@Need,
Er zit veel in dit stukje van je.
Allereerst waarom "sukkels"?. Omdat ze t gore lef hebben dit te laten toetsen?
En waarom dit taalgebruik?. Is het zo moeilijk primaire emoties buiten de deur te houden?. Kom op Need, nergens voor nodig.
Dan " je bent de controle kwijt". Maar wie controleert degene die de controle dreigen kwijt te raken dan?. De LR? Ja op papier maar die zit vol met ex bestuursleden, beetje een NoordKoreaans modelletje.
Waar het mij om gaat Need, is dat er ook in de toekomst wel eens een kwestie kan komen die totaal tegen jouw belang in zou kunnen gaan. Zou jij je dan daar zo maar bij neerleggen?. En wanneer ben jij dan een "sukkel". Wie bepaalt dat dan? Tot hoe ver mag je gaan? Tot aan de parkeerplaats van Badhoevedorp?
Scary thoughts my friend.
Best Firestarter,
Laat ik mij dan diplomatiek uitdrukken. Gelukkig mag je in ons land anytime naar de rechter stappen, dat is een groot goed.
Echter. Als je lid van een vakbond bent, dan kies je daarvoor en betaal je contributie, omdat je je belangen vertegenwoordigd wil zien. En in het geval van ons vliegers ook nog eens bescherming krijgt in het geval van een beoordelingszaak of een bakkie.
De arbeidsvoorwaarden van in elk geval HV, MP en KL zijn zo goed, omdat het collectief zo sterk staat. Wij hebben dat uitsluitend allemaal te danken aan het collectief. Samen sterk, united we stand en zo.
Binnen zo'n vakbond heb je meerdere groepen met vaak dezelfde belangen, maar soms tegengestelde belangen. Het is dan de rol van de vakbond en dan met name het bestuur, om die tegenstellingen beheersbaar te houden. En dit lukt vaak goed, vandaar de gelukkig nog steeds hoge organisatie graad. Ook binnen de KLM groepering zijn/waren er tegengestelde belangen: junioren/senioren, doorvliegers/doorstromers, ex-BWK's, vrijemarkters, ex-Luchtmachters en last-but-not-least ex-Cityhoppers.
Het stuit mij tegen de borst als je jarenlang van alle voordelen van het collectief hebt geprofiteerd en vervolgens puur voor je eigenbelang gaat en daarmee het collectief zwaar ondermijnt. Ik heb het woord 'sukkels' gebruikt, beter was het woord 'matennaaiers' geweest, maar ik probeer genuanceerd te blijven.
In dit geval was/is het helemaal extreem, omdat men van tevoren wist dat deze actie het RVA zou opblazen. En dat is een benadeling voor de MP vliegers. De eigen maten dus. De KLM vlieger is op deze manier beschermd tegen een grote OvO claim, er blijft slechts het risico op OvO toewijzing van19 ex-Martinair vliegers. De KLM is op deze manier ook beschermd, want elke OvO toewijzing zorgt voor een dure bypass betaling aan een KLM vlieger die gepasseerd wordt.
Dus hoe mooi het rechtssysteem ook is, je kan veel kapot maken door naar de rechter te stappen.