Opleiding Aviation op HvA, 2009-2010

Hey FP7,
Ik denk dat wat Gabberpietje1 vertelt een duidelijke omschrijving is. De eerste twee jaar zijn vooral basis, maar hier komen natuurlijk wel veel technische dingen aan bod, zoals bij de vakken en ook bij de projecten. We leren nu vooral hoe een vliegtuig werkt, en aangezien het een technisch ding is komt dat ook terug in de opleiding :)
 
heey FP7,

Over dat lassen hoef je je geen zorgen te maken. Dit was eenmalig 2/3 uurtjes om gewoon kennis met die apparaten te maken;) Deze studies is vrij breed, pas in het 3e jaar wordt er een splitsing gemaakt voor: Flight (piloot worden bij stella), Engineering, Management en volgens mij luchtverkeersleider. Het 1e en 2e jaar krijg je veel theoretische vakken zoals wiskunde, mechanica, aerodynamica en meteo. Daarnaast heb je luchtvaartgerelateerde projecten. Zojuist hebben wij het project afgerond over het ontwerpen van een cockpit. Ik persoonlijk heb erg veel geleerd over vele instrumenten in de cockpit! Volgende week gaan we het over de flight controls hebben (nieuw project dus). Dus leer je veel over de luchtvaart, de vleugels, cockpit etc...?? JA! Je kunt dus wel stellen dat het een pré is als je deze opleiding volgt voordat je met een vliegopleiding begint. succes met je keuze;)

Gr

Dankjewel voor de informatie man. Het lijkt me eigenlijk best wel gaaf, al ben ik dus niet al te technisch aangelegd. Indien ik mijn natuurkunde op het JBI met een net cijfer afsluit, neig ik toch echter wel naar Aviation. Want een cockpit ontwerpen, hoe gaaf is dat! Dan doe je gewoon werkelijk iets wat je echt leuk vind, iets wat ik in mijn vorige studie absoluut niet had.

Ik wil me echter goed laten informeren. Ik ben van plan om naar de open dag te gaan. Daarnaast zou het mij gaaf lijken om een keertje met één van degene die hier op airwork zitten, een dagje mee te lopen. Dus indien iemand dit wilt, roept u maar! ;)

De opleiding lijkt mij dus erg interessant. Ik wil echter wel zeker weten of ik technisch gezien capabel genoeg ben om een studie te gaan doen die toch stukken technischer is dan de KLS. Hopelijk kan ik dat op zo'n meeloopdag een beetje bekijken!

FP7


@ Resy: je hebt het over veel technische dingen, maar aan wat voor een soort dingen moet ik dan denken? Kan je wat voorbeelden geven van de technische aspecten?
 
Indien je EPST overweegt, ga dan voor luchtvaarttechnologie delft (InHolland), 2 jaar bachelor als ik het goed heb?
Daarna je minor (als verkeersvlieger)
 
@ snappaz
De studie in delft heeft volgens mij ook veel met de luchtvaart in de ruimte te maken. Dit trekt mij iets minder, waardoor in Aviation gekozen heb.

@FP7
Heb je havo of vwo gedaan? Natuurkunde krijg je namelijk wel op aviation. De natuurkunde is uitdagend, maar wel te doen!;) Ik raad je zeker aan een open dag te bezoeken!
 
@FP7: eigenlijk zijn alle theoretische vakken technisch. Je krijgt natuurkunde waar je met formules moet 'goochelen', wiskunde waarin je leert differentiëren en primitiveren en mechanica waarin je leert werken met krachten (dit zijn een aantal dingen die we tot nu toe gehad hebben). :)
[EDIT]: en Aerodynamica, maar dit vond ik niet zo heel technisch, gaat over de stroming van de lucht en in welke krachten dit resulteert ed.
 
@ FP7

De studie is opzich een redelijk technisch ingestelde opleiding, maar met genoeg motivatie en oefening is die wel te doen. Zoals Resy al zei krijg je inderdaad natuurkunde, dit is voornamelijk het goed kunnen gebruiken van formules en het goochelen hiermee. Wiskunde is voornamelijk differientieren/primitiveren. Dit kan enigszins lastig worden als je van de HAVO afkomt omdat de meeste (zoniet alle) middelbare scholen dit op de HAVO niet echt ver op ingaan. Gelukkig beschikt de HVA over goede leraren (lees mnr van Aalst:respect:) Je krijgt ook het vak aerodynamica. Dit vond ik zelf zeer leuk, het is wel een hoop leren. Hierna ga je een windtunnelpracticum doen, wat opzich niet veel bijzonders is...

Het eerste project om je eigen cockpit te ontwerpen was zeker een leuk project en ook zeer nuttig. Een uitstekende manier om zo meer inzicht te krijgen in het systeem achter de instrumenten en natuurlijk ook om meer over de instrumenten zelf te weten te komen. Het volgende project is als ik het goed heb flight controls.

Dat lassen dat was maar iets van 2-3 uur geloof ik. Je hebt nog meer van dit soort practica, maar dit is gewoon om je zo meer inzicht hierin te geven etc. Is opzich wel leuk om te doen.

Als je wilt meelopen een keer moet je dat vragen, dan kunnen we altijd wat regelen;)
 
@ snappaz
De studie in delft heeft volgens mij ook veel met de luchtvaart in de ruimte te maken. Dit trekt mij iets minder, waardoor in Aviation gekozen heb.

@FP7
Heb je havo of vwo gedaan? Natuurkunde krijg je namelijk wel op aviation. De natuurkunde is uitdagend, maar wel te doen!;) Ik raad je zeker aan een open dag te bezoeken!

Ik heb beide open dagen bezocht.

Vond de sfeer bij Inholland toch wat beter, en heb daar een beter beeld gekregen van de opleiding.
Ook hoor ik van studenten die nu een vliegopleiding doen, er heel veel baat bij hebben gehad.
Ook is delft voor mij maar 20 min. reistijd + dat EPST de voorkeur heeft.
Aviation werkt samen met stella ( :eek!: )
 
FP7 zei:
Want een cockpit ontwerpen, hoe gaaf is dat! Dan doe je gewoon werkelijk iets wat je echt leuk vind, iets wat ik in mijn vorige studie absoluut niet had.
Nou, dat valt ook wel weer mee. Ontwerpen is het goede woord niet, het komt er op neer dat alles al uitgedacht is hoe je het moet doen (o.a. dankzij de regels, maar ook dankzij de vastgerotte principes van de hva), je hoeft alleen even het wiel opnieuw uit te vinden en natuurlijk beargumenten waarom jouw wiel anders in elkaar zit dan die van de buurman :blabla:


FP7 zei:
Ik wil me echter goed laten informeren. Ik ben van plan om naar de open dag te gaan.
Zaterdag 6 februari is er een open dag van 10.00 tot 14.00. ;)

FP7 zei:
Daarnaast zou het mij gaaf lijken om een keertje met één van degene die hier op airwork zitten, een dagje mee te lopen. Dus indien iemand dit wilt, roept u maar! ;)
Je mag best een keertje meelopen met mij, maar volgens mij dien je dit zelf te regelen met de hva en sturen zij je dan naar een bepaalde student door. Ik heb zelf ook een meeloopdag gedaan 2 jaar geleden en toen liep ik mee met een 2e jaars. Dat is wellicht ook wat interessanter omdat eerstejaars nog grotendeels p**pvakken krijgen om de slechte basis van de middelbare school op te krikken.


Wat betreft de technische dingen die Resy noemt... je krijgt o.a. Mechanica (krachtenberekeningen), Natuurkunde (vloeistofstromen), Wiskunde (herhaling middelbare school VWO met voor de havo'ers dus wat nieuwe dingen). Aerodynamica is meer een inzicht vak, je hoeft niet aan krachten te rekenen alleen begrijpen hoe het werkt en beredeneren wat er gebeurt, kwalitatief dus zeg maar (wordt de kracht groter of kleiner als je handeling x doet?).
Verder gaan we nog wel meer vakken krijgen het eerste jaar, maar dat kan je op de open dag vragen of tijdens een meeloopdag. Dan spreekt het ook meer tot je verbeelding dan hier op het forum.
 
gp, resy & dween: hartelijk dank voor de info

Ik ga denk ik naar de open dag toe iig. Zijn er nog meer die gaan? Daarnaast ga ik bekijken hoe de natuurkunde cursus aan het JBI bevalt. Weet iemand overigens of dit wel als een certificaat wordt gezien door de HVA? Indien natuurkunde mij gemakkelijk afgaat, ben ik sneller geneigd om komend jaar te gaan beginnen met Aviation.

Even afwachten dus.

Ik zou overigens graag een dag meelopen, maar daar zal ik jullie dan wel een PM voor sturen!

Greets,
FP7
 
Woew herkansingen gehaald! :D TMA-2 vandaag was alleen echt een ramp...
Heb ff contact gehad met onze projectbegeleider, die is nog niet begonnen aan AERO-2 ...
 
Auke1337 is actief AAA-lid?

Sorry, ben zelf nog niet lid en heb mijn redenen aan verschillende bestuursleden voorgelegd... doe er iets mee.

Ik lees dat de kennistoetsen voor het grootste gedeelte goed gegaan zijn, top om te horen. Zelf heb ik van de week mijn kennistoets over 'Powerplant' gehad. Verslag met een dikke 8 afgesloten. Het was een verslag waar zelfs de docenten nog iets van geleerd hadden.
Het volgende project voor jullie is 'Flight Controls'. Ik beschik nog over een paar nuttige bronnen. Stuur mij een PM als je ze wilt hebben, of als je erg vast loopt met het project. Zelf ben ik vaak op school. Dus als je erg vast loopt kom ik wel even langs.

Douwe.k
 
Nah. Voor volgend jaar me ook ingeschreven voor Aviation, in de wetenschap dat ik dacht dat het meer ontwerp zou zijn.. Windtunnels, etc. Theorie dus. Ik wil na mn HBO een WO Master doen aan de TU Delft, aerodynamica bv. Maar ik lees dus dat de Aviation iets totaal anders is? Ik las op de site al die vakken dus ik dacht dat het ook vooral technisch is, waar je later ook veel aan hebt. :1855:

Iemand die kan uitleggen wat je er later nou echt meekan? Doorstroom naar TU Delft bv. En wat zijn je beroep mogelijkheden.

Ik kan me nog uitschrijven, en inschrijven voor Delft inHolland. Maar heb mn kamer in Amsterdam..
 
Iemand die kan uitleggen wat je er later nou echt meekan? Doorstroom naar TU Delft bv. En wat zijn je beroep mogelijkheden.

Toen Aviation nog gewoon Vliegtuigoperatie heette werd je vrij breed opgeleid en kon je zeer diverse richtingen opgaan (ook buiten de luchtvaart). Door het relatief minimale aanbod van luchtvaartbanen binnen Nederland kwamen er ieder jaar maar een gedeelte van de studenten uiteindelijk in de luchtvaart terecht. Je kunt hierbij denken aan operaties, logistiek en engineering. Tevens ging een gedeelte van de studenten door voor de selecties voor een vliegopleiding (vaak met succes) of verkeersleider. Van waar je precies terecht komt hangt erg van jezelf af, je contacten en je doorzettingsvermogen.
Nu ik begreep dat er tegenwoordig honderden studenten deze opleiding volgen ben ik zeer benieuwd waar deze allemaal terecht zullen komen.

Van wat ik weet zul je na het behalen van je diploma nog eens 5 jaar aan de slag op de TU Delft L&R moeten gaan. Wellicht dat je enkele vakken kan laten vallen maar dat zou je daar eens moeten navragen wat de verdere mogelijkheden zijn. Mocht je de mogelijkheden en capaciteiten hebben dan zal de TU Delft zeker geen verkeerde keus zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hmm ok. Wat ik eigenlijk wil weten, is of Aviation een goede opleiding is om later door te stromen naar de Master Aerospace Engineering.. Dus krijg je een zeer goede basis op technisch gebied. Anders kan ik beter direct naar Delft. Ik las iig wel dat je tijdens Aviation, je het schakeljaar kan afronden.
 
Wat is een goede basis op technisch gebied? Heb je dat als je een Aviation opleiding hebt gedaan en daarnaast ook een Master Aerospace Engineering titel hebt?
Het Aviation van nu is niet meer het Vliegtuigoperatie van vroeger. Toen kreeg je nog les van mensen die kennis hadden van vliegtuigen. Nu krijgen ze les van mensen die heel goed een instrument kunnen aflezen, maar qua systeemkennis niet verder komen dan de FCOM.Ik heb studenten meegemaakt die niet eens wisten hoe een pitot probe eruit zag. Denk dat wel genoeg zegt.

Wat ik jou adviseer is om gewoon naar TU Delft te gaan, dan maak je nog kans op een leuke functie bij een luchtvaartmaatschappij.

Het is wat R172RG zegt; hoe wil je al die honderden studenten een stageplek/afstudeerplek bieden? Luchtvaartmaatschappijen staan ook niet te springen om afgestudeerden zonder enige vorm van ervaring aan te nemen. En zeker niet op posities waarbij je direct verantwoordelijk bent voor de luchtwaardigheid van een vliegtuig.
 
Terug
Bovenaan