Ringvaart Akkoord opgezegd

Er staat een smiley achter mijn opmerking van de pas. ;-)

En waar ben je bang voor c150, dat het tijd is voor deal or no deal? Waarom kan dat niet nog een jaar wachten wat jou betreft?

Ik ben nergens bang voor. Mij maakt het niets uit. Van mij mogen ze hun keuzes uitstellen. Ik schets alleen een logisch te verwachten traject. Je kunt vrolijk idd een jaar gaan wachten als mp vlieger. Tegen die tijd ligt r alleen geen enkele deal meer op tafel (als mp leden al niet zijn opgestapt, nog makkelijker), want bestuur is klaar en KL LR al helemaal. Vraagje: wie heeft een deal meer nodig? MP of KL vlieger? MP vlieger moet gewoon uiteindelijk kiezen wat hij wil: zekerheid, maar geen blauwe pas of gokken op alles of niets en eindigen met lege handen. Druk ligt denk ik niet bij de KL vlieger. Zonder snelle deal gaat de overtolligheid van MP een probleem worden, want geen oplossing en geen geld. Jaartje wachten maakt dit probleem niet easier denk ik. Dus ja ik denk wel dat het tijd wordt voor: Deal or NO deal...

Overschat die pas nou niet he ;-)

Doe ik niet. Dit is precies waar de MP collega's continu op hameren: Hun blauwe pas is hun ontnomen; alle Martinair werknemers zijn nu KLM werknemer, behalve de vliegers. De Martinair zuil wordt nu nog slechts voor de vliegers overeind gehouden, anders was hij nu al weg geweest. En dit is voor hen een grote onzekerheid.

Doe ik niet. Dit is precies waar de MP collega's continu op hameren: Hun blauwe pas is hun ontnomen; alle Martinair werknemers zijn nu KLM werknemer, behalve de vliegers. De Martinair zuil wordt nu nog slechts voor de vliegers overeind gehouden, anders was hij nu al weg geweest. En dit is voor hen een grote onzekerheid.

eeeuuhh, Speed for Need; de hele MP/TD is nog steeds Martinair...werkt weliswaar niet meer aan MP birds maar mag de KLC Embryo's in de lucht houden.

@C150 ???

Ik mag dan leek zijn maar ik heb toch ernstig het gevoel dat je iets heel wezenlijks onderschat. KLM is geen liefdadige instelling. Er is een zakelijke reden geweest waarom KLM het restant van MP heeft overgenomen. Welke dat is weet ik niet.. of dat nu is voor slots, routes, wrr of wellicht om de concurrentie buiten de deur te houden.. Hartman zal het weten.

De wereldeconomie trekt aan en de vrachtmarkt nu eindelijk ook. KLM/AF zal dus weer stelling willen nemen in deze markt. Ik neem aan dat men dus zal willen capitaliseren op hun investering of wil men toch liever LH hier weer hebben?

Het is dus niet alleen de MP vlieger die iets kan verliezen. KLM ook en die zal dat niet laten gebeuren.

Uitgaande van een goed scenario is er voor de MP vlieger niets aan de hand qua werkgelegenheid.. wel qua pensioen e.d. begrijp ik?

Uitgaand van een slecht scenario ...

stel jij je voor dat de MP vlieger overtollig wordt en zijn baan kwijt raakt en dat KLM ondertussen allemaal nieuwe posities heeft ingevuld met net opgeleide piloten.. Wat zou dit doen voor het imago van de KLM .. en misschien nog interessanter.. wat zou dit betekenen voor de VNV die immers ook deze piloten vertegenwoordigt? Die zijn dan als vakbond uitgerangeerd .. en raken heel veel macht kwijt .. ook niet aantrekkelijk.

De MP vlieger zou ook collectief in opstand kunnen komen. Dat kan echt heel veel geld kosten of zelfs een faillissement veroorzaken. Toegegeven .. ook voor de MP vlieger heel onaantrekkelijk maar ja.. als je toch het gevoel hebt dat je overbodig bent .. dan maar beter aan het begin van een nieuwe economische opleving .. Toch een betere tijd om binnen te komen.

Op de één of andere manier kan ik mij niet voorstellen dat hier het belang ligt van KLM of VNV. Alleen de KLM vlieger vaart hier wel bij maar de vraag is of de directie van KLM dan niet gaat ingrijpen en een standvastiger standpunt richting de VNV gaat bezigen.

Bij de cabine heeft men het nu voor het eerst echt hun tanden laten zien en aangegeven dat men dan gewoon hun eigen plan trekt als de vakbond niet constructief is/wordt..

Zoals ik al eerder aangaf. Ik ben geen partij maar puur gefascineerd in dit ongelovelijke steekspel.. Ik heb nog nooit zoiets bizars gezien..

Ik vind het proces fascinerend. Tegelijkertijd is het ook in en in triest om te zien dat er zo weinig collegialiteit onderling is en dat er heel veel emotionele reacties zijn, veelal vanuit de eigen portemonnee gedreven, in plaats vanuit 1 bedrijfs of groepsgevoel. Dit allemaal omdat het systeem is gebouwd rondom een senioriteitsprincipe.

Ik hoop dat er uiteindelijk een nette en evenwichtige oplossing komt voor alle partijen.. Iedereen is namelijk verliezer.

Correct, de MP vliegers hebben zelf meerdere malen benadrukt dat zij nu de enigen zijn zonder blauwe pas in hun poging het RVA weer terug te krijgen.

@wsh: de VNV, KLM ledenraad en KLM directie zijn al sinds 2010 aan het proberen een nette en evenwichtige oplossing aan het vinden. Waarom denk je dat de VNV het slogan "united we stand, dividend we fall" heeft?

Helaas worden deze handreikingen (RVA, SBA, moties om weer vertrouwen uit te spreken of om afstand te toen van de AVB en/of SCB) telkens getorpedeerd door of de MP ledenraad, de SCB of nu de AVB. Nu is het moment aangebroken dat de koek langzaam op is en wat is de MP vlieger er in de tussentijd mee opgeschoten? Helemaal niks.

Noem mij èèn constructief ding dat de MP vliegers hebben ingebracht om een evenwichtig en nette oplossing te vinden.

Natuurlijk mogen rechters zich daarmee bemoeien. Maar je bent dus wel de controle kwijt. Met dank aan een handjevol sukkels die daarmee 3000 collega's schofferen. En dan met name de vrachtvliegers.

@Need,

Er zit veel in dit stukje van je.
Allereerst waarom "sukkels"?. Omdat ze t gore lef hebben dit te laten toetsen?
En waarom dit taalgebruik?. Is het zo moeilijk primaire emoties buiten de deur te houden?. Kom op Need, nergens voor nodig.
Dan " je bent de controle kwijt". Maar wie controleert degene die de controle dreigen kwijt te raken dan?. De LR? Ja op papier maar die zit vol met ex bestuursleden, beetje een NoordKoreaans modelletje.
Waar het mij om gaat Need, is dat er ook in de toekomst wel eens een kwestie kan komen die totaal tegen jouw belang in zou kunnen gaan. Zou jij je dan daar zo maar bij neerleggen?. En wanneer ben jij dan een "sukkel". Wie bepaalt dat dan? Tot hoe ver mag je gaan? Tot aan de parkeerplaats van Badhoevedorp?
Scary thoughts my friend.

Sukkels niet, maar het komt aardig in de buurt. Laten we het houden op plaat voor hun kop. Gewoon gaan voor het gaatje. Ook leuk. Juridisch toetsen klinkt hartstikke mooi. Zo komt er alleen uiteraard geen akkoord meer. Keep on dreaming. AVB is geen onschuldig ondersteunend instrument voor de ledenraad als er hogere beroepen worden ingesteld. En nee, dit dreigement van MP brengt bestuur en KL ledenraad niet terug aan tafel. Als je dreigt moet je wel iets te dreigen hebben. Dat heeft de MP populatie alleen niet. Juist de MP ledenraad wil op Noord Koreaanse wijze hun zin doordrijven. Dat intrekken RVA voor hen kut was begrijp ik, maar nu moet je ook realistisch zijn. Bij wedstrijdje touwtrekken KL vs MP weet ik het wel.

@Need,

Er zit veel in dit stukje van je.
Allereerst waarom "sukkels"?. Omdat ze t gore lef hebben dit te laten toetsen?
En waarom dit taalgebruik?. Is het zo moeilijk primaire emoties buiten de deur te houden?. Kom op Need, nergens voor nodig.
Dan " je bent de controle kwijt". Maar wie controleert degene die de controle dreigen kwijt te raken dan?. De LR? Ja op papier maar die zit vol met ex bestuursleden, beetje een NoordKoreaans modelletje.
Waar het mij om gaat Need, is dat er ook in de toekomst wel eens een kwestie kan komen die totaal tegen jouw belang in zou kunnen gaan. Zou jij je dan daar zo maar bij neerleggen?. En wanneer ben jij dan een "sukkel". Wie bepaalt dat dan? Tot hoe ver mag je gaan? Tot aan de parkeerplaats van Badhoevedorp?
Scary thoughts my friend.

Best Firestarter,

Laat ik mij dan diplomatiek uitdrukken. Gelukkig mag je in ons land anytime naar de rechter stappen, dat is een groot goed.

Echter. Als je lid van een vakbond bent, dan kies je daarvoor en betaal je contributie, omdat je je belangen vertegenwoordigd wil zien. En in het geval van ons vliegers ook nog eens bescherming krijgt in het geval van een beoordelingszaak of een bakkie.
De arbeidsvoorwaarden van in elk geval HV, MP en KL zijn zo goed, omdat het collectief zo sterk staat. Wij hebben dat uitsluitend allemaal te danken aan het collectief. Samen sterk, united we stand en zo.
Binnen zo'n vakbond heb je meerdere groepen met vaak dezelfde belangen, maar soms tegengestelde belangen. Het is dan de rol van de vakbond en dan met name het bestuur, om die tegenstellingen beheersbaar te houden. En dit lukt vaak goed, vandaar de gelukkig nog steeds hoge organisatie graad. Ook binnen de KLM groepering zijn/waren er tegengestelde belangen: junioren/senioren, doorvliegers/doorstromers, ex-BWK's, vrijemarkters, ex-Luchtmachters en last-but-not-least ex-Cityhoppers.

Het stuit mij tegen de borst als je jarenlang van alle voordelen van het collectief hebt geprofiteerd en vervolgens puur voor je eigenbelang gaat en daarmee het collectief zwaar ondermijnt. Ik heb het woord 'sukkels' gebruikt, beter was het woord 'matennaaiers' geweest, maar ik probeer genuanceerd te blijven.

In dit geval was/is het helemaal extreem, omdat men van tevoren wist dat deze actie het RVA zou opblazen. En dat is een benadeling voor de MP vliegers. De eigen maten dus. De KLM vlieger is op deze manier beschermd tegen een grote OvO claim, er blijft slechts het risico op OvO toewijzing van19 ex-Martinair vliegers. De KLM is op deze manier ook beschermd, want elke OvO toewijzing zorgt voor een dure bypass betaling aan een KLM vlieger die gepasseerd wordt.

Dus hoe mooi het rechtssysteem ook is, je kan veel kapot maken door naar de rechter te stappen.

@Need,

Echt ik kreeg goede hoop toen ik je stukje begon te lezen.
Keurig zette je uiteen hoe de vakbond in jouw optiek werkt, kreeg bijna tranen in mn ogen:).
En alle gekkigheid op een stokje, natuurlijk heeft de Vnv geweldig werk voor ons gedaan, helemaal mee eens.
Maar waar ik van huiver zijn teksten als " je lidmaatschap schept verplichtingen", " dan hebben we niet meer de controle", in de trand van pres Bush ; either you are with us or against us.
Nou we hebben allemaal gezien hoe verstandig het is om achter een grote leider te gaan lopen.
Ja het collectief regelt de zaken maar het moet wel vlg de wet!.
En als dat niet zo is dan vind ik het bizar om mensen die daar aan appeleren , matennaaiers , sukkels whatever te noemen.
Need, geloof me, ik zit niet te wachten op OvO met al het gedoe vandien, net zoals ik ook niet op het doorvlieg scenario zit en zat te wachten maar er is ook nog zo iets als beschaving.
Laat me nou in de waan dat we bij een nette club vliegen.;)

@Need,
Laat me nou in de waan dat we bij een nette club vliegen.;)

Het is ook een nette club. Mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel. Velen zijn lid van VNV EN donateur van AVB. Tot voor kort was AVB een kennis instituut tbv ledenraad. Prima. Spreekt wel wantrouwen uit trouwens. Maar nu is AVB ook een procederende partij. Dat betekent dat je tegen jezelf procedeert. Ik sta volledig achter de samenvatting van het bestuur over de laatste MP vergadering.

Het obstakel is niet het bestuur, maar de KL raad. Het position paper gaat niet langs de KL raad komen, vanwege punt 3 en 4.

De tijd begint te dringen, want zonder SBA is er bar weinig bescherming tegen dreigende overtolligheid.

....Binnen zo'n vakbond heb je meerdere groepen met vaak dezelfde belangen, maar soms tegengestelde belangen. Het is dan de rol van de vakbond en dan met name het bestuur, om die tegenstellingen beheersbaar te houden. (..) binnen de KLM groepering zijn/waren er tegengestelde belangen: junioren/senioren, doorvliegers/doorstromers, ex-BWK's, vrijemarkters, ex-Luchtmachters en last-but-not-least ex-Cityhoppers.....
Tegenstellingen beheersbaar te houden.....? Tegenstanders uit te schakelen, zul je bedoelen! Er is nog nooit in het Kremlin langs de Ringvaart (zie: Elsevier) ruimte geweest voor minderheden. Een één-partij-stelsel zonder enig democratisch gehalte....
Zo'n systeem is uitgeprobeerd in de échte wereld en het werkte niet. Stom dat een zooitje kapitalistische vliegers zo'n marxistisch systeem omarmt voor hun eigenbelang.... Een zeer zeldzaam stukje opportunisme.

De KLM (=VNV) zal de rechtszaak absoluut winnen. MP-vliegers zijn kansloos. Maar dat heeft niets te maken met een goede rechtstaat of juist juridisch pleidooi. Dat heeft alles te maken met het kiezen van de juiste (dure) advocaten, die -heel toevallig- lid zijn op dezelfde golfclubs als de rechters van het proces. Daar wordt deze zaak geregeld. Niet in de rechtzaal. Iemand die iets anders denkt: Wordt wakker!
VNV heeft nog nooit een rechtszaak verloren en dat gaat nu zeer zeker ook niet gebeuren. Tegen alle procederende MP vliegers zeg ik dan ook: geef het op!

Als je lid van een vakbond bent, dan kies je daarvoor en betaal je contributie, omdat je je belangen vertegenwoordigd wil zien. En in het geval van ons vliegers ook nog eens bescherming krijgt in het geval van een beoordelingszaak of een bakkie.
Niet dat je enige invloed uit kunt oefenen op het 'vertegenwoordigen' van 'je belangen'. Je moet het er maar mee doen!
En welke geweldige 'bescherming' geniet een VNV-lid dan bij een 'beoordelingszaak' of een 'bakkie'? Aanwezigheid van een collega bij het proces zeker! Niets meer en niets minder. Ik zou veel liever een goede advocaat bij me hebben in zo'n geval! Iemand die écht verstand heeft van arbeidsverhoudingen en strafrecht en die bij een ondevraging af-en-toe een "Relevance, Your Honor!..." zou uitschreeuwen.
Er is vast een zeer gezellige en professionele sfeer als jij met zo'n vreselijke MP-vlieger 'Op De Bok' zit. Het woord 'vliegveilighied' komt in me op....

Ik denk dat de AF/KLM-groepers zo snel mogelijk moeten stoppen met elkaar de tent uit vechten.

De echte vijand komt van buiten: Midden-Oosten carriers, Turkish, Lufthansa. Die vormen veel grotere bedreiging voor de werkgelegenheid binnen de AF/KLM-groep.

Ik denk dat de AF/KLM-groepers zo snel mogelijk moeten stoppen met elkaar de tent uit vechten.
De echte vijand komt van buiten: Midden-Oosten carriers, Turkish, Lufthansa. Die vormen veel grotere bedreiging voor de werkgelegenheid binnen de AF/KLM-groep.

Ik ben het met je eens Dogleg. De leden van de AF/KL groep zijn echter niet zo slim. Het is makkelijker navelstarend je eigen gelijk te bevechten in je eigen groep. En zo met z'n allen ten onder te gaan. Zolang je maar een ander de schuld kunt geven....

@Need,

ja ik richt me tot jou omdat jij er tenminste inhoudelijk er op in wil gaan.:)
Maar leg me nou eens het vlg uit;
De VnV zegt het RvA op vw die rechtszaak, right?
Maar dan geef je toch gewoon toe dat het OvO is? Waarom zouden ze het anders doen?
Waarom krijgt die stichting dan de schuld ervan? Vnv trekt er toch de stekker uit?
Dus mocht er de komende maanden door inkrimping van de vracht overtolligheid gaan ontstaan, dan heeft de VnV dit toch gefixed?
En de VnV weet alle bedrijfsbesluiten ruim van te voren, die weten dus of er wel of niet gekrompen gaat worden. Dat kan je toch dan niet maken?.
Dat geef je dus als vakbond de werkgever de kans om mensen te ontslaan die ook nog eens lid zijn van jouw vakbond!.
Echt leg me dit nou eens uit!. Serieus!.

Klopt Firestarter, zowel VnV als KLm als Martinair waren en zijn ervan overtuigd dat het geen OvO is. Maar dat betekent niet dat een willekeurige rechter daar volledig in mee gaat. Rechtspraak is geen exacte wetenschap en er is geloof ik geen tot weinig jurisprudentie in Nederland vwb OvO van een grote luchtvaartmaatschappij. Er bestaat een risico dat een rechter toch tot de conclusie komt dat er behoud van functie moet zijn. Of iets in die richting. Dit is dus ondanks de eigen overtuiging een onzekerheid. Een onzekerheid voor alle KLm vliegers die nog niet aan hun maximum salaris zitten. (Ik zit dit al wel, dus mij persoonlijk raakt het niet. Mijn insteek als raadslid is dat ik het jammer vind dat het intern zo hoog oploopt, dat is slecht voor de slagvaardigheid. Bovendien vind ik het oprecht triest voor de rode collega's) En wat doet een piloot met onzekerheid? Afschermen met een plan B. Of B en C.

Waarschijnlijk ingegeven door juridische experts is er een plan B opgesteld: Artikel 18 waarin elke partij het RVA mag opzeggen, indien er een rechtszaak wordt gestart. Dit artikel is goedgekeurd door KLM, Martinair, de KL raad en de MP raad. De rechtszaak wordt opgestart en plan B wordt geactiveerd. Plan B zorgt ervoor dat laten we zeggen 2000 KLM vliegers alleen nog maar iets te vrezen hebben van 19 ex-Martinair vliegers en niet van 300 ex-Martinair vliegers.

Dit is een drama voor alle Martinair vliegers die nu geen blauwe pas krijgen. En dit is tevens wat de KLM vliegers eisten van het bestuur.

Het opzeggen van het RVA werd gevoeld als een trap in het kruis van de rode collega's, begrijpelijk. Maar op een gegeven ogenblik moet je verder. Wat er ook in artikel 18 stond, was dat alle partijen zich verplichten om een nieuw akkoord te maken, dat zo dicht mogelijk tegen RVA aan moest liggen. Dat is er gekomen. Het Steigenberger akkoord (SBA) bevat keiharde toezeggingen in geval van overtolligheid. Deze toezeggingen geven zelfs nog meer zekerheid dan een blauwe pas. KLM verplicht zich in het SBA om overtollige Martinair vliegers op te nemen op basis van senioriteit 2011. Ik zou zeggen: Pak het SBA met twee handen aan. Echter de Martinair ledenraad is nog steeds aangeschoten wild en laat zich leiden door enkele hardliners, die alleen maar dingen roepen die de Martinair vliegers graag willen horen. Die andere stichting, AVB, die alleen de MP raad van juridisch advies zou voorzien, ging nu ook procederen, om het opzeggen van RVA terug te draaien. Een paniek actie. En de rechter was het er niet mee eens. En vervolgens ook nog een hoger beroep aangetekend, dat staat nog steeds.

De MP raad vertrouwt het bestuur nog steeds niet en er lopen twee rechtszaken. Dit verstoort de communicatie enorm, want het bestuur is op haar beurt op z'n minst gefrustreerd, dat men niet eens naar het SBA wil kijken. En de gemiddelde KLM vlieger weet niet van de hoed en de rand, heeft geen enkele belangstelling voor het SBA en is er helemaal klaar mee. De KL raad krijgt veel van deze signalen uit de achterban en steeds meer KL raadsleden zijn er ook klaar mee. (Het SBA moet ook langs de KL raad ter goedkeuring.)

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik stellen dat de KL raad niet (meer) akkoord gaat met een blauwe pas. Dus ik wil de Martinair collega's oproepen om het SBA goed te bestuderen en dit in alle openheid te gaan behandelen in de ledenraad. Laat die blauwe pas los. Het bestuur weet dat dit niet meer haalbaar is. Het SBA is wel haalbaar en daar staan vergelijkbare garanties in voor wat betreft baanzekerheid.

Dus ik begrijp heel goed dat de MP raad beschadigd is door het besluit van het bestuur, maar ik begrijp niet dat men op eigen houtje van alles voor elkaar probeert te krijgen en ondertussen kostbare tijd verliest bij het accepteren van het SBA akkoord. Zonder dat de MP ledenraad het SBA accepteert is er alleen een doorloop van de oude CAO. En daar staat niets in aangaande overstappen naar KLM. Boze tongen beweren dat enkele hardliners nogal wat vakantiedagen hebben opgebouwd en die dagen alleen maar kunnen verzilveren als ze een blauwe pas hebben. Dat gaan voor persoonlijk belang zou ten koste gaan van de grote groep vliegers die alleen maar baangarantie willen.

Heel lang verhaal. Samenvattend: Behandel het SBA komende LR vergadering, amendeer het als het echt niet anders kan (het bestuur moet wel weer met die amenderingen langs bedrijven en KL raad) en accepteer het de LR vergadering daarop. Want wat ik begrijp is dat er inderdaad overtolligheid aan de vrachtkant zit aan te komen. En het SBA is het maximum wat de VNV voor elkaar kan krijgen.

Laatst bewerkt:
Alle betrokken partijen wisten dat RVA niet lang stand zou houden. Natuurlijk zou er over geprocedeerd gaan worden! Dat kon je van tevoren uitrekenen. Daardoor zou VNV niet anders kunnen dan zich distantiëren van RVA.
Er is dus een schijnverdrag gesloten. Met als doel een rechter er een uitspraak over te laten doen.
Binnen VNV is niet meer te behalen voor MP-vliegers. Meerderheid houdt dit tegen.

Terug
Bovenaan