Salaris: tegenstrijdige verhalen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok, ik zal dan maar even mijn salaris uiteenzetten, 3 jaar klm, iets van 3000 euries netto in de maand, dan ff 1100 eraf voor aflossing studieschuld-> hou je er nog 1900 over, lijkt me niet heel overdreven.
Wat doe je allemaal voor dit geld: 4 dagen achter elkaar voor 5 uur je bed uit, werkdagen van 11 a 12 uur maken, met soms een hoop gezeik tussendoor. Leren voor je profcheck/typerecurrents op je vrije dagen, overuren niet uitbetaald, hoop verantwoordelijkheid, vaak smerig vreten aan boord, de helft van je leven in hotels doorbrengen met mensen die je amper kent, soms 3 maanden geen weekend vrij om je 'normale' vriendschappen een beetje bij te houden. Maar 2 weken vooruit zekerheid over je schema en vrije dagen. Ik doe het er wel voor, maar kan nou niet zeggen dat het heel erg overbetaald is.
 
Ik vind eerlijk gezegd dat we allemaal minstens het dubbele moeten gaan verdienen. Zo kunnen we allemaal nog gekkere dingen doen in onze vrije tijd.

Je verdient waar je voor vecht. In mijn ogen verdienen piloten nooit genoeg. Komt omdat ik zelf piloot ben namelijk. Als ik geen piloot zou zijn, zou ik zeggen dat piloten allemaal teveel verdienen.

Stomme vragen in mijn ogen. Net zoals op sollicitatie: Wat wil je gaan verdienen? Antw: Het ultieme maximum. Wat willen jullie mij betalen? Antw: het absolute minimum. Nou dan moeten we ergens in het midden een compromis sluiten. Zoiets heet marktwerking.

Een goede vakbond zoals opgemerkt door mijn collega 49015 doet ook wonderen.


Verder vind ik dit een beetje een poep-thread. Ben toch wel benieuwd wat LZ zn achtergrond is.
 
Onzinnig is deze thread helemaaaaal niet. Ik sta soms stom verbaasd van de arrogantie van collega's. Zo makkelijk op de kast te krijgen!
We zouden ons veel beter kunnen gedragen als professionals/cq senior managers en ''leken/slecht-geinformeerden'' kunnen beantwoorden met goed ge-argumenteerde feiten ipv. ''kijk eens naar mijn baas en hoe hoog zijn bonus is''

Over het algemeen is de kennis van ons beroep vrij laag en dus heeft elke leek het 1960 syndroom nog te pakken. Dat is vrij makkelijk te zien als je kijkt naar de 'groentjes' die vlieger willen worden. Een roze bril, daar wordt je niet vrolijk van.

Heden ten dage gaat het niet zo meer. Hoe meer wij als 'beroepsbevolking' lagere arbeidsvoorwaarden accepteren (het 'will fly for free syndroom')/meer geld aan een opleiding betalen etc etc zal er altijd negatieve druk op salarissen staan.

Het is een VAK mannen en vrouwen. We hebben een vakbond om onze toekomst te waarborgen. En het is aan ons (via vakbond of andere wegen) om de leek of toekomstige beroepsvlieger te informeren van de feiten.
Je ziet het telkens weer opduiken, zolang er tijdens de OPLEIDING er geen business training/leadership modules etc gedaan worden denken de meeste jongens/meiden dat hoge salarissen ons 'recht' zijn.

Gedraag uw zelf als echte leiders en voedt daarmee de rechtvaardiging voor ons vak. Dat is onze eigen verantwoordelijkheid.
 
En dan nog iets.... hoezo de lonen hoog???

In Nederland verdien je (behalve bij de klm) gem. minder dan bij andere Europese carriers.
En wij betalen ook nog eens meer belasting ook nog!
Het duurt nog heel lang voordat mensen bij mijn maatschappij kunnen zeggen dat ze echt veel verdienen....
Dan moet je eens naar België komen:traantjes
 
Beste TF en KL,
Ik begrijp jullie nieuwsgierigheid volledig, ik zou zelf ook graag aan de linkerkant voor-, achternamen, werkgever, vooropleiding etc. zien staan, graag nog gevalideerd ook. Maarja dit is een anoniem forum met de mogelijkheid nicknames te gebruiken. Iets wat iedereen dan ook van harte doet.
Mijn oprechte excuses voor het feit dat ik jullie in deze post geen antwoord ga geven op jullie brandende vraag...
Je kunt natuurlijk ook altijd nog een PM proberen...

Sorry meneer Zulu Lima,

Maar u post Uw vraag in het beroepsforum. Ik weet niet of dit weer een gesloten of open forum is, maar het is dus voor gebrevetteerde beroeps piloten. Als jij dus geen gebrevetteerde beroeps piloot bent., of dat thans geheim wilt houden, zou je deze vraag in crewroom of luchtvaart algemeen moeten plaatsen.

Daarbij vind ik de salarissen wel marktconform, en appels met peren vergelijken heeft natuurlijk totaal geen zin. Maar zoals jij wilt... Ik heb namelijk genoeg vrienden (in het bedrijfsleven) die meer dan ik verdienen. Dus zou ik dan te weinig verdienen???

Appels met peren dus!!!

Grtz Mike5.

Ps Echte piloot die bakken met geld verdiend en vanaf september aan zijn 5de rating begint.
 
Modaal salaris is 30.000 bruto per jaar. Als je een schuld hebt van 150K en gemiddeld zo'n 30 jaar werkt zou je dus met 35.000 per jaar "modaal" verdienen als piloot.

De meeste piloten zullen hier na een aantal jaren wel boven uit komen. Maar zoals hier denk ik terecht wordt aangegeven; wat heb je aan die informatie?

Er zijn best vergelijkbare banen qua onregelmatigheid, verantwoordelijkheid, risico's etc die minder verdienen. (ja ik spreek uit ervaring). Maar wat dan nog?

Aan het eind van het liedje blijf je maar met één vraag zitten: Wil je dit werk doen voor dit salaris? Zolang je daar ja tegen zegt; niet zeuren. Als je nee zegt; ander werk zoeken...

my 2 cents

mvg
Ditched
 
jo,

vind niet dat ZL iemand op de kast heeft gejaagd.. dit topic komt weeekelijks voorbij.:dozey:
en ik denk dat de meesten hier er wel moe van zijn. ik in ieder geval wel.
ergens in een ander topic hebben de meesten hun salaris aangegeven. basta!!
daar kan je het opzoeken. of het nu terecht is of niet

k.
 
Hmm ik had niet verwacht dat er na mijn voorstel tot het afronden van het topic nog zoveel zou worden gepost...
Een aantal highlights verdienen wat mij betreft nog wel een reactie. Waarschijnlijk tot ergernis en/of frustratie van velen, of niet en heeft marauder gelijk:
Niemand is hier gefrustreerd

Daarnaast ben ik natuurlijk ook wel benieuwd naar hoeveel mensen er dit keer niet gaan reageren:
Ik ga hier ook niet meer reageren. Wordt het geleuter een beetje zat.
Of wie er nog meer niet gefrustreerd is:
wat een gelul dit topic.....

En of er nog steeds mensen denken dat ik journalist ben, misschien omdat ik minder spel-/grammaticafouten maak dan de gemiddelde forumbezoeker:
(...) wel uitermate correct NL is in z'n posten. Zou bijna zeggen dat we met een professionele journalist (...) te maken hebben.
Bovenstaande quote komt uit een ander topic (niet van mijn hand), onderstaande komt wel uit dit topic:
die vogel is geen vlieger, waarschijnlijk journalist of marktonderzoeker!!!


Gelukkig! Er zijn mensen die prettig en inhoudelijk meediscussiëren en zich niet op de kast laten jagen!
Ik kan dit topic wel verdragen. Het is eens wat anders. En piloot of niet, Lima Zulu heeft wel een aantal pilootjes op de kast gejaagd.


Welterusten KLIKO, en iedereen bedankt voor zijn (of haar?) bijdrage aan dit voor mij oprecht interessante en vermakelijke topic.
ik denk dat de meesten hier er wel moe van zijn. ik in ieder geval wel.
ergens in een ander topic hebben de meesten hun salaris aangegeven. basta!!
 
LZ -

1) Ik wacht op antwoord op mn vragen.

2) Hele simpele vraag. Ben je nou wel of niet beroepsvlieger. Dat is een ja/nee vraag. Je wilt van ons weten wat wij van ons salaris vinden, maar kan zelf niet antwoord geven op een dergelijke simpele vraag? ik hoef niet te weten bij welke maatschappij je zit, en hoef ook je initialen niet te weten. Gewoon een eerlijk ja/nee antwoord...

Met opmerkingen hier en in andere topics als;

"10K voor een KLM 747 captain"
"heb van vrienden gehoord dat de KLM niet meer aanneemt"

Ben je de raarste vogel die ik ken met een 73 type plus 1500 uur. Kan je verzekeren dat elke beroepsvlieger weet wat een 74 baas bij de KLM ongeveer vangt, en dat ongeveer elke beroepsvlieger weet of een KLM/BA/LH/CX/KA/EX/QR wel of niet aan het aannemen zijn en wat het pakketje voorwaarden daar is plus aanname eisen.

De manier waarop je je vragen formuleerd en je kijk op luchtvaart komt nou niet echt over als iemand met een ATPL en 1500+ uur 737. Er is helemaal niks maar dan ook niks mis mee als je geen piloot bent. Heb je namelijk nogsteeds 10 vingers en 10 tenen.
 
Laatst bewerkt:
Wat wil je nu eigenlijk met deze informatie??

Jij vindt blijkbaar dat piloten wel “te veel” verdienen, maar ik heb ook niet de indruk dat jij daadwerkelijk een ATPL bezit.

Ik heb vroeger bij KLM/Exel (later AirExel en Alsace Exel) gevlogen voor 1644 euro bruto!!!!!! Daarbij moest ik nog even 35.000 euro neerleggen om er te mogen werken. Maar ik was blij dat ik eindelijk werk had, en had zonder die baan en uren (vlieguren ervaring zijn dat meneer ZL) nooit naar mijn huidige werkgever gekund. Er zijn nog steeds meer dan genoeg mensen die voor zulke salarissen werken en die salarissen die jij voor ogen hebt zijn er zeker niet voor iedereen. (ook niet later)

De reden waarom mensen moe worden van vragen zoals die o.a. van jou, is omdat iedereen altijd denkt dat je als piloot bakken met geld verdiend en wij ons altijd moeten verantwoorden waarom wij meer verdienen dan sommige andere beroepen. Het verbaast mij ook altijd waarom men altijd deze vragen stelt. Aan sommige vrienden van mij (waar ik al eerder over had) wordt ook niet gevraagd waarom zij meer verdienen dan een andere beroepsgroep. (zoals piloten bijvoorbeeld :grijns: )

Beste Ditched,

Hoop dat jij nooit mijn brandstof hoeft uit te rekenen!!

Grtz Mike5
 
2) Hele simpele vraag
JA
Met opmerkingen hier en in andere topics als;
"10K voor een KLM 747 captain"
"heb van vrienden gehoord dat de KLM niet meer aanneemt"
Ben je de raarste vogel die ik ken met een 73 type plus 1500 uur. Kan je verzekeren dat elke beroepsvlieger weet wat een 74 baas bij de KLM ongeveer vangt (...)
Zoals je zult begrijpen zit ik niet bij KLM... Is het dan raar om via je netwerk te weten te komen dat KLM even niet aanneemt? Ok, ik heb van berichten in de media ook begrepen dat het aantal aannames nu 100 is i.p.v. 200, maar als je bijvoorbeeld hier kijkt zie je gewoon de tekst "They hired enough new pilots, no new selections at the moment" staan...
En op dezelfde pagina staat aan de linkerkant bij "Capt top" een bedrag van 230K. Haal daar gemiddeld genomen zo'n 50% belasting af en je zit op ongeveer... 10K! Ik hoor graag van je wat mij zo raar maakt m.b.t. deze twee feiten...
 
En weer kun je me geen simpel antwoord geven te weten "JA" (2 letters) of "NEE" (3 letters) op de simpele vraag of je wel of geen beroepsvlieger bent.
 
Dacht dat je "ja" daar een confirmation was op het feit dat het een hele simpele vraag was. Was blij dat je dat met me eens was.

Ok. Als dat een ja is dan neem ik dat van je aan. Feit blijft dat ik, en ben blijkbaar niet de enige, het nogsteeds niet echt geloofwaardig vind.

Maargoed, heb het een beetje gezien hier.

Cheers buddy.
 
Hee LimaBravo,

Met 1500+ uur 737 kom je niet met deze woorden 'spreken alleen mensen die goed verdienen zich uit over hun salaris, overdrijft men sterk over zijn/haar salaris of is er een andere verklaring' maar dan weet je het antwoord hierop gewoon zelf. En dan had je ook gewoon geweten dat je de salarissen van de hele bedrijfstak wereldwijd op ppjn kunt nalezen. Tegen de tijd dat je dan daadwerkelijk 1500 uur 737 verzameld hebt kun je zelf beantwoorden of het dat geld waard is of niet...
 
Jouw vraag: weet men niet dat men in verhouding tot andere beroepen toch eigenlijk erg goed verdient als vlieger, spreken alleen mensen die goed verdienen zich uit over hun salaris, overdrijft men sterk over zijn/haar salaris of is er een andere verklaring?
Ik ben erg benieuwd!


Even een kort antwoord:
Ja, iedereen weet dat hij/zij erg goed verdient. Men overdrijft niet met het posten wat betreft salaris.
Geen andere verklaring.

Alleen weet ik niet of je de eerste 10 tot 20 jaar in verhouding kunt noemen (tot andere beroepen) ivm de studieschuld. Dat blijft een lange discussie...niet interessant vwb je vraag.
That's the whole story!



Vanwaar je twijfel dat mensen zich niet goed beseffen over het salaris dat ze verdienen? Vind je dat men daar over klaagt? Klaag je daar zelf over, of juist helemaal niet?

SAL
 
LZ, je mag het me ook PM'en, waar je vliegt op dit moment. Zoals je al op pagina 1 van deze thread aangaf dat je dat wel aandurfde.
 
Het verbaast mij ook altijd waarom men altijd deze vragen stelt. Aan sommige vrienden van mij (waar ik al eerder over had) wordt ook niet gevraagd waarom zij meer verdienen dan een andere beroepsgroep. (zoals piloten bijvoorbeeld :grijns: )

Ach, het zijn niet alleen de pilootjes hoor. In de cockpit is de riante bonus van de baas en zijn managers toch een van de meest besproken bitch-topics, om maar eens dicht bij huis te beginnen. Ik heb ook een uur zitten schelden op de beroepsgroep toen ik de voorrijkosten van mijn loodgieter moest betalen (75 euro). En wie klaagt er niet over het uurloon van de tandarts, huisarts, muziekleraar, om maar niet te spreken over de graaiende topmanagers a la ABNAMRO en de verwende voetballers...och och och.

Als je het zo bekijkt steken piloten er nog vrij positief boven uit: naast fascinatie/jalousie over het salaris is er altijd nog oprechte interesse in het vak: 'moet je al die knopjes kennen, land je altijd op de automatische piloot' i.p.v. het bot uitspreken van misgunst zoals hierboven beschreven..

Mensen kijken nou eenmaal graag naar boven, jij en ik ook. Wij hoeven ons niet te verantwoorden, dat doet de loodgieter ook niet. Die laat mij lekker stikken in de shit als ik klaag over zijn voorrijkosten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan