft niemand de gedachte dat hij/zij een functie mag claimen omdat hij een bepaalde opleiding heeft genoten.

Wat de investering betreft, daar sta ik persoonlijk wat anders in. Je wilt graag een toekomst in de vliegerij en bent bereid die investering te doen. Nu kan je stellen dat al die jongens en meisjes een roze bril op hebben, maar dat is ook een beetje preken voor eigen parochie. Als op een krappe arbeidsmarkt aan de onderkant elke periode nieuw aanwas binnenstroomt met (door de marktwerking) weinig pretenties op salarisgebied en arbeidsvoorwaarden, dan wordt het in het midden en aan de bovenkant wat benauwd. Zeker als je op het vinkentouw terechtkomt.
De reacties spreken boekdelen. Die zijn tot het agressieve toe als iemand weer eens aangeeft dat hij/zij op dit moment aan een vliegopleiding denkt. Het is immers, doordacht of ondoordacht, hun beslissing.

Maar ... als het zover komt dat er terug betaald moet worden, een man, een man, een woord, een woord. Probeer in ieder geval naar eer en geweten aan je verplichtingen te voldoen. En als het dan pas echt niet meer kan (en alleen dan), tja ... wat moet dat moet.

- einde preek -
 
Terug
Bovenaan