@ 49015
We zijn nog steeds een beetje "offtopic" maar dat is niet zo erg. het komt vanzelf weer terecht.
Jouw rethorische vraag heb je toch wel beantwoord, wellicht onbewust.
Het gaat niet om leeftijds verschillen en of alles vroeger anders was. Thats not the point.
Zoals je zelf zegt, als je maatschappij sops voorschrijven waar je moet zijn en in welke configuratie op 1000 of 500 ft, heb je je daaraan te houden, period.
Als dat betekent dat je nooit een visual, in de ruimste zin des woords, kan vliegen is dat jammer en gaat het onheroepelijk ten koste van je mentale en motorieke vaardigheden.
De konstatering van die eventuele tekortkomingen komt dan helaas pas aan het licht wanneer de kunstmest de airco unit bereikt.
Er zijn vliegers die het klaar spelen hun hele carriere probleemloos af te ronden en inderdaad de laatste jaren voor het pensioen knoppendrukker kunnen spelen. Met alle genoegen, van henzelf en van de baas. Er zijn er echter ook een gelijk aantal die alle mogelijkheden aangrijpen om het vliegtuig zelf te besturen en zodoende elementaire vaardigheden op peil weten te houden.
Waar Ik het hier over heb is dat op het moment dat je als vlieger "outside the box" moet denken en handelen je de basic vaardigheden heel hard nodig zou kunnen hebben. Niet op peil gehouden technische en mentale vaardigheden kunnen je dan op een fatale manier opbreken.
Ik leg hier dan ook bewust niet de zwarte Piet bij de vliegers maar bij de maatschappij waar ze werken in relevantie tot de bedrijfscultuur.
Dar zit de pijn als het gaat om, blijf overal met je fikken vanaf na 200ft after takeoff tot 300 ft op short final.
En hier is de aansluiting naar terug on topic. Als men al tijdens een carriere evaluatie als maatschappij gedelegeerde instructor/TRE/TRI ziet dat de kandidaad wel het kunstje geleerd heeft maar niet aan de onderliggende fundamentele criteria kan voldoen zou het toch eigenlijk niet moeten kunnen dat er desondanks vier strepen worden afgegeven.
Nog even @ fokkerkoning, mijn ervaring met ex mil pilots is dat die over het algemeen een gedegen en robuste grip hebben als er manual gevlogen moet worden.
Waar is Overload?
Cheers
Art