Ringvaart Akkoord opgezegd

En de gemiddelde KLM vlieger weet niet van de hoed en de rand, heeft geen enkele belangstelling voor het SBA en is er helemaal klaar mee

Heb je t hier over mij Need?:D:D

Klopt daarom vraag ik t jou!:)

OK, ik snap plan B maar Need als je nou eerlijk bent dan is het toch een hele rare situatie dat wanneer het dan wel OvO zou zijn, de wet dus, dat dat dan verregaande gevolgen zou kunnen hebben voor onze MP collega's?!
Heb het SBA nog niet gelezen, net me door het RvA heen geworsteld, maar begrijp ik nou goed dat ondanks naderdende overtolligheid de VNV het zo voor elkaar heeft kunnen krijgen dat er een gelijkwaardige bescherming is tegen ontslag net zo als in het RvA?.
Waar zijn ze dan bang voor? Dat de hele club verkocht kan worden? Want waarom is die KLM pas dan zo belangrijk voor ze? Dat de stekker er dan niet uit getrokken kan worden?.

Maar goed, ik begrijp dus ook dat er nog een hoger beroep loopt wat er voor zou kunnen zorgen dat de MP vliegers alsnog een KLM contract kunnen krijgen?!.
Is er dan ook een plan C als dit zou gebeuren?.
Mijn hemel wat een zooitje.

En dank voor je antwoord.

Wellicht ten overvloede: Als het SBA akkoord vorige maand of de maand daarvoor was geaccepteerd, had de rechter buiten spel gestaan, omdat er dan een breed gedragen akkoord was. Dan had het niet meer uitgemaakt, omdat men collectief afstand van OvO had gedaan middels SBA. Kennelijk is er toch nog een flinke groep vliegers die toch het risico willen nemen en graag de uitspraak nog even willen afwachten. Geen idee hoeveel tijd daarvoor is, laat staan voor een hoger beroep.....

Heb je t hier over mij Need?:D:D

Klopt daarom vraag ik t jou!:)

OK, ik snap plan B maar Need als je nou eerlijk bent dan is het toch een hele rare situatie dat wanneer het dan wel OvO zou zijn, de wet dus, dat dat dan verregaande gevolgen zou kunnen hebben voor onze MP collega's?!
Heb het SBA nog niet gelezen, net me door het RvA heen geworsteld, maar begrijp ik nou goed dat ondanks naderdende overtolligheid de VNV het zo voor elkaar heeft kunnen krijgen dat er een gelijkwaardige bescherming is tegen ontslag net zo als in het RvA?.
Waar zijn ze dan bang voor? Dat de hele club verkocht kan worden? Want waarom is die KLM pas dan zo belangrijk voor ze? Dat de stekker er dan niet uit getrokken kan worden?.

Maar goed, ik begrijp dus ook dat er nog een hoger beroep loopt wat er voor zou kunnen zorgen dat de MP vliegers alsnog een KLM contract kunnen krijgen?!.
Is er dan ook een plan C als dit zou gebeuren?.
Mijn hemel wat een zooitje.

En dank voor je antwoord.

Het hoger beroep van de AVB probeert het RVA akkoord terug te krijgen; Iedereen een blauwe pas. Dat staat los van de SCB rechtszaak: OvO. Die twee gecombineerd: WEL een blauwe pas en WEL OvO, dan is dat een bedreiging voor de meeste KLM vliegers.

SBA geeft de blauwe pas aan overtollige vliegers. Met senioriteit 2011. Gegarandeerd. Dus niet met gebruikelijke vaagheden als: "KLM zal zich tot het uiterste inspannen".

Net als jij is het me een raadsel waarom men zich blindstaart op "NU de blauwe pas". Misschien heeft het iets met genoemde vakantiedagen van de hardliners te maken?

Voor wat betreft eventuele verkoop van Martinair: Dat zou ik niet weten. Maar dat zou dus een goede vraag zijn om in de MP ledenraad te stellen. En eventueel het bestuur terug te sturen met een extra clausule omtrent verkoop. Maar dat gebeurt dus niet en dat is nu zo jammer.

Net als jij is het me een raadsel waarom men zich blindstaart op "NU de blauwe pas". Misschien heeft het iets met genoemde vakantiedagen van de hardliners te maken?

Tja...de heer L. (ex MP bestuurslid) heeft idd nog heel veel vakantiedagen staan die zouden worden uitgekeerd bij het verkrijgen van een blauwe pas...door zijn senioriteitspositie kan hij het zich veroorloven om een alles of niets spel te spelen over de rug van de naïeve MP vlieger...eigenbelang max, solidariteit nul!

Er wordt hier door sommige over recht gesproken. Daar heeft het weinig mee te maken. Voor de verduidelijking:

Als er OVO wordt uitgesproken dan komt dat zeer waarschijnlijk door het RVA omdat de vrijwillige overstappers volgens RVA een blauw contract hebben gekregen en "overgegaan" zijn. Dit blauwe contract was onderdeel van een gebalanceerd akkoord met afspraken die niet allen lusten met zich meebrachten maar ook lasten. De lusten ( een aantal beter dan bij OVO scenario ) zijn geïncasseerd; ultieme werkgelegenheidsbescherming via blauw contract, KLM cao, reparatie pensioen, etc. Nu gaat men alsnog voor de aanval op de lasten via deze OVO claim. Zoals de president van de VNV zei; men gaat voor het spel zonder niet'en.

De KLM raad heeft wellicht zelf deze OVO voorwaarde gecreëerd toen de MP vlieger vroeg om solidariteit. Door het geven van deze solidariteit zou de KLM vlieger nu weleens hard "gestraft" kunnen worden.

Deze zaak gaat dus niet om "recht" halen. Het gaat om een groep nooit tevreden MP vliegers die over de ruggen van zowel de MP als de KLM vlieger meer proberen te halen.

Laatst bewerkt:
Mee eens Purno, maar als KLM vlieger en raadslid wil ik wel stellen dat de overgrote meerderheid van de MP collega's van goede wil is. Helaas worden ze vaak over één kam gescheerd met SCB en genoemde hardliners.

Mee eens Purno, maar als KLM vlieger en raadslid wil ik wel stellen dat de overgrote meerderheid van de MP collega's van goede wil is. Helaas worden ze vaak over één kam gescheerd met SCB en genoemde hardliners.

Beste P,

Als mede raadslid geloof ik niet meer in de goede wil van de meerderheid van de Martinair achterban. De AVB is inmiddels ook een geradicaliseerde partij waarvan bijna 90% van de Martinair vliegers lid zijn. Ook al zijn er een aantal hardliners stemmen de overige ca 200 leden stilzwijgend mee in het beleid van de AVB. Daarbij denk ik dat er onderling meer lijntjes zijn tussen SCB en AVB dan jij doet geloven. Bij dit alles of niet spel dat er gespeeld wordt hebben beide partijen namelijk gemeenschappelijke belangen.

Men gaat voor een alles of niets scenario dus men kan een alles of niets scenario krijgen. Maar kom dan niet bij de KLM raad aankloppen als de rechter geen OVO uitspreekt of als er straks boventalligheid ontstaat.

Begrijp me niet verkeerd. Tot de vorige raadsvergaderingen was ik uit op een collectieve oplossingen waarbij we tot een nieuw akkoord kwamen die recht deed aan beide groeperingen. Nu ik opnieuw voor de zoveelste keer getuige ben geweest van het "spel" dat gespeeld wordt in de MP ledenraad en de AVB geloof ik hier niet meer in.

Ik wens de MP vlieger veel wijsheid toe.

@need
je hebt een heldere uiteenzetting gegeven. Heel goed.

Wat ik mij alleen afvraag is het volgende:

1. als dit onderwerp zo kwetsbaar is en als vakbond behartig je de belangen van 2 bloedgroepen voor wie je het allebei goed moet doen .. was het dan niet verstandig geweest om uberhaupt zelf naar de rechter te gaan en de vraag OVO voor te leggen? Een soort proefproces? Dan was voor iedereen het speelveld ondubbelzinnig helder en was het maken van een bindende afspraak eenvoudiger en minder emotioneel geweest.

2. Je geeft ook aan signalen te hebben over een mogelijke vracht overtolligheid. Nu zou/is de MP vlieger niet meer beschermd .. met andere woorden "succes". Als vakbond van ook de MP vlieger kan je toch nooit accepteren dat KLM aan de ene kant vliegers aanneemt en aan de andere kant mensen eruit gooit ... al dan niet als gevolg van een andere strategie/beleid ... dit ongeacht SBA / RVA of OVO.

@Purno .. ik kan mij niet voorstellen dat voor een rechter RVA ook maar iets met OVO te maken heeft. Een rechter zal zich ... neem ik aan .. moeten richten op de feitelijke omstandigheden die destijds ten tijde van de overname golden .. wie heeft het gezag .. wat is er met de productie, vloot en operatie gebeurd...

Je geeft zelf aan dat je er zelf zo langzamerhand niet meer zo cooperatief (is dat het juiste woord?) in zit. Dat je wel een beetje klaar met de MP bloedgroep.

Ik kan mij juist heel goed voorstellen dat het juist nu in ieders belang is dat er nu eindelijk eerst maar eens een heel goed onderbouwde uitspraak komt over wel of geen OVO. Dan is ieders uitgangspuntpositie helder en kan je werken naar een constructieve en vooral niet zo emotionele oplossing.

MP ledenraad wijst in meerderheid SBA resoluut af en weigert een verdere inhoudelijke behandeling. Hiermee wijzen ze ook een oplossing voor hun grote overtolligheid af. Dan kun je als bestuur niet zo veel meer. Banen bij KLM worden afgewezen. Trouwens, KLM gaat ook niet onbeperkt wachten totdat MP LR een ei gaat leggen. Binnenkort zijn alle posities al gevuld en is er geen enkele baan meer beschikbaar. MP ledenraad hebben hun eisen bij het bestuur neergelegd. Nooit geweten dat zij nog in een positie zaten om eisen te stellen. Wanneer valt het kwartje dat het SBA gaat worden of niets?

1. als dit onderwerp zo kwetsbaar is en als vakbond behartig je de belangen van 2 bloedgroepen voor wie je het allebei goed moet doen .. was het dan niet verstandig geweest om uberhaupt zelf naar de rechter te gaan en de vraag OVO voor te leggen? Een soort proefproces? Dan was voor iedereen het speelveld ondubbelzinnig helder en was het maken van een bindende afspraak eenvoudiger en minder emotioneel geweest.

Zo'n proefproces heet een artikel 96 procedure. Dat heeft de VNV laten doen onmiddelijk nadat de AVB het opzeggen van het RVA aanvocht. Zo'n artikel 96 procedure gaat vrij snel. De VNV kreeg gelijk en vervolgens heeft de rechter van de RVA zaak het oordeel van z'n artikel 96 collega meegewogen.

Voor OvO heeft VNV dit niet gedaan. Ik kan niet in het hoofd van het bestuur kijken, maar als vakbond wil je toch het liefst alles intern regelen, in een democratisch proces. Ik ben van mening dat je pas naar een rechter stapt als je elkaar niet (meer) vertrouwt. En een proefproces kan wantrouwen uitlokken. Misschien staan er wel meer dingen in de CAO's waar een rechter anders over denkt, maar waarover werknemers en werkgevers het onderling wel eens zijn.

2. Je geeft ook aan signalen te hebben over een mogelijke vracht overtolligheid. Nu zou/is de MP vlieger niet meer beschermd .. met andere woorden "succes". Als vakbond van ook de MP vlieger kan je toch nooit accepteren dat KLM aan de ene kant vliegers aanneemt en aan de andere kant mensen eruit gooit ... al dan niet als gevolg van een andere strategie/beleid ... dit ongeacht SBA / RVA of OVO.

Zeker zou ik het als VNVer een blamage vinden als er MP collega's overtollig worden en er tegelijk nieuwe collega's worden aangenomen. Als men echter keer op keer de neus ophaalt voor beginfuncties, dan houdt het een keer op. De mensen op de wachtlijst zijn weliswaar nog geen VNV lid, maar ik voel voor deze mensen net zoveel sympathie als voor de MP collega's.

Behoud van baan, behoud van salaris, een beter pensioen en alleen strepen inleveren als je overtollig wordt (maar dan wel de felbegeerde blauwe pas). Als je hier continu je neus voor ophaalt, manoevreer je jezelf als minderheid in een steeds lastiger pakket.

Het SBA ligt er, inclusief senioriteit vanaf 2011, hetgeen ook betekent dat je op de schaduwlijst met Air France vliegers staat. (Dus de Franse collega's moesten er ook wat van vinden). Het SBA is pas rechtsgeldig als beide deelraden (KL en MP) er hun goedkeuring aan geven. Iedereen (bestuur, KL raad, KLM, Martinair) wacht nu af op de daden van de MP raad. En ook bij de bedrijven (KL en MP) begint het geduld op te raken, want zij zijn in de onderhandelingen met VNV de afgelopen jaren en maanden (veel) verder gegaan dan gebruikelijk is in de industrie....

Laatst bewerkt:
En vandaag ligt er een brief in de bus bij de VNV leden waarin het bestuur aangeeft dat het geduld op is en de Martinair vlieger nu echt een keuze moet maken.

To be or not to be VNV lid. (Mijn eigen interpretatie)

Het is uiteraard een gevoelig onderwerp. En er zitten ook vertrouwelijke onderdelen bij.

Hoewel je verder niet veel inhoudelijks post en het zeker actueel is, vraag ik me af of dit niet teveel trollenvoer is. Die brief is namelijk persoonlijk naar jou gestuurd.

Er is een ander forum waar je dit kan bespreken met mensen die er meer verstand van hebben dan de gemiddelde airworker.

Hmmm. Gedeeltelijk kan ik met je mee gaan, echter als we dit soort zaken onder de pet gaan houden krijg je op korte termijn niets, maar op langere termijn nog meer trollenvoer.

Ik heb er nog even over na gedacht en heb besloten het te laten staan. Het onderwerp leeft niet voor niets ook op deze plek.

@Schuiltje

In jouw optiek? Advies van een oproerkraaier die zijn blauwe cabine corps zo weet te schofferen dat hij zich moet melden bij de baas? :-) Jij staat al op een grote shitlist :-) Hou jij je "advies" maar gewoon in je broekzak en je GROTE .... maar even dicht :-)

Zie alle :-) want dan is het goed schrijf je zelf :-)

@Schuiltje In jouw optiek? Advies van een oproerkraaier die zijn blauwe cabine corps zo weet te schofferen dat hij zich moet melden bij de baas? :-) Jij staat al op een grote shitlist :-) Hou jij je "advies" maar gewoon in je broekzak en je GROTE .... maar even dicht :-) Zie alle :-) want dan is het goed schrijf je zelf :-)
Een hele positieve bijdrage Marks. Spits, relevant, opbouwend en informatief ;-)
Ik zou zeggen: verklaar je nader....

Als je mij, mijn vrouw, vriendin en dochter schoffeert dan kun je dit verwachten :-)

Dezelfde constructieve bijdrage die Schuiltje altijd en overal deponeert. :-)

Terug
Bovenaan